روانشناسی

۸ تفاوت عشق و هوس (فرق عشق و هوس در روانشناسی)

تفاوت عشق و هوس یکی از بزرگترین دغدغه های ذهنی افرادی هست که می خواهند یک رابطه بلند مدت را شکل دهند. سوالات بسیاری مانند اینکه چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم یا راه تشخیص عشق از هوس چیست در بخش مشاوره آنلاین روابط عاطفی در ویکی روان دریافت می کنیم که نشان از نگرانی افراد دارد. به همین خاطر در این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی کامل تفاوت عشق و هوس در روانشناسی می پردازیم و آن را از جنبه علمی مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

هوس در مقابل عشق (تشخیص عشق از هوس)

تشخیص عشق از هوس
تشخیص عشق از هوس

با بخش مطالب روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

همانطور که در قبلا در مطلب هوس چیست گفتیم، هوس جذابیت شدید جنسی نسبت به شخص دیگر است. در بهترین حالت، شهوت مانند چسبی است که ما را به سمت طرف مقابل می کشاند و امکان ارتباط فیزیکی عمیق را فراهم می کند.

در بدترین حالت، ایده آل سازی و فرافکنی چیزی که می‌خواهیم به جای واقعیت فرد و موقعیت ببینیم، به هوس دامن می زند. علاوه بر این، این یک باور غلط و خطرناک است که هوس، انتظار یک رابطه طولانی مدت است.

عشق کمی پیچیده تر است. در تعریف علمی عشق در ویکی روان گفتیم که، یکی از محبوب ترین سوژه‌ ها در ادبیات و هنر بوده و عشق با همه لذت ها و رنجهایش اغلب به صورت رازی درآمده است که در طول تاریخ بشر به روش‌ های بسیاری تعریف شده است.

از منظر دلبستگی، عشق یک نیاز اساسی انسان است که ما را با افرادی که بیشترین اهمیت را برایمان دارند، پیوند می دهد. دلبستگی ایمن و عاشقانه در یک رابطه رمانتیک که شامل عشق، اعتماد و پذیرش یک فرد همراه با عیب و نقص‌هایش می‌ شود. (پیشنهاد می کنیم انواع سبک های دلبستگی را در ویکی روان بخوانید)

تعجب آور نیست که مردم در تشخیص عشق و هوس با مشکل روبرو شوند، زیرا این دو پدیده مسیرهای عصبی مشابهی در مغز که با رفتار هدفمند، شادی، پاداش و اعتیاد درگیر می شوند را فعال می کنند.

اما اصلی ترین فرق عشق و هوس این است که آنها یکسان نیستند و می توانند در هر ترکیبی با یا بدون دیگری به درجات مختلف ظاهر شوند و حتی به مرور زمان بین دو حالت در نوسان باشند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

چگونه تشخیص دهیم این عشق است یا هوس

اگرچه در مورد انواع گوناگون عشق هیچ قانونی وجود ندارد، اما اگر نگران هستید که این رابطه صرفا مبتنی بر هوس است و این رابطه برای طولانی مدت پایدار نیست.

بهترین راه برای شناخت تفاوت عشق واقعی و هوس این است که سوال زیر را بارها از خود بپرسید و صادقانه به آنها جواب دهید تا فرق عشق و هرزگی برای شما مشخص شود!

۱- چرا به ایجاد رابطه علاقمند هستید؟

هوس تنها علاقه جنسی به طرف مقابل است. عشق علاقه به شناختن فرد با گذشت زمان است.

این دو با هم متفاوت هستند، اما با این حال یک عشق واقعی به جنس مخالف به همراه هوس معنی پیدا می کند، اما در ابتدای کار کدام برای شما جذاب تر است؟

۲- برای فهم تفاوت بین عشق و هوس ببینید آیا سخت کوش هستید؟

هوس سعی در برقراری رابطه در سطح ایده آل دارد. عشق به مکالمات دشوار و کشف احساسات دردآور ادامه می‌ دهد. یک تفاوت بین عشق و هوس اینه که در عشق افراد نگاه بلند مدت به رابطه دارند اما درهوس آنها به دنبال کام جویی از همدیگر هستند.

۳- شما در مورد عیب‌ های دیگری چه احساسی دارید؟

هوس با کشف عیب های طرف مقابل از بین می رود، اما عشق ویژگی های مثبت و منفی فرد را می پذیرد. یعنی، با اینکه هوس یکی از عناصر عشق ورزیدن است اما مشاهده ویژگی های منفی فرد نباید میزان عشق را به کل کم کند!

۴- آیا با گذشت زمان رابطه بهتر می شود؟

هوس به دنبال ارضای فوری است، ارضای فوری هر چیزی که به او احساس خوبی می دهد، مثل رابطه جنسی یا بودن در کنار فرد.

با این حال، عشق باعث رشد اعتماد و تعهد در مدت زمان طولانی می شود. با وجود مشکلاتی که در زندگی وجود دارد، عشق با گذشت زمان شدت می گیرد و بهتر می شود.

۵- هیجان از کجا می آید؟

مشاوره روانشناسی در مورد احساس عشقی

هوس از تخیل و هیجان لذت می برد. عشق احساس خطر و آسیب پذیری می کند زیرا شامل شناخته شدن است. بهترین راه برای تشخیص عشق از هوس این است که ببینید که چیزهایی در رابطه یا در لحظه فکر کردن به فرد مقابل برای شما لذت بخش تر است؟

چه نوع هیجانی را در کنار او می توانید تصور کنید؟ آیا همین هیجانات را با افراد دیگر هم می توانید متصور شوید؟؟؟

۷- برای درک تفاوت عشق واقعی و هوس ببینید احساس امنیت در رابطه چقدر است؟

هوس می تواند تکانشی و ناامید کننده باشد، اما عشق تمایل به ثبات و امنیت دارد.

در عشق احساس امنیت به شما منتقل می شود اما در هوس احساسات گذرا هستند، اگر در تشخیص تفاوت عشق و هوس خوب کار کنید و تمرین داشته باشید این مورد را سریع متوجه خواهید شد.

۸- آیا احساس “وسواس” می کنید؟

هوس، ممکن است مثل هر چیز دیگری اعتیاد‌ آور باشد و تمام فضای ذهنی شما را اشغال کند، این رابطه نزدیکی با شیفتگی دارد. عشق دیدگاه متعادل تری دارد و توانایی حفظ یک زندگی متعادل را برای شما فراهم می کند.

عشق شما را تبدیل به فرد وسواسی نمی کند، چون دیدگاه متعادلی نسبت به رابطه، جنس مخالف، هوس و آینده دو طرف دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای درک تفاوت بین عشق و هوس چیست؟

به احتمال زیاد الان می دانید چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم و چه موضوعاتی در اولویت قرار دارند. اما همیشه درک تفاوت های عشق و هوس آسان نیست و با وجود تلاش های بسیار، امکان بروز اشتباهات بسیار زیاد است!

پیشنهاد می کنیم اگر در مورد احساستان نسبت به فردی یا چیزی که در رابطه کنونی وجود دارد شک دارید، بهتری است موضوع را با روانشناس متخصص روابط عاطفی در میان گذاشته و تشخیص عشق از هوس را به حدس و گمان واگذار نکنید.

گاهی اقدامی کوچک مانند شرکت در یک جلسه مشاوره روانشناسی به خوبی می تواند شما را به مسیر صحیح بازگرداند.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا، در جلسات مشاوره صوتی و تصویری سایت ویکی روان شرکت کرده و با بهترین روانشناسان ایران جلسه مشاوره روابط احساسی برگزار کنید:

مشاوره آنلاین روابط در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا