اعتیاد

روانشناسی بعد از ترک اعتیاد

نقش روانشناسی مثبت گرا در ترک اعتیاد چیست؟

روانشناسی بعد از ترک اعتیاد، در همه  ابعاد این بیماری صورت می گیرد. پیش از این در سایت روانشناسی ویکی روان از این معظل یاد شده است. اعتیاد به مواد مخدر و الکل رفتارهایی آموخته شده هستند و ترک اعتیاد مستلزم این است که افراد انگیزه کافی برای کمک گرفتن داشته باشند و تغییرات قابل توجهی در رفتار و زندگی خود ایجاد کنند. ثابت شده است که قدرت روانشناسی مثبت‌گرا توسط  مشاوره آنلاین ترک اعتیاد به افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد (SUD) کمک می کند تا باور داشته باشند که واقعا می توانند زندگی خود را برای بهتر شدن تغییر دهند.

روانشناسی مثبت‌گرا چیست و در روانشناسی ترک اعتیاد چه تاثیری دارد؟

با مطالب روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

روان‌شناسی مثبت‌ نگر (Positive Psychology) به عنوان حوزه‌ای به نام پدیده «زندگی خوب» تعریف می‌شود. این نام فقط به معنای این مفهوم اشاره دارد. این نام بر مردم و باورها و رفتارهایشان، و شخصیت های آنها، و اینکه چگونه آنها را تحت تاثیر قرار می دهد تا به شیوه عملکردشان تمرکز می کند.

مطالعات انجام شده توسط مشاوران روانشناسی مثبت گرا در ویکی روان مفهوم این روان شناسی را مشابه با پدیده اجتماعی – روانی به نام پیشگوئی خود کامبخش (self-fulfilling prophecy) توصیف می کند.

این تئوری به باور، پیش‌بینی یا انتظار کسی اشاره می ‌کند که به نتیجه می ‌رسد، زیرا آنها معتقدند که محقق می ‌شود. در نتیجه، یک پیشگویی خودشکوفایی نشان می ‌دهد که باورهای افراد بر اعمال آن‌ ها تأثیر می‌ گذارد، که درست مانند نظریه اعتیاد پروفسور جیم اورفورد است. این پایه و اساس مطالعه علمی روانشناسی مثبت‌گرا است. حال که معنا را دانستیم با ویکی روان، قدرت و مزایا روانشناسی مثبت‌گرا در روانشناسی بعد از ترک اعتیاد را بشناسیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان

روانشناسی بعد از ترک اعتیاد با مزایا مثبت‌اندیشی در روند ترک

روان شناسی مثبت‌گرا یک ابزار بسیار مفید برای انواع اعتیاد و درمان است. با وجود نیت خوب در روانشناسی بعد از ترک اعتیاد، بسیاری از استراتژی های درمانی به فرد کمک می کنند تا بهبود یابد، اما به غیر از درمان، گاهی اوقات به کسانی که به خاطر اعتیاد به مواد مخدر و الکل در حال بهبودی هستند، مهارت های زندگی یا مقابله مناسب آموزش داده نمی شود تا بتوانند در روانشناسی بعد از ترک اعتیاد به درستی شرایط خود را مدیریت و کنترل کنند.

بنابراین در حالی که عمدی نیست، برخی از استراتژی ها باور افراد را نسبت به قدرت و توانایی هایشان برای پس گرفتن کنترل زندگی شان و هوشیار ماندن تضعیف می کند. در طول درمان موثر اعتیاد، رویکردهای روان شناختی مثبت نقش مهمی در دستیابی به اهداف بلند مدت ترک اعتیاد دارند، اما در شروع روانشناسی بعد از ترک اعتیاد چگونه به فرد معتاد کمک کنیم؟

از زمان گذشته تا به حال افرادی که تصمیم گرفته اند برای درمان به یک مرکز بازپروری مراجعه کنند، مبتلا به بیماری تشخیص داده می شوند، به آن ها گفته می شود که باید آن را مدیریت کنند، انتظار احتمال عود بیماری را داشته باشند، و احتمال مرگ نیز وجود دارد. در حالی که همه این موارد درست است.

این پیش آگهی منفی می تواند هم بسیار روحیه بخش باشد و هم می تواند فرد را به عقب برگرداند.

درک اعتیاد از دیدگاه روانشناختی و روانشناسی بعد از ترک اعتیاد

در ویکی روان به عنوان مرکز مشاوره آنلاین قبل از ترک اعتیاد و بعد از ترک اعتیاد به مواد مخدر، روانشناسی مثبت‌گرا هم انجام می شود. ما با توجه به نیازهای مختلف بیماران و نیازهای متفاوت آنها، پیشنهاد می کنیم که اعتیاد آنها یک اختلال رفتاری است که نتیجه انتخاب نامناسب بوده است. این آگاهی از روند ابتلا به بیماری و شناخت تعریف اعتیاد به روانشناسی بعد از ترک اعتیاد کمک می کند.

صفحات پر بازدید ویکی روان درباره غول اعتیاد:

عوامل موثر بر اعتیاد در روانشناسی بعد از ترک اعتیاد چه اهمیتی دارد؟

براساس نظریه اعتیاد اثبات شده پروفسور اورفورد، اعتیاد به عنوان رفتارهای اجباری مزمن تعریف می شود که علی رغم پیامدهای منفی آن، رخ می دهد.

آیا می دانستید افرادی که از موادی مانند مخدرها یا کوکائین سو استفاده می کنند، چهار تا ده برابر بیشتر از افرادی که وابسته یا معتاد نیستند، در معرض ابتلا به سایر رفتارهای اعتیادآور، به ویژه قماربازی هستند. با کشف این موضوع می توانیم تشخیص دهیم که اعتیادها دست به دست هم می دهند، جایگزین یکدیگر می شوند و یکدیگر را تقویت می کنند. پس باید به دنبال بهترین راه ترک اعتیاد از دید روانشناسی باشیم.

اعتیاد به شیوه های مختلف بر زندگی افراد تاثیر می گذارد. هر کسی منحصر به فرد است و مبارزه آن ها نیز به همین شکل است. با توجه به این پیامد منفی برای رفتارهایی که آنها انتخاب می کنند، اعتیاد نه تنها عوارض سلامتی بلکه عوارض اجتماعی – اقتصادی نیز به همراه دارد.

اعتیاد تبعیض قائل نمی شود. برای مردم هزینه آزادی، مالی، روابط، مشکلات مدرسه و کار و… اعتیاد تبعیض قائل نیست این به قیمت آزادی، مالی، روابط، مشکلات در مدرسه و محل کار و غیره افراد تمام می شود.

با این حال، مهمترین عواقب این بیماری در بررسی های روانشناسی بعد از ترک اعتیاد، قطعا هزینه انسانی است. این انتخاب نه تنها باعث استرس روحی، جسمی و عاطفی می شود، بلکه کاری که با سیستم حمایتی (دوستان و خانواده) فرد مبتلا می کند نیز بی نظیر است به طوری که راه زندگی با آدم معتاد را برای دیگران مسدود می کند.

بهترین راه ترک اعتیاد به غذا چیست؟

نوجوانان معمولا دوست دارند سرکشی کرده یا تجربه کنند. آنها کم کم مسئولیت بیشتری به دست می آورند و این شانس را پیدا می کنند که انتخاب کنند وقت خود را صرف چه کاری کرده و چقدر برای انجام آن هزینه کنند.

با رشد نوجوانان به دوره بزرگسالی به خصوص نوجوانی که علائم اعتماد به نفس پایین هم داشته باشد، تمایل دارند که با رفتارهای اعتیادآور به بلوغ برسند، اما برخی از آن ها این کار را نمی کنند. دلیل اینکه چرا فرد در یک رفتار خاص درگیر می شود یا نمی شود به چند عامل بستگی دارد که عبارتند از:

  • شخصیت
  • محیط زیست
  • مردم
  • فرهنگ

درگیر شدن با رفتارهای اعتیاد آور مختلف، اغلب به افراد اجازه می دهد تا با هر چیزی که در حال انجام آن هستند کنار بیایند و احساس بهتری داشته باشند. این موضوع به خصوص در مراحل اولیه چرخه اعتیاد صدق می کند.

به عبارت دیگر، عمل کردن به شیوه ای خاص در موقعیت ها همگی به عوامل مختلفی از جمله شخصیت، محیط زیست، فرهنگ، وضعیت اجتماعی – اقتصادی و غیره بستگی دارد. افراد برای کاهش تنش، کاهش بازدارندگی و خودآگاهی و فرار از موقعیت های بد و احساسات منفی تمایل به نوشیدن و مصرف مواد دارند. رفتار اعتیاد آور نیز نتیجه عوامل خطر زیر است:

1- مود یا حالت در اعتیاد

هنگامی که افراد درگیر رفتارهای اعتیاد آور می شوند، متوجه می شوند که این کار خلق و خوی آن ها را بهتر می کند. به دلیل آزاد شدن مقادیری از انتقال دهنده های عصبی دوپامین و سروتونین در مغز، افراد می توانند شاهد تغییر خلق و خوی خود باشند.

در روانشناسی بعد از ترک اعتیاد مشخص شده زمانی که فردی دارای شخصیت اعتیاد آور است، رفتارهای خاصی مانند مصرف مواد مخدر و الکل انجام می دهد. جنبه‌های خلقی رفتار اعتیاد آور نیز می‌تواند به تعریف عزت نفس یا تصویر اجتماعی کمک کند، و می‌تواند به افراد کمک کند تا با آسیب‌های گذشته، مانند سوء استفاده فیزیکی یا جنسی کنار بیایند.

2- نقش عوامل اجتماعی در روانشناسی بعد از ترک اعتیاد

عمل نوشیدن الکل یک فعالیت بسیار اجتماعی است. همچنین، الکل بسیار در دسترس است و در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان از آن لذت می برند. فرآیند درگیر شدن در رفتارهای اعتیاد آور نتیجه مستقیم موقعیت های اجتماعی و فرهنگی است.

تحقیقات در روانشناسی بعد از ترک اعتیاد نشان داده است که مصرف الکل یا مصرف مواد مخدر به شدت وابسته به انطباق با هنجارهای اجتماعی و سابقه خانوادگی است.

3- تاثیر گذاری یادگیری جمعی در اعتیاد

آن ها از سنین پایین می گویند که افراد، به خصوص نوزادان با ارتباط یاد می گیرند. مردم ناظران طبیعی هستند و دوست دارند تقلید کرده یا تلاش کنند تا رفتارهای مشابه دیگران را منعکس کنند. این امر برای کسانی که از اعتیاد و سو مصرف مواد رنج می برند، تفاوتی ندارد.

هنگامی که افراد درگیر رفتارهای خاصی می شوند، در این حالت، رفتارهای اعتیاد آور، به نام تداعی شروع به رشد می کند. در روانشناسی بعد از ترک اعتیاد این بدان معناست که وقتی فرد احساس می کند رفتار خاصی دارد، نحوه رفتار او بازتابی از آن است. به همین علت است که پیش تر در ویکی روان بر نحوه برخورد با جوان معتاد تاکید شده است.

4- جایگاه دلبستگی و تعهد در روانشناسی بعد از ترک اعتیاد

افرادی که بیشتر به رفتارهای اعتیاد آور خود وابسته می شوند، تمایل بیشتری به مشارکت و انجام آن را دارند. طبق روانشناسی بعد از ترک اعتیاد این سطح از وابستگی با گذشت زمان بیشتر و بیشتر می شود که این امر نیاز مستقیم به مشاوره روانشناسی برای ترک اعتیاد دارد.

5- بلوغ تکاملی در روانشناسی اعتیاد و بعد از ترک آن

از نظر روانشناسی بعد از ترک اعتیاد، ظرفیت هماهنگ کردن اعمال یا رفتارهای ما با باورها و ارزش هایمان به سطح بلوغ فرد بستگی دارد. بلوغ چیزی است که در نهایت یک فرد را از دیگری متمایز می کند. برای درک بهتر موضوع در ویکی روان، روانشناسی دوران بلوغ را دنبال کنید.

راه های انجام روانشناسی مثبت‌گرا در دوران و پس از ترک اعتیاد

به این ترتیب، ما در مورد چگونگی استفاده از قدرت روانشناسی مثبت برای کمک به بهبود بیماران مبتلا به اختلالات مصرف مواد صحبت کرده ایم. آیا به این فکر کرده اید که چگونه شما یا یکی از عزیزانتان می توانید روانشناسی مثبت‌گرا را در مسیر ترک خود تمرین کنید؟ در این روش‌ها در روانشناسی بعد از ترک اعتیاد ما تفاوت هایی را مشاهده کرده ایم:

  1.  مدیتیشن کنید.
  2. با دیگران ارتباط برقرار کنید.
  3.  فهرست سپاسگذاری داشته باشید.
  4.  در فعالیت هایی شرکت کنید که از آن ها لذت می برید.
  5. با کسی صحبت کنید که همیشه برای کمک حاضر است.
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان

نظر ویکی روان در روانشناسی بعد از ترک اعتیاد چیست؟

داشتن چشم انداز مثبت چه برای یک موقعیت و چه برای تصمیم گیری، بدون شک پیش بینی کننده بزرگی از یک نتیجه است. بسیار درست است که می گویند اگر نگرش منفی داشته باشید نتیجه مثبت نخواهد بود.

برعکس، اگر دید مثبتی نسبت به همه چیز داشته باشید، نتیجه کار مثبت خواهد بود که این موضوع در روانشناسی بعد از ترک اعتیاد نیز صدق می کند. همه چیز همیشه طبق برنامه پیش نمی رود، اما تحقیقات ثابت کرده اند که باورهای ما تا حد زیادی تحت تاثیر افکار ما هستند. پس از جلسات مشاوره ترک اعتیاد تنها چیزی که برای بازگشت به زندگی عادی نیاز دارید همراهی یک مشاوره روانشناسی مثبت گرا در ویکی روان با شماست.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا