فوبیا

انواع ترس از نظر روانشناسی (۷ نوع ترس اصلی)

انواع ترس در روانشناسی ویژگی های خاصی دارند که هر فرد می تواند به نوع خاصی از آنها مبتلا شود. بمنظور غلبه بر این اختلال ابتلا باید با انواع ترس در زندگی آشنا شوید تا بتوانید آنها را مدیریت کنید. در جلسات مشاوره آنلاین ترس در سایت ویکی روان هم مشاورین سعی در آشنایی مراجعین با انواع ترس از نظر روانشناسی دارند تا بتوانند کلید رها را در دستان آنها قرار دهند.

بررسی انواع ترس در روانشناسی

با مطالب روانشناسی روز در ویکی روان همراه شوید.

یکی از مواردی که بسیار شایع هست در بحث پیدایش انواع ترس ها، ترس از موارد ناشناخته است. اما چگونه بایست بر این ترس ها غلبه کرد؟ برای غلبه بر انواع ترس راهکارهایی علمی و عملی را برای شما عزیزان مطرح ساخته ایم که امید است با بکارگیری علمی و عملی آن بتوان این مورد را در وجود انسان ها از بین برد.

قبلا در ویکی روان درباره تعریف ترس در روانشناسی صحبت کردیم، گفتیم که ترس پدیده ای طیعی در زندگی ما است، اما به شرکی که بر ما چیرگی نداشته باشد. بحث ما در این مطلب به فوبیا مربوط نمی شود، همانطور که در مطلب تعریف فوبیا چیست اشاره کردیم، فوبیا نوع شدیدتر انواع ترس ها است که تاثیر بسیار بیشتری بر زندگی فردی و اجتماعی ما دارند.

سوالات زیادی در بخش مشاوره آنلاین روانشناسی و روانپزشکی ویکی روان دریافت می کنیم که:

  1. مهم ترین انواع ترس از نظر روانشناسی کدامند؟
  2. یا انواع ترس ها را نام ببرید و مثال بزنید
  3. انواع ترس را نام ببرید

این سوالات نشان می دهند مردم با تعدادی زیادی ترس روبرو هستند که آنها را آزار می دهند. به همین دلیل آشنایی با انواع ترس در روانشناسی کمک می کند تا قدمی بزرگ جهت روبرو شدن با ترس ها بردارید.

پیشنهاد می کنیم پیش از شروع حتما مقاله فرق بین فوبیا و ترس در روانشناسی را حتما در ویکی روان مطالعه کنید تا موضوع در ذهنتان شفاف تر شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان

آشنایی با انواع ترس و راه های غلبه بر آن

انواع ترس در زندگی
انواع ترس در زندگی

 

آیا من دارم به اندازه‌ ظرفیتم زندگی می‌کنم؟

زمانی این سؤال مثل خوره به جانم افتاده بود. من افراد زیادی را می‌ شناسم که این سوال را از خودشان می‌ پرسند.

پاسخ من به این سوال «نه» بود چون من داشتم در نقش کس دیگری زندگی می‌کردم. در مواجه با انواع ترس خودم را پشت یک ماسک پنهان کرده بودم و در یک نقش مصنوعی زندگی می‌ کردم!

گاهی، وقت‌ هایی که درد ذهنی‌ ام از حد تحملم بیشتر می‌ شود تصمیم می‌ گیرم بخشی از وجودم را خاموش کنم. چیزی شبیه همان کاری که دیمن در خاطرات خون‌ آشام انجام می‌ داد! تا این درد را آرام کنم.

وقت‌ هایی که صادق هستم نگرانی‌ ام در مورد اینکه دارم به چه شخصیتی تبدیل می‌ شوم را با دیگران در میان می‌ گذارم.

من رفتارهایی که دیگران تأیید می‌ کردند را انتخاب می‌ کردم در حالیکه در اعماق وجودم از آینده‌ ای که در پیش رو دارم فرار می‌ کردم. شاید این صحبت ها تا حدودی ذهنتان را با این سوال که انواع ترس چیست آشنا کرده باشد، اما توضیحات دیگری هم در ادامه داده می شود.

گفته جوزف کمبل در مورد انواع ترس در زندگی

«اگر راهی که پیش رو دارید واضح است، احتمالا در مسیر شخص دیگری هستید.»

برداشتن ماسک از صورت‌ تان یک عمل شجاعانه است. این کار به معنی انتخاب زندگی واقعی است

ترس‌ هایی که در اینجا می‌ خواهیم در موردشان صحبت کنیم رایج‌ ترین دلایلی هستند که باعث می‌ شوند افراد نتوانند مهم‌ترین تصمیم زندگی‌ (یعنی رفتن به دنبال شادی‌های‌شان) را بگیرند. بیشتر این ترس ها با شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی درمان ترس قابل درمان هستند، پس از آنها واهمه نداشته باشید و برای درمان قطعی اقدام کنید.

۱. ترس از ناشناخته‌ ها اصلی ترین نوع ترس است

ما کارهای‌ مان را به همان روش‌ های ثابت و امتحان‌ شده انجام می‌ دهیم.

حالت سکون بسیار قوی است، اراده‌ بسیار زیادی لازم است تا به این روش‌ های تکراری تلنگری زده شود و مسیر تغییر کند.

جیدو کریشنامورتی درباره انواع ترس از نظر روانشناسی می‌ گوید:

هیچکس از ناشناخته‌ ها نمی‌ ترسد، بلکه از پایان چیزهایی که می‌ شناسد می‌ ترسد

پس دید ما نسبت به ناشناخته ها چیزهای زیادی را بیان می کند.

۲. ترس از شکست خوردن از انواع ترس در زندگی که مانع پیشرفت است

شکست‌ های تکراری پیش‌ زمینه‌ رسیدن به موفقیت هستند. (البته به نوع باورتان هم بستگی دارد)

بنابراین در صورتی که در یک زمینه موفق باشید، ممکن است نخواهید درگیر شکست در یک زمینه‌ دیگر شوید. در جشن فارغ‌ التحصیلی دانشجویان دانشگاه هاروارد، کانن ابرایان به آنها چنین نصیحت کرد:

بزرگترین موهبت شما نیازتان به موفقیت است، نیاز به اینکه همیشه خودتان را بالای نمودار ببینید. موفقیت شبیه یک لباس سفید و نو است. وقتی آن را به دست می‌ آورید خیلی ذوق‌ زده هستید،  ولی بعد تمام مدت باید مواظب باشید که آن‌ را کثیف نکنید و از دستش ندهید

شکست تهدیدی برای هویت تغییر ناپذیر ضمیر شما است که به برچسب موفقیت سنجاق شده است.

در واقع وقتی شکست در ارتباط با موضوعی باشد که خیلی نسبت به آن تعهد ندارید راحت‌ تر می‌ توانید با آن کنار بیایید.

شکست در کاری که صدای درونی‌ تان از شما خواسته انجام بدهید خیلی وحشتناک‌ تر است. جیم کری بازیگر معروف هالیوود از اتفاقی که برای پدرش افتاد یاد گرفت چه کارهایی را نباید بکند تا بتواند در کارش موفق شود، این نوع از انواع ترس در زندگی برای خیلی ها مصداق دارد:

«پدرم می‌ توانست یک کمدین بزرگ شود، اما باور نداشت که این کار ممکن است. به همین دلیل او یک تصمیم محافظه‌ کارانه گرفت. او یک شغل آرام و تضمین‌ شده به عنوان یک حسابدار پیدا کرد.

وقتی من ۱۲ ساله بودم آن شغل تضمین‌ شده را رها کرد و خانواده‌ ما مجبور بود به سختی تلاش کند تا بتواند به زندگی ادامه دهد. من چیزهای مهم زیادی از پدرم یاد گرفتم. یکی از مهم‌ترین آنها این است که ممکن است در کاری که دوست ندارید هم شکست بخورید پس بهتر است کاری که دوست دارید را امتحان کنید.»

اگر بخواهید انواع ترس را نام ببرید بدون هیچ شکی ترس از شکست خوردن یکی از رایج ترین آنهاست چون تمام اعمال و حتی افکار ما را تحت شعاع قرار می دهد.

۳. ترس از ورشکستگی مالی از انواع ترس ها در روانشناسی است

دلیل ترس از مرگ در روانشناسی

پول مهم است و تحمل کاهش درآمد سخت است.

مثل این است که دارید به سمت عقب پیش می‌ روید و باید سبک زندگی‌ تان را عوض کنید. بنجامین فرانکلین می‌گوید:

پول هرگز آدم را خوشحال نکرده و نخواهد کرد. هیچ خاصیت خوشحال‌ کننده‌ ای در ذات آن نیست. هر چه بیشتر پول داشته باشی بیشتر می‌ خواهی

وقتی حقوق‌ تان را همان اول ماه تمام می‌ کنید و نمی‌ دانید بقیه‌ ماه از کجا باید پول به دست بیاورید یک حس عدم‌ امنیت شدید در شما به وجود می‌ آید! وقتی با سرمایه‌ گذاری پس‌ اندازتان روی کاری که می‌ خواهید بکنید ریسک می‌ کنید این ترس پیچیده‌ تر می‌ شود.

یکی از توضیه های روانشناسی در آشنایی با انواع ترسها می گوید که:

اجازه ندهید اداره کردن زندگی، فرصت زندگی کردن را از شما بگیرد. بزرگترین موهبت شما نیازتان به موفقیت است.

۴. ترس از زیاده‌ خواه به نظر رسیدن

خانواده و دوستان ممکن است شما را به قد‌رنشناس یا خودخواه بودن متهم کنند. آنها می‌ گویند: «به چیزی که داری قانع باش.»

در بررسی و شناخت انواع ترس اما برای شما طبیعی است که از موقعیت‌ هایی که برای‌ تان پیش می‌ آید استفاده کنید تا در زندگی‌ تان به چیزهای بیشتری برسید.

کمبل این موضوع را این‌ طور توضیح می‌ دهد:

«دنبال کردن کاری که دوست دارید زیاده‌ خواهی نیست بلکه لازم است. ذره ذره‌ وجود شما می‌ داند که این راه زندگی کردن در این دنیا است و تنها راهی است که شما می‌ توانید بهترین هدیه‌ ای که می‌ توانید را به دنیا بدهید.»

۵. ترس از تنها ماندن از بدترین انواع ترس است

در شناخت انواع ترس جالب است بدانید که گاهی اوقات ترس از شکست نیست که ما را می‌ ترساند، بلکه موفقیت است.

شما از انزوا و تنها ماندنی می‌ ترسید که «از جنس مردم نبودن» به دنبال دارد. پس شما عمدا خودتان را تخریب می‌ کنید. جرات مقابله با انتظاراتی که جامعه از شما دارند، به معنی از دست دادن تایید دیگران است.

آلبرت انیشتین گفته است:

«عجیب است که این همه در سراسر دنیا شناخته شده باشی و در عین حال اینقدر تنها باشی.»

تنها بودن ترسی به همراه دارد که با افزایش سن قدرت بیشتری می گیرد، اگر در هر سنی درگیر ترس تنهایی هستید، حتما موضوع را با یک مشاور روانشناس خوب درمیان بزارید تا شما را راهنمایی کند.

۶. متاسفانه ترس از مسئولیت و تعهد از رایج ترین انواع ترس در روانشناسی است

موفقیت مسئولیت‌ های خوش را به همراه دارد.

وقتی استعداد و توانایی‌ های شما شناخته می‌ شود، دنیا از شما انتظار دارد که از آنها استفاده کنید. اگر مشکل تعهد دارید، تلاش خواهید کرد در موقعیتی قرار گیرید که در نظر دیگران برتر باشید.

زیگموند فروید باور داشت:

«بیشتر مردم در واقع به دنبال آزادی نیستند، چون آزادی مسئولیت به همراه دارد و بیشتر مردم از مسئولیت می‌ ترسند.»

یکی از انواع ترس های رایج به خصوص در میان جوانان ترس از مسئولیت ازدواج کردن است. آنها از پیش نیازهای ازدواج کردن می ترسند به همین خاطر تن به ازدواج حتی در صورتی که شرایط آن را داشته باشند نمی دهند.

۷. رشد کردن دیگر نوع ترس است

رشد با درد همراه است. این درد حاصل از هم پاشیدن گذشته است، ولی تا چیزی را از دست ندهیم نمی‌ توانیم چیز جدیدی به جای آن پرورش دهیم به همین خاطر این نوع از انواع ترس در زندگی اهمیت زیادی دارد چون اگر درمان نشود برای همیشه در جایگاه فعلی می مانید.

فرانک هارونیان در کنفرانسی در سال ۱۹۶۷ این ایده را شرح می‌ دهد:

«بعضی‌ ها از هم پاشیده شدن موقعیت فعلی هر کس را، به ترس از هم پاشیدن ابدی مربوط دانسته‌ اند. از هم پاشیدنی که همه‌ انسان‌ ها از قطعیت آن اطلاع دارند.

از آنجایی که رشد مستلزم شکسته شدن الگوهای قدیمی است، تمایل به مرگ یکی از پیش‌ نیازهای زندگی است، انواع ترس بی‌ رویه از مرگ معمولا مرتبط با وحشت عصبی از رشد و تغییر است.»

جای تعجب نیست که استیو جابز در سخنرانی‌ اش در دانشگاه استنفورد هیچ محرکی قوی‌ تر از «مرگ» برای متمرکز کردن ذهن نمی‌ شناسد.

او در ادامه‌ سخنرانی‌ اش به فارغ‌ التحصیلان توصیه کرد تا از این ابزار استفاده کنند تا به خودشان یادآوری کنند که زندگی کوتاه است. به همین دلیل شاید ترس از مرگ بتواند برای عده ای به عنوان محرکی جهت آغاز حرکت در زندگی استفاده شود.

هر نوع ترس دشمن موفقیت انسان ها است

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

«زمان شما محدود است، پس آن‌ را با نادیده گرفتن علایقتان تلف نکنید. اسیر تعصب نشوید، که باز هم یعنی با نتیجه تفکر دیگران زندگی می‌ کنید.

اجازه ندهید سر و صدای عقیده‌ دیگران صدای درونی شما را در خودش غرق کند. مهم‌ تر از همه، قدرت و جرات دنبال کردن قلب و بینش خودتان را داشته باشید. آنها می‌ دانند که شما واقعا می‌ خواهید چه کسی باشید.»

دنبال کردن قلب‌ تان یعنی رشد و تبدیل شدن به آدمی که می‌ خواهید باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

بارها در ویکی روان گفتیم که وجود انواع ترس در زندگی ما طبیعی است اما اینکه ما در مقابل آنها چه عکس العملی نشان دهیم تفاوت ها را ایجاد میکند!

یکی از راه های امن و قطعی برای از بین بردن انواع ترس استفاده از مشاور درمان ترس ها می باشد.

یک مشاور روانشناس یا حتی مشاور روانپزشک خبره و به تجربه می تواند به خوبی در کنار شما باشد تا بر ترس های درونی تان غلبه کنید.

شما دوست گرامی هر کجای دنیا که هستید، می توانید با استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان به صورت صوتی و تصویری به مشاور مورد نظرتان صحبت کنید.

تنها کافیست به بخش مشاوره آنلاین ویکی روان مراجعه کنید، مشاور مورد نظرتان را انتخاب و وقت جلسه ای رزرو کنید:

مشاوره غیرحضوری درمان ترس ها

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

یک دیدگاه

  1. ترس از بعضی حیوانات؟ ترس از دیگران(هنگام حرف و دعوا یا کلا تنش)؟ اینا چی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا