مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

احترام در خانواده چیست؟ (۱۶ راه آموزش)

رعایت احترام در خانواده زیر بنای داشتن یک خانواده سالم است اما نیاز به آموزش دارد. یکی از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره آنلاین خانواده در ویکی روان به ترویج نقش احترام در خانواده مربوط می باشد که در ادامه بیشتر به بررسی آن می پردازیم.

احترام در خانواده چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

شاید برای شما هم سوال شده باشد که منظور از احترام در خانواده چیست و چرا اینقدر روی آن تاکید می شود؟

احترام در خانواده یعنی تمام اعضا بر اساس قاعده خاصی با یکدیگر رفتار کنند که در نهایت موجب ایجاد آرامش در خانواده باشد

در واقع احترام گذاشتن در خانواده یکی از بهترین روش های ابراز عشق در خانواده است که اگر با حساسیت انجام گردد نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان

چرا احترام گذاشتن در خانواده مهم است؟

ابراز عشق در خانواده

دریافت احترام از دیگران مهم است زیرا به ما کمک می کند احساس امنیت کرده و ابراز وجود کنیم. احترام گذاشتن به افراد مهم زندگی به ما می آموزد که چگونه به دیگران احترام بگذاریم.

احترام به این معنی است که کسی را به خاطر آنچه که هست قبول می‌ کنید، حتی اگر با شما متفاوت باشد یا با او موافق نباشید

احترام در روابط شما احساس اعتماد، ایمنی و سلامتی را ایجاد می کند. احترام ذاتی نیست و چیزی است که شما یاد می گیرید، به همین خاطر آنهایی که دنبال داشتن خانواده ای شاد هستند شیوه احترام گذاشتن را هم می آموزند.

چند نوع احترام در خانواده وجود دارد؟

چند حوزه مختلف وجود دارد که باید احترام بگذاریم و آن را پرورش دهیم.

  1. احترام بین زوجین
  2. احترام کودکان به والدین
  3. احترام والدین به کودکان
  4. احترام بین خواهر و برادر

احترام بین زوجین اولین نوع احترام در خانواده است

همانند هر جنبه از زندگی ما، کودکان بیش از آنچه که به آنها می‌ گوییم، تحت‌ تاثیر آنچه که انجام می دهیم قرار دارند. برای احساس امنیت و اطمینان کودکان حیاتی است که ببینند والدینشان به یکدیگر احترام می گذارند، این تکنیک در جلسات مشاوره خانواده توسط مشاور به والدین آموزش داده می شود.

والدین باید از بحث و گفتگو در مقابل کودکان اجتناب کنند و بستن در اتاق خواب به این معنی نیست که آنها نمی توانند بشنوند یا تنش و مشاجره را احساس نکنند

والدین باید خیلی مراقب باشند، نه فقط به خاطر رابطه‌ شان، بلکه به این دلیل که کودکان کلمات خشن را می‌ شنوند و فراموش نمی‌ کنند.

اگر با عصبانیت شوهر خود را صدا می زنید، به طور خودکار فرزندان خود را مجبور می کنید که در مورد پدر خود چنین عقیده ای داشته باشند. این موقعیت وحشتناکی برای فرزندان شماست پس منتظر مشاهده آثار احترام در خانواده نباشید چون بی احترامی را در خانواده ترویج می دهید.

  • آیا به فرزندان خود نشان می دهید همسرتان مهمترین فرد زندگی شما است و با او عاشقانه صحبت می کنید؟
  • آیا به صحبتهایش گوش می دهید؟
  • آیا نزد دیگران از او شکایت نمی کنید؟
  • آیا خواستار این هستید که فرزندانتان به شوهر شما (پدرشان) احترام بگذارند؟
  • آیا شوهر شما می خواهد فرزندان با احترام و افتخار با شما رفتار کنند؟

اگر متوجه شدید که در روابط شما با همسرتان بی احترامی وجود دارد، با او در مورد اینکه چگونه بی احترامی بین شما باعث می شود به فرزندانتان یاد دهید اینگونه رفتار کنند، صریح صحبت کنید.

آموزش به کودکان برای احترام به والدین ضروری است

همه ما می دانیم که یک جوان ۳۰ ساله نباید بر سر رئیسش فریاد بزند و به خاطر اضافه کار کردن به او بگوید “من از تو متنفرم” یا “خفه شو“.

چرا بچه های کوچکتر می‌ توانند به شما بگویند “نه” یا بگویند “از تو متنفرم؟” این یک اختلال در شیوه تعامل اعضا در خانواده است که زندگی خانوادگی را برای مدت طولانی تحت تأثیر قرار می دهد.

اگر ما به آنها یاد ندهیم که چگونه به ما احترام و عزت بگذارند (پدر و مادر خود را گرامی بدارند)، هیچ کس دیگری این کار را نخواهد کرد. این یک شکست جدی از جانب ما خواهد بود.

در واقع آموزش رعایت احترام در خانواده از فرزندان ما افرادی می سازد که در جامعه هم به دیگران احترام می گذارند و این موید نقش خانواده سالم در جامعه است.

احترام به فرزندانمان

ویژگی های خانواده شاد

سخت است که همیشه صبور باشید. ما به عنوان انسان‌ دچار لغزش خواهیم شد. اما اگر متوجه شدید که بی حوصلگی یا استرس شما منجر به بی احترامی به کودکان می شود، باید تمرکز اصلی شما برای ایجاد تغییر باشد.

هیچ کودکی هرگز نباید بشنود، “آیا تو احمق هستی؟” “چرا اینقدر احمقی؟” “احمق نباش” “خفه شو” این نوع عبارات در ذهن کودک فرو می روند.

این اعتماد به نفس و عزت نفس آنها را مورد حمله قرار می دهد و باعث می شود که آنها کنجکاو شوند که واقعا احمق هستند!

این اصل باعث می شود اهمیت احترام گذاشتن در خانواده بیش از پیش مشخص شود چرا که یک رفتار ساده ما می تواند بر نسل های دیگر تاثیر مستقیم داشته باشد

همین امروز شروع کنید و بفهمید که محرک های شما برای رعایت نکردن احترام در خانواده چه هستند؟ سپس، قبل از اینکه باعث بی حوصلگی و بی احترامی شوید، تصمیم بگیرید که برنامه عملی برای احساسات سریع و گذرا داشته باشید.

هرگز برای شروع دوباره دیر نیست

اگر با خود می گویید”من قبلا احترام را از بین برده‌ ام. من بارها و بارها سر بچه هایم یا پر و مادرم فریاد زدم، من صبرم را از دست داده ام من نمی توانم این کار را انجام دهم زیرا این کار را به خوبی انجام نداده ام. ” اگر کودکان احساس کنند اشتباهات گذشته را قبول داشته و می خواهید در آینده تغییر کنید، درک کنید که کودکان می بخشند.

به آنها نگاه کنید که چقدر پاک هستند. این باعث تغییر در نحوه نگرش به فرزندان و رفتار شما در برابر آنها خواهد شد. در نهایت، شما آرامش یافته و داد و فریاد را کاهش می‌دهید.

برای برقراری آرامش در خانواده خود تلاش کنید و در صورت نیاز روی غرورتان پا گذاشته و از آنها عذرخواهی کنید تا احساس مهم بودن به آنها منتقل شود.

احترام به خواهر و برادر

یک مادر جوان، فرزندان زیادی داشت. فرزندانش همیشه با هم دعوا می کردند! او باور نداشت که روزی فرزندانش با هم کنار خواهند آمد.

چیزی که او نمی دید این بود که چقدر تلاش کرده تا به فرزندانش یاد دهد با هم کنار بیایند. بی احترامی و نامهربانی همیشه ادامه داشت. آیا آنها در آینده هم به یکدیگر بی احترامی و نامهربانی می کنند؟

بله، آنها بچه های ناکاملی بودند. ما به کودکان یاد دادیم که بهترین دوستان یکدیگر هستند، آنها همیشه خواهر و برادر هستند و باید رفتار خوبی با یکدیگر داشته باشند. وقتی درگیری پیش آمد، ما به آنها کمک کردیم تا طرف مقابل را ببینند و به آنها آموزش دادیم که این مسئله را حل کنند و از هرگونه کینه توزی دست بردارند.

آثار احترام در خانواده یا نبودن احترام در خانواده در تمام جنبه های زندگی خود را نشان می دهدحتی در بزرگسالی بچه ها هم نمود پیدا می کند.

دوستان در بزرگسالی

مشاوره خانواده آنلاین صوتی و تصویری

حتی در بزرگسالی، بعضی اوقات فراموش می کنند که با احترام و مهربانی با یکدیگر رفتار کنند و همه ما این کار را می کنیم.

در خانواده بین خواهر و برادر رابطه نزدیک وجود دارد. همانطور که آنها بزرگ می شوند، با نگرانی ها و استرس های خاص خود، مجبور به یادگیری یک روش جدید برای کنار آمدن با چالش های یکدیگر و احترام به زندگی هستند.

با همسرتان همکاری کنید تا با هم، تعهد قاطعانه داشته باشید و این عادت را در خانواده خود نهادینه کنید. حتی اگر دیگری بی احترامی کرد به او کمک کنید تا ادب و احترام در خانواده را فراموش نکند!

گر اوضاع از دستتان خارج شد می توانید از مشاور روانشناس خانواده کمک بگیرید تا با دیدگاه تخصصی و علمی بر مشکلات رایج غلبه کنید.

بهترین راه آموزش احترام در خانواده چیست؟

راه های زیادی وجود دارد که می توانید احترام گذاشتن در خانواده را به دیگر اعضا آموزش دهید در ادامه به بعضی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

  1. با مودب بودن می توانید آثار احترام در خانواده را به دیگران آموزش دهید، همیشه برای آموزش خودتان یک نمونه باشید
  2. بگویید “لطفا” و “متشکرم”
  3. لحن خود را در نظر بگیرید
  4. برای آموزش ادب و احترام در خانواده مسئول خرابکاری های خود باشید
  5. یادگیری نحوه مخالفت کردن
  6. به جای سرزنش کردن، در مورد احساسات خود با احترام و درک متقابل صحبت کنید
  7. قبل از شروع دعوا یا شرزنش دیگر اعضا یک نفس عمیق بکشید تا بر احساسات خود مسلط باشید (این یکی از شیوه های جدید مدیریت خانواده است)
  8. به صحبت های طرف مقابل گوش دهید
  9. تحت هیچ شرایطی داد نزنید
  10. از متخصص روانشناس خانواده کمک بگیرید و پذیرای ایده های جدید باشید
  11. برای یکدیگر وقت بگذرانید و کیفیت لحظات را بالا ببرید
  12. از علایق اعضای خانواده خود حمایت کنید
  13. به موضوع آزادی اعضا در خانواده احترام بگذارید و به آن پایبند باشید
  14. وقتی کسی غمگین است، او را آرام کنید
  15. به حریم خصوصی احترام بگذارید
  16. برای فرزند خود حد و مرزی تعیین کنید این یک شیوه آموزش مهارت ارتباط به بچه ها هم می باشد
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

نتیجه گیری 

همیشه و تحت هر شرایطی باید احترام به خانواده و اعضای آن را در دستور کار خود قرار دهید، خانواده سرمایه بزرگ شماست آن را به بازی نگیرید، متوجه باشید هر نوع رفتار مخرب یا سودمند شما می تواند نتایج بسیاری در آینده یک فرد یا گروهی به نام خانواده داشته باشد.

اگر احساس می کنید تلاشتان به نتیجه دلخواه نمی رسد یا نیاز به کمک دارید بدون هیچ شکی از مشاور خانواده غیرحضوری یا حضوری کمک بگیرید.

مشاور روانشناس کمکتان می کند روی اوضاع تسلط بیشتری پیدا کنید و با آموزش تمام اعضا شرایط را مهیا می کند تا احترام در خانواده را یاد بگیرند.

مشاوره آنلاین خانواده در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا