مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

تعریف استرس مزمن چیست؟ (علائم+درمان)

استرس مزمن یکی از انواع استرس است که می تواند تاثیر بسیار بدی بر سلامت جسم و روان افراد داشته باشد. علائم استرس مزمن و شدید در هر فرد متفاوت است، اما نشانه های مشترک هم در آنها دیده می شود. در جلسات مشاوره استرس و اضطراب توضیحات کامل درباره راه های مقابله با استرس مزمن داده می شود. اما در این مطلب سایت ویکی روان هم به بررسی این موضوع می پردازیم.

تعریف استرس مزمن چیست؟

با مطالب روانشناسی روز در ویکی روان همراه باشید.

استرس مزمن یک احساس طولانی مدت و مداوم استرس است که در صورت عدم درمان می تواند بر سلامت شما تاثیر منفی بگذارد! این بیماری ممکن است ناشی از فشارهای روزمره خانواده و کار یا شرایط آسیب زا باشد، اما در هر صورت تاثیرات مخرب بسیاری بر روان آدمی دارد.

استرس مزمن زمانی رخ می دهد که بدن عوامل استرس زا را با چنان فرکانس یا شدتی تجربه می کند که سیستم عصبی خودکار فرصت کافی برای فعال کردن پاسخ آرامش به صورت منظم را ندارد. این بدان معنی است که بدن در حالت ثابت برانگیختگی فیزیولوژیکی باقی می ماند.

این امر تقریبا تمام سیستم های بدن را، چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می دهد. افراد برای مقابله با استرس مزمن کوتاه مدت آمادگی دارند، نه استرس مزمن طولانی مدت که ثابت است

برای شروع روند جلوگیری از استرس مزمن، مهم است که بفهمیم آن چه چیزی است، چه چیزی باعثش می شود و چگونه بر کل بدن تاثیر می گذارد؟

پیشنهاد می کنیم پیش از شروع حتما مقاله استرس چیست به زبان ساده را حتما در ویکی روان مطالعه کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان

مثال برای استرس مزمن

برای شناخت بهتر، خوب به این مثال برای استرس مزمن دقت کنید. فردی که مبتلا به این اختلال باشد نمی تواند شرایط استرس زای خود را مدیریت کند. این وضعیت در هر لحظه بدتر می شود تا در نهایت کنترل به طور کامل از دست او خارج خواهد شد.

کار به جایی می رسد که تپش قلب شدید، تعریق و حالت های روانی غیرقابل کنترل با هم ادغام می شوند و اوضاع فرد مبتلا بسیار بد خواهد شد. این مثال برای استرس مزمن تنها گوشه ای از وضعیت افراد مبتلا است. به طور عمومی یک وضعیت به ظاهر ساده هم می تواند موجب پیدایش اختلال استرس مزمن شود.

هر چقدر شدت اتفاق ناخواسته بیشتر باشد، وضعیت هم بدتر خواهد شد.

چه چیزی باعث استرس مزمن می شود؟

علل استرس مزمن می تواند شامل فقر، یک ازدواج ناموفق یا خانواده ناکارآمد، یا شغلی باشد که فرد عمیقا ناراضی از آن ناراضی است! در جامعه پر جنب و جوش امروزی، منابع بسیاری وجود دارد. استرس مزمن به آرامی منابع روانی فرد را تخلیه می کند و به مغز و بدن او آسیب می رساند.

از دید روانشناسی اینکه علت استرس چیست یک موضوع است و اینکه چطور باید آن را مدیریت کنیم موضوعی دیگر. بیماری استرس مزمن می تواند زندگی را در تمام بخش ها تیره و تار کند پس بیایید آن را دست کم نگیریم.

علائم استرس مزمن چیست؟

استرس مزمن هم بر ذهن و هم بر بدن تاثیر می گذارد. این بیماری هم علائم جسمی و هم علائم روانی ایجاد می کند که می تواند بر توانایی فرد برای عملکرد عادی در زندگی روزمره‌اش تاثیر بگذارد. شدت این علائم و نشانه های استرس از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. برخی از شایع ترین علائم استرس مزمن عبارتند از:

  • درد ها
  • کاهش انرژی
  • مشکل در خوابیدن
  • تفکر بی نظم
  • خستگی
  • دردها
  • کاهش انرژی که در استرس بی دلیل زیاد دیده می شود
  • مشکل در خوابیدن
  • تفکر بی نظم
  • خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • ناراحتی معده

اگر بیش از سه مورد از نشانه های استرس مزمن را در خود مشاهده می کنید، حتما باید موضوع را با مشاور روانشناس استرس درمیان بزارید تا درمان صورت گیرد.

چه شرایط دیگری با استرس مزمن مرتبط است؟

استرس مزمن با شرایط دیگر، هم روانی و هم جسمی مرتبط است. این موارد می تواند چنین باشد:

  • بیماری هایی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، چاقی و سندرم متابولیک، دیابت نوع دوم و آرتریت
  • اعتیاد به الکل، نیکوتین و/یا داروهای تجویزی، و رفتارهای مرتبط با اعتیاد مانند اعتیاد به اینترنت، غذا، یا قمار
  • اختلالات خلقی و اختلالات اضطرابی، که تشخیص ثانویه رایج برای افراد مبتلا به استرس مزمن است.

فشار خون بالا، افسردگی، اعتیاد و اختلالات اضطرابی شرایطی هستند که بیشتر با استرس مزمن مرتبط هستند. به همین خاطر تاثیر استرس مزمن بر قلب نباید نادیده گرفته شود. در مقاله تاثیر استرس بر بدن انسان هم توضیح دادیم که برای طولانی مدت مضطرب بودن می تواند عواقب تلخی به همراه داشته باشد.

انواع استرس مزمن چیست؟

درمان استرس مزمن و شدید

انواع استرس مزمن در سنین مختلف و در شرایط متفاوت بروز می کنند که در ادامه توضیح داده شده است:

  • استرس عاطفی (احساسات دشوار مانند خشم، غم و اندوه یا ناامیدی)
  • استرس محیطی (محل زندگی و کار شما)
  • استرس رابطه یا استرس اجتماعی (نحوه ارتباط شما با دوستان، خانواده، همکاران، شرکا)
  • استرس کاری (چالش ها و فشارهای مربوط به شغل شما)

در بسیاری از موارد، این نوع استرس های مزمن بر حوزه های متعددی از زندگی فرد تأثیر می گذارد. استرس کاری می تواند در روابط شما استرس ایجاد کند. استرس رابطه می تواند مدیریت احساسات دشوار را دشوارتر کند تا در نهایت مجبور شوید از مشاوره آنلاین استرس برای درمان استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر خانواده شما از نظر مالی در تنگنا هستند یا با یک بیماری شدید دست و پنجه نرم می کند، استرس می تواند مزمن شود. ممکن است کسی در خانه شما نتواند کار کند، صورت حساب ها روی هم انباشته شده و به همین دلیل ممکن است ماه ها یا حتی یک سال یا بیشتر شما را دچار استرس کند.

بررسی عوارض استرس مزمن

شاید برای شما هم سوال باشد که استرس مزمن چه عوارضی دارد و چطور به ما آسیب وارد می کند؟؟؟

نگرانی دائمی بدن شما را فرسوده می کند و باعث می شود احساس خستگی و اضطراب کنید. ممکن است بیش از هر زمان دیگری برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید و انتخاب های ناسالمی در مورد غذا و ورزش داشته باشید که حال شما را بدتر کند. در نهایت عوارض استرس و فشار عصبی منجر به نگرانی های قابل توجه می‌ شود.

ما همچنین می توانیم استرس مزمن مرتبط با کار داشته باشیم. بسیاری از مشاغل به چیزهای زیادی از ما نیاز دارند، و اغلب ممکن است احساس کنید که هرگز استراحت نمی کنید یا همیشه تحت فشار برای انجام کار هستید

اضافه کاری، مسافرت مداوم و روابط کاری پرفشار می تواند بدن شما را در حالت هیجانی ثابت نگه دارد، حتی زمانی که به خانه نزد خانواده خود می رسید. همچنین بر فرسودگی بدن شما می افزاید و استرس مداوم می تواند به مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری قلبی کمک کند.

به همین دلیل متخصص روانشناس استرس تاکید زیادی بر تاثیر استرس بر قلب انسان دارد. چون استرس مزمن و سیستم ایمنی رابطه متضادی با هم دارند! با افزایش استرس، توانایی سیستم ایمنی کاهش پیدا می کند.

مهم ترین عوارض استرس مزمن

  • کاهش اعتماد به نفس
  • کم شدن انرژی بدن
  • زمینه سازی برای دیگر بیماری ها
  • کم شدن حافظه به مرور زمان از عوارض استرس مزمن است
  • از دست دادن موقعیت های خوب زندگی
  • بروز انزوای اجتماعی
  • کم شدن میل جنسی از اولین عوارض اضطراب و استرس مزمن است

استرس مزمن و افسردگی

استرس مزمن و افسردگی رابطه دوشادوشی با هم دارند. همانطور که بارها در ویکی روان گفتیم، در صورت درمان نشدن استرس های مزمن آنها تبدیل به بیماری های دیگر می شوند.

به همین خاطر رابطه استرس مزمن و افسردگی می تواند آنقدر نزدیک باشد که کمی پس از ابتلا به افسردگی دچار بیماری وسواس شوید. البته یکی از راه های درمان بیماری افسردگی هم بررسی علل استرس زا در زندگی فرد مراجع می باشد.

استرس مزمن چگونه تشخیص داده می شود؟

درمان استرس با مشاوره روانشناسی

یک متخصص روانشناس آنلاین یا حضوری می تواند با یک بیمار مصاحبه کند تا اطلاعاتی در مورد وجود کلی استرس جمع آوری کند. با توجه به طیف گسترده ای از علائم و شرایط مرتبط، تشخیص ممکن است نیاز به نظر دیگر روانشناس برای استرس داشته باشد.

علم روانشناسی می گوید:

رویکرد یکپارچه بهترین است. مثلا اگر فکر می‌کنم مشکلات بیمار به مشکلات متابولیک مربوط می‌ شود، بهتر است از یک متخصص غدد برای ویزیت بیمار استفاده کنیم.

بیولوژی استرس مانند هورمون های استرس و دیگر تغییرات فیزیولوژیکی مرتبط با استرس نیز ممکن است وضعیت استرس مزمن و شرایط مرتبط با آن را تداوم بخشد، بنابراین ارزیابی این عوامل نیز مهم است.

مدیریت استرس مزمن 

استرس مزمن می تواند طاقت فرسا به نظر برسد و فرد شاید احساس کند که نمی تواند کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورد! با این حال، تعدادی از استراتژی ها می توانند به درمان و کاهش استرس مزمن و بهبود سلامت کمک کنند. این روش ها تا حدی با تکنیک های کاهش استرس که در ویکی روان توضیح دادیم شباهت دارند، اما در کل درمان استرس مزمن نیاز به ممارست و تلاش بیشتری دارد و معمولا به تنهایی ممکن نیست.

برخی از روش های مدیریت و درمان استرس مزمن عبارتند از:

1- درک علائم و نشانه ها

این نشانه ها متفاوت هستند، اما اگر فرد بتواند نشانه های استرس خود را تشخیص دهد، بهتر می تواند آن ها را مدیریت کند.

2- صحبت کردن با دوستان و خانواده

آن ها می توانند حمایت عاطفی و اقدام برای انگیزه را فراهم کنند. استرس و خانواده کم و بیش با هم در ارتباط هستند، پس آن را نادیده نگیرید.

3- شناسایی محرک ها

همیشه نمی توان از محرک های استرس دوری کرد. با این حال، توجه به محرک های خاص به فرد در توسعه استراتژی های مقابله و مدیریت کمک می‌کند، که ممکن است شامل کاهش مواجهه باشد.

4- به طور منظم ورزش کنید

ورزش های کاهنده استرس تولید اندورفین را در بدن افزایش می دهد که مواد شیمیایی هستند که باعث تقویت خلق و خو و کاهش استرس می شوند. ورزش می تواند شامل پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن، کار کردن یا ورزش کردن باشد.

5- تلاش برای ذهن آگاهی

افرادی که این نوع مدیتیشن را تمرین می کنند، از تکنیک های تنفسی برای کاهش استرس و تفکر برای ایجاد آگاهی از بدن و محیط اطراف خود استفاده می کنند. منبع تحقیق پیشنهاد می کند که ذهن آگاهی می تواند تاثیر مثبتی بر استرس، اضطراب و افسردگی داشته باشد.

6- بهبود کیفیت خواب

کم خوابی یا خواب با کیفیت پایین می تواند به استرس کمک کند. سعی کنید هر شب حداقل ۷ ساعت به منبع تغذیه دسترسی داشته باشید و زمان های منظمی را برای خوابیدن و بیدار شدن تعیین کنید. از کافئین، خوردن و فعالیت بدنی شدید در ساعات قبل از خواب اجتناب کنید.

اگر علائم استرس در خواب را در خود مشاهده می کنید، حتما به روانشناس خوب برای استرس مراجعه کنید.

همچنین گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب، حمام گرم یا مدیتیشن قبل از خواب به شما کمک کند.

7- درمان استرس مزمن در طب سنتی

اگر دنبال درمان استرس مزمن در طب سنتی باید با احتیاط قدم بردارید. گاهی استفاده از روش های سنتی برای رفع استرس های مزمن می تواند نتیجه عکس بدهد و معمولا فرد خاطی مسئولیتی قبول نمی کند! به همین دلیل بهترین راه برای درمان استرس مزمن در طب سنتی این است که از فرد معتمد کمک بگیرید تا اوضاع بدتر نشود.

درمان استرس مزمن بدون دارو

استفاده از داروهای ضداسترس راحت ترین روش برای پاک کردن صورت مسئله است، اما بهترین راه نیست! درمان استرس در خانه شاید آسان نباشد اما اگر تحت نظر متخصص روانشناس انجام گیرد بسیار موثر خواهد بود. به همین خاطر برای درمان استرس مزمن بدون دارو باید با انگیزه ای راسخ تحت مراقبت مشاور قرار بگیرید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سوالات زیادی در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین ویکی روان دریافت می کنیم که می پرسند:

  • چگونه استرس مزمن را کنترل کنیم؟
  • راه های مقابله با استرس مزمن چیست؟

سعی نکنید به تنهایی با استرس مزمن مقابله کنید. اگر استراتژی های خودیاری جواب ندادند، پزشک می تواند از گزینه های درمانی حمایت و مشاوره روانشناسی استرس و اضطراب استفاده کند. آن ها همچنین می توانند فرد را به یک روانشناس یا روان پزشک ارجاع دهند.

هر کسی که دچار استرس می شود باید هر چه زودتر به متخصص روانشناس مراجعه کند، به خصوص اگر افکار خودکشی داشته یا از مواد مخدر یا الکل برای مقابله با آن استفاده می‌ کند.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان در جلسات مشاوره روانشناسی درمان استرس و اضطراب شرکت کرده و با بهترین مشاورین کشور به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره برگزار نمائید:

مشاوره اضطراب و استرس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا