روانشناسی

تعداد جلسات مشاوره روانشناسی چقدر است؟

مشاوره روانشناسی چند جلسه است؟

با اینکه تعداد جلسات مشاوره روان درمانی به وضعیت بیمار و روش درمان روان درمانگر بستگی دارد، اما می تواند حدود تعداد جلسات مشاوره روانشناسی برای  بعضی موضوعات را مشخص کرد. به همین خاطر در این نوشتار از سایت ویکی روان قصد داریم به این سوال شما پاسخ دهیم که مشاوره روانشناسی چند جلسه است و چند جلسه مشاوره نیاز دارم؟

مشاوره روانشناسی چند جلسه است؟

با مطالب روانشناسی روز در ویکی روان همراه باشید.

بسیاری از افراد مشتاق هستند قبل از شروع مشاوره بدانند: به چند جلسه مشاوره نیاز دارند؟ در این مقاله، متوجه خواهید شد که وقتی درمان را شروع می کنید، باید انتظار چه چیزی را داشته باشید.

همان طور که متوجه خواهید شد، همیشه پاسخ دقیقی وجود ندارد! زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما می توانیم به شما بگویم که بعید است یک یا دو جلسه کافی باشد. اگر بدانید تعریف مشاوره روانشناسی چیست پس حتما می دانید زمان می برد تا دانش و مهارت ها را یاد بگیرید و احساس بهتری داشته باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 112,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

چند جلسه مشاوره کافیست؟

در بررسی تعداد جلسات مشاوره روانشناسی باید بگوییم شما لزوما از درمان طولانی مدت سود نخواهید برد.

درمان زمانی مفید است که به اندازه کافی در آن بمانید تا یاد بگیرید چگونه با مسائلی که از ابتدا به مشاوره می رسید کنار بیایید و به آن ها رسیدگی کنید.

همچنین نمی خواهید بیش از حد نیاز در مشاوره باشید. وقتی این اتفاق می افتد، درمان دیگر مفید نیست و ممکن است به درمانگر خود وابسته شوید. به دست آوردن تعادل مناسب است بنابراین شما به اندازه کافی یاد میگیرید که به پیشرفت خود ادامه دهید و خطر بازگشت را بدون حمایت مداوم به حداقل برسانید.

روان درمانی؛ سرمایه گذاری در سلامت عاطفی و روانی شما

رابطه قابل توجهی بین سلامت روانی و جسمی وجود دارد. هرچه مهارت های مقابله ای، روابط بین فردی و سلامت روانی کلی شما خوب باشد، سلامت جسمی شما نیز خوب خواهد بود.

در حالی که ممکن است میانگین های علمی در مورد میانگین طول برنامه های درمانی خاص وجود داشته باشد، مهم است به یاد داشته باشید که دوره درمانی هر کسی متفاوت است.

صبور باشید و روی اهداف خود برای تبدیل شدن به نسخه ای سالم تر از خودتان تمرکز کنید. اینکه بپرسید مشاوره روانشناسی چند جلسه است  حق طبیعی شماست، اما تمرکز خود را روی درمان قطعی و کمک گرفتن از مشاور بزارید نه تعداد جلسات مشاوره روانشناسی .

چه عواملی بر تعداد جلسات مشاوره روانشناسی تاثیر دارند؟

مشاوره روانشناسی چند جلسه است

موضوعات مختلفی می توانند تعداد جلسات مشاوره روانشناسی را کم یا زیاد کنند که در ادامه توضیح می دهیم:

  • موضوع مشاوره روانشناسی
  • وضعیت مراجع (شدت و حدت بیماری یا کمکی که از مشاور میخواهند)
  • میزان تجربه، علم و توانایی مشاور در درمان و حل مسئله

در ادامه سعی می کنیم تعداد انواع جلسات مشاوره را شرح دهیم. پیش از شروع پیشنهاد می کنیم مقاله چه کسانی به مشاوره نیاز دارند را در ویکی روان مطالعه کنید.

میانگین طول جلسه برای یک نتیجه درمانی مثبت

وقتی درمان را شروع می کنید، ممکن است بلافاصله احساس بهتری داشته باشید. گاهی اوقات صحبت کردن فشاری که ممکن است احساس کرده باشید را کاهش می دهد. برای ایجاد تغییر معنادار، معمولا به حداقل تعداد جلسات نیاز است.

تحقیقات نشان داده اند که به طور کلی برای علائم حاد 6 تا 8 جلسه موثر است. علائم مزمن (مانند افسردگی مزمن) معمولا به ۱۴ جلسه یا بیشتر برای یک نتیجه مثبت نیاز دارند.

نوع بهبودی که می توانید در درمان انتظار داشته باشید تا حد زیادی به مدت زمان جلسات درمانی شما مربوط می شود.

میانگین طول جلسه برای یک بیماری

میانگین طول جلسات درمانی شما می تواند به وضعیت سلامت روان شما بستگی داشته باشد. نیازها و اهداف شما از جلسات نیز می توانند تعیین کنند چند جلسه مشاوره نیاز دارید تا احساس کنید به پیشرفت مورد نظر خود رسیده اید. در ادامه تعداد جلسات مشاوره روانشناسی برای موضوعات مختلف را بیان می کنیم.

1- اختلال اضطراب فراگیر (GAD)

اختلال اضطراب فراگیر GAD زمانی است که فرد احساس می کند نمی تواند نگرانی های خود را در طول روز کنترل کند. اگر به این اختلال مبتلا هستید، ظاهرا بدون دلیل یا براساس موقعیت های فرضی که اتفاق نیفتاده اند، دائما احساس نگرانی می کنید. اگر علائم نگرانی شما شش ماه طول کشید، به دنبال منابعی باشید که به شما در کنار آمدن با آن ها کمک کند.

به گفته انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، GAD بر ۶.۸ میلیون بزرگ سال یا ۳.۱ درصد از جمعیت ایالات متحده تاثیر گذاشته است. به طور متوسط، رسیدن به نتایج درمان اضطراب، ممکن است حدود ۸ تا ۱۰ جلسه طول بکشد.

2- افسردگی

انواع افسردگی زیادی وجود دارد که ممکن است در بازه سنی مختلف تجربه کنید، مانند اختلال افسردگی فصلی (SAD) یا اختلال پیش از قاعدگی. اگر احساس افسردگی می کنید، ممکن است برای چندین هفته حالت روحی بدی را تجربه کنید و احساس کنید هیچ امیدی برای بهتر شدن وجود ندارد. به طور متوسط، ممکن است حدود 6 تا 8 جلسه مشاوره افسردگی آنلاین و تلفنی طول بکشد تا متوجه پیشرفت خود شوید.

افراد مبتلا به افسردگی مزمن، مدت بیشتری طول می کشد تا تغییر معناداری را تجربه کنند و درمان افسردگی برای آنها اتفاق بیافتد. در جلسات خود می توانید ابزارها و استراتژی هایی را یاد بگیرید که به شما کمک می کنند با افسردگی خود کنار بیایید و زندگی و تکمیل کارهای روزانه خود را مدیریت پذیرتر کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله مشاوره افسردگی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

3- اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

جلسه آنلاین مشاوره با روانشناس

PTSD یا همان اختلال استرس پس از سانحه یک اختلال روانی است و زمانی رخ می دهد که شما شاهد یک تجربه آسیب زا بوده اید. شما ممکن است واکنش هایی نسبت به رویداد داشته باشید که باعث می شود احساس فلج شدن در بدن خود کنید یا یک واکنش فیزیکی داشته باشید، گویی که رویداد در حال رخ دادن است.

اگر با PTSD زندگی می کنید، ممکن است از افراد و مکان های دیگری که شما را به یاد این رویداد می اندازند، دوری کنید. برای اینکه متوجه پیشرفت شرایط خود شوید، ممکن است بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه مشاوره استرس و اضطراب طول بکشد.

4- مشاوره برای روابط

اگر در رابطه خود با چالش هایی مواجه هستید و به دنبال زوج درمانی هستید، ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا متوجه تفاوت در نحوه تعامل و احساس شما نسبت به شریک زندگی خود شوید. به عنوان مثال، اگر شما و شریک زندگی تان با مشکلات مالی یا مشکلات ارتباطی مواجه هستید، این کار ممکن است حدود ۴ تا ۶ جلسه طول بکشد.

مشکلات روابط پیچیده تر ممکن است حدود ۱۲ تا ۱۶ جلسه طول بکشد تا به ریشه موضوع برسید و استراتژی های مناسب برای خود و شریکتان پیدا کنید. به همین دلیل تعداد جلسات مشاوره روانشناسی در این حالت دقیقا مشخص نیست.

برای درمان فردی در مورد مسائل بین فردی، تقریبا ۱۶ جلسه برای بهبود قابل توجه در مشکلات بین فردی مورد نیاز است.

میانگین طول دوره برای انواع درمان

انواع خاصی از درمان برای نگرانی های خاص موثر هستند در حالی که برخی دیگر می توانند برای انواع مختلفی از علائم موثر باشند. هر نوع درمان اهداف متفاوتی در فرآیند درمان دارد. در ادامه چند نمونه از انواع مختلف درمان و آنچه باید انتظار داشته باشیم آورده شده است.

5- درمان افزایش انگیزه

درمان تقویت انگیزه فرد محور است و بر کمک به بهبود انگیزه شما برای تغییر تمرکز دارد. شما و درمانگرتان می توانید یک انگیزه درونی در خود پیدا کنید که تا در طولانی مدت کمکتان کند. این نوع درمان ممکن است به شما در بهبود جنبه های مختلف زندگی از جمله روابط، سلامت و زندگی خانوادگی کمک کند.

اگر با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید، این درمان می تواند به شما در شروع روند بهبودی کمک کند.

برای اینکه متوجه تغییرات در رفتار خود شوید، این درمان ممکن است حدود 4 جلسه طول بکشد. این جلسات به خصوص اگر برای مدتی با یک رفتار مشکل ساز یا انواع اعتیاد درگیر باشید، می تواند مفید باشد. ممکن است چندین بار سعی کرده باشید آن را کاهش دهید یا ترک کنید و انجام آن به تنهایی چالش برانگیز باشد. درمان تقویت انگیزشی می تواند به شما کمک کند تا از این پل عبور کنید و به تغییر فعال برسید.

با این حال، برای تغییر پایدار در رفتارها و فرآیند بازیابی در جلسات مشاوره ترک اعتیاد، ممکن است به ۸ تا ۱۲ جلسه اضافی نیاز باشد. درمانگر شما براساس نوع علائم یا رفتارهایی که می خواهید تغییر دهید، یک برنامه درمانی مناسب را توصیه می کند و ممکن است انواع مختلف درمان را در این فرآیند بگنجاند. پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف روانشناسی چیست را مطالعه کنید.

6- درمان کوتاه مدت با تمرکز بر راه حل

چند جلسه مشاوره نیاز دارم؟

درمان کوتاه مدت مبتنی بر راه حل، هدف کوتاه مدت و یک فرآیند مشارکتی با مشاور روانشناس است. شما می توانید با درمانگر خود کار کنید تا ببینید چه چیزی برای شما موثر است، چون آن ها اصول و روش های روانشناسی مثبت را برای نظارت بر پاسخ های شما به محرک های مختلف به کار می گیرند. روی اهداف پایدار و الهام بخش برای کمک به شما تمرکز می کند.

معمولا این روش درمانی با توجه به سرعت یافتن راه حل می تواند متفاوت باشد. این نوع درمان محدود به زمان است و ممکن است یک تا ۴۰ جلسه طول بکشد تا راه حل خود را پیدا کنید.

7- حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR)

EMDR یک روش روان درمانی است که به تسکین خاطرات آسیب زا و تجربیات سخت زندگی شما کمک می کند. این درمان می تواند به شما کمک کند تا باورهای منفی خود را برای بهبود نحوه تعامل با افکار خود و دیگران در زندگی روزمره اصلاح کنید. به جای تکمیل گفتار درمانی سنتی، می توانید با حرکات سریع و ریتمیک چشم، قدرت افکار آسیب زای خود را کاهش دهید. این جلسات بر سه رویداد اصلی متمرکز هستند که گذشته، حال و آینده هستند.

به طور متوسط، پس از سه جلسه EMDR می توانید متوجه تغییرات اساسی شوید. پس از ۶ تا ۱۲ جلسه، ممکن است آسیب های خود و نحوه مقابله با آن ها را پردازش کرده باشید. تعداد جلسات مشاوره روانشناسی شاید کمی زیاد به نظر برسد اما واقعا موثرند.

8- درمان روانکاوی

مشاوره روانکاوی آنلاین یا حضوری، درمانی است که بر ذهن ناخودآگاه شما تمرکز می کند. درمانگر شما می تواند از ترکیبی از تئوری ها و تکنیک ها برای کمک به شما در کشف افکار و احساسات ناخودآگاه و پردازش تجربیات آسیب زا استفاده کند. مراجعینی که می دانند تعریف روانکاوی چیست و چه کمک هایی به آنها می کند زیاد درگیر تعداد جلسات مشاوره آن نیستند.

اغلب، هدف از این نوع درمان تشویق به تغییر ساختاری در شما و اصلاح ویژگی های شخصیتی براساس اهداف درمانی شماست. استفاده از تکنیک های روانکاوی به شما کمک می کند درک کنید که چگونه رفتارهای ناخودآگاه بر زندگی‌تان تاثیر می گذارند و چگونه می توانید آن ها را با عبارات سالم و خلاقانه جایگزین کنید.

به طور متوسط، این جلسات ممکن است ۱۲ جلسه یا بیشتر طول بکشد تا متوجه تفاوت شوید؛ زیرا با ذهن ناخودآگاه خود کار می کنید تا تجربیات گذشته خود را کشف کنید. معمولا تعداد جلسات مشاوره روانشناسی به این شیوه کمی بیشتر از بقیه است چون به ریشه یابی بیشتری نیاز دارد. پیشنهاد می کنیم حتما مقاله فرق روانشناس و روانکاو را در ویکی روان مطالعه کنید.

9- استفاده از رفتار درمان شناختی (CBT)

رفتار درمان شناختی یکی از رایج ترین درمان ها برای افراد است و بر هم کاری با درمانگر برای تغییر افکار و رفتار شما تمرکز دارد. در جلسات خود می توانید افکاری را شناسایی کنید که آنچه در مورد خودتان فکر می کنید و آنچه در زندگی قادر به انجام آن هستید را محدود می کند. سپس می توانید افکار محدود کننده را با افکار سالم تر و مفیدتر جایگزین کنید.

این درمان برای بسیاری از چالش هایی که ممکن است با آن ها مواجه شوید، مانند اختلالات خوردن، اختلالات اضطرابی، اختلالات افسردگی، وابستگی به مواد یا مشکلات ارتباطی مفید باشد.

به طور متوسط، رفتار درمان شناختی ممکن است حدود ۱۲ تا ۲۰ جلسه، با ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برای هر قرار ملاقات طول بکشد. بعد از جلسات، ممکن است متوجه شوید که در حال بهبود و عملکرد موثرتری نسبت به قبل در زندگی خود هستید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان

نتیجه گیری درباره تعداد جلسات مشاوره روانشناسی

به احتمال زیاد الان می دانید مشاوره روانشناسی چند جلسه است و چند جلسه مشاوره نیاز دارم؟ البته باز هم عواملی هستند که بر تعداد جلسات مشاوره روانشناسی تاثیر بگذارند!

همانطور که گفتیم هر موضوع و هر روش درمانی بر تعداد جلسات مشاور تاثیر مستقیم دارند. با این حال بعد از آشنایی با ویژگی های مشاور خوب باید تمام تمرکزتان را بر درمان بگذارید. اینکه چند جلسه مشاوره نیاز دارم دقیقا مشخص نیست و بعد از اولین جلسه تا حدودی مشخص می شود.

سایت ویکی روان امکان برگزاری جلسه مشاوره روانشناسی آنلاین، تلفنی و چتی برای تمام فارس زبانان سراسر ایران را فراهم کرده است. می توانید از جلسات 30 دقیقه ای شروع کنید تا متوجه شوید تعداد جلسات مشاوره روانشناسی برای موضوع دلخواهتان چقدر است.

لیست مشاوران روانشناس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا