اعتیاد

9 روش برخورد با جوان معتاد که باید بدانید

چطور با جوان معتاد صحبت کنیم؟

نحوه برخورد با جوان معتاد تاثیر زیادی بر اعتیاد او دارد و می تواند او را به مسیر صحیح بازگردانده یا از مسیر خارج کند. همیشه یکی از موضوعات مشاوره روانشناسی برای ترک اعتیاد این بوده که بهترین روش برخورد با جوانان معتاد چگونه است، چون تاثیر دوستان بر اعتیاد آنقدر زیاد است که می تواند تعیین کننده باشد. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق شیوه رفتار با جوان معتاد از دید روانشناسی می پردازیم.

نحوه برخورد با جوان معتاد چگونه باشد؟

با مطالب روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

قبلا در مقاله چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک کنیم توضیح دادیم که اطرافیان بسیار زیاد در نگرش افراد نسب به انواع اعتیاد تاثیر دارند. به همین خاطر روانشناسی بسیار زیاد درباره نحوه برخورد با جوان معتاد صحبت کرده چون دلایل معتاد شدن در این سنین بیشتر به جنبه های روانی وابسته است تا دیگر موارد!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

چطور با جوان معتاد صحبت کنیم؟

مهم ترین اصل این است که بدانید با چه نوع اعتیاد و به چه نوع فردی طرف هستید؟ خودتان می دانید فرزندتان چه خصوصیاتی دارد و چطور دنیا را می بیند.

به عنوان والد بد نیست پیش از برخورد با جوان معتاد با انواع مواد اعتیاد آور آشنایی داشته باشید و بدانید فرزندتان درگیر کدام یک است. البته گاهی هم با انواع اعتیادهای رفتاری روبرو هستید و کلا اعتیاد به مواد مخدر مسئله نیست! به همین خاطر یکی از ابتدایی ترین تعاریفی که قبل از برخورد با جوانان معتاد باید بدانیم این است که اصلا تعریف اعتیاد چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

رهایی جوانان از اعتیاد

قبلا در ویکی روان درباره اعتیاد در نوجوانان صحبت شده است. توضیح دادیم که چطور باید از آن پیشگیری و در مراحل شدیدتر آن را درمان کنیم.

اگر دنبال ترک دادن اعتیاد فرد جوانی هستید، حتما باید راه های رفتار و صحبت با جوان معتاد را بدانید. فرقی نمی کند دوست او هستید یا پدر و مادرش، در هر صورت باید از قاعده خاصی تبعیت نمائید.

1- فرزند خود را بدون قید و شرط دوست داشته باشید

مهم ترین اصل در شیوه رفتار و برخورد با جوان معتاد این است که پشت او را خالی نکنید!

نوجوانان شما را حتی در بهترین شرایط مورد آزمایش قرار خواهند داد. زمانی که نوجوان شما با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند، شما را به شیوه هایی که هرگز تصورش را هم نمی کردید، مورد آزمایش قرار خواهند داد.

به راحتی می توان تصور کرد اشکالی ندارد فرزندی که شما را اذیت می کند دوست نداشته باشید، اما اینطور نیست

یک جوان مضطرب بیش از هر زمان دیگری به محبت شما نیاز دارد و نشان دادن اینکه او را دوست دارید حتی در بدترین مواقع نیز باعث افزایش عزت نفس او می شود و به او نشان می دهد که از حمایت شما برخوردار است.

2- والدین باید به عنوان یک تیم متحد باشند

همه والدین در تعریف تربیت فرزندان خود تفاوت هایی با یکدیگر دارند، خواه والدین با هم متحد بوده یا از هم جدا شده یا طلاق گرفته باشند. این مورد اغلب هنگام برخورد با کودکی که مواد مخدر و الکل مصرف می کند تشدید می شود.

با این وجود، ضروری است که والدین اختلافات موجود در تربیت فرزندشان را حل کنند، تعارضات را کنار بگذارند و به خاطر او دور هم جمع شوند. کار گروهی والدین در برخورد با جوان معتاد و رهایی فرزندان از مواد مخدر ضروری است. این امر به ویژه در مورد خانواده های ترکیبی که در آنها ارتباطات و کار گروهی بسیار کمتری وجود دارد صادق است.

3- در رفتار با جوان معتاد از موضع گیری های تند یا افراطی خودداری کنید

روانشناسی اعتیاد چیست
روانشناسی اعتیاد

اگرچه ممکن است گاهی به دلیل ترس و نگرانی از نوجوان خود بسیار عصبانی شوید و احساس کنید که همه چیز را امتحان کرده اید و هیچ چیز جواب نمی دهد، اما بسیار مهم است که در برقراری ارتباط با نوجوانان مواضع تند و افراطی نگیرید که ممکن است بعدا پشیمان شوید.

گاهی اوقات متخصصان و دیگران ممکن است موضع گیری های خشنی مانند تغییر قفل در خانه و راه ندادن نوجوان یا جوان هنگام مستی به خانه و تهدیدش به بیرون کردن را پیشنهاد دهند. این اقدامات خشن عموما موثر نیستند، بلکه ممکن است باعث شوند که جوان از خانواده خود دورتر شود و در نتیجه نفوذ خانواده کاهش یابد.

هیچ وقت نشنیده ایم که جوانی بگوید، «پدر و مادرم مرا از خانه بیرون کردند و جایی برای رفتن نداشتم. در ایوان جلویی خوابیدم و سپس درس گرفتم و مصرف مواد مخدر را متوقف خواهم کرد. وای، این زنگ بیداری بود!» در عوض، این اعمال خشن باعث می شود که قلب جوان سخت شود و او را بیشتر عصبانی کرده و آسیب ببیند. پس یاد بگیریم طرز برخورد با جوان معتاد راه و روش خاص خود را دارد.

جوانان در این شرایط معمولا فکر می کنند که والدین آنها را دوست ندارند یا به آنها اهمیت نمی دهند و این امر باعث دور شدن جوانان از نفوذ والدین و ارزش های اصلی جامعه می شود.

4- خود مراقبتی را تمرین کنید

در حالی که نوجوان شما در حال مبارزه است، اولین تمایل شما ممکن است این باشد که کاملاً خود را در موقعیت او غرق کنید و سعی کنید همه چیز را اصلاح کنید. اما شما یک ابرقهرمان نیستید و نمی توانید اعتیاد آنها را برطرف کنید. اما کاری که می توانید انجام دهید این است که از خودتان مراقبت کنید.

در حالی که نوجوان شما در حال مبارزه است، شما به احتمال زیاد تمایل دارید که کاملا خودتان را در موقعیت او قرار دهید و سعی کنید همه چیز را اصلاح کنید. اما شما یک ابرقهرمان نیستید و نمی توانید اعتیاد آن ها را برطرف کنید. با این حال، کاری که می توانید انجام دهید، مراقبت از خودتان است.

به جای اینکه به اعتیاد فرزندتان معتاد شوید، به زندگی خود ادامه دهید و کارهایی را انجام دهید که باعث می شود احساس بهتری داشته باشید. (بدترین چیز برای نوجوانان بودن در یک خانواده معتاد است!)

انجام این کار به هیچ وجه خودخواهانه نیست. در واقع، تمرکز بر مراقبت از خود، شما را سالم و از نظر ذهنی قوی نگه می دارد تا در مواقعی که نوجوانتان بیشترین نیاز را دارد، به او کمک کنید.

5- در برخورد با جوان معتاد باید آرام باشید

وقتی متوجه می شوید که نوجوان شما مشکل سو مصرف مواد دارد، عصبانی خواهید شد. این یک واکنش کاملا طبیعی است. اما مهم نیست که چقدر سخت است، باید خشم خود را کنترل کنید.

کارهایی مانند

  • توهین کردن به فرزندتان
  • فحش دادن
  • انگ زدن
  • و یا اقدام فیزیکی علیه آن ها

به هیچ وجه کمکی به شما نخواهد کرد. خشم فقط خشم بیشتری ایجاد می کند. اگر شما عصبانی باشید، نوجوان شما هم عصبانی خواهد شد و خشم او احتمالا باعث افزایش رفتارهای منفی خواهد شد. مهم ترین اصل در نحوه برخورد با جوان معتاد این است که بر اعصاب خود مسلط باشید و کاری نکنید اوضاع از این بدتر شود.

شما والد او هستید و باید اوضاع را مدیریت کنید نه اینکه خودتان تبدیل به مشکل شوید. اگر اوضاع خوب نیست و حالتان مساعد نمی باشد، می توانید از مشاوره برای ترک اعتیاد کمک بگیرید.

6- گوش کنید، گوش کنید، گوش کنید

قبلا در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان توضیح دادیم که یکی از دلایل اختلاف نظر والدین و نوجوانان این است که پدر و مادر نمی خواهن به حرف بچه ها گوش دهند.

صحبت کردن با نوجوان در مورد مشکلات او کاملا ضروری است. اما گوش دادن مهمتر است.

کودک شما در حال آسیب دیدن است و باید بداند که شما به احساس او اهمیت می دهید. به جای اینکه فقط شما صحیت کنید محیطی ایجاد کنید که به نوجوان شما اجازه دهد به راحتی افکار خود را بازگو کند. سوال های بی پرده بپرسید تا بیشتر توضیح دهد. به احساسات او احترام بگذارید و با او همدلی کنید. حامی او باشید و از همه مهمتر، یک شنونده استثنایی باشید.

حتی زمانی که نوجوان شما دچار اعتیاد به قلیان شده است، باید با صبوری با او رفتار کنید تا از شما دور نشود و خانواده محیطی برای آرامش او باشد.

7- در برخورد با جوان معتاد میدان‌ ده یا وسیله ساز نباشید

9 روش برخورد با جوان معتاد که باید بدانید

وقتی فرزندتان معتاد است، تبدیل شدن به یک وسیله ساز بسیار آسان است. شما نمی خواهید آنها آسیب ببینند، بنابراین آسان کردن زندگی برای آنها یک غریزه طبیعی والدین است.

مشکل این است که با آسان‌ تر کردن زندگی نوجوان خود، اغلب اعتیاد او را نیز آسان‌ تر می‌ کنید. شما می‌ توانید بدون میدان دهی به فرزندتان کمک کنید، اما ممکن است کمی تمرین لازم باشد

یک قانون سرانگشتی خوب: انجام کارهایی که به او اجازه می دهد به رفتار خود ادامه دهد، میدان‌ دهی است و انجام کارهایی که به آن ها کمک می کند تا بهبود یابند، حمایت قابل قبول است. بنابراین دادن پول به نوجوانتان کار خوبی نیست و در عوض باید او را به جلسات مشاوره ترک اعتیاد غیرحضوری یا حضوری برد.

8- به عنوان یک تیم و در کنار یکدیگر عمل کنید

هنگامی که شما یک نوجوان معتاد دارید، بسیار مهم است هر دو پدر و مادر یا هم متحد باشند. این ابتدایی ترین اصل در برخورد با جوان معتاد است که باید رعایت شود.

شما باید یک جبهه متحد ارائه دهید و به فرزند خود بگویید که پدر و مادر به یک شکل عمل خواهند کرد و واکنش نشان خواهند داد

زمانی که پدر و مادر در توافق کامل باشند، انتظارات و پیامدها ثابت خواهد ماند. حتی کوچکترین موارد پیام های متفاوتی را به نوجوان شما می فرستد و او با یکی از والدین درگیر می‌شود که هرج و مرج ایجاد می‌کند. با توافق با شریک زندگی، هم استرس کمتری خواهید داشت و هم شادترید و این به نفع همه خواهد بود.

با توافق با شریک زندگی خود، هر دو استرس کمتر و شادی بیشتری خواهید داشت و این به نفع همه خواهد بود.

9- برای کمک گرفتن از یک حرفه‌ ای تردید نکنید

پدر و مادر بودن یک کودک معتاد چیزی نیست که بتوانید برای آن آماده شوید. مسائل زیادی درباره نحوه برخورد با جوان معتاد وجود دارد که باید از آنها مطلع باشید.

متأسفانه، هیچ کتابچه راهنمای کاملی با تمام پاسخ های درست وجود ندارد. با تمام دانشی که دارید بهترین کار را انجام می دهید و در طول مسیر یاد می گیرید. شما نهایت تلاش خود را می کنید و در ادامه یاد می گیرید.

هیچ کس انتظار ندارد که شما معجزه‌ گر باشید، بنابراین درخواست کمک حرفه ای از مشاور روانشناس برای اعتیاد کاملا قابل قبول است. درمانگران و روانپزشکان می توانند متحدان فوق العاده ای باشند که هم برای شما و هم برای نوجوانتان کمک کننده باشند. متخصصان اعتیاد هم می توانند بینش خوبی ارائه دهند. سعی نکنید همه این کارها را خودتان انجام دهید. درخواست کمک از مشاور روانشناس خوب کار نیکویی است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان درباره روش برخورد با جوان معتاد چیست؟

اگر به هر دلیل فرزندتان درگیر اعتیاد شده است، باید سریع برای درمان و کمک به ترک اعتیاد او اقدام کنید.

اما قبل از هر چیز باید دلایل معتاد شدن او و طرز برخورد با جوان معتاد را آموزش ببینید تا بهترین اقدامات را انجام دهید. مشاور روانشناس به خوبی می تواند شرایط شما را به صورت اختصاصی بررسی کرده و بهترین راهکارها را پیشنهاد دهد.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین ترک اعتیاد ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره تلفنی اعتیاد یا آنلاین و به شکل تصویری برگزار نمائید:

لیست متخصصین ترک اعتیاد ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا