اعتیاد

اعتیاد به خالکوبی چیست؟ (دلیل اعتیاد به تاتو)

شاید اعتیاد به خالکوبی در ذهنتان عجیب ترین نوع اعتیاد باشد اما افراد بسیار زیادی اعتیاد به تاتو دارند و مانند دیگر انواع اعتیاد در مقابل آن اختیار خاصی ندارند. در جلسات مشاوره درمان اعتیاد هم اعتیاد به خالکوبی به عنوان یک نوع اختلال اعتیاد جدی در نظر گرفته می شود که در این مطلب سایت ویکی روان به بررسی دقیق آن می پردازیم.

اعتیاد به خالکوبی چیست؟

نشانه های اعتیاد رفتاری

با مطالب روانشناسی سایت ویکی روان همراه باشید.

مانند دیگر انواع اعتیادهای رفتاری مثل:

اعتیاد به خالکوبی هم در تمام سنین و جوامع دیده می شود، اما اعتیاد به تاتو (اعتیاد به تتو) چیست و چرا افراد زیادی به آن مبتلا می شوند؟

اگر کسی را با چندین خال کوبی می‌ شناسید، ممکن است شنیده باشید که او “اعتیاد به خال کوبی” دارد و یا اینکه برای انجام خالکوبی دیگر بی‌ قرار است. شاید شما هم نسبت به مرکب و جوهر چنین احساس مشابهی داشته باشید!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان

آیا خالکوبی اعتیاد آور است؟

اعتیاد به تاتو چیست

با توجه به تعریف بالینی اعتیاد، خالکوبی اعتیاد آور نیست. انجمن روانپزشکی آمریکا اعتیاد را به عنوان الگویی از مصرف مواد یا رفتار تعریف می‌کند که به راحتی کنترل نمی‌ شود و با گذشت زمان اجباری می‌ شود.

شما ممکن است بدون توجه به مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود، این ماده یا فعالیت را دنبال کرده و در فکر یا انجام کار دیگری مشکل داشته باشید. این توصیف معمولا در مورد خال کوبی اعمال نمی‌ شود!

داشتن خال کوبی های زیاد، برنامه ریزی برای خال کوبی های متعدد یا اینکه می خواهید خال کوبی های بیشتری داشته باشید به این معنی نیست که اعتیاد به تاتو دارید.

دلایل مختلف که برخی از آنها روانشناختی است، می تواند میل شما به چندین خال کوبی را برانگیزد، اما اعتیاد یکی از آنها نیست! در ادامه با دقت بیشتری، عواملی که می توانند میل شما به جوهر را بیشتر کنند، بررسی می‌کنیم.

آیا اعتیاد به تاتو برای آدرنالین است؟

اعتیاد به جوهر خالکوبی

بدن شما هنگام استرس هورمونی به نام آدرنالین ترشح می کند. دردی که از سوزن خال کوبی احساس می‌ کنید می تواند این واکنش استرسی را ایجاد کند و باعث انفجار ناگهانی انرژی شود که غالبا به آن هجوم آدرنالین گفته می شود.

به همین دلیل ممکن است باعث شود:

  • ضربان قلب شما افزایش یابد
  • درد کمتری احساس کنید
  • لرز یا احساس بی قراری داشته باشید
  • احساس کنید که احساساتتان برانگیخته می‌ شود
  • احساس قدرت بیشتری کنید

بعضی از افراد چنان از این احساس لذت می برند که همیشه بدنبال آن هستند. از فرآیند اولین خال کوبی خود می توانید هجوم آدرنالین را تجربه کنید، بنابراین ممکن است آدرنالین یکی از دلایل افراد برای خالکوبی باشد.

برخی از رفتارهای جستجوی آدرنالین ممکن است شبیه رفتارهای اجباری یا ریسک پذیر باشد که اغلب با اعتیاد به مواد مخدر همراه است. حتی ممکن است شنیده باشید کسی خودش را “دیوانه آدرنالین” می نامد.

اما هیچ مدرک علمی مبنی بر وجود اعتیاد به آدرنالین وجود ندارد و “راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی” آن را به عنوان یک بیماری قابل تشخیص ذکر نکرده است.

دلیل اینکه شما یک خال کوبی دیگر می خواهید شاید این باشد که هنگام رفتن به زیر سوزن لذت می برید، بنابراین ممکن است بخواهید کمی بیشتر وقت بگذارید تا مطمئن شوید که واقعا آن جوهر یا طرح خالگوبی را می خواهید.

اگر انجام یک خال کوبی دیگر باعث پریشانی شما نمی شود یا شخص دیگری را در معرض خطر قرار نمی دهد، به دنبال آن بروید. اما به هیچ وجه قصد تبلیغ خالکوبی را نداریم، بلکه قصد ما در ویکی روان این است که متوجه شوید صرف انجام خالکوبی چیزی به نام اعتیاد به تاتو یا اعتیاد به جوهر خالکوبی را به همراه ندارد.

آیا خود جوهر می تواند اعتیاد آور باشد؟

 

اگر قصد خال کوبی دارید، حتی این احتمال کم که پوست شما در برابر جوهر تاتو ممکن است واکنش منفی نشان دهد را در نظر بگیرید،

حتی اگر تتو آرتیست (متخصص خالکوبی) شما از سوزن های استریل استفاده می کند و اتاق خال کوبی مورد نظر شما تمیز، دارای مجوز و ایمن است، ممکن است به جوهر استفاده شده حساسیت داشته باشید. این معمول نیست، اما ممکن است اتفاق بیفتد.

این مورد را هم در نظر داشته باشید که بعد از خالکوبی دائم ممکن است پشیمان شوید و افسوس بخورید. برداشتن تاتو هم کار آسانی نیست و کیفیت کار مثل روز اول نمی شود!

اگرچه ممکن است با خطر واکنش آلرژیک یا التهاب پوستی روبرو شوید، اما تحقیقات علمی هیچ ماده ای را در جوهر پیدا نکرده است که خطر اعتیاد به جوهر خالکوبی داشته باشد. تمایل به خال کوبی بیشتر به احتمال زیاد هیچ ارتباطی با جوهر خال کوبی ندارد که آرتیست شما استفاده می کند.

کلام آخر در مورد اعتیاد به خالکوبی

اعتیاد به خالکوبی چیست

می دانید که هر نوع اعتیاد یک بیماری جدی روانی است که در آن اشتیاق شدید برای یک ماده یا فعالیت وجود دارد، حتی اعتیاد به عشق و عاشق شدن! این هوس ها معمولا شما را وادار می کند بدون توجه به عواقب احتمالی، بدنبال مواد یا فعالیتی باشید.

اگر یک خالکوبی انجام داده‌ اید و از این تجربه لذت برده اید، ممکن است بخواهید خالکوبی های بیشتری انجام دهید، ممکن است احساس کنید که نمی ‌توانید صبر کنید تا مورد بعدی را انجام دهید، هجوم آدرنالین و ‌اندورفینهایی که هنگام خال کوبی احساس می کنید نیز ممکن است میل شما را بیشتر افزایش دهند

بسیاری از افراد از این احساسات مرتبط با خالکوبی لذت می برند، اما این احساسات به معنای اعتیاد بالینی نیستند. هیچگونه تشخیص روانشناختی در مورد اعتیاد به خالکوبی وجود ندارد.

خالکوبی بسیار رایج و البته گران است و به برخی برنامه ریزی‌ ها، تحمل درد و تعهد زمانی نیاز دارد. اما اگر عشق به خالکوبی هیچ پریشانی برای شما ایجاد نمی کند، باید آزادانه احساس خود را ابراز کنید.

اما یادتان باشد در خیلی کارها راه برگشتی وجود ندارد و ممکن است خیلی زود پشیمان شوید، این نکته را هم در نظر داشته باشید که خالکوبی کردن هیچ جایگاه اجتماعی خاص و ویژه ای برای شما به همراه ندارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

مشاوره درمان اعتیاد در ویکی روان

این نوع اعتیاد هم قابل درمان است، با اینکه اعتیاد به تاتو یک اعتیاد بالینی نیست افراد زیادی که نمی توانند خالکوبی کردن را متوقف کنند به مشاور روانشناس بالینی مراجعه می کنند تا این عادت اعتیاد گونه را کنار بزارند.

اگر شما هم به هر دلیل به تاتو علاقه شدید دارید اما تردیدهایی در وجودتان هست، پیشنهاد می کنیم در صفحه مشاوره اعتیاد آنلاین در سایت ویکی روان با مشاور دلخواهتان جلسه مشاوره آنلاین و تصویی از سراسر جهان برگزار کنید تا موضوع به صورت تخصص مورد بررسی قرار بگیرد:

مشاوره روانشناسی برای ترک اعتیاد

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا