مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

درمان استرس پریود (۸ راه درمان استرس قاعدگی)

درمان استرس پریود راهکارهایی دارد که اگر از آنها مطلع باشید، میزان اضطراب در دوران پریودی شما به حداقل می رسد. اتفاقا در جلسات مشاوره اضطراب و استرس در سایت ویکی روان؛ متخصصین به بررسی راه های درمان استرس قاعدگی با تکنیک های علمی می پردازند. در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان، به بررسی و شناخت بهترین روش های کاهش استرس در دوران پریودی می پردازیم.

راه درمان استرس پریود چیست؟

با مطالب روانشناسی روز در ویکی روان همراه باشید.

افراد در دوران قاعدگی می توانند غیرقابل پیش بینی باشند. استرس هم همینطور، ترکیبی از علائم پریود و استرس‌ های زندگی روزمره تا حدودی مانند یک بمب هورمونی هستند.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و علائم پریود در افراد متفاوت است، نفخ، گرفتگی عضلات، خستگی، سردرد، از دست دادن اشتها، نوسانات خلقی، میل شدید به غذا و سایر موارد اغلب ایجاد می شود. البته همراه با نوسانات طبیعی هورمونی که در طول چرخه قاعدگی شما رخ می دهد. این علائم به تنهایی می تواند استرس زا باشد.

قبلا در ویکی روان مفصل درباره تاثیر استرس بر پریود نشدن خانم ها صحبت کردیم، اما می خواهیم در ادامه روش هایی را شرح دهیم که منجر به درمان استرس پریود می شوند.

۱- تغذیه سالمی داشته باشید

علائم استرس مزمن
علائم استرس مزمن

هنگام مواجهه با استرس در دوران پریودی ممکن است هوس کربوهیدرات های ساده (شیرین و شور) کنید. با این حال، قند خون شما را افزایش می دهد و انواع استرس و اضطراب را در بدن تحریک می کند.

اگر واقعا هوس چیزی شیرین می کنید، به سراغ یک تکه میوه یا مقداری شکلات تلخ بروید که قند کمتری دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است

تبدیل کردن غذای مصرفی خود به مواد حمایت کننده هورمونی به درمان استرس قاعدگی و حمایت از غدد فوق کلیوی کمک می کند.

۲- بیشتر بخوابید

اگر می خواهیم استرس در دوران پریودی را درمان کنیم، سعی کنید هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. مطالعات متعددی در مورد ارتباط استرس و قاعدگی طولانی وجود دارد که نشان می دهد خواب به طور طبیعی استرس در بدن را کاهش می دهد. اگر یک برنامه خواب منظم برای بدن ترتیب دهید، شانس بیشتری برای خواب کافی خواهید داشت.

در اینجا چند نکته برای کمک به خواب شما ذکر شده است:

  • هر شب در ساعت معینی به رختخواب بروید.
  • یک ساعت قبل از خواب، صفحه نمایش ها را خاموش کنید و گوشی خود را کنار بگذارید تا بدن شما به حالت استراحت درآید. به جای آن کتاب بخوانید.
  • برای درمان استرس پریودی باید اتاق خواب خود را تاریک و خنک کنید تا به شما کمک کند زودتر به خواب بروید.
  • یوگا قبل از خواب را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.
  • اتاق خواب خود را راحت و پناهگاه مانند کنید. شلوغی و احاطه شدن با پروژه های انجام نشده قبل از خواب می تواند خوابیدن را دشوار کند.
  • تخت خود را تنها مکانی برای خواب و رابطه جنسی قرار دهید. نه برای انجام کارها.
  • در نیمه دوم روز از مصرف کافئین خودداری کنید.

۳- به طور منظم ورزش کنید

می دانید که ورزش منظم و با برنامه برای درمان استرس قاعدگی بسیار مناسب است.

فعالیت بدنی و ورزش هورمونی تولید می کنند به نام اندورفین هورمون شادی که به عنوان مسکن طبیعی برای گرفتگی عضلات عمل می کند و در عین حال خواب را بهبود بخشیده و استرس را کاهش می دهد.

متأسفانه، ورزش اغلب (نه همیشه) به عنوان نوعی مجازات برای بدن در نظر گرفته می‌ شود. در عوض، سعی کنید ورزش را به عنوان مراقبت از خود در نظر بگیرید و فعالیت های بدنی انجام دهید که باعث شادی شما می شود.

یعنی شما باید برای درمان استرس قاعدگی به بدن خود گوش دهید و از او مراقبت کنید، مثل یک بچه کوچک و کم سن و سال

با توجه به اینکه در کجای سیکل قاعدگی خود قرار دارید و هورمون های شما چه کار می کنند، ممکن است بتوانید چند هفته تمرینات کاردیو یا قدرتی داشته باشید و هفته های دیگر یوگا یا پیاده روی را امتحان کنید.

۴- تکنیک های آرامش بخش را امتحان کنید

تکنیک‌ های آرام‌ سازی می‌ توانند در کاهش PMS، پریود و علائم استرس بسیار مفید باشند. در اینجا برخی از محبوب ترین ها که امتحان شده‌ اند را ذکر می کنیم:

  • ماساژ منظم داشته باشید (البته منظورمان ماساژ جنسی نیست!). با بودجه کم، از ماساژورهای کوچک که گرم می شوند، برای ماساژ مناطق خاصی از بدن استفاده کنید.
  • یوگا انجام دهید. چند حرکت یوگا وجود دارد که ثابت شده به کاهش استرس و علائم پریود کمک می کند و این حرکات برای آرامش عالی هستند.
  • یکی از این تمرین‌های تنفسی را امتحان کنید که ۱۰ دقیقه یا کمتر طول می کشد.
  • ۱۰ دقیقه مدیتیشن انجام دهید. اگر در مدیتیشن تازه کار هستید، از یک برنامه رایگان استفاده کنید تا شما را راهنمایی کند. در جلسات مشاوره درمان آنلاین استرس تاکید زیادی بر انجام دقیق یوگا می شود
  • یک شمع معطر روشن کنید یا چند قطره اسانس را در دستان خود بریزید، به هم بمالید و در حین نفس عمیق روی بینی خود قرار دهید. اسطوخودوس، اکالیپتوس، ترنج، لیمو، یلانگ یلانگ یا یاس همگی دارای خواص آرام بخش هستند.
  • قبلا گفتیم به محض مشاهده علائم و نشانه های استرس شدید، با نمک اپسوم یا اسانس حمام آب گرم بگیرید.

مشاوره روانشناسی درمان استرس

۵- برای درمان استرس پریود شدن بهتر است با دوستان خود وقت بگذرانید

با یک دوست تماس بگیرید یا زمانی را با هم بگذرانید. قدرت جامعه و حمایت اجتماعی برای درمان و کاهش استرس را دست کم نگیرید. گاهی اوقات فقط داشتن کسی که حرف شما را بشنود، شما را بخنداند یا از حال و هوای خودتان بیرون بیاید دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

برای غلبه بر اضطراب در دوران پریودی باید ذهن خود را از منبع استرس دور کنید و فعالیتی که دوست دارید را با همراه مورد علاقه خود انجام دهید. اگر می توانید دوستتان را دعوت کنید تا در کلاس یوگا شرکت کند یا با شما ورزش کند. بعد با هم چای بخورید. حتما احساس بهتری خواهید داشت.

همانطور که بارها در ویکی روان گفتیم، همین کارهای به ظاهر ساده تاثیر فوق العاده ای بر استرس و قاعدگی طولانی دارند.

۶- از مصرف الکل و کافئین در دوران قاعدگی خودداری کنید

درمان استرس پریود (۸ راه درمان استرس قاعدگی)

قهوه ادرار آور است و می تواند AF را از بین ببرد و باعث ناراحتی گوارشی و گرفتگی عضلات در طول دوره قاعدگی شود.

همه ما گاهی به افزایش کافئین نیاز داریم، اما سعی کنید آن را از دمنوش‌ های گیاهی دریافت کنید. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کرده و سیستم ایمنی شما را تقویت می کند.

اسید آمینه L-Theanine موجود در چای سبز به حفظ انرژی کمک می‌کند و مغز شما را متمرکز و آرام می‌کند در مقابل ممکن است از نوشیدنی‌ های قهوه (به‌ ویژه انواع قنددار) که دو ساعت بعد افت می‌ کنند، احساس خستگی داشته باشید. ‌

۷- مکمل های گیاهی و چای برای درمان استرس در زمان پریود شدن مفید هستند

اگر مداوم اضطراب در دوران پریودی دارید یا مدام احساس تشویق دارید، این حالت در عرض چند روز یا حتی یک دوره پریود از بین نمی‌ رود، بهتر است مکملی به برنامه خود اضافه کنید یا به طور منظم دمنوش گیاهی بنوشید.

گیاه جینسینگ، توت سیاه و ریشه طلایی به دلیل حمایت از غدد آدرنال، تولید انرژی می کنند، در حالی که آشواگاندا یا جینسینگ هندی، گل ساعتی و سنبل الطیب برای کمک به مبارزه با اضطراب بهتر هستند و چاگا سرشار از آنتی اکسیدان های غنی برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت کلی شما است.

این مکمل‌ها با داشتن خواص آداپتوژن می‌ توانند در مبارزه با استرس و خستگی، کاهش علائم افسردگی و بهبود عملکرد مغز به شما کمک کنند.

۸- برای غلبه بر استرس در دوران قاعدگی؛ از مشاور کمک بگیرید

درست است که دلیل این حال و استرس در دوران قاعدگی، پریود شدن خانم ها است، اما گاهی اتفاقات و پیش زمینه های ذهنی باعث حال بد ما می شوند.

اگر حال بدتان ادامه دار است، بهترین کار برای درمان استرس قاعدگی کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص استرس است تا موضوع به صورت اختصاصی و ریشه ای درمان شود. استرس را اگر رها کنید، نه تنها خوب نمی شود بلکه هر روز قوی تر می گردد.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره صوتی، تصویری و حتی مشاوره چتی برگزار نمائید.

برای مشاهده لیست مشاورین ویکی روان روی دکمه زیر کلیک کنید:

روانشناس خوب برای استرس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا