وسواس

۵ راه عالی در برخورد با شخصیت وسواسی جبری

برخورد با شخصیت وسواسی جبری تکنیک های زیادی دارد که هم شما و هم او را از دردسر دور نگه می دارد. اتفاقا در جلسات مشاوره درمان وسواس آنلاین در سایت ویکی روان، توضیحات کاملی به همراهان افراد مبتلا به بیماری وسواس، درباره بهترین نحوه رفتار با فرد وسواسی داده می شود تا تعامل آنها به بهترین نحو ممکن انجام شود. در ادامه این مطلب ویکی روان هم به بررسی دقیق نحوه رفتار با شخصیت وسواس جبری از دید علم روانشناسی و رفتار شناسی می پردازیم.

بهترین شیوه برخورد با شخصیت وسواسی جبری چیست؟

با مطالب علمی و روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

اختلال شخصیت وسواس جبری یا همان OCPD نوعی شخصیت است که نیاز به کمال‌ گرایی در تمام جنبه‌ های زندگی او اولویت دارد.

افراد مبتلا به وسواس جبری، استانداردهای بالایی دارند که از باورهای ناکارآمد سرچشمه می‌ گیرند و در اوایل نوجوانی ایجاد می‌ شوند. دور شدن از این اعتقادات سفت و سخت موجب ناهماهنگی شناختی درونی می‌ شود و به این ترتیب باورهای خود را به دیگران تحمیل می‌ کنند و باعث ایجاد مشکلاتی در تعاملات اجتماعی می‌ شوند.

شناختهای انعطاف ناپذیر مانند

  • روش من صحیح است
  • من حقیقت را می گویم
  • همه چیز خوب نیست مگر اینکه از این طریق انجام شود

عمیقا ریشه دوانده‌ اند، به طوری که هیچ طرز فکر دیگری را قبول ندارند. در OCPD، نارسایی فقط در دیگران و محیط خارجی تشخیص داده می‌ شود و و بیماران خود را زیر سوال نمی‌ برند.

پس همانطور که می بینید با توجه به ویژگی های شخصیتی، نحوه برخورد با شخصیت وسواسی جبری باید حساب شده و با با احتیاط باشد!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان

چه مشکلاتی پیش روی افراد مبتلا به وسواس جبری وجود دارد؟

۵ راه عالی در برخورد با شخصیت وسواسی جبری

در ظاهر، افراد مبتلا به انواع بیماری وسواس، می‌ توانند با اعتماد به نفس، سازمان یافته و با موفقیت ظاهر شوند. استانداردهای دقیق آنها در برخی از مشاغل به سود آنها است.

با این حال، مانند هر اختلال شخصیتی، ویژگی‌ های ذکر شده بیش از حد باعث اختلال در عملکرد می‌ شود و OPCD اغلب با بیماری‌ های روانی رخ می‌ دهد. صفات OCPD شامل اصرار بر جزئیات، قوانین، لیست ها، نظم و سازمان است.

کمال‌ گرایی در انجام وظایف اختلال ایجاد می‌ کند، شک بیش از حد و احتیاط وظیفه شناسی بیش از حد و همچنین سخت‌ گیری و لجبازی نیز وجود دارد. تصور کنید این یک شریک زندگی باشد

بدون شک عزیزانی که در پایان رابطه قرار دارند فرسودگی، ناراحتی و ناامیدی را تجربه خواهند کرد. زندگی با افرادی که ذهنیت ثابت دارند و نظرات و دیدگاه‌ های خود را نسبت به زندگی تحمیل می‌ کنند، می تواند اثرات مخربی به همراه داشته باشد.

اما در ادامه بیشتر به شیوه برخورد با فرد وسواسی می پردازیم

این تکنیک های برای افرادی که قصد ازدواج با فرد وسواسی را دارند فوق العاده است و اگر بتوانند به خوبی آنها را اجرا کنند موفق می شوند.

البته در هر صورت وسواس باید با کمک متخصص درمان وسواس، برای همیشه درمان شود، اما در مسیر درمان باید نحوه تعامل با افراد وسواسی را بشناسید.

۱- سخت‌ گیری و انعطاف ناپذیری

افرادی که شخصیت وسواسی دارند اغلب در قفس تثبیت خود زندانی می‌ شوند، بنابراین نمی‌ توانند سازش کنند.  آنها قادر به تغییر دیدگاه‌ های خود نیستند و در نتیجه ممکن است روابط یا رشد شخصی یا شغلی خود را به خطر بیندازند.

آنها مایلند هر چیزی را از دست بدهند زیرا نمی‌ توانند دیوار وسواس را بشکنند. این رفتار در مورد هر گونه وسواسی مثل وسواس تقارن وجود دارد.

شناخت این خصیصه کمک می کند انتظاراتتان را از آنها کم کنید و بی جهت وارد بحث هایی نشوید که پایانی ندارند، بلکه باید بر روند درمان وسواس تمرکز بیشتری داشته باشید.

۲- سیاه یا سفید و چیزی بین این دو وجود ندارد

در برخورد با فرد مبتلا به شخصیت وسواس جبری یادتان باشد، در شخصیت وسواسی ویژگی‌ دوگانگی و پذیرش یک منطقه خاکستری یا هر چیز شانسی وجود ندارد. اغلب کوته‌ فکر هستند و نمی توانند چیزی فراتر از استانداردها و دیدگاه های شخصی خود را ببینند!

هر چیزی که این مسئله را به چالش بکشد منجر به مقاومت، ناامیدی و عصبانیت می‌ شود. درک همه چیز به رنگ سیاه یا سفید، به آنها حس کنترل می دهد

اگر چیزی را نتوانند به این ترتیب دسته بندی کنند، باعث آشفتگی درونی می شود، زیرا دید کمال گرایانه آنها را نسبت به جهان تضعیف می کند.

تحریف شناختی “همه یا هیچ چیز” استانداردهای بالا را حفظ می کند و در صورت عدم رعایت آنها منجر به حذف افرادی می شود که از چنین استانداردهایی پیروی نمی‌ کنند.

۳- فقط برداشت و روش آنها صحیح است

در شخصیت وسواس جبری یک نیاز قانع کننده برای انجام کارها به روشی خاص وجود دارد که توسط فرد به عنوان بهترین، درست و تنها راه درک می‌ شود که غالبا بر اساس شواهد یا منطق اندک است.

هرگونه اعتراضی منجر به بحث های طولانی می‌ شود؛ چنین افرادی اگرچه قادر به توجیه کامل موقعیت خود نیستند، اما اعتقادات خود را به شدت حفظ می‌ کنند. این امر در هر شرایطی، از ابتدایی تا پیچیده ترین و قابل توجه ترین صدق می‌ کند

این ناتوانی در تغییر نگرش ممکن است عواقب مخربی بر روابط داشته باشد. باعث پریشانی، ستم و خستگی همسرشان می شود. نیاز افراد مبتلا به وسواس جبری برای حفظ دیدگاه خود مهمتر از مصالحه در یک موقعیت است.

هزینه این کار ممکن است از دست دادن شغل یا آسیب رساندن شدید به روابط باشد.

۴- آستانه تحمل کم برای احساس درد و تحقیر

در رفتار با شخصیت وسواس جبری یادتان باشد آستانه تحمل افراد وسواسی بسیار کم است، این یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که باید در هنگام زندگی با افراد با شخصیت وسواسی روی آن کار کرد.

آنها آستانه بسیار کمی برای احساس درد دارند و نمی‌ توانند با انتقاد کنار بیایند. هر انتقادی به عنوان حمله به استانداردهای کامل آنها تلقی می شود و احساس کنترل ندارند

برای جلوگیری از چنین انتقادی، آنها مدت زیادی را صرف تصمیم گیری “صحیح” می کنند و یا بلاتکلیف می مانند و برای پیشگیری از شکست بسیار محتاط عمل می‌ کنند. این امر منجر به نشخوار فکری می شود و باعث نفرت، خشم و غم عمیق می‌ شود.

۵- در مورد هر کسی با معیارهای خاص خود قضاوت می‌ کنند

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

این یکی از مهمترین کمبودهای اجتماعی در افراد مبتلا به شحصیت وسواسی است و منجر به فقدان ارتباط عاطفی با دیگران می شود.

قضاوت فوری در مورد افرادی که بر خلاف معیارهای طلایی آنها عمل کرده‌ اند، بسیار دشوار است. فرد مبتلا به OCPD، نکات جزئی را به سرعت تشخیص می‌ دهد و هر جنبه از شخصیت فرد را به شدت بررسی می‌ کند.

هرگونه «نقص» هرچند برای دیگران ناچیز باشد، نسبت به سایر خصوصیات مثبت نمایان خواهد بود و منجر به عدم تأیید خواهد شد. بیمار مبتلا به OCPD قادر به تمرکز بر روی چیزی غیر از نقص نخواهد بود و این را ویژگی اصلی شخص می داند

این برداشت بسیار انتخابی کاملا بر اساس شخصیت خود آنهاست. در روابط طولانی مدت، منجر به اصطکاک باورنکردنی می شود و احساسات و کینه های منفی را برخواهد انگیخت.

نتیجه گیری در مورد بهترین نحوه رفتار با فرد وسواسی

به دلیل رفتار یا عیب قابل درک، نشخوار ذهنی مداومی علیه آن فرد وجود خواهد داشت، این کینه فرد مبتلا به سواس جبری، موجب می‌ شود تا با تلاش زیاد دیگری را مجبور به تغییر رفتار خود کند.

ممکن است دائما در این مورد تصمیم گیری کند و به شخص مقابل ظلم شود، ممکن است فشار مداوم، نق زدن، انتقاد و مشاجره وجود داشته باشد. جای تعقل نیست و بدیهی است که منجر به قطع روابط می شود.

این غالبا یک چرخه تکراری از وقایع است اما وضعیت یا چالش استاندارد آنها با یک فرد متفاوت روبرو است. اغلب مشخص شده که افراد مبتلا به OCPD با کسانی که بسیار صبورند و یا شخصیتی منفعل و وابسته دارند، رابطه خوبی دارند.

تعامل و رفتار با شخصیت وسواس جبری بسیار دشوار است، آنها ویژگی های شخصیتی خاصی دارند که قابل تحمل برای هر فردی نیست، پس قبل از برخورد با شخصیت وسواسی جبری تمام این جوانب را بررسی کرده و تصمیم نهایی برای برقرار ارتباط با آنها را بگیرید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان درباره شیوه برخورد با شخصیت وسواسی جبری

اگر به وسواس مبتلا هستید یا در اطرافتان فردی وسواسی وجود دارد که مشکلات تعاملی زیادی با هم دارید، بهترین کار این است که از مشاور روانشناس متخصص در درمان انواع وسواس، راهنمایی گرفته و بهترین شیوه برخورد با فرد وسواسی را از او نیاموزید.

مشاور روانشناس به صورت اختصاصی شرایط شما را بررسی و پیشنهادات ویژه ای ارائه می دهد تا بتوانید در شیوه تعامل و رفتار با شخصیت وسواس جبری تجدید نظر کنید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا، در جلسات مشاوره آنلاین سایت ویکی روان شرکت کرده، و با مشاور دلخواهتان به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره آنلاین برگزار کنید:

مشاوره غیرحضوری درمان وسواس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا