دسته بندی موضوعات جنسی

تعریف نیاز جنسی چیست؟ (معنی نیاز جنسی)

میل جنسی (Libido) یکی از ابتدای ترین و مهم ترین امیال انسان و دیگر موجودات است که موجب بقای نسل و ایجاد لذت می شود. اینکه میل جنسی چیست و چطور باید آن را هدایت کرد یکی از موضوعات همیشگی جلسات مشاوره جنسی آنلاین در ویکی روان است و در این مطلب هم به تمام موضوعات مربوط به آن از نظر علم روانشناسی می پرازیم.

تعریف میل جنسی چیست؟

با مطالب روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

میل جنسی تمایل یا محرک جنسی همه موجودات عالم است.

میل جنسی فرد، بدون توجه به جنسیت، تحت تأثیر عملکرد مغز، هورمون ها و رفتار آموخته شده قرار می گیرد و تمایل دارد که متناسب با وضعیت روانی، تغییرات هورمونی و شدت استرس در نوسان باشد.

برخی از داروها و دیگر محرک ها می توانند میل جنسی را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

نیاز جنسی، میل فرد به فعالیت جنسی را توصیف می کند، هیچ اندازه گیری عددی برای میل جنسی وجود ندارد، اما معمولا کم یا زیاد بودن آن با احساس فرد مشخص می شود.

موارد بسیاری وجود دارد که می تواند بر انگیزه جنسی از دلایل بیولوژیکی تا عوامل اجتماعی یا روانی تأثیر بگذارد. در این مطلب سایت ویکی روان، ما می خواهیم هورمون های اصلی جنسی، نحوه تأثیر آنها بر میل جنسی، تفاوت در هورمون های جنسی زن و مرد و نحوه تغییر میل جنسی را در طول چرخه قاعدگی بررسی کنیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان

درک میل و نیاز جنسی

آشنایی با ساختار نیاز جنسی انسان

با توجه به تعریف ارتباط جنسی که قبلا در ویکی روان به آن اشاره کردیم، هنگامی که نیاز جنسی یک فرد بالا باشد، بیشتر تمایل به برقراری رابطه جنسی دارد و آن را با یک پارتنر (همسر) یا از طریق خودارضایی (استمنا کردن) برآورده می کند.

با اینکه معیاری برای سنجش میزان نیاز جنسی یا تعداد ارتباط جنسی نرمال وجود ندارد اما میل جنسی بیش از حد بالا که کیفیت زندگی را مختل می کند و می تواند نشانه عدم تعادل هورمونی یا اختلال عصبی باشد.

وقتی نیاز جنسی کاهش می یابد، علاقه کمی به رابطه جنسی وجود دارد و ممکن است کاملا از بین رفته باشد که می تواند روابط صمیمی را تحت فشار قرار دهد. پس از تشخیص و مشخص شدن علت، می توان هر دو حالت افراطی کم و زیاد را با کمک متخصص سکسولوژی درمان کرد.

مسیرهای عصبی درگیر در میل جنسی در مردان و زنان مشابه است و شامل اجزای

  • مغزی
  • نخاعی
  • و محیطی

می‌شود. نیاز جنسی مستقیما با واکنش جسمی ارتباط دارد: هنگامی که میل جنسی زیاد است، جریان خون به آلت تناسلی بیشتر شده و باعث نعوظ می‌شود، همانند روان شدن و بزرگ شدن لابیا (labia – بخشی از ناحیه واژن خانم ها).

هورمون های جنسی تاثیرگذار بر نیاز جنسی کدامند؟

هورمون های اصلی جنسی

  1. استروژن
  2.  پروژسترون
  3. و تستوسترون

هستند که در ویکی روان مفصل درباره مه آنها صحبت کردیم.

در حالی که ما پروژسترون و استروژن را با چرخه قاعدگی و تستوسترون را با تولید اسپرم مرتبط می دانیم، هر سه این هورمون ها تا حدی در بدن مردان و زنان وجود دارد.

بررسی میزان تاثیر هورمون های جنسی در زن و مرد

کار مشاور جنسی چیست؟

حال، بیایید نگاهی به هورمون های اصلی جنسی بیندازیم و عملکرد آنها و نحوه تأثیر آنها بر میل جنسی زنان و مردان را بررسی کنیم.

۱- نیاز جنسی در خانم ها

لازم به ذکر است که در مورد میل جنسی “حد نرمالی” وجود ندارد، همه متفاوت هستند و بدن ما به طرق مختلف رفتار می کند و میل جنسی ما نیز از این قاعده مستثنی نیست!

افزایش میل جنسی می تواند در اثر موارد مختلفی ایجاد شود. در زنان، مواردی در چرخه قاعدگی وجود دارد که به طور معمول میل جنسی را افزایش می‌دهد. معمولا در روزهای نزدیک به تخمک گذاری که بیشترین باروری را داریم، میل جنسی خانم ها نیز در بالاترین سطح است.

بد نیست نگاهی به مطلب سکس در دوران پریودی خانم ها در سایت ویکی روان بیندازید.

کاهش استروژن و افزایش سطح پروژسترون، تا پایان چرخه می تواند یکی از دلایل کم شدن میل جنسی باشد. بسیاری از زنان می گویند که میل جنسی در دوران قاعدگی افزایش یافته، در حالی که احتمال بارداری در دوره قاعدگی بسیار کم است، بالا رفتن نیاز جنسی به دلیل افت سطح پروژسترون ایجاد می شود.

زنانی که تحت کنترل بارداری هورمونی هستند بعید به نظر می رسد با هورمون های مصنوعی برای جلوگیری از تخمک گذاری نوسانات نیاز جنسی را تجربه کنند

برخی از زنان ممکن است در هنگام مصرف قرص هیچ تغییری در میل جنسی خود مشاهده نکنند، معمولا کاهش میل جنسی اغلب به عنوان یک عوارض جانبی ناخواسته در کنترل بارداری هورمونی گزارش می شود.

به طور معمول، نیاز جنسی خانم ها در نقاطی از چرخه که پروژسترون کم و سطح استروژن زیاد است، افزایش می‌یابد. پروژسترون می تواند احساس نفخ، تنبلی و احساسات ناخواسته سندروم پیش از قاعدگی را در ما ایجاد کند. از طرف دیگر، هورمون استروژن می تواند انرژی زا باشد، باعث درخشش سالم پوست و افزایش میل جنسی می شود.

در ویکی روان بخوانید: روش های بالا بردن نیاز جنسی خانم ها چیست؟

فواید هورمون استروژن برای خانم ها 

همچنین استروژن و بر محرک‌ های جنسی ما تأثیر می گذارد و باعث برخی عملکردها در بدن زن می‌ شود از جمله:

  • کمک به رشد پستان
  • رشد موهای زائد و زیر بغل
  • تنظیم مراحل چرخه قاعدگی
  • محافظت از سلامت استخوان
  • کنترل کلسترول
  • تأثیر بر روی مغز، قلب و سایر بافت ها
  • تغییر روحیه و سطح انرژی

هورمون تستوسترون در بدن زنان نیز به مقدار کم وجود دارد، گرچه ارتباط مستقیمی با میل جنسی ندارد، اما در ترمیم و حفظ بافت های تولید مثل و توده استخوان نقش اساسی دارد.

۲- میل جنسی در آقایان

در حالی که انگیزه جنسی زنانه در یک دوره طولانی نوسان می کند، نیاز جنسی مردانه با افزایش و کاهش سطح تستوسترون در طول روز بیشتر متغیر است.

معمولا در مردان هنگام صبح که تستوسترون در بالاترین سطح است، میل جنسی بیشتر می‌ شود، به همین دلیل است که مردان غالبا با نعوظ بیدار می شوند، این یک نشانه فیزیکی از میل جنسی است. سطح تستوسترون به طور معمول در طول روز کاهش می یابد و در اواخر شب کمترین میزان را دارد.

علاوه بر نوسان در یک دوره ۲۴ ساعته، سطح تستوسترون نیز به طور معمول در طول زندگی یک مرد کاهش می یابد

سطح تستوسترون معمولا در طی سالهای نوجوانی در بالاترین سطح خود است و پس از این مرحله شروع به کاهش می کند. با کاهش هورمون تستوسترون، نیاز جنسی نیز با بالا رفتن سن مردان کاهش می‌ یابد و این تاثیر زیادی بر شدن نیاز جنسی آنها دارد.

فواید ترشح هورمون تستوسترون در آقایان

تستوسترون علاوه بر تأثیر روی میل جنسی مردان، به تنظیم موارد زیر نیز کمک می کند:

  • تولید اسپرم
  • ایجاد اندام های جنسی
  • رشد مو
  • رشد عضلات و توده استخوانی
  • وقتی صدا در بلوغ می شکند
  • تولید گلبول های قرمز خون

هورمون استرادیول، نوعی استروژن در بدن مردان است و با میل جنسی، عملکرد نعوظ و تولید اسپرم در ارتباط است. پروژسترون همچنین نقشی اساسی در تنظیم استروژن دارد و همچنین برای ساخت تستوسترون مورد نیاز است.

چرا باید میل جنسی خود را کنترل کنم؟

مشاوره روانشناسی جنسی در ویکی روان

نیاز جنسی یکی از مهم ترین عوامل ادامه نسل بشر است و بر خلاف بسیاری از موجودات بشتر محدود به فصل جفتگیری و میزان رابطه نیست.

با این حال عدم کنترل میل جنسی و برقراری تعداد زیادی نزدیکی جنسی سبب ابتلا به اعتیاد جنسی و بروز مشکلات جسمی روانی بسیاری می شود که در نهایت برای درمان می بایست به درمانگر جنسی آنلاین یا حضوری برای درمان مراجعه نمائید.

علاوه بر آن نیاز جنسی زیاد می تواند انرژی زیادی از جسم و روان ما بگیرد که بدون شک تاثیر زیادی بر دیگر جنبه های زندگی خواهد داشت.

چطور نیاز جنسی خود را کنترل کنیم؟

علم روش های کاربردی زیادی برای کنترل کردن نیاز جنسی پیشنهاد می دهد که در ادامه به کاربردی ترین آنها اشاره می کنیم. یادتان باشد باید روش های زیر را برای مدت زمان حداقل ۲ ماه به طور منظم انجام دهید تا تاثیر آن را مشاهده نمائید:

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان به شما دوست عزیز

اگر شما دوست عزیز میل جنسی بالایی دارید به شکلی که احساس می کنید باید تغییراتی در خود ایجاد کنید، بهتر است موضوع را با یک مشاور روانشناس اینترنتی یا حتی حضوری در میان بزارید تا راهکارهای عملی و اختصاصی برای مدیریت این موضوع دریافت نمائید.

شما می توانید در بخش مشاوره تصویری سایت ویکی روان، از سراسر دنیا جلسات مشاوره جنسی آنلاین با مشاور دلخواهتان برگزار کرده و مشکل خود را به شکلی اصولی درمان نمائید:

لیست مشاورها رو ببینم 🙂

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا