اعتیاد

دلایل اعتیاد زنان چیست؟ (9 عامل اعتیاد زنان)

علت اعتیاد در زنان چیست؟

دلایل اعتیاد زنان می تواند هم فردی باشد هم خانوادگی، حتی می تواند اجتماعی باشد! به همین خاطر در جلسات مشاوره آنلاین ترک اعتیاد، متخصص مربوطه باید دقیق علت اعتیاد در زنان را بررسی کند تا بتواند راه درمان دقیق برای او بچیند. عوامل اعتیاد زنان کم نیستند، اما همانطور که در مقاله اعتیاد زنان چیست در سایت ویکی روان گفتیم راه های زیادی برای  آسیب شناسی اعتیاد زنان و شناخت دلایل اعتیاد زنان وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. اگر شما هم می خواهید بدانید دلایل اعتیاد در زنان چیست حتما تا انتها همراه ما باشید.

دلایل اعتیاد زنان چیست؟

با مطالب روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

همانطور که می دانید، اعتیاد به جنسیت افراد ربط ندارد. در واقع هر فردی دلیل معتاد شدن را یک چیز خاص بیان می کند، اما با این حال علت اعتیاد زنان با آقایان تا حدودی متفاوت است و دلیل آن هم به شرایط روحی روانی و البته تفاوت های جسمانی بر میگردد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

چرا سبب شناسی اعتیاد زنان مهم است؟

سبب شناسی اعتیاد زنان کمک می کند بتوانیم در راه های پیشگیری از اعتیاد موفق تر عمل کنیم. یعنی بتوانیم افراد و جامعه ای داشته باشیم که مردم آن بی جهت رو به اعتیاد نمی آورند. در واقع نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد نشان می دهد بسیاری از افراد به دلایل پوچ رو به انواع اعتیاد آورده اند!

در ادامه به بررسی مهم ترین دلایل اعتیاد زنان از دید روانشناسی می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که دلیل گرایش زنان به مواد مخدر چیست؟

1-  افسردگی و بیماری های روانی از مهم ترین دلایل اعتیاد زنان 

بارها در ویکی روان درباره رابطه افسردگی و اعتیاد صحبت کردیم. گفتیم افسردگی می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات ریز و درست در زندگی ما شود. به همین خاطر معمولا زنان معتاد افسرده هم هستند!

افسردگی در دختران نوجوان غیرمعمول نیست. بیش از یک سوم دختران دبیرستانی به طور منظم احساس ناراحتی یا ناامیدی دارند

این دختران بیشتر از پسران به خودکشی فکر می کنند (23.6 درصد در مقابل 14.2 درصد) و اقدام به خودکشی (11.2 درصد در مقابل 6.2 درصد) نیز بیشتر بوده است. سوء مصرف مواد و بیماری های روانی مانند افسردگی اغلب به هم مرتبط هستند. زنان جوانی که افسرده هستند و تمایل به خودکشی دارند اغلب با داروهای سوء مصرف خود درمانی می کنندکه خطر اعتیادشان را افزایش می دهد.

2- ژنتیک علت اعتیاد زنان است!

ژنتیک نقش مهمی در اعتیاد زنان دارد. اگر زنی خویشاوندی دارد که دارای ساختار ژنتیکی برای اعتیاد باشد، احتمال ابتلای او به این صفات بیشتر از فردی است که عضوی از خانواده با این مشکلات ندارد.

ژنتیک و پیشینه خانوادگی باعث مشاهده علائم بازگشت اعتیاد در افراد می شود.

3- تاریخچه تروما می تواند دلایل اعتیاد زنان باشد

در میان تمام نوجوانان تحت درمان با مواد مخدر، دختران تقریبا دو برابر بیشتر از پسران در طول زندگی خود مورد آزار جنسی یا جسمی قرار می گیرند! دخترانی که مورد آزار جسمی یا جنسی قرار گرفته‌اند نیز دو برابر بیشتر از دخترانی که در دوران کودکی مورد آزار قرار نگرفته‌اند، سیگار، نوشیدنی و مواد مخدر مصرف می‌کنند.

به همین خاطر، خاطرات تلخ گذشته و مشکلات روانی که نتیجه آن است از مهم ترین دلایل معتاد شدن زنان در روانشناسی است. به همین خاطر معمولا جلسات مشاوره ترک اعتیاد به بررسی پیشینه سلامت روان افراد هم می پردازد.

4- استرس و ناتوانی در بروز مشکلات دلیل معتاد شدن خانم ها است

در حالی که مردان تمایل دارند استرس خود را با پرخاشگری و بزهکاری بیرونی نشان دهند، زنان تمایل دارند واکنش های خود را نسبت به استرس درونی کنند!

در بیشتر موارد استرس شدید زنان، خانم های جوان افسرده و گوشه‌ گیر می شوند. بر اساس این نظرسنجی، 41 درصد از زنان جوان ناتوانی خود در مقابله با استرس را دلیل اصلی استفاده از مواد مخدر اعلام کردند. رویدادهای استرس زا در زندگی ممکن است شامل مرگ یا بیماری در خانواده یا دوستان، طلاق والدین، تغییر در مدرسه یا روابط و جابجایی از خانه‌ ای به خانه دیگر باشد.

به همین خاطر بی راه نیست اگر بگوییم فشارهای عصبی و استرس های پنهان از دلایل اعتیاد در زنان هستند.

5- تحت فشار بودن از دلایل اعتیاد زنان است

مشاوره درمان اعتیاد به گل

فشار اجتماعی می تواند عامل موثر در مصرف مواد هم در زنان و هم در مردان باشد. استرسی که بر فرد وارد می شود، می تواند او را به سمت مصرف مواد مخدر و الکل برای رهایی سوق دهد.

فشارهای اجتماعی مانند تمایل به پذیرش توسط همسالان خود با مصرف مواد مخدر و الکل می تواند منجر به شرایط استرس زا و به دنبال آن سوء مصرف مواد شود

دختری که خود را با افرادی که مرتبا مشروب می نوشند، سیگار می کشند یا مواد مخدر مصرف می کنند، احاطه می کند، به احتمال زیاد تسلیم شخصیتی اعتیادآور می‌ شود. (بد نیست نگاهی به مقاله تاثیر دوستان در اعتیاد در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان بیندازید)

از طرف دیگر، فشار تحصیلی برای زنانی که می‌ کوشند در رأس طبقه خود قرار بگیرند، بسیار زیاد است. دنیای دوران تخصیلی و اعتیاد به مواد زمانی دست به دست هم می دهد که دانش آموزی مرزهای تلاش برای رسیدن و دریافت نمرات خوب را پشت سر بگذارد.

منحنی یادگیری به سرعت در حال توسعه است و برخی از زنان جوان ممکن است برای موفقیت به هر قیمتی نیاز به مصرف داروهای خاص را احساس کنند. این فشارها دلایل اعتیاد زنان هستند، اما باید توسط جامعه، خانواده و خود فرد تحت کنترل قرار بگیرند.

6- اعتماد به نفس پایین معتاد شدن زن است

اعتماد به نفس پایین اغلب با سال های نوجوانی همراه است. این موضوع به خصوص در میان دختران صدق می کند.

تصویر بدنی و تصویر اجتماعی اغلب اولویت های اصلی دختران دبیرستانی هستند که می خواهند در آن جا بگیرند. آنها کاهش وزن را با زیبایی و محبوبیت مرتبط می دانند. آنها نوشیدن الکل، مصرف مواد مخدر و سیگار را با سکسی بودن، مد روز و باحال بودن مرتبط می دانند. آنها معتقدند که مواد مخدر پاسخی برای مشکلات آنهاست!

تحقیقات در مورد دلایل اعتیاد زنان نشان می دهد، دختران نوجوانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، دو برابر بیشتر از دخترانی که اعتماد به نفس بالاتری دارند، مواد مخدر مصرف می کنند. نه تنها دختران دبیرستانی نسبت به پسران بیش از دو برابر احتمال رژیم غذایی و رفتارهای ناسالم مرتبط با وزن را دارند، بلکه احتمال بیشتری دارد که برای کنترل وزن خود از مواد مخدر یا الکل استفاده کنند.

به همین خاطر مشاور ترک اعتیاد تاکید زیادی بر بهبود ویژگی های شخصیتی خانم ها معتاد دارد. چون روانشناسی می گوید دلیل معتاد شدن خانم ها با کمبود اعتماد به نفس آنها گرده خورده است.

7- فشارهای اجتماعی موجب اعتیاد زنان در ایران می شوند

یک مطالعه نشان داد که بسیاری از دختران نوجوان برای هماهنگی با همسالان مصرف مواد را آغاز می کنند!

مطالعه دیگری روی دختران 11 تا 13 ساله نشان داد که “محبوب ترین” دختران معتقدند که تحت فشار بیشتری برای سیگار کشیدن، نوشیدن و امتحان کردن مواد مخدر هستند. بر اساس این گزارش، هر چه یک دختر دوستان سیگاری، مشروبات الکلی یا مصرف مواد مخدر بیشتری داشته باشد بیشتر احتمال دارد که خودش این کار را انجام دهد

اگر پنج نفر از دوستان صمیمی او مشروبات الکلی بنوشند، او بیش از هفت برابر بیشتر احتمال دارد که مشروبات الکلی بنوشد. به همین خاطر فشارهای اجتماعی و جمع های دوستانه دلیل گرایش زنان به مواد مخدر و نوشیدنی های الکی است.

دوره دبیرستان بدون شک زمان فشار تحصیلی زیادی برای زنان جوان است و این می تواند از دلایل اعتیاد در زنان باشد. این زمانی است که برای کالج ها مهم است و زمانی است که در آن دانش آموزان به سطح جدیدی از یادگیری می رسند. با این حال، دانشگاهیان و سوء مصرف مواد می توانند به راحتی (و به طور خطرناکی) در هم تنیده شوند.

نوجوانانی که در مدرسه نمره های برتر دریافت می کنند در مقایسه با نوجوانانی که عملکرد ضعیفی در مدرسه دارند کمتر در معرض خطر مصرف مواد مخدر هستند. به همین خاطر در جلسات مشاوره غیرحضوری ترک اعتیاد تاکید زیادی بر آرامش فرد معتاد و کم کردن فشارهای عصبی بر او می شود.

چون یک دلیل معتاد شدن زن زیاد بودن فشارها ناخواسته بر او می باشد!

8- عدم ارتباط والدین و فرزند دختر از دلایل اعتیاد زنان است

یکی از بزرگترین کارهایی که والدین می توانند برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر دخترشان انجام دهند، برقراری ارتباط دوستانه و سازنده است.

در جلسات مشاوره ترک اعتیاد می گویند: اگر فکر می کنید نوجوان شما در معرض خطر مصرف مواد مخدر است، در مورد عواقب سوء مصرف مواد با او صحبت کنید. نه گفتن را به او بیاموزید. به او در مورد خطرات سوء مصرف مواد آموزش دهید

تحقیقات ثابت کرده‌ اند اکثر دخترانی که با والدین خود در مورد مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر صحبت می کنند کمتر احتمال دارد سیگار بکشند، مشروب بنوشند یا مواد مصرف کنند!

بیش از 50 درصد از این دختران عنوان کرده‌ اند که این گفتگوها به آنها کمک کرد چیزهای جدیدی در مورد الکل یا مواد مخدر بیاموزند که قبلا نمی دانستند. با این حال، فقدان ارتباط یا رابطه بین یک دختر و والدینش می تواند منجر به شروع زودتر مصرف الکل و احتمال بیشتر سوء مصرف مواد در زنان جوان شود.

دلایل اعتیاد زنان در خانم های جوانی که مواد مخدر مصرف می کنند بسیار زیاد و متنوع می باشد! در حالی که مردان از مواد مخدر برای احساسات یا مقاصد اجتماعی استفاده می کنند، زنان احتمالاً برای مقابله با مشکلات، تسکین احساسات منفی، کاهش تنش، تقویت اعتماد به نفس، تقویت رابطه جنسی و کاهش وزن از مواد مخدر استفاده می کنند. به همین خاطر باید علت اعتیاد زنان را در حالات روحی روانی آنها بررسی کرد.

به همین دلایل روانشناسی اعتیاد مواد مخدر می گوید هنگام در نظر گرفتن برنامه‌های درمانی برای دخترتان، درمان‌ های جنسیتی ضروری است.

9- شکست عشقی عمیق دلیل معتاد شدن خانم ها است

در بین تمام دلایل اعتیاد زنان، این مورد شایع ترین است.

خانم های زیادی هستند به دلیل شکست عشقی ناخواسته رو به اعتیاد می آورند. این زنان نمی توانند شرایط موجود را بپذیرند و شکست عشقی به هر شکل برای آنها قابل تحمل نیست

به همین خاطر علت اعتیاد در زنان با مسائل عشقی هم در ارتباط است هر چند جامعه فکر می کند فقر و ناتوانای های خانوادگی عوامل اعتیاد زنان هستند! به همین دلیل در صورت مواجعه با شکست عشقی باید به مشاور روانشناس مربوطه مراجعه نمائید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان در مورد دلایل اعتیاد زنان چیست؟

حالا می دانیم علت اعتیاد در زنان چیست؟ خیلی از این دلایل از کودکی نشات می گیرند و تا پایان عمر ادامه دارند.

اگر نوجوانی در منزل دارید، باید آموزش های لازم را شروع کنید. شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره اعتیاد آنلاین ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان صوتی و تصویری جلسه مشاوره برگزار نمائید:

مشاور ترک اعتیاد انلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا