مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

معنی فرهنگ خانوادگی چیست؟ (۸ راه ایجاد آن)

فرهنگ خانوادگی چیست و چه کاربردی دارد؟ شاید تعریف فرهنگ خانوادگی (Family Culture) برای بعضی از ما خیلی واضح نباشد اما دیدگاهی در مورد آن داریم و برایمان غریبه نیست. در جلسات مشاوره خانواده آنلاین در سایت ویکی روان، توضیحات کاملی درباره اینکه معنی فرهنگ خانوادگی چیست داده می شود تا اعضا نسبت به هم دچار تناقض نشوند! در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، تمام و کمال به بررسی فرهنگ و تربیت خانوادگی از دید روانشناسی می پردازیم.

معنی فرهنگ خانوادگی چیست؟

با بخش مقاله های روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

فرهنگ خانواده ترکیبی از عادات، سنت ها، هدف، ارزش ها، باورها و انتخاب‌ های خانواده شماست. اغلب تحت تأثیر تجربیات، شخصیت ها و تأثیرات بیرونی قرار می گیرد.

همانطور که در مقاله تعریف خانواده از دیدگاه روانشناسی در ویکی روان گفتیم، فرهنگ عمومی یک خانواده بر تمام اعضای آن تاثیر می گذارد و حال و آینده آنها را دستخوش تغییرات می کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان

چگونه فرهنگ خانواده خود را ایجاد کنیم؟

حل مشکلات خانوادگی با کمک مشاور خانواده

هر خانواده دارای فرهنگ خانوادگی بوده و فرهنگ هر خانواده منحصر به فرد است، هرگز دو خانواده دقیقا عادات، سنت ها، هدف، ارزش ها، باورها، انتخاب ها و تجربیات مشابهی را با هم ندارند. به چیزهایی که در خانه شما اهمیت دارند و تعامل شما با یکدیگر را شکل می دهند نگاه کنید.

  • از چه چیزی لذت می برید؟
  • از چه چیزی لذت نمی برید؟
  • چه چیزی را در اولویت قرار می دهید؟
  • چه کاری را انجام نمی دهید؟
  • احترام در خانواده شما چه معنایی دارد؟
  • چه آیین ها یا سنت هایی را همگی مشتاقانه پذیرفته و پیش بینی می کنید؟
  • چگونه شما انتخاب‌ های سختی را انجام می‌ دهید؟

پاسخ به این سوالات (و بسیاری دیگر) به شما کمک می کند تا دریابید فرهنگ فعلی خانواده شما چیست. در واقع مهم ترین اصل در ایجاد فرهنگ و تربیت خانوادگی این است که با خودتان صادق باشید و ببینید چه چیزهایی را دوست دارید و چه کارهایی را نمی پسندید.

چرا فرهنگ خانواده مهم است؟

فرهنگ خانواده مهم است. این به معنای واقعی کلمه پایه ای است که فرزندان شما آینده خود را بر اساس آن می سازند، یعنی برای داشتن خانواده شاد و سالم باید بر اساس قواعدی پیش بروید که به آن فرهنگ خانوادگی می گویند.

فرهنگ خانوادگی شما در دنیایی که همیشه در حال تغییر است، به فرزندانتان چارچوبی امن می دهد که باعث می‌ شود بچه ها احساس ناامنی نکنند. این حس هویت، هدف، همچنین اعتماد به نفس و ارزش را تقویت می کند.

فرهنگ خانواده قوی و سالم چیزی است که باعث می‌ شود مدیریت کردن یک خانواده آسان تر باشد، نسل‌ ها دور یک میز خانوادگی دور هم جمع شوند، با هم بخندند و خاطرات بیشتری بسازند. یک فرهنگ خانوادگی قوی و سالم همان چیزی است که هر والد می‌ خواهد برای فرزند خود ایجاد کند، اما همه نمی‌ دانند چطور.

چگونه یک فرهنگ خانواده قوی بسازیم؟

در حالی که هر خانواده ای فرهنگی دارد، هدفمند یا غیر هدفمند، زیباست که فرهنگ خانواده بسازیم.

در ادامه چند روش برای ایجاد یک فرهنگ خانوادگی وجود دارد که پایه و چارچوبی برای کمک به فرزندان شما و ساخت آینده ای روشن را فراهم کرده و روابط نزدیک را در خانه شما شکوفا می کند.

اما یادتان باشد برای جلوگیری از ایجاد فرهنگ اشتباه برای خانواده بهترین کار مشورت گرفتن از مشاور خانواده است تا مبادا مسیر را اشتباه بروید و آینده فرزندان و البته خودتان را دستخوش تغییرات ناخواسته قرار دهید.

۱- چه ارزش هایی برای خانواده شما مهم است؟

برخی از ارزش‌ ها عبارتند از عشق، شادی، تشویق، عزم راسخ و سخت کوشی. شاید شما برای صداقت، حس شوخ طبعی، بخشش و اصیل بودن ارزش قائل باشید یا برای ارزش‌ هایی دیگر مانند دوستی، مهمان نوازی و وفاداری.

این موارد ارزش های خانواده شما هستند و در نهایت انتخاب ها، اعمال و سبک زندگی شما را شکل می دهند.

۲- ریتم خانوادگی شما فرهنگ خانوادگی شما را شکل می دهد

کاری که به عنوان خانواده انجام می دهید چیست؟ روشی که روزهای خود را می گذرانید، ریتم خانوادگی تان راهی عالی برای تعیین فرهنگ خانوادگی شماست.

و اگر چیزی را که از فرهنگ در خانواده خود می بینید دوست ندارید تغییرش دهید! بخشی از آن را دوست دارید؟ ادامه داده یا آن را عمدا انجام دهید.

۳- عادات، فرهنگ خانواده شما را مشخص می کند

این موضوع با شرکت در جلسات خانواده درمانی بهتر قابل درک است. آیا می دانستید که عادات خانواده شما نیز بخشی از فرهنگ شماست؟ تا حد زیادی به این دلیل که ارزش شما را منعکس می کنند. اما ماهیت تکراری عادات به شما کمک می‌ کند، به عنوان مثال شاید شما علاقه‌ مند به سینما هستید و هر هفته برای تماشای فیلم دور هم جمع می‌ شوید.

یا شاید شما اهل غذا هستید که یک هفته را صرف جستجو برای دستور العمل های جدید می کنید تا برای غذای خانوادگی آخر هفته خود آن را امتحان کنید. شاید بازی همه شما را هیجان زده کند و شما را برای ساعت ها سرگرم کرده و دور هم جمع کند.

۴- تشریفات فرهنگ خانواده شما را تقویت می کند

ویژگی های خانواده شاد

یکی از مراسم های خانوادگی مورد علاقه ما در روز تولد اتفاق می افتد. هر فردی که سر میز است (خانواده و مهمان!) سه چیز را در مورد شخص و یک خاطره خاص از سال گذشته را بازگو می‌ کند.

این آیینی است که بخشی از ارزش ها و فرهنگ خانواده ما را آشکار می کند

  • چه آداب و رسومی را ادا می کنید؟
  • آیا کارهای خاصی برای اولین روز مدرسه، تعطیلات یا شاید یک روز بیماری دارید؟

این موارد کوچک در زندگی فرزندان و خانه شما ثابت هستند و به ایجاد فرهنگ خانوادگی شما کمک می کنند.

۵- سنت ها فرهنگ خانواده شما را تقویت می کنند

سنت ها چطور؟ آیا شب عید مراسم خاصی دارید؟ به آیین های سنتی و اصیل ایرانی اهمیت می دهید؟ آیا همیشه برای شب عید به خانه مادربزرگ یا بزرگ ترها می‌ روید؟ شاید هر سال با هم به تعطیلات بروید یا برای یک عکس خانوادگی جدید، ژاکت های ست بپوشید.

شاید در روز تولد فرزندتان، با یک کیک کوچک و نوشیدنی او را بیدار کنید یا در آخرین روز مدرسه با تفنگ آب‌ پاش بازی کنید.

۷- سیستم اعتقادی شما برای فرهنگ خانواده شما اساسی است

بارها در ویکی روان گفتیم که، باورهای اصلی شما نیز به شدت بر فرهنگ خانواده شما تأثیر می گذارد، خواه متوجه شوید یا نه. اگر فکر می‌ کنید صداقت ضروری است و وقتی کسی دروغ می‌ گوید به شدت واکنش نشان می‌ دهید، این بر تعاملات شما به عنوان یک خانواده تأثیر می‌ گذارد.

۸- ایجاد فرهنگ خانوادگی موروثی

یکی از بهترین هدایایی که می توانید به فرزندان خود بدهید ریشه و بال است و هر دو از فرهنگ خانوادگی شما سرچشمه می گیرد. فرهنگ چیزی است که فرزندان ما را برای شام یا بازی خانوادگی به خانه می کشاند و این همان چیزی است که به آنها اعتماد به نفس می‌ دهد.

یادتان باشد فرهنگی که امروز ایجاد می کنید یک میراث است زیرا این فرهنگ خانوادگی را فرزندان شما در خانه های خود با خانواده خود ایجاد کرده و شکل می دهند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، آشنایی با اینکه فرهنگ خانواده یعنی چه خود طی کردن بیشتر مسیر است.

  • اما چطور باید بهترین فرهنگ را برای خانواده خود در نظر بگیریم؟
  • آیا همان چیزی که از گذشتگان و والدین به ما رسیده بهترین انتخاب است؟

گاهی باید مسیر را عوض کنیم و بر اساس شرایط فعلی خود و اعضای خانواده بهترین فرهنگ خانوادگی را انتخاب کنیم. به همین خاطر نباید از تغییر بترسید، بهترین تصمیم را برای خود بگیرید.

می توانید در این مسیر از متخصص روانشناس خانواده یا خانواده درمانگر کمک بگیرید تا بر اساس ضرایط شما بهترین راهکارهای اختصاصی را ارائه دهد.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره غیرحضوری خانواده در سایت ویکی روان شرکت کرده و صوتی و تصویری با مشاور مورد نظرتان صحبت نمائید:

مشاوره خانواده تصویری


منبع: تیم تحریریه ویکی روان + سایت themomentsathome

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا