مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

قدرت در خانواده چیست؟ (4 ساختار قدرت در خانواده)

قدرت در خانواده چیزی است که برای عده ای کاملا مشخص اما برای عده ای دیگر ناواضح است. به همین دلیل ساختار قدرت در خانواه سالم چیزی است که باید مشخص شده و اعضا به آن پایبند باشند. به همین دلیل دکتر مشاور خانواده در طی جلسات مشاوره خانواده درمانی، تاکید ویژه ای بر اجرایی کردن سلسله مراتب قدرت در خانواده دارند. در این مطلب سایت روانشناسی ویکی روان به بررسی دقیق و همه جانبه توزیع قدرت در خانواده از دید روانشناسی می پردازیم.

تعریف قدرت در خانواده چیست؟

با مطالب روز روانشناسی همراه باشید.

این مقاله برای کسانی مهم است که می‌ خواهند بدانند خانواده‌ ها به عنوان یک واحد چطور درباره نحوه مدیریت پول، در مورد اینکه کجا زندگی کنند، در مورد انتخاب‌ های شغلی و آموزشی، در مورد جایی که باید به تعطیلات بروند و غیره تصمیم می‌ گیرند.

روانشناس خانواده خوب قدرت را بر این اساس تعریف می‌ کند که چه کسی می‌ تواند بر دیگران تأثیر بگذارد و چه کسی می‌ تواند مانع از رسیدن دیگران به خواسته‌ شان می‌ شود؟ در بیشتر موارد، قدرت خانواده ویژگی سیستم خانواده است، نه یک فرد واحد، زیرا تقریبا غیر ممکن است که یک فرد همیشه راه خود را در پیش گیرد.

این دقیقا همان چیزی است که در مقاله تعریف خانواده در ویکی وران به آن اشاره کردیم.

اگرچه قوانین حاکم بر قدرت در خانواده خاص ممکن است با به دنیا آمدن، بزرگ شدن و خروج فرزندان تکامل یابند، اما با تغییر یا انحلال روابط زناشویی، یا با تغییر شرایط خانواده، قدرت در این خانواده ها کاملاً قابل پیش بینی تلقی می شود.

این قابلیت پیش‌ بینی می‌ تواند برای آن دسته از اعضای خانواده که از این ترتیب قدرت راضی هستند، به نوعی آسودگی خاطر باشد یا برای کسانی که خود را تحت تسلط دیگران می‌ بینند، موضوع تحقیر، شاید حتی باعث سلامت روان و امنیت آن شخص شود.

اساس قدرت اطلاعاتی، دانش خاصی است که برای سایر اعضای خانواده در دسترس نیست یا ناشناخته است و توانایی فرد در ارائه شفاهی اطلاعات مربوطه، بالا بوده و این اطلاعات متقاعد کننده هستند.

به عنوان مثال، اگر مرد خانواده تنها کسی است که از درآمد خود اطلاع دارد، یا اگر به او به عنوان فردی آگاه در مورد پول نگریسته شود، احتمالا او در مورد نحوه خرج کردن پول در خانواده تصمیم می گیرد. از طرف دیگر، اگر همسری بتواند اطلاعات مربوط به مزایای خرید یک ماشین جدید را ارائه کند، ممکن است بتواند شوهر خود را متقاعد کند تا آن را بخرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

بررسی انواع ساختار قدرت در خانواده 

مشکلات در خانواده های ناتنی

مانند هر گروه دیگری، افراد در خانواده هم در جایگاه خاصی قرار می گیرند. قدرت در خانواده سالم به انواع مختلفی تقسیم می شوند که اتفاقا یک مشاور خانواده آنلاین یا حضوری بر آنها تکیه خواهد کرد.

۱- قدرت ارتجاعی اولین ساختار قدرت در خانواده است

قدرت ارجاعی بر اساس محبت، جاذبه متقابل، دوستی و دوست داشتن در خانواده است. احساسات مثبت می‌تواند یک نیروی قدرتمند در ایجاد اتحاد با دیگران باشد، البته اگر دیگران می‌ خواهند که فرد را خوشحال کنند و بالعکس، فرد مورد نظر هم می خواهد آنها را ناامید نکند.

میل والدین برای جلب رضایت فرزند محبوبشان، تمایل شوهر برای راضی نگه داشتن همسر، تمایل فرزند برای جلب رضایت پدربزرگ و مادربزرگ نمونه هایی از قدرت ارجاعی در انواع خانواده ها هستند.

۲- قدرت اجباری در خانواده چیست؟

قدرت اجباری شامل استفاده از نیروی فیزیکی یا روانی برای تحمیل راه خود بر دیگر اعضای خانواده است، با این فرض که دیگران مقاوم یا مخالف هستند.

نظم و انضباط، تهدید، پرخاشگری، درگیری و رقابت والدین در استفاده از قدرت اجباری ذاتی است زیرا در پیش گرفتن راه خود معمولاً به قیمت به دست آوردن راه دیگری محقق می شود.

نمونه ای از قدرت اجباری در هرم قدرت در خانواده

والدین با تهدید حمایت نکردن از کودک، کودک را مجبور می کنند به مدرسه یا دانشگاهی که او مایل به حضور در آن نیست، برود.

۳- قدرت کارشناسی چیست؟

قدرت کارشناسی مبتنی بر آموزش یا تجربه ای است که با موضوع مورد بحث مرتبط است. این نوع اعمال قدرت در خانواده در نهایت منجر به ایجاد احترام در خانواده می شود.

برای مثال، اگر زن خانواده یک مشاور املاک دارای مجوز داشته باشد، ممکن است بیشترین تأثیر را در محل زندگی خانواده داشته باشد. قدرت کارشناسی می تواند از دانش و تجربه خاص یک فرد در برخورد با یک موضوع خاص به دست آید.

به عنوان مثال، اگر شوهر در شیراز بزرگ شده باشد، احتمالاً در مورد اینکه چه کسانی در شیراز را باید ملاقات کنند و در کجا اقامت داشته باشند، به عنوان متخصص در نظر گرفته می شود. اگرچه ممکن است او را در خارج از خانواده متخصص شهر شیراز در نظر نگیریم، اما در درون خانواده اینگونه است.

۴- قدرت پاداش در الگوی قدرت در خانواده نقش زیادی دارد

عکس از خانواده شاد

قدرت پاداش، توانایی تأثیرگذاری بر دیگران از طریق ارائه مزایای جسمی و روانی برای کسانی است که خواسته‌ های فرد را برآورده می‌ کنند. والدین اغلب بر رفتار بچه های کوچک، با آب نبات یا شیرینی تأثیر می گذارند.

با کودکان و نوجوانان بزرگتر با یک لباس یا دوچرخه جدید! بزرگسالان در خانواده‌ ها معمولاً برای رسیدن به خواسته‌ هایشان دست به معامله می‌ زنند، رفتارهای خوشایند رد و بدل می‌ کنند و با دیگران «حرف‌ های شیرین» می‌ زنند.

پایه های قدرت بیان شده اغلب در خانواده های واقعی نامشخص است. برای مثال، اگر یکی از اعضای خانواده در گذشته از اجبار استفاده کرده باشد، ممکن است دیگران یاد گرفته باشند که بهتر است تسلیم شوند و نظرات خود را برای خود نگه دارند.

البته این نوع از جنگ قدرت در خانواده اصلا توصیه نمی شود چون میزان تعاملات در خانواده را تحت شعاع قرار می دهد.

اگرچه ممکن است برای دیگران آشکار نباشد، اما افراد درون خانواده ممکن است احساس اجبار کنند، حتی اگر مقاومت خود را به روش های قابل مشاهده نشان ندهند.

در علم روانشناسی خانواده نظریه منبع قدرت خانواده تأثیرگذار بود، طبق این نظریه مردان با حق الهی یا فرآیندهای طبیعی زیستی سرپرست خانوار نمی شوند، بلکه به این دلیل است که آنها دسترسی آسان تری به منابع آموزشی، مالی و شغلی در جامعه دارند.

طبق پیشنهاد این نظریه دسترسی بیشتر زنان به منابع خارج از خانواده می‌ تواند منجر به توزیع متعادل‌ تر قدرت در خانواده شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان به شما

هر نوع خانواده ای نیازمند اصلاح و بهتر شدن است.

همین اصلاحات به ظاهر ساده و کوچک باعث می شوند افراد کیفیت زندگی و میزان صمیمیت در خانواده کاهش یابد. همچنین آینده و نوع تربیت بچه ها در گرو مستقیم با نوع و سلسله مراتب قدرت در خانواده می باشد.

اگر به هر دلیل نیاز به مشورت با یک روانشناس خانواده در مورد الگوی قدرت در خانواده دارید، می توانید در سایت ویکی روان، با مشاور مورد نظرتان جلسه صوتی، تصویری و حتی تایپی بگزار نمائید:

مشاوره و روان درمانی خانواده

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا