مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی رواندسته بندی موضوعات جنسی

دلیل افسردگی بعد از رابطه جنسی چیست؟ (افسردگی بعد سکس)

افسردگی بعد از رابطه جنسی یک احساس رایج بین افراد زیادی است. شاید شما هم دچار افسردگی پس از آمیز جنسی شده باشید و این حس برایتان عجیب باشد، اما باید بگوییم که یکی از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره درمان افسردگی آنلاین و حتی سکسولوژی در ویکی روان می باشند. در ادامه بیشتر به بررسی افسردگی بعد از نزدیکی جنسی و دلایل بروز آن از دید روانشناسی می پردازیم.

دلیل افسردگی بعد از رابطه جنسی چیست؟

با بخش مقالات روانشناسی سایت ویکی روان همراه باشید.

شما تنها فردی نیستید که رابطه جنسی به شما احساس لذت می دهد، اما ممکن است بعد از آن احساس افسردگی کنید. (اگر نمی دانید افسردگی چیست، پیشنهاد می کنیم مقاله آشنایی با تعریف اختلال افسردگی را در ویکی روان مطالعه نمائید) معمولا رابطه جنسی به علت انتشار هورمون دوپامین و افزایش سروتونین که از افسردگی جلوگیری می‌ کند و حالت روحی یا روحیه را تقویت می‌ کند، اما گاهی افراد دچار احساس افسردگی بعد ارتباط جنسی می شوند که باید علت سنجی شود!

احساس افسردگی پس از رابطه جنسی (حتی با وجود رضایت از رابطه جنسی خوب) مسئله ای است که بسیاری از مردم در برهه ای از زندگی خود احساسش می کنند

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد ۴۱ درصد مردان در طول زندگی خود این مشکل را تجربه کرده اند. منبع دیگری عنوان کرد ۴۶ درصد از زنان حداقل یکبار در طول زندگی خود آن را تجربه کرده اند.

این آمار نشان می دهد گاهی افسرده شدن بعد رابطه جنسی اتفاق نادری نیست. البته این احساس با گریه بعد از رابطه جنسی که قبلا در ویکی روان درباره آن صحبت کردیم کاملا متفاوت است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

افسردگی پس از آمیز جنسی چه چیزی نیست؟

مهمترین علائم افسردگی

آنچه شما تجربه می کنید ممکن است احساس کسالت پس از رابطه جنسی باشد

احساس افسردگی بعد از رابطه جنسی، به احساساتی از قبیل ناراحتی تا اضطراب اشاره دارد. مانند آشفتگی، عصبانیت و هرگونه احساس بد بعد از رابطه جنسی که معمولا انتظار نمی رود. حتی می تواند باعث گریه شما شود.

افسردگی پس از آمیز جنسی ممکن است از ۵ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد و می تواند با احساس ارضای جنسی یا بدون آن اتفاق بیفتد. یعنی با وجود تجربه لذت جنسی باز هم فرد دچار ناراحتی بعد از سکس می شود!

به عنوان مثال، یک مطالعه جاع در کشور آمریکا درباره دلایل ناراحتی بعد رابطه جنسی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که علائم و نشانه های افسردگی پس از رابطه جنسی و در رابطه جنسی رضایت‌ بخش و حتی خودارضایی هم وجود دارد.

علت ناراحتی بعد رابطه جنسی چیست؟

پاسخ کوتاه این است که ما نمی دانیم چه چیزی باعث احساس افسردگی بعد ارتباط جنسی می شود! محققان تئوری های مختلفی دارند که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

۱- تغییرات هورمونی از دلایل احساس افسردگی بعد ارتباط جنسی است

تجربه افسرده شدن بعد رابطه جنسی ممکن است مربوط به هورمون هایی باشد که در عشق و دلبستگی نقش دارند و در طول رابطه جنسی، فرآیندهای هورمونی، فیزیولوژیکی و احساسی شما به اوج خود می رسند.

شما در حال تجربه یک سطح باور نکردنی از تحریکات، حرکات فیزیکی و غیره هستید. سپس، ناگهان همه چیز متوقف می شود و بدن و ذهن شما باید به حالت اولیه بازگردد.

این “ریزش” فیزیولوژیکی است که می تواند احساس ذهنی کسالت‌ آور و افسردگی را ایجاد کند.

۲- احساسات شما در مورد رابطه جنسی هم تاثیرگذار است

تئوری دیگر این است افرادی که ناخودآگاه در رابطه جنسی احساس گناه می کنند، ممکن است افسردگی پس از آمیز جنسی را تجربه کنند.

در افرادی که در شرایط انتقادی شدید یا محافظه کارانه رشد کرده اند، به احتمال زیاد وجود دارد، جایی که رابطه جنسی بد یا کثیف تلقی شده است.

شما همچنین ممکن است نیازی به رابطه جنسی نداشته باشید. احساس افسردگی پس از رابطه جنسی ممکن است به این دلیل باشد که شما آمادگی جسمی یا احساسی برای رابطه جنسی ندارید.

احساس گناه و فاصله احساسی بعد از رابطه جنسی ممکن است نشان دهنده این باشد که شما رابطه خوبی با پارتنر خود ندارید.

۳- احساسات شما نسبت به رابطه میتواند موجب افسرده شدن بعد رابطه جنسی شود

مشاوره درمان افسردگی آنلاین در ویکی روان

در مقاله تعریف علمی رابطه جنسی در ویکی روان گفتیم که، داشتن رابطه جنسی یک تجربه بسیار صمیمی است و صمیمیت می تواند ما را از افکار و احساسات ناخودآگاه بیشتر آگاه کند که شامل برخی افکار غم انگیز یا ناراحت‌کننده نیز می ‌شود.

اگر در یک رابطه ناکام مانده هستید، احساس نارضایتی نسبت به شریک زندگی خود دارید یا احساس می کنید که از او ناراحت هستید، این احساسات هم در حین رابطه جنسی و هم پس از آن دوباره ظاهر می شوند و شما را ناراحت می کنند

ارتباط منفی بعد از رابطه جنسی نیز می تواند محرک و دلیل بروز افسردگی بعد از نزدیکی جنسی باشد.

عدم رضایت از رابطه جنسی می تواند از نظر عاطفی سنگین باشد، به ویژه هنگامی که انتظارات شما در طول رابطه جنسی برآورده نشده باشد.

اگر رابطه جنسی یک برنامه شبانه یا ارتباط معمولی است، اگر واقعا شریک زندگی خود را نمی شناسید، ممکن است ناراحت شوید. شاید احساس تنهایی کنید یا شاید از این ملاقات پشیمان هستید.

۴- مشکلات فیزیکی  دیگر علت احساس افسردگی بعد ارتباط جنسی می باشد

فراموش کردن مشکلات بدن ممکن است سخت باشد. اگر از ظاهر خود خجالت می کشید یا شرمنده می شوید، این احساس ممکن است محرک علائم غم، ناراحتی یا افسردگی بعد از سکس باشد.

۵- ضربه یا سوء استفاده قبلی مهم ترین دلیل افسردگی بعد از نزدیکی جنسی است!

اگر در گذشته تعرض جنسی یا سوء استفاده را تجربه کرده‌ اید، می تواند باعث ایجاد احساسات آسیب پذیری، ترس و احساس گناه شود.

افرادی که سوء استفاده جنسی را تجربه کرده اند (ممکن است) در رابطه های جنسی بعدی – حتی آنهایی که به توافق رسیده اند یا در یک رابطه صمیمی هستند – را با آسیب سوء استفاده مرتبط کنند

ممکن است منجر به احساس شرم، گناه، مجازات یا از دست دادن شود و حتی مدت ها پس از ضربه اولیه می تواند بر احساس شما در مورد رابطه جنسی، تأثیر بگذارد.

روش های خاص لمس کردن یا موقعیت ها نیز می توانند محرک باشد، به خصوص اگر شما علایم PTSD یا استرس پس از سانحه را تجربه کرده باشید.

۶- استرس یا دیگر مشکلات روانی هم منجر به افسردگی بعد از رابطه جنسی می شوند

اگر در حال حاضر مضطرب، نگران، یا ناراضی هستید، رابطه جنسی می‌ تواند تنها یک حواس‌ پرتی موقت ارائه کند. دشوار است که واقعا این احساسات را برای مدت طولانی کنار بگذاریم.

اگر درگیر یک اختلال اضطراب و یا افسردگی هستید، به احتمال بیشتری ممکن است علائم افسردگی را تجربه کنید.

قبلا در ویکی روان درباره تاثیر استرس بر زودانزالی مردان صحبت کردیم، پس اینکه نگرانی و استرس های پنهان موجب احساس افسرده شدن بعد از سکس شوند عجیب نیست!

اگر بعد از سکس احساس افسردگی می کنید، چه کاری باید انجام دهید؟

اول، نباید برای شریک زندگی خود تظاهر کنید که خوشحال هستید یا احساس خود را پنهان کنید. اشکالی ندارد اگر اجازه دهید غم را تجربه کنید.

گاهی اوقات فشار برای از بین بردن غم و اندوه باعث می شود که فرد احساس خوبی نداشته باشد

در مرحله بعد بررسی کنید و مطمئن شوید که از نظر جسمی و روحی احساس امنیت می کنید.

اگر احساس راحتی می کنید، سعی کنید در مورد این احساس با شریک زندگی خود صحبت کنید. به او بگویید چه چیزی شما را ناراحت می کند. گاهی اوقات، فقط بیان احساسات شما باعث می شود کمی احساس بهتری داشته باشید.

اگر با مشاهده نشانه های افسردگی بعد از سکس ترجیح می دهید تنها باشید، این هم اشکالی ندارد.

در اینجا چند سوال خوب وجود دارد که باید از خود بپرسید:

  • آیا پارتنرم کار خاصی برای تحریک احساس افسردگی من انجام داده است؟
  • از چه چیزی احساس افسردگی می کنم؟
  • آیا من یک حادثه توهین آمیز یا آسیب زا را دوباره زنده کردم؟
  • آیا این اتفاق زیاد می افتد؟

اگر این اتفاق گاه به گاه رخ می دهد، نگران آن نباشید اما به این فکر کنید که چه احساسی برای شما ایجاد می کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله تاثیر افسردگی بر ارتباط جنسی را در ویکی روان مطالعه کنید تا بیشتر به اهمیت این موضوع پی ببرید.

اگر شریک زندگی‌ تان احساس افسردگی می‌ کند چه کار باید بکنید؟؟؟

اختلالات جنسی زنان

تا الان در مورد ایجاد افسردگی بعد از نزدیکی جنسی در خودتان صحبت کردیم، اما اگر همسرتان این احساس را دارد چکار باید انجام دهید؟

اگر متوجه شدید که همسرتان بعد از رابطه جنسی احساس افسردگی می کند، اولین و بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که نیازهای او را بررسی کنید.

از او بپرسید که آیا می خواهد در مورد آن صحبت کند. اگر صحبت کرد، گوش دهید. سعی کنید قضاوت نکنید

بپرسید آیا می توانید کاری کنید که به او دلداری دهد. برخی از افراد دوست دارند وقتی ناراحت هستند تنها باشند. برخی هم فقط می خواهند کسی نزدیکشان باشد.

  • اگر نمی خواهد در مورد آن صحبت کند، ناراحت نشوید. او ممکن است آمادگی این را نداشته باشند که درباره آنچه که آزارشان می دهد صحبت کند
  • اگر می خواهد تنها باشد، این کار را انجام دهید و دوباره به او آسیب نرسانید
  • اگر نمی خواهد صحبت کند یا بخواهد تنها باشد، مشکلی نیست بعدا در همان روز یا حتی چند روز دیگر در این مورد صحبت کنید. مهم است به او اطلاع دهید که در هر زمانی آماده هستید و در کنارش هستید

اگر این امر زیاد اتفاق می افتد، به او پیشنهاد دهید تا با روان درمانگر افسردگی یا سایر مشاورین روانشناس صحبت کند. هنگام درخواست، آرام باشید و سعی کنید در صورت رد این ایده ناراحت نشوید.

شما نمی خواهید به آنها این احساس را بدهید که احساسات خود را نادیده بگیرند.

اگر هنوز نگران هستید، همیشه می توانید به او پیشنهاد دهید برای درمان افسردگی بعد از رابطه جنسی از متخصص روانشناس کمک بگیرد. بهترین کاری که می توانید به عنوان یک پارتنر جنسی حامی انجام دهید این است که به هر طریقی در کنار او باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان در مورد احساس افسردگی بعد ارتباط جنسی چیست؟

احساس افسردگی پس از رابطه جنسی بسیار شایع است. اما اگر مدام این اتفاق می افتد، در رابطه شما تداخل ایجاد می کند یا باعث می شود که از رابطه جنسی و صمیمیت به طور کامل اجتناب کنید، با یک مشاور روانشناس خوب مشورت کنید.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا، در جلسات مشاوره روانشناسی سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان درباره دلایل افسردگی بعد از سکس و راه های درمان آن مشورت کنید. متخصصین زیادی در ویکی روان آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند:

مشاوره غیرحضوری درمان افسردگی | کلیک کنید

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا