مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

استرس و درد انگشتان دست چه ارتباطی دارند؟

درد انگشت ها به خاطر استرس واقعیت دارد؟

استرس و درد انگشتان دست شاید ارتباطی با هم نداشته باشند، اما نتیاج به دست آمده از جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین استرس و اضطراب نشان می دهد درد انگشت ها به خاطر استرس واقعیت دارد! به همین خاطر مشاورین روانشناس تاکید زیادی بر تاثیر استرس بر بدن انسان دارند. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان به بررسی همه جانبه درد گرفتن انگشتان به خاطر استرس می پردازیم.

بررسی استرس و درد انگشتان دست

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

زندگی پر از موقعیت های استرس زا است. ممکن است برای سر رسید اقساط، مدیریت امور مالی یا حتی چیزی به سادگی بیرون بردن بچه ها احساس استرس کنید. یعنی تجربه انواع استرس و نگرانی بخشی از زندگی ما شده است.

در واقع اضطراب و استرس نوعی بیماری است که از سر تا پا احساس می شود. بیماری است که با بسیاری از احساسات غیرمعمول مشخص می شود که در برخی موارد به وضوح نتیجه اضطراب است و در موارد دیگر می تواند ترس را به گونه ای ایجاد کند که گویی چیزی به طور غیرعادی اشتباه است.

نشانه استرس و درد انگشتان دست تا حدودی یک مشکل بینابینی است. بسیاری از علائم اضطرابی که روی انگشتان دست تأثیر می‌گذارند قابل تصور نیستند،

اما از آنجا که تعداد کمی از بیماری های وحشتناک در انگشتان اتفاق می افتد، این علائم تنها در ترکیب با سایر علائم باعث اضطراب بیشتر می شوند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

بدن چگونه به استرس پاسخ می دهد؟

هنگام مواجهه با خطر، یک واکنش شیمیایی در بدن شما رخ داده و به شما اجازه می دهد سریع عمل کنید. این واکنش که با نام های «جنگ یا گریز» یا «پاسخ استرس» نیز شناخته می شود، به این ترتیب بدنتان در برابر آسیب شما را در امان نگه می دارد. متاسفانه بدن همیشه نمی تواند یک تهدید مشروع و فشار زندگی روزمره را تشخیص دهد.

موقعیت های استرس زا، از اجتناب تصادف شاخ به شاخ تا گیر کردن در ترافیک می تواند این واکنش را تحریک کند که باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و سفت شدن عضلات می شود. پس اگر فکر می کنید استرس و درد انگشتان دست واقعیت ندارد با ادامه مطلب همراه باشید!

علائم درد انگشت ها به خاطر استرس کدامند؟

نکته ای که در مورد علائم استرس و درد انگشتان دست وجود دارد این است که قطعا تنها علامت نیستند. بسیاری از نشانه های انگشت نتیجه مسائل دیگری هستند که به اضطراب مربوط می شوند، مانند هایپرونتیلیشن(تنفس غیرطبیعی سریع) علائم انگشتی اضطراب اشکال و اندازه های مختلفی دارند. اما شایع ترین علائم عبارتند از:

  • درد با استرس
  • گزگز / بی حسی / سوزش
  • مسائل حرکتی/اسپاسم

افراد علائم دیگری را در نتیجه اضطراب اعلام کرده‌اند، مانند «شلیک عصبیی» که در آن فرد احساس می‌کند اعصاب انگشت بدون دلیل فعال شده‌اند، اما سه مورد بالا شایع‌ترین آنها هستند.

درد انگشت به خاطر استرس و اضطراب

بدون استرس زندگی کردن

درد انگشت یکی از شایع ترین علائم و نشانه های استرس بوده، اما یکی از پیچیده ترین آن ها نیز هست. فراتر از برخی مسائل پزشکی (مانند آرتروز)، تجربه درد در انگشتان غیر معمول است (اگرچه اضطراب می تواند باعث ایجاد بسیاری از احساسات مختلف شود که قطعا برای بروز درد بعید نیست). اما چیزی که اضطراب ایجاد می کند، حساسیت بیش از حد به درد است. یعنی باید رابطه استرس و درد انگشتان دست را از جنبه ای دیگر بررسی کرد.

در واقع، اضطراب به خصوص حملات اضطرابی چیزی به نام «حساسیت بیش از حد» ایجاد می کند. این زمانی است که ذهن شما به قدری با احساس بدن شما در ارتباط است و هر احساسی که بدن شما تجربه می کند می شود و روی آن تمرکز می کند تا جایی که به نظر می رسد این احساس تقویت می شود.

حساسیت بیش از حد در واقع یکی از دلایل اصلی است که افراد مبتلا به اضطراب سلامتی و حملات وحشت زدگی بدون کمک در درمان آن دچار مشکل می شوند و از بین بردن حساسیت بسیار دشوار است.

شما به سادگی متوجه همه چیز می شوید و توجه به همه چیز باعث اضطراب بیشتر و بدتر شدن علائم می شود. به همین خاطر متخصصین استفاده از تکنیک های درمان استرس را برای کم استرس و درد انگشتان دست و پا مفید می دانند.

بنابراین در درد انگشت، به احتمال زیاد آنچه شما تجربه می کنید در واقع درد طبیعی انگشت است. مردم همیشه به دلیل تایپ کردن، ورزش کردن و غیره دچار درد انگشت می شوند.

اما بیشتر مردم تقریبا هیچ توجهی به آن نمی کنند چون درد طبیعی است. متاسفانه، اگر بیش از حد حساس باشید، همیشه متوجه درد می شوید، به درد فکر می کنید، و درد را تقویت می کنید. این ذات قضیه است.

گزگز / بی حسی / سوزش تز نشانه های استرس و درد انگشتان دست است

یکی دیگر از مشکلات رایج احساس سوزن سوزن شدن در انگشتان است، اغلب همان احساس بعد از به خواب رفتن پا را دارد. برخی افراد بیشتر بی حسی را تجربه کرده، در حالی که برخی دیگر بیشتر احساس سوزش را تجربه می کنند. طبیعی است که این احساس به طور متفاوتی توسط افراد مختلف تجربه می شود.

چرا مضطرب می شم انگشتان دستم درد می گیرد؟

حساسیت بیش از حد نیز می تواند در اینجا نقش داشته باشد، اما معمولا دو دلیل وجود دارد که این اتفاق رخ می دهد:

آدرنالین این یک دلیل کم تر رایج برای رابطه استرس و درد انگشتان دست است، اما هنوز هم ممکن است. زمانی که شما اضطراب دارید، بدن شما وارد حالت جنگ یا گریز می شود و این یعنی آدرنالین همیشه در رگ های شما در حال گردش است. یکی از اثرات این سیستم، دور کردن خون از قسمت های بی اهمیت و حرکت سریع آن در قلب است. این کار باعث می شود انگشتان شما کمی سردتر شده و ممکن است به احساس سوزش منجر شود.

هایپرونتیلیشن (تنفس غیرطبیعی سریع) نیز شایع است، اگرچه این امر بیشتر از هر نوع اضطراب دیگری بر افراد مبتلا به حملات پانیک تاثیر می گذارد.

هایپرونتیلیشن یک علامت وحشت بسیار شایع است که در آن فرد دی اکسید کربن زیادی را تنفس می کند. در واقع بدن شما به Co۲ نیاز دارد و هایپرونتیلاسیون (تنفس بیش از حد سریع یا گرفتن نفس های عمیق تر از حد نیاز) می تواند باعث بروز علائم متعددی شود که یکی از آن ها گشاد شدن رگ های خونی و ایجاد سوزش انگشتان است.

این نوع مشکل انگشت در واقع بسیار رایج است. متاسفانه، از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به حملات اضطرابی نیز دچار اضطراب سلامتی می شوند، اغلب نگران هستند که به جای حملات پانیک بسیار رایج، دچار بیماری های وحشتناکی مانند اسکلروز چندگانه یا دیابت شوند.

مسائل حرکتی / اسپاسم

برای برخی، موضوع کمی عجیب است. این لزوما یک ناراحتی یا درد یا سوزن سوزن شدن نیست. این احساسی است که انگار انگشت شما دچار اسپاسم شده یا حرکت نمی کند. اسپاسم ها ساده ترین توضیح هستند.

اسپاسم عضلانی نتیجه تنش ماهیچه‌های شما است که در شرایط استرس ایجاد می‌شود. اسپاسم ماهیچه های شما ناشی از اعصابی است که به دلیل هورمون های درگیر در استرس و نحوه اذیت کردن انتهای عصب، با سرعت غیر معمول حرکت می کند.

چگونه درد گرفتن انگشتان به خاطر استرس را کاهش دهیم؟

ما دقیقا نمی توانیم استرس را از زندگی خود حذف کنیم، اما راه هایی برای کاهش علائم وجود دارد. در ادامه به روش هایی می پردازیم که تاثیر استرس بر مغز و اعصاب را کاهش می دهد. این روش ها در ویکی روان توضیح داده شده اند اما برای کم کردن استرس و درد انگشتان دست مفید است.

  • محرک ها را شناسایی کنید: وقایع روزانه را بنویسید و به دنبال الگوها بگردید. بعد از شناسایی آنها، سعی کنید راه حلی برایشان پیدا کنید.
  • خوب غذا بخورید: نه تنها یک رژیم غذایی سالم برای حفظ وزن سالم ضروری است، بلکه برخی مواد غذایی نیز می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
  • کمک بخواهید: شما تنها نیستید. اگر احساس سردرگمی می کنید، کمک بخواهید.
  • فعال بمانید: ورزش نقش مهمی در سلامت جسمی و کم کردن استرس و درد انگشتان دست دارد. پیاده روی، یوگا یا سایر فعالیت ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. با توجه به شرایط پزشکی و سطح تناسب اندام، ممکن است فعالیت هایی وجود داشته باشد که باید از آن ها اجتناب کنید. با پزشک خود صحبت کنید تا یک برنامه روتین برای بدن خود تعیین کنید.
  • مصرف الکل و کافئین را محدود کنید: الکل و کافئین می توانند اضطراب و درد مفاصل را تشدید کنند. تا آب می توانید بنوشید برای کم کردن استرس و درد انگشتان پا مفید است.
  • مثبت اندیش باشید: سعی کنید به جنبه مثبت توجه کنید. این کار همیشه آسان نیست، اما با این کار بدنتان سپاسگذارتان خواهد بود.

تمامی این روش ها اگر هر روز رعایت شوند می توانند موجب کم شدن درد انگشت ها به خاطر استرس شوند. پس برای آن برنامه داشته باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

علم روانشناسی به این نتیجه رسیده که مشکلات و اختلالات روانی تاثیر مستقیم بر سلامت جسم ما دارند. پیشگیری از استرس ممکن است، اما کمک گرفتن از مشاور استرس و اضطراب کمک می کند روند درمان بسیار سریع تر باشد. حالا که می دانیم رابطه استرس و درد انگشتان دست چیست باید فکری برای آن کرد.

شما دوستان عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی ویکی روان شرکت کرده و با بهترین های ایران جلسه برگزار کنید:

لیست مشاورین ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا