وسواس

وسواس فکری ترس از مرگ چیست و چطور درمان میشود؟

وسواس فکری ترس از مرگ یک پدیده عجیب اما رایج در جامعه است. ترس از مرگ یک چیز است، اما وسواس ترسیدن از مرگ چیز دیگریست. به همین خاطر درمان وسواس فکری ترس از مرگ روندی خاص است که در جلسات مشاوره انلاین وسواس فکری به آن پرداخته می شود تا برای همیشه درمان گردد. در این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی کامل علت وسواس فکر کردن به مرگ می پردازیم.

وسواس فکری مرگ چیست؟

وسواس فکری در مورد ترس از مرگ شما یا یکی از نزدیکانتان است. همچنین شاید در مورد روند مردن وسواس داشته باشید.

وسواس فکری هراس از مرگ می تواند توسط عوامل زمینه ای مختلفی مانند اضطراب، افسردگی یا بیماری وسواس فکری عملی (OCD) ایجاد شود.

اگر در مورد مرگ وسواس فکری دارید، اغلب افکار ناخواسته و مزاحمی هستند که در عملکرد روزانه شما اختلال ایجاد می کنند. به عنوان مثال، وسواس فکری مرگ ممکن است باعث شود که بخش زیادی از روز خود را صرف فکر کردن به مرگ کنید یا نگران باشید که ممکن است کسی بمیرد.

همچنین عوامل استرس زا وجود دارند که می توانند در ایجاد وسواس مرگ نقش داشته باشند، مثلا اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به شدت بیمار هستید، مدام به فکر مرگ دشوار هستید

تاناتوفوبیا (Thanatophobia) ترس از مرگ یا فرآیند مردن است. اگر به تاناتوفوبیا مبتلا هستید، ممکن است هنگام فکر کردن به مرگ یا مردن، اضطراب و پریشانی بالایی را تجربه کنید. همچنین ممکن است احساسات شدیدی مانند اضطراب، عصبانیت، احساس گناه یا بی قراری داشته باشید.

به همین خاطر باید فکری جدی برای درمان وسواس فکری ترس از مرگ شود چون می تواند آسیب های زیادی به فرد وارد کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

وسواس فکری مرگ و OCD

وسواس فکر کردن به مرگ، یکی از رایج ترین انواع وسواس فکری است که در بین افراد زیاد دیده می شود اما کمتر آن را بروز می دهند.

وسواس فکری مرگ در افراد مبتلا به OCD رایج است. با این حال، برخی از عوامل ممکن است شما را مستعد ابتلا به وسواس در مورد مرگ کنند. تحقیقات نشان می دهد که وسواس ترس از مرگ در افرادی شایع است که:

  • عزت نفس پایینی دارند.
  • فاقد باورهای مذهبی‌ اند.
  • بیمار هستنند.
  • از زندگی احساس رضایت ندارند.
  • صمیمیت کمتری با خانواده و دوستان دارند.

ترس از مرگ نیز اغلب در افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و کسانی که باورهای قوی در مورد اتفاقات پس از مرگ دارند، رخ می دهد.

وسواس فکری ترس از مرگ چگونه درمان می شود؟

در درمان، استقلال فرد را تقویت می کنیم تا بتواند آزادانه در مورد زندگی خود بدون نگرانی درباره آنچه دیگران فکر می کنند تصمیم بگیرد. همچنین، ما به فرد کمک می‌ کنیم تا حس اجتماعی قوی داشته باشد.

علاوه بر این، برای یافتن معنای زندگی فرد را راهنمایی می کنیم. آنها باید کشف کنند که چه چیزی باعث لغزش آنها می شود و چه چیزی آنها را کامل می کند. این فرآیند معمولا ترس ها و موانع زیادی را بیدار می کند.

در طی جلسات مشاوره روانشناسی وسواس، ما به فرد کمک می کنیم تا آنقدر قوی شود که بر آنها غلبه کند.

کهن‌ ترین الگوی مرگ مربوط به انرژی تاناتوس، انرژی تخریب است. این انرژی ترس را در ما ایجاد می کند زیرا ما انرژی مخرب را با مرگ (یا پایان) مرتبط می کنیم.

به عنوان مثال، وقتی شغلی را ترک می‌ کنیم، شاید فکر کنیم که این کار باعث می‌ شود ما از کار بیفتیم. با این حال، وقتی چیزی را تخریب می کنیم، فضا ایجاد می کنیم. فضایی برای زندگی این معنای نمادین ترس از مرگ است و ایجاد این فضا هدف ما در درمان است.

علائم وسواس فکری مرگ

افرادی که از ترس مرگ رنج می برند در تمام طول روز به مرگ و در مورد آن فکر می کنند.

توانایی آنها در انجام کار یا تمرکز بر تحصیل را مختل می کند. آنها می توانند ساعت ها به مرگ فکر کنند. معمولا با جستجوی مقالات و اطلاعات در اینترنت، موضوع را زیاد بررسی می کنند.

ترس به حدی شدید است که ممکن است دچار حملات پانیک شوند و از موقعیت‌های مختلفی که شاید با مرگ مرتبط هست اجتناب می‌ کنند.

1- آیا زندگی پس از مرگ وجود دارد؟

افرادی که از وسواس فکری ترس از مرگ رنج می برند از آنچه پس از مرگ رخ می‌ دهد می ترسند.

این باعث وحشت آنها می شود که نمی دانند آیا به هر شکلی وجود خواهند داشت یا نه. آنها همچنین نگران این هستند که بدون عزیزانشان تنها بمانند. آنها می توانند به این فکر کنند که آیا بهشت یا جهنم وجود دارد و آیا آنها به کجا می روند.

تأمل مهم دیگر برای آنها این است که به این فکر کنند که آیا خدا وجود دارد یا نه و اینکه آیا باید زندگی خود را تغییر دهند، هم در صورت وجود و هم در زمانی که وجود نخواهد داشت.

2- معنی زندگی چیست؟

به همین ترتیب، آنها می توانند در مورد وجودشان و اینکه آیا زندگی معنایی دارد یا نه، بسیار زیاد فکر کنند. این ترس یکی از مهم ترین ترس ها در این اختلال است و همانطور که در ادامه خواهیم دید، مهم ترین انواع ترس در روند بهبودی است.

3- چگونه خواهم مرد؟

یکی دیگر از ترس های اساسی در وسواس فکری ترس از مرگ این است که روند واقعی مردن چگونه خواهد بود؟ بیماران می خواهند بدانند که آیا رنج خواهند برد، آیا دردناک است، آیا آنها تنها خواهند بود یا نه، آیا کسی از آنها مراقبت خواهد کرد.

آیا کسی هست که در گذار از زندگی و مرگ به آنها کمک کند. چیزی که باعث ترس بیشتر آنها می شود این واقعیت است که آنها هیچ کنترلی بر فرآیند ندارند. به همین دلیل سعی می کنند از قبل آن را کنترل کنند.

4- مراسم تدفین من چگونه خواهد بود؟

به همین ترتیب، آنها تمایل زیادی به این دارند که بدانند مراسم تشییع جنازه آنها چگونه خواهد بود!

  • چه کسی شرکت می کند؟
  • چه مداحی پخش می شود؟
  • چگونه درگذشت آنها بر افراد تأثیر می گذارد؟
  • چه چیزی در مراسم یادبود آنها گفته می شود؟

مولفه ای از خودشیفتگی در همه اینها وجود دارد، اما این نوع خودشیفتگی معمولا ناشی از عزت نفس پایین است.

5- بعد از مرگ من چه اتفاقی خواهد افتاد؟

یکی دیگر از موضوعات مهم افرادی که به مرگ فکر می کنند، دستاوردشان در زندگی است. آن‌ ها می‌ ترسند که برای دیگران معنایی نداشته باشند. این ترس همچنین در درمان وسواس فکری ترس از مرگ مهم است.

چگونه افکار وسواسی در مورد مرگ را مدیریت کنیم؟

درمان وسواس تقارن

در حالی که نمی توانید کاملا افکار خود را کنترل کنید، می توانید روش های بهتری برای مدیریت آنها بیاموزید.

جلسات مشاوره آنلاین درمان وسواس و دارو هر دو راه هایی برای مدیریت افکار وسواسی هستند. همچنین کارهایی وجود دارد که می توانید به تنهایی انجام دهید.

پیشگیری از واکنش مواجهه

درمان پیشگیری از واکنش مواجهه (ERP) نوعی درمان رفتاری شناختی (CBT) است. در این روش تمرکز بر این است که شما را در معرض محرک هایی قرار دهیم که منجر به وسواس و اجبار می شود.

در درمان ERP، یک متخصص سلامت روان به شما کمک می کند تا رابطه بین محرک ها، وسواس ها، و اجبارها را بررسی کنید و سپس شما را در معرض آن محرک ها قرار می‌ دهد.

سپس به شما یاد می دهند که چگونه رفتارهایی را انتخاب کنید که منجر به وسواس یا رفتارهای اجباری می شود. با انتخاب نکردن برخی رفتارها، به مرور زمان کاهش اضطراب را تجربه خواهید کرد.

بدن نمی تواند، از نظر فیزیولوژیکی، در حالت اضطراب بالا باقی بماند. هدف از ERP آموزش مجدد سیستم هشدار معیوب مغز است که می گوید برای رهایی از اضطراب باید درگیر اجبار شد.

ERP به عنوان استاندارد طلایی برای درمان علائم وسواس فکری شناخته می شود.

دارو درمانی

داروهای ضد افسردگی که در ویکی روان درباره آنها توضیح دادیم، شناخته شده به عنوان مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) می توانند به مدیریت علائم وسواس کمک کنند. آنها معمولا برای افسردگی تجویز می شوند. با این حال، برخی از آنها توسط FDA (سازمان جهانی غذا و دارو) برای درمان علائم OCD تایید شده اند.

اغلب، این داروها با دوزهای بالاتر نسبت به درمان افسردگی تجویز می شوند. SSRI های رایج مورد تایید FDA برای OCD عبارتند از:

  • سرترالین (Zoloft)
  • فلوکستین (پروزاک)
  • فلووکسامین (Luvox)
  • پاروکستین (پاکسیل)

می توانید با مراجعه به بخش داروهای اعصاب و روان در ویکی روان با تمام این داروها آشنا شوید.

اگر افکار وسواسی در مورد مرگ دارید، در مورد دارو با مشاور روانپزشک خود صحبت کنید. با این حال، داروها ممکن است برای شما در هنگام مواجهه با OCD مناسب باشند یا نباشند.

استراتژی های خودیاری برای درمان وسواس فکری ترس از مرگ

استراتژی هایی وجود دارد که می توانید در خانه برای مقابله با افکار وسواسی، به کار گیرید. یادگیری کاهش استرس و یافتن راهی برای مقابله موثر، این افکار وسواسی را کمتر می‌کند. انجام این کار در حین کار با یک متخصص سلامت روان بیشترین سود را به شما می دهد.

چندین استراتژی برای مدیریت وسواس فکری ترس از مرگ در خانه پیشنهاد می کنیم، مانند:

  • استفاده از یک منبع خودیاری.
  • ایجاد یک شبکه پشتیبانی.
  • پشتیبانی همتایان را امتحان کنید.
  • ورزش.
  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم.
  • خواب زیاد.
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

باور کنید وسواس ترسیدن از مرگ می تواند زمینه ساز انواع دیگر بیماری در ما شود.

اگر به هر دلیل نسبت به مرگ افکار وسواس گونه دارید، می توانید در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان، از سراسر دنیا با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره برگزار نمائید:

مشاوره آنلاین برای درمان وسواس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا