مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

استرس کرونا چیست؟ (۲۰ درمان استرس در زمان کرونا)

استرس کرونا (coronavirus) یکی از عواملی است که در ایام همه گیری ویروس کرونا، افراد به آن مبتلا هستند. با اینکه نشانه ها و علائم استرس کرونا در افراد متفاوت است اما موارد مشترک زیادی هم بین آنها وجود دارد. در جلسات مشاوره درمان آنلاین استرس و اضطراب در ویکی روان، مشاورین به بررسی راه های کاهش استرس کرونا یا در مواردی جلوگیری از استرس کرونا می پردازند تا افراد در ایام قرنطینه کمتر دچار تشویق روانی شوند. در ادامه این مطلب، به بررسی کامل راههای مقابله با استرس کرونا از دید روانشناسی می پردازیم.

استرس کرونا چیست؟

با وبلاگ ویکی روان همراه باشید.

استرس انواع زیادی دارد، هر کدام از آنها در شرایط خاصی نمود پیدا می کنند و بخشی از افراد جامعه دچار آنها می شوند. استرس در زمان کرونا یکی از نادرترین و البته جدیدترین انواع استرس و اضطراب است که به دلیل وجود خطری بیرون از زندگی مردم به سراغ آنها می آید.

اینکه ما از ویروس کرونا و خطرات جانبی آن برای خود و عزیزانمان ترس دارید عجیب نیست، اما اینکه نتوانیم این ترس و نگرانی را مدیریت کنیم خطرناک خواهد بود

دقیقا مانند افسردگی در کرونا که افراد زیادی در کشورمان (حتی آنهایی که به کرونا مبتلا نشده اند) با آن دست به گریبان هستند.

افراد زیادی در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین برای کاهش استرس این سوالات را مطرح می کنند که:

  • با استرس کرونا چه کنم؟
  • راههای غلبه بر استرس کرونا چیست؟
  • استرس کرونا دیوونم کرده چکار کنم؟
  • برای کاهش استرس از کرونا چه باید کرد؟
  • آیا مشاور روانشناس می تواند برای درمان استرس کرونا کمکم کند؟
  • چگونه از استرس کرونا نجات پیدا کنیم؟

همانطور که می بینید، استرس ویروس کرونا یک استرس مثبت نیست که از آن برای بهبود شرایط استفاده کنیم، بلکه می تواند موجب افزایش احتمال به کرونا شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

ارتباط استرس با کرونا چیست؟

تعریف استرس کرونا چیست

ارتباط خاصی بین استرس و کرونا نیست! اما تجربه نشان می دهد افرادی که در معرض استرس و اضطراب بیشتری قرار دارند، احتمال بیشتری برای مبتلا شدن آنها به کرونا ویروس وجود دارد.

نگرانی و ترس همیشگی افراد را از نظر جسمانی و روانی ضعیف کرده و آنها را مستعد بیماری شدن خواهد کرد.

عوارض استرس بر کرونا چیست؟

همانطور که بارها در ویکی روان گفتیم، استرس افکار منفی به همراه دارد، افکار منفی نشخوارهای فکری و این تکرار افکار مخرب یعنی باختن روحی، ضعیف شدن و ابتلا به کرونا به احتمال بیشتر.

این موضوع درباره هر چیزی صدق می کند، مثلا استرس و نگرانی امتحان حتی می تواند باعث شود تمام داشته های ذهنی، سر جلسه امتحان از ذهن افراد خارج شود.

پس قدرت استرس را دست کم نگیرید.

برای استرس کرونا چی خوبه؟

این سوال را صدها و شاید هزاران بار در بخش مشاوره ویکی روان دریافت کردیم که برای استرس کرونا چی خوبه و چه کار باید انجام بدم؟

راه های زیادی برای مدیریت استرس در زمان کرونا وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم اما مهم ترین کار در زمان همه گیری ویروس کرونا:

  • حفظ سلامت روان
  • دوری از استرس و اضطراب
  • دوری از اخبار زیاد
  • و ارتباط با مشاور روانشناس

است.

اگر بتوانید همین تکنیک های ساده را به خوبی اجرا کنید و در واقع ورودی های ذهنتان را کنترل کنید، به خوبی می توانید استرس های کرونایی را مدیریت کنید.

راه درمان استرس کرونا چیست؟

همانطور که می بینید، این سوالات نشان دهنده نگرانی بسیار زیاد افراد از شرایط موجود است. اما بهترین راههای مقابله با استرس کرونا چه چیزهایی هستند؟

۱- آماده باشید، اما نه نگران

در اخبار یا شبکه‌ های اجتماعی، اطلاعات زیادی در مورد آمار ویروس جدید کرونا منتشر می‌ شود. برخی درست بوده اما با تغییر سریع اطلاعات، بسیاری از آن اطلاعات ممکن است نادرست بوده یا فقط تا حدی درست باشند.

اگر دنبال آمار کرونا در ایران و جهان هستید، از منابع معتبر مانند مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها یا سازمان بهداشت جهانی برای به دست آوردن اطلاعات علمی جدید درباره این بیماری و نحوه پیشگیری از آن استفاده کنید.

۲- برای جلوگیری از استرس کرونا دنبال اخبار نباشید

با قرار گرفتن در مرکز هر چیز، به آن قدرت می بخشید و وجود آن در زندگیتان را بیشتر می کنید!

اگر مدام اخبار کرونا در ایران و جهان را می بینید و گوش می دهید، مطمئن باشید علائم استرس کرونا در زندگیتان نمود پیدا می کنند و به نوعی در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرید.

۳- دانش و آمادگی به کاهش احساس وحشت کمک می‌ کند

مردم می‌ توانند از منابع مورد اعتماد برای توسعه برنامه‌ های شخصی استفاده کنند.

باید اطلاعات و علمتان نسبت به این بیماری را بالا ببرید تا مبادات با اطلاعات غلط تغذیه شده و تحت تاثیر آن قرار بگیرید.

۴- درک اضطراب برای کاهش استرس کرونا ضروری است

زمان وحشتناکی است، ما در بحبوحه یک بیماری همه‌ گیر جهانی هستیم، بسیاری از مناطق تا حدودی تعطیل شده اند، برخی هم در تلاش برای بازگشایی ایمن هستند.

بعضی از ما در مناطقی هستیم که میزان ابتلا به ویروس کرونا در آن بالاتر می‌ رود و برخی دیگر در حال آماده شدن برای چیزی هستند که ممکن است بعدا اتفاق بیفتند. همه ما در حال تماشای تیتر خبرها هستیم و از خود می پرسیم “کی این فاجعه پایان می‌ یابد؟

عدم قطعیت حول ویروس کرونا، برای بسیاری از مردم سخت‌ ترین چیزی است که باید با آن برخورد کنند. ما هنوز دقیقا نمی‌ دانیم که چگونه تحت تأثیر قرار خواهیم گرفت، این دوران چقدر طول خواهد کشید یا ممکن است شرایط بد بدتر شود و با فرض بدترین حالت ممکن وحشت می‌ کنیم.

اما برای مواجهه با این بحران بی نظیر کارهای زیادی وجود دارد که برای مدیریت اضطراب و ترس های خود می‌ توانید انجام دهید.

همانطور که در مقاله روشهای کم کردن استرس در ویکی روان گفتیم، اولین قدم برای رهایی از استرس و تشویش قبول آن است.

۵- هوشیار باشید اما نترسید!

یکی از راه های کاهش استرس کرونا این است که هوشیاری خود را حفظ کنید اما به نگرانی هایتان بال و پر ندهید.

قبلا در ویکی روان درباره اثرات استرس زیاد بر بدن گفتیم، استرس بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌ گذارد. اما مشخص نیست که آیا استرس کوتاه مدت باعث ابتلا فرد به ویروس جدید کرونا می‌شود یا خیر؟!

به کار گرفتن روش‌ هایی برای کاهش سطح استرس بسیار مهم است و یکی از ابتدایی ترین روش های جلوگیری از استرس کرونا می باشد

یکی از راههای کاهش استرس کرونا ویروس این است که از طریق ذهن آگاهی به لحظه حال متصل باشید. ذهن آگاهی یک تکنیک عالی است که می تواند به کاهش استرس در زمان های چالش برانگیز کمک کند.

با آرام نشستن و تمرکز بر تنفس و حواس خود می توانید تمرکز حواس را تمرین کنید. یکی دیگر از راه های کنترل استرس، محدود کردن زمان نمایش و مواجه با رسانه‌ ها است. اگرچه اطلاع رسانی در مورد رویدادهای جاری مهم است اما توجه بیش از حد مشکلاتی را ایجاد می‌ کند.

۶- آگاه باشید، اما اخبار را با وسواس بررسی نکنید

بسیار مهم است در مورد آنچه در جامعه شما اتفاق می افتد مطلع باشید، بنابراین اقدامات ایمنی توصیه شده را دنبال کنید و در کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا سهیم باشید.

اطلاعات غلط زیادی وجود دارد که با پوشش حساسیت برانگیز، فقط به ترس دامن می زند. مهم این است به آنچه می خوانید و می‌ بینید دقت کنید.

۱- دنبال منابع موثق باشید

اخبار منابع معتبر مانند سازمان بهداشت جهانی و مقامات بهداشت عمومی را دنبال کنید

۲- تعداد دفعات آپدیت خبرها را محدود کنید

روانشناسی استرس کرونا می گوید بارها و بارها دنبال کردن اخبار هیچ نتیجه مثبتی به همراه ندارید!

نظارت دائمی بر اخبار و رسانه های اجتماعی می تواند به سرعت اجباری شود و به جای کاهش اضطراب باعث تشویش می شود. محدودیت برای همه متفاوت است، بنابراین به احساس خود توجه کرده و بر این اساس خواندن خبرها را تنظیم کنید.

۳- در صورت احساس فشار، از رسانه ها دور شوید

راههای مقابله با استرس کرونا

اگر مدام اضطراب دارید، بررسی رسانه را به یک بازه زمانی و زمان مشخص از روز محدود کنید (به عنوان مثال سی دقیقه هر شب ساعت ۶ بعد از ظهر).

۴- از شخص قابل اعتماد بخواهید که خبرهای مهم را به اشتراک بگذارد

اگر احساس می کنید بهتر است از رسانه ها به طور کامل اجتناب کنید، از شخصی که به او اعتماد دارید بخواهید تا هرگونه خبر مهمی را بری شما ارسال کند. این روش خوبی از راههای مقابله با استرس کرونا است.

۷-  مراقب باشید چه چیزی را به اشتراک می گذارید

این مورد برای جلوگیری از استرس کرونا بسیار کاربرد دارد، از صحت اخبارهایی که ارسال می کنید مطمئن باشید. همه ما باید وظیفه خود را انجام دهیم تا از انتشار شایعات و ایجاد وحشت غیر ضروری جلوگیری کنیم.

همیشه در زندگیتان، روی موارد قابل کنترل تمرکز کنید

ما در دوران تحولات گسترده‌ ای هستیم. چیزهای زیادی خارج از کنترل ما وجود دارد، از جمله مدت زمان ادامه بیماری پاندمیک، نحوه رفتار دیگران و آنچه در جوامع ما اتفاق می افتد. پذیرش این موارد سخت است و بسیاری از ما با جستجوی بی‌ پایان اینترنت برای پاسخ و فکر کردن به تمام سناریوهای مختلف که ممکن است اتفاق بیفتند، درگیر هستیم.

تا زمانی که ما بر سوالات با پاسخ های مبهم و شرایط خارج از کنترل شخصی خود تمرکز می‌ کنیم، این استراتژی فارغ از احساس خستگی، اضطراب و فشار زیاد، ما را به جایی نمی رساند

اشتراک گذاری زیاد اطلاعات مربوط به این بیماری می تواند علائم استرس کرونا در دیگران را هم بیشتر کند!

۸- موارد پیشگیری از کرونا ویروس را به خوبی رعایت کنید

اگر احساس می کنید از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد می‌ ترسید، سعی کنید به چیزهای قابل کنترل، توجه کنید.

به عنوان مثال، شما نمی توانید شدت شیوع ویروس کرونا در شهر یا کشور خود را کنترل کنید، اما می توانید برای کاهش خطر برای خود (و خطری که ناخواسته آن را به دیگران منتقل می کنید) اقدام کنید، مانند:

  • شستن مکرر دستها (حداقل ۲۰ ثانیه شستن طول بکشد) با آب و صابون یا مایع ضد عفونی کننده دست که حداقل ۶۰ درصد الکل دارد
  • از دست زدن به صورت خود (به ویژه چشم، بینی و دهان) خودداری کنید
  • تا آنجا که ممکن است در خانه بمانید، حتی اگر احساس بیماری نمی کنید
  • اجتناب از تجمعات ۱۰ نفره یا بیشتر یکی از راههای جلوگیری از استرس کرونا است
  • اجتناب از خریدها و مسافرتهای غیر ضروری
  • هنگام بیرون رفتن، فاصله بین خود و دیگران را حفظ کنید
  • خواب زیاد که به حمایت از سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند
  • پیروی از کلیه توصیه های مقامات بهداشتی

۹- برای آنچه می توانید انجام دهید برنامه ریزی کنید

اگر محل کار شما تعطیل شود، فرزندان شما مجبورند در خانه بمانند، شما یا کسی که دوستش دارید بیمار شده یا شما باید خود را قرنطینه کنید، طبیعی است که نگران باشید چه اتفاقی خواهد افتاد.

در حالی که فکر کردن درباره این احتمالات ممکن است ترسناک باشد، اما داشتن فعالیت حداقل تا حدی اضطراب را تسکین می‌ دهد.

  • نگرانی های خاص در مورد اینکه چگونه ویروس کرونا می تواند زندگی شما را مختل کند را بنویسید. اگر احساس می کنید تحت تاثیر قرار گرفته‌ اید و پریشان شده‌ اید استراحت کنید
  • لیستی از تمام راه حل های احتمالی را تهیه کنید. سعی کنید از گزینه های “عالی” غافل نشوید. هر چیزی که به ذهنتان می رسد و می تواند به شما کمک کند را اضافه کنید
  • بر موارد مشخصی تمرکز کنید که می‌ توان با آن مشکلی را حل کرده یا تغییر دهید، نه شرایطی که از کنترل شما خارج است. بعد از اینکه گزینه های خود را ارزیابی کردید، یک برنامه عملی تهیه کنید. پس از اتمام کار، موارد قبلی را کنار بگذارید و در برابر تمایل به بازگشت مقاومت کنید، البته تا زمانی که به آن نیاز داشته یا شرایط شما به طور قابل توجهی تغییر کند

۱۰- همچنان در ارتباط باشید حتی اگر از نظر جسمی در قرنطینه هستید

شواهد در مورد استرس و اضطراب کرونا نشان می دهند بسیاری از افراد مبتلا به کرونا ویروس به ویژه افراد جوان و به ظاهر سالم علائمی ندارند اما همچنان می توانند ویروس را منتقل کنند.

به همین دلیل بزرگترین کاری که اکثر مردم می توانند در حال حاضر برای ایجاد تغییر مثبت انجام دهند، رعایت فاصله اجتماعی است.

اما فاصله گذاری اجتماعی خطرات خاص خود را دارد. انسانها موجودات اجتماعی بوده و در ارتباط هستند. انزوا و تنهایی می‌ تواند اضطراب و افسردگی را تشدید کند و حتی سلامت جسمی ما را تحت‌ تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل مهم است تا جایی که می توانیم ارتباط داشته باشیم و در صورت نیاز از یکدیگر حمایت کنیم، حتی اگر از معاشرت حضوری صرف نظر کنیم.

راه های کم کردن استرس ابتلا به کرونا با این تکنیک های ساده

  • برقراری ارتباط با دوستان و خانواده را در اولویت خود قرار دهید. اگر هنگام افسردگی یا اضطراب کناره گیری می‌ کنید، برای مقابله با این حساس، تماس گرفتن و چت را در نظر داشته باشید
  • در حالی که امکان ملاقات‌ های حضوری محدود است، در صورت امکان از چت تصویری استفاده کنید. تماس رو در رو مانند یک ویتامین برای سلامت روان شماست، خطر افسردگی را کاهش می دهد و به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند
  • رسانه های اجتماعی می توانند ابزار قدرتمندی باشند نه تنها برای برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و آشنایان بلکه برای ارتباط بیشتر جوامع، کشور و جهان. این موضوع به ما یادآوری می کند که ما تنها نیستیم
  • مراقب احساسی باشید که رسانه های اجتماعی در شما ایجاد می کنند. از کلمات کلیدی یا افرادی که اضطراب شما را تشدید می کنند اجتناب کنید. اگر حال شما را بدتر کرد از برنامه خارج شوید
  • اجازه ندهید ویروس کرونا موضوع همه مکالمات باشد. این مهم است که از افکار استرس زا در مورد پاندمیک فاصله بگیریم تا به سادگی از کنار یکدیگر لذت ببریم و بخندیم، داستان ها را به اشتراک بگذاریم و بر چیزهای دیگر در زندگی متمرکز شویم

۱۱- مراقب جسم و روح خود باشید

با استرس کرونا چه کنم

این یک زمان فوق العاده سخت است و همه استراتژی های کنترل استرس مانند تغذیه سالم، خواب زیاد، مدیتیشن و مراقبه کاربرد دارد.

قدرت جمع کردن افکار کمک تان می کند به خوبی استرس در ایام کرونا را کاهش دهید و در سلامت جسم و روان باقی یمانید.

۱۲- با خودتان مهربان باشید

اگر بیش از حد معمول افسردگی یا اضطراب را تجربه می کنید، آرام باشید. شما در مبارزات خود تنها نیستید، بهتر است در این موارد از مشاور روانشناس خوب و آنلاین کمک بگیرید.

۱۳- تا آنجا که می توانید یک روال را رعایت کنید

حتی اگر در خانه مانده‌ اید، سعی کنید به خواب منظم، مدرسه، وعده غذایی یا برنامه کاری خود پایبند باشید. این می تواند به شما در حفظ احساس عادی کمک کند.

۱۴- برای فعالیت هایی که از آنها لذت می برید وقت بگذارید

یک کتاب خوب بخوانید، یک کمدی تماشا کنید، تخته یا بازی ویدئویی سرگرم کننده بازی کنید، چیزی بسازید که می تواند یک اثر هنری باشد.

۱۵- در صورت امکان به طبیعت بروید

آفتاب و هوای تازه برای شما مفید خواهد بود. حتی قدم زدن در محله می تواند حال شما را بهتر کند.

فقط مطمئن شوید که از ازدحام جمعیت دور هستید، از افرادی که با آنها برخورد می کنید فاصله بگیرید و از محدودیت های منطقه خود اطاعت کنید.

۱۶- راه هایی برای ورزش پیدا کنید، حتی در خانه 

قبلا در ویکی روان درباره بهترین ورزش ها برای کم کردن استرس صحبت کردیم.

فعال ماندن به شما کمک می کند تا اضطراب را از بین ببرید، استرس را از بین ببرید و خلق و خوی خود را مدیریت کنید. در حالی که کلاسهای بدنسازی و گروهی ممکن است تعطیل باشند، شما هنوز هم می توانید دوچرخه سواری یا پیاده روی کنید

یا اگر در خانه مانده‌ اید، به دنبال فیلم های ورزشی باشید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید حتی بدون تجهیزات انجام دهید، مانند یوگا و ورزش هایی که از وزن بدن شما استفاده می کنند.

۱۷- از خود درمانی اجتناب کنید

مراقب باشید که از الکل یا مواد دیگر برای مقابله با اضطراب یا افسردگی استفاده نکنید. گاهی خود درمانی هایی که انجام می دهیم کار را بدتر کرده و زمینه ابتلا به دیگر بیماری ها را فراهم می کنند.

۱۸- تمرین آرامش را انجام دهید

هنگامی که عوامل استرس زا سیستم عصبی شما را از تعادل خارج می کنند، تکنیک های آرامش بخش مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا می توانند شما را در حالت تعادل قرار دهند.

تمرین منظم بیشترین مزایا را به همراه دارد، بنابراین هر روز اندکی وقت برای این ورزش‌ ها بگذارید.

۱۹- از مشاور روانشناس کمک بگیرید

استرس کرونا چیست؟ (۲۰ درمان استرس در زمان کرونا)

گاهی هر کاری می کنید، باز هم در کاهش استرس و اضطراب کرونا موفق نمی شویم!

اگر احساس می کنید شرایط از دستتان خارج شده است، می توانید از مشاور روانشناس برای کاهش استرس کم بگیرید. مشاور روانشناس کمکتان می کند شرایط را به شیوه ای کاربردی و علمی درمان کرده و برای همیشه توانایی مدیریت شرایط دشوار را داشته باشید.

۲۰- با عزیزانتان در تماس باشید

حالا که دیدارها کمتر شده، بهترین کار این است که برای درمان استرس کرونا با عزیزانتان کماکان در تماس باشید و خود را در تنهایی زندانی نکنید.

می توانید از تکنولوژی کمک بگیرید، تماس های تصویری بهترین شیوه برای ایجاد ارتباط بین افراد است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

روانشناسی استرس کرونا خطرات بسیار آن را نشان می دهد. اگر درگیر آن هستید باید زودتر اقدام کنید تا مبادا تبدیل به اختلالات روانی دیگر شود.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره صوتی و تصویری برگزار کنید. برای مشاهده لیست روانشناسان ویکی روان روی دکمه زیر کلیک کنید:

روانشناسان ویکی روان برای درمان استرس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا