روانشناسی

تکنیک های روانکاوی چیست؟ (بررسی کامل)

تکنیک های روانکاوی به موضوعاتی اشاره دارند که مشاور روانکاو از آنها در طی جلسات مشاوره روانکاوی آنلاین یا حضوری برای درمان مراجع خود استفاده می کند. در ادامه این مطلب از سایت مشاوره آنلاین ویکی روان، به بررسی دقیق روش های روانکاوی می پردازیم.

تکنیک های روانکاوی چیست؟

با مطالب روز روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

سوالات زیادی در بخش مشاوره آنلاین روانکاوی ویکی روان دریافت می کنیم که:

  • تکنیک های روانکاوی را توضیح دهید
  • روانکاوی با چه تکنیک هایی درمان انجام می دهد؟
  • تکنیک های روانکاوی فروید چیست؟

درمان روانکاوی شکلی از گفتار درمانی بر اساس نظریه های روانکاوی زیگموند فروید است.

این رویکرد بررسی می کند که چگونه ضمیر ناخودآگاه بر افکار، احساسات و رفتارهای شما تأثیر می گذارد

به طور خاص، بررسی می کند که چگونه تجربیات شما (اغلب از دوران کودکی) ممکن است به تجربه و اقدامات فعلی شما کمک کند. رویکردهای روانکاوی اختلالات عاطفی از زمان فروید بسیار پیشرفت کرده است.

فروید در تعریف ضمیر ناخودآگاه آن را مخزن خواسته ها، افکار و خاطراتی توصیف کرد که در زیر سطح آگاهی خودآگاه قرار دارند. او معتقد بود که این تأثیرات ناخودآگاه اغلب می تواند منجر به پریشانی و اختلالات روانی شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

تکنیک های روانکاوی پیشرفته

درمان روانکاوی معمولا شامل گفتگوهای آزاد و عمیق در جلسات تک به تک با یک درمانگر آموزش دیده است.

درمانگران روانکاوی همچنین از تکنیک هایی مانند تجزیه و تحلیل انتقال، تحلیل رویا، تفسیر و تداعی آزاد برای کمک به بیماران در شناسایی الگوهای خود باخت استفاده می کنند.

1- تجزیه و تحلیل انتقال در مفاهیم روانکاوی

همانطور که در مقاله روانکاوی چیست در ویکی روان گفتیم، رابطه درمانگر و بیمار در درمان روانکاوی از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتقال (برون فکنی احساسات و آرزوهای ناخودآگاهانۀ فرد به روانکاو) به این ایده اشاره دارد که احساسات و رفتارهای بیمار نسبت به درمانگر، بینشی از تجربیات دوران کودکی او با والدین و شخصیت های معتبر را ارائه می‌ دهد.

به نوبه خود، انتقال متقابل به احساسات و افکار ناخودآگاه درمانگر در مورد بیمار اشاره دارد. مشاورین روانکاو این الگوها را تجزیه و تحلیل می کنند تا بینشی نسبت به تجربیات گذشته و ذهن ناخودآگاه بیمار خود بدست آورند.

2- تحلیل رویا دیگر تکنیک روانکاوی است

نظریه روانکاوی معتقد است که بسیاری از افکار، خاطرات، انگیزه ها و احساساتی که آگاهانه نیستند در رویاها و خیالات ظاهر می شوند.

درمانگران روانکاوی اغلب نمادها و تصاویر تکرار شونده از رویاهای بیماران خود را برای کشف مضامین و الگوهای کلیدی که ممکن است پدیدار شوند، تجزیه و تحلیل می کنند.

شاید این مهم ترین فرق روانکاوی و روانشناسی باشد که در ویکی روان به آن اشاره کردیم.

3- تفسیر از روش های درمانی روانکاوی است

تفسیر به فرآیندی اشاره دارد که از طریق آن یک درمانگر روانکاو مشاهدات مختلف در مورد رفتار خودآگاه و ناخودآگاه بیمار خود را در یک روایت منسجم تقسیم می کند.

این ممکن است شامل:

  • تفاسیر زبان بدن
  • عبارات احساسی
  • و سایر اشکال ارتباط کلامی و غیرکلامی

باشد.

4- انجمن آزاد

روانکاوی-اینترنتی

در حالی که سایر اشکال روان درمانی اغلب شامل بحث های کنترل شده و هدفمند با اهداف روشن در ذهن هستند، درمان روانکاوی عمدا جریان آزادتری دارد!

تداعی آزاد که توسط فروید ابداع شده، یک تکنیک روانکاوانه است که شامل تشویق بیمار به صحبت آشکار در مورد هر چیزی که در ذهنش است به شیوه آگاهانه است. اعتقاد بر این است که این رویکرد پایان باز به آشکار شدن افکار ناخودآگاه، ترس ها، شرم و انگیزه ها کمک می کند.

فواید درمان روانکاوی

حالا که می دانیم تکنیک های به کار رفته در روانکاوی چی هستند باید به این سوال پاسخ دهیم که چه چیزی روانکاوی را از سایر اشکال درمانی متمایز می کند؟

با مروری بر پژوهشی که رویکردهای روانکاوی را با درمان شناختی رفتاری (CBT) مقایسه می‌ کند، مشخص شد که 7 ویژگی رویکرد روانکاوی را متمایز می‌ کند.

  1. بر احساسات تمرکز می کند. در جایی که CBT بر شناخت و رفتار متمرکز است، روش های درمانی روانکاوی طیف کاملی از احساساتی را که بیمار تجربه می کند بررسی می کند.
  2. اجتناب را بررسی می کند. مردم اغلب از برخی احساسات، افکار و موقعیت‌ هایی که برایشان ناراحت‌ کننده هستند اجتناب می‌ کنند. درک اینکه مراجعه کننده از چه چیزی اجتناب می کند می تواند به مشاور روانکاو و مراجعه کننده کمک کند تا بفهمند چرا چنین اجتنابی وارد عمل می شود.
  3. موضوعات تکرار شونده را شناسایی می کند. برخی از افراد ممکن است از رفتارهای خود ویرانگر خود آگاه باشند اما نتوانند آنها را متوقف کنند. برخی هم ممکن است از این الگوها و چگونگی تأثیر آنها بر رفتارهای خود آگاه نباشند.
  4. کاوش تجربیات گذشته. درمان های دیگر اغلب بیشتر بر اینجا و اکنون تمرکز می کنند، یا اینکه چگونه افکار و رفتارهای فعلی بر عملکرد یک فرد تأثیر می گذارد. رویکرد روانکاوی به افراد کمک می کند تا گذشته خود را کشف کنند و بفهمند که چگونه بر مشکلات روانی فعلی آنها تأثیر می گذارد. به بیماران کمک می‌کند تا پیوندهای تجربی گذشته خود را برای زندگی کاملتر در زمان حال رها کنند.
  5. روابط بین فردی را بررسی می کند. از طریق فرآیند درمانی، افراد می توانند روابط خود را با دیگران، چه در حال حاضر و چه در گذشته، کشف کنند.
  6. بر رابطه درمانی تاکید دارد. از آنجایی که درمان روانکاوی بسیار شخصی است، رابطه بین روانکاو و بیمار فرصتی منحصر به فرد برای کشف و بازنویسی الگوهای رابطه ای که در رابطه درمانی پدیدار می شوند، فراهم می کند.
  7. جریان آزاد. در جایی که درمان های دیگر اغلب ساختارمند و هدف گرا هستند، درمان روانکاوی به بیمار اجازه می دهد تا آزادانه کاوش کند. بیماران می توانند در مورد ترس ها، خیالات، آرزوها و رویاها صحبت کنند.

خلاصه درباره تکنیک های روانکاوی پیشرفته

درمان روانکاوی که گاهی اوقات روان‌ درمانی روان پویشی نامیده می شود، نوعی گفتگو درمانی است که از نظریه روانکاوی زیگموند فروید نشأت می گیرد.

روانکاوی ریشه در این ایده دارد که بیشتر رفتار ما ناشی از افکار، احساسات و خاطرات ناخودآگاه است که خارج از آگاهی روزمره ما باقی می مانند.

هدف درمان روانکاوی کمک به بیمار در شناسایی الگوهای خود محدود کننده، بهبودی از تجربیات گذشته و به دست آوردن بینشی در مورد چگونگی تأثیر ضمیر ناخودآگاه بر رفتار آنها است.

درمانگران روانکاوی برای رسیدن به این هدف از مکالمه آزاد، معمولا حداقل در یک جلسه در هفته استفاده می کنند.

سایر تکنیک های روانکاوی شامل تحلیل رویا، تداعی آزاد، تفسیر و تحلیل انتقال است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره روانکاوی آنلاین در سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی و تصویری جلسه غیرحضوری برگزار کنید:

مشاوره روانکاوی اینترنتی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا