مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

22 راه درمان دلشوره و دلهره (علت دلشوره چیه؟)

برای درمان دلشوره چه کنیم؟

درمان دلشوره باید طوری انجام شود که فرد توانایی مدیریت این احساس ناخواسته را از این به بعد داشته باشد. چون بعضا درمان دلشوره و اضطراب یک روش مقطعی برای رهایی از احساسات بد در همین لحظه است و پس از مدتی دوباره فرد به آن مبتلا می شود. یک مشاور استرس خوب و باتجربه به آموزش درمان دلشوره و دلهره می پردازد تا فرد مبتلا به تنهایی بتواند راه صحیح را طی کند. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق روش های از بین بردن دلشوره از دید روانشناسی می پردازیم.

راه درمان دلشوره چیست؟

با بخش مقالات روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

افراد زیادی در بخش مشاوره آنلاین سوال می پرسند که:

  • بهترین راه رفع دلشوره چیه؟
  • اصلا خوراکی برای رفع دلشوره وجود داره؟
  • میشه از قرص ضد دلشوره قبل امتحان استفاده کنم؟
  • دعای رفع دلشوره معرفی می کنید؟

احتمالا متوجه شده اید که رهایی از دلشوره و نگرانی یکی از خواسته های مهم افراد است، اما چطور باید آن را انجام دهیم؟ قبل از بررسی راه های درمان دلشوره بی دلیل باید به علت آن بپردازیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

علت دلشوره چیست؟

دلشوره و تشویش ذهنی کم و بیش با استرس هم معنی است و مردم احساسات مشابهی نسبت به آنها دارند. اما برای رهایی و درمان دلشوره و دلهره باید بدانیم دلیل آن چیست.

قبلا در ویکی روان مفصل درباره اینکه علت استرس چیست صحبت کردیم، اما بد نیست به علت دلشوره و نگرانی هم بپردازیم تا موضوع اساسی بررسی شود. دلیل دلشوره گرفتن می تواند:

  • بی برنامگی باشد
  • کارهای زیادی که انجام نداده اید
  • کمال گرایی یکی از دلایل دلشوره و دلهره است
  • ارتباطات نامناسب
  • عدم فعالیت جسمانی برای طولانی مدت
  • تغذیه نامناسب
  • تجربیات جدید و قرارگیری در موقعیت های تازه میتواند دلیل دلهره و نگرانی باشد که به آن استرس بی دلیل هم می گویند
  • امتحانات مهم ترین علت دلشوره بین دانش آموزان و دانشجویان است
  • محیط کاری

پس اولین قدم برای از بین بردن دلشوره این است که بفهمیم دلیل دلهره و نگرانی چیست. در ادامه بیشتر به روش های درمان دلهره می پردازیم.

برای درمان دلشوره چه کنیم؟

خوب به موارد زیر دقت کنید و برای مدت زمان طولانی با برنامه و بدون قطعی آنها را انجام دهید تا در درمان دلشوره و استرس موفق شوید.

1- فعالیت بدنی خود را حفظ کنید

یک برنامه روتین ایجاد کنید تا بیشتر روزهای هفته از نظر بدنی فعال باشید. یک ورزش کاهش دهنده استرس می تواند بسیار مناسب باشد به شرطی که در انجام آن استمرار داشته باشید. ممکن است خلق و خوی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند سالم بمانید. به آرامی شروع کنید و به تدریج میزان و شدت فعالیت های خود را افزایش دهید.

2- از مصرف الکل و مصرف تفریحی مواد مخدر خودداری کنید

این مواد می توانند باعث ایجاد یا تشدید اضطراب شوند. اگر به تنهایی نمی توانید آن را ترک کنید، به پزشک خود مراجعه کرده یا یک حامی برای کمک پیدا کنید. قبلا در ویکی روان درباره عوارض نوشیدن الکل مفصل توضیح دادیم، می توانید مطالعه کنید تا انگیزه ای برای درمان دلشوره و نگرانی شما باشد.

3- مدیریت استعمال سیگار و نوشیدن کافئین برای رفع دلشوره و دلهره لازم است

22 راه درمان دلشوره و دلهره (علت دلشوره چیه؟)

سیگار را ترک کرده و نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید یا ترک کنید. هم نیکوتین و هم کافئین می توانند اضطراب را بدتر کنند، چون در لیست خوراکی های استرس آور قرار دارند و مصرف آنها باید مدیریت شود.

همانطور که می بینید، علت دلشوره و تشویش ذهنی به سبک زندگی ما وابستگی مستقیم دارد!

4- از تکنیک های مدیریت استرس و آرامش استفاده کنید

با مشاهده علائم و نشانه های استرس، تکنیک های تجسم، مدیتیشن و یوگا نمونه هایی از تکنیک های آرام سازی هستند که می توانند اضطراب را کاهش دهند. مهم ترین کار این است که روش هایی برای مدیریت دلشوره و حالت بد خود داشته باشید.

پس در مرحله بعد باید از تکنیک های کم کردن استرس استفاده کرده و به نوعی آنها را برای خود شخصی سازی کنید.

5- برای درمان دلشوره باید به خواب اهمیت بیشتری دهید

هر کاری می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی می خوابید تا احساس آرامش کنید. اگر خوب نمی خوابید، به مشاور روانشناس خوب و با تجربه مراجعه کنید. متخصص روانشناس به صورت اختصاصی شرایط شما را بررسی می کند تا راه هایی برای غلبه بر دلشوره پیدا کند.

6- غذای سالم بخورید

تغذیه سالم مانند تمرکز بر سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و ماهی، ممکن است با کاهش اضطراب مرتبط باشد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. بد نیست نگاهی به مقاله غذاهای ضد استرس کدامند در ویکی روان بیندازید.

7- داروی جایگزین پیدا کنید

سوالات زیادی درباره دارو و قرص ضد دلشوره دریافت می کنیم. بهترین راه برای درمان دلشوره با قرص، کمک گرفتن از مشاور روانپزشک است. البته می توانید از لیست داروهای ضداسترس و آرام بخش هم بهره ببرید.

چندین داروی گیاهی به عنوان درمانی برای اضطراب مورد مطالعه قرار گرفته‌ اند، اما تحقیقات بیشتری برای درک خطرات و فواید آن مورد نیاز است. شما همیشه نمی توانید از ایمن بودن آن مطمئن باشید. برخی از این مکمل ها می توانند با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند یا تداخلات خطرناکی ایجاد کنند.

قبل از مصرف داروهای گیاهی یا مکمل های غذایی، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر هستند و با هیچ دارویی که مصرف می کنید تداخل ندارند.

8- مقابله و حمایت تکنیک صحیح برای رفع دلشوره و دلهره است

برای مقابله با یک اختلال اضطرابی، کارهایی که می توانید انجام دهید از این قرار است:

  • در مورد اختلال خود بیاموزید: با دکتر استرس خود صحبت کنید. دریابید که چه چیزی ممکن است باعث بیماری خاص شما شود و چه درمان هایی ممکن است برای شما بهترین باشد. خانواده و دوستان خود را درگیر کرده و از آنها حمایت کنید.
  • به برنامه درمانی خود پایبند باشید: داروها را طبق دستور مصرف کنید. قرارهای درمانی را کنسل نکنید و هر تجویزی که ممکن است درمانگر به شما بدهد را رعایت کنید. ثبات می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند، به خصوص در مورد مصرف دارو.
  • اقدام کنید: بیاموزید که چه چیزی باعث اضطراب یا استرس شما می شود، بدون شک این مهم ترین راه درمان دلشوره است . استراتژی‌ هایی را که با درمانگر ایجاد کرده‌ اید تمرین کنید تا در این موقعیت‌ ها آماده مقابله با احساسات اضطراب‌ آور باشید.
  • یادداشت روزانه: پیگیری زندگی شخصی‌ تان می‌ تواند به شما و مشاور روانشناس استرس کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث استرس شما می‌ شود و چه چیزی به شما کمک می‌ کند احساس بهتری داشته باشید.
  • به یک گروه حمایتی بپیوندید: به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. گروه های پشتیبانی، شفقت، درک و تجربیات مشترک را ارائه می دهند که برای درمان دلشوره بسیار مناسبند.
  • تکنیک های مدیریت زمان را بیاموزید: شما می توانید با یادگیری نحوه مدیریت دقیق زمان و انرژی خود، اضطراب را کاهش دهید.
  • اجتماعی بودن: اجازه ندهید که نگرانی شما را از نزدیکان یا فعالیت ها دور کند.

تمام تکنیک های بالا به بهترین شکل می توانند روند از بین بردن دلشوره را تسهیل ببخشند، اما به شرطی که در انجام آنها استمرار داشته باشید.

9- آنچه شما می توانید برای درمان دلشوره و نگرانی انجام دهید

برای رفع دلشوره ملاقات با افراد جدید قبل از قرار ملاقات، فهرستی از موارد زیر تهیه کنید:

  • علائم اضطراب شما: توجه داشته باشید که چه زمانی رخ می دهند، به نظر می رسد چیزی آنها را بهتر یا بدتر می کند و چقدر بر فعالیت ها و تعاملات روزانه شما تأثیر می گذارد.
  • چه چیزی باعث استرس شما می شود: تغییرات عمده زندگی یا رویدادهای استرس زا را که اخیرابا آنها برخورد کرده اید، بنویسید. همچنین به تجربیات آسیب زا که در گذشته یا در دوران کودکی داشته اید توجه کنید.
  • هرگونه سابقه خانوادگی مشکلات روانی: توجه داشته باشید که والدین، پدربزرگ و مادر بزرگ، خواهر و برادر یا فرزندان شما با مشکلات روانی دست و پنجه نرم کرده اند یا خیر.
  • هر گونه مشکل سلامتی دیگری که دارید: هم شرایط جسمی و هم مسائل مربوط به سلامت روان را شامل می‌ شود.
  • تمام داروهایی که مصرف می کنید: هر گونه دارو، ویتامین، گیاهان دارویی یا سایر مکمل ها و دوزها را شامل می‌ شود.
  • سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید تا از قرار ملاقات خود نهایت استفاده را ببرید.

دعای رفع دلشوره چیست؟

شاید تعجب کنید، اما افراد زیادی دنبال دعای رفع دلشوره یا روش هایی هستند که با زدن یک دکمه مشکلشان رفع شود. دوست عزیز، دلشوره و نگرانی با دلیل یا بی دلیل باید ریشه یابی شده و برای درمان آن اقدام صورت گیرد.

متخصصین روانشناسی و مشاورین مرتبط می توانند کمک کنند تا مشکلتان به خوبی رفع شود. همچنین مطالعه مقالات استرس می تواند سطح دانش افراد را بالا ببرد تا بدون استفاده از دعای رفع دلشوره مشکلشان حل گردد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای درمان دلشوره

تمام مشکلات روانی انسان به خاطر وقوع اتفاقی در گذشته دور یا نه چندان دور او رخ داده است.

اگر نگرانی و دلشوره در خود مشاهده می کنید باید برای درمان اقدام کرده و آن را برای همیشه رفع کنید تا از آن آسیب نگیرید. شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا، در سایت ویکی روان از خدمات مشاوره اضطراب و استرس آنلاین استفاده کنید:

مشاوره درمان استرس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا