اعتیاد

7 راه زندگی با آدم معتاد (ازدواج با فرد معتاد)

زندگی با فرد معتاد به شیشه یا هر چیزی شدنی است؟

زندگی با آدم معتاد چالش های زیادی دارد که می تواند قابل تحمل نباشد! اما در هر صورت زندگی یا ازدواج با فرد معتاد می تواند ممکن باشد، به خصوص اگر بدانید چه کارهایی باید انجام دهید و چه کارهایی ممنوع است. در جلسات مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد هم توضیحات کاملی درباره زندگی با فرد معتاد داده می شود. با این حال در این مطلب سایت ویکی روان درباره زندگی با فرد معتاد به شیشه یا هر چیز دیگر صحبت خواهد شد.

همه چیز درباره زندگی با آدم معتاد

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

زندگی با دیگران همیشه نیازمند تعادل و درک برای ایجاد یک خانه امن و هماهنگ است. هر چند وقتی صحبت از زندگی با فردی معتاد به میان می آید، چنین اهدافی ممکن است کمی چالش برانگیزتر باشند.  هدف اول درک اعتیاد و اثرات بالقوه آن بر خانواده و روابط شما است. این موضوع در صورتی که فرد مورد نظر شما در حال بهبودی باشد هم صدق می کند. البته قبلا در ویکی روان درباره رفتار با همسر معتاد توضیحات کاملی ارائه دادیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

چرا زندگی کردن با آدم معتاد چالش دارد؟

پس از زندگی با فرد معتاد متوجه می شوید که افراد معتاد شرایط ویژه ای دارند. نشانه های اعتیاد در آنها واضح است، اما ویژگی های اخلاقی و نوع اعتیاد باعث می شود زندگی با آدم معتاد کمی چالش بر انگیز شود.

اگر به طور کلی با انواع اعتیاد آشنایی دارید، باید بدانید رابطه با فرد معتاد می تواند گاهی بسیار سخت باشد، چه برسد به زندگی کردن با آدم معتاد

در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه غلبه بر چالش هایی که ممکن است هنگام زندگی با یکی از عزیزانتان که مبتلا به اعتیاد هست رخ دهد و نحوه مراقبت از خود و آنها را بیاموزید.

درک اعتیاد مهم ترین موضوع در زندگی با آدم معتاد است

برای درک چگونگی زندگی با یک عزیزی که اعتیاد دارد، مهم است که ابتدا نیروهای محرکه خود اعتیاد را یاد بگیرید و بدانید تعریف اعتیاد چیست و چرا افراد معتاد می شوند؟

اگر قصد زندگی با فرد معتاد را دارید باید بدانید، اعتیاد یک بیماری است که باعث ایجاد تغییراتی در مغز می شود. در افراد مبتلا به اعتیاد، گیرنده های دوپامین فعال می شوند و به مغز می گویند که داروها پاداش هستند. با گذشت زمان، مغز تغییر می کند و با وابسته شدن به مواد مورد استفاده سازگار می شود.

به دلیل چنین تغییرات قابل توجهی در مغز، اعتیاد به عنوان یک بیماری مزمن یا طولانی مدت در نظر گرفته می شود. این اختلال می تواند آنقدر قوی شود که کنترل مصرف این ماده برای عزیزان شما دشوار باشد، حتی اگر آنها از عواقب فیزیکی، عاطفی و مالی مرتبط با آن آگاه باشند.

اما اعتیاد قابل درمان است. بستری توانبخشی ممکن است یک راه حل کوتاه مدت باشد، در حالی که مشاوره برای کردن اعتیاد می تواند گزینه های بلند مدت باشد. در طول روند بهبودی، ممکن است به کمک و پاسخگویی دوستان و عزیزان نیز نیاز باشد.

مهم این است که مشکلات را شخصا به عهده نگیرید. ممکن است گفتن این کار آسان تر از انجام آن به نظر برسد، به خصوص زمانی که احساس می کنید تمام تلاش خود را برای درمان بیماری عزیزتان انجام داده باشید. اما اعتیاد می تواند یکی از شدیدترین شرایط برای مقابله باشد. این موردی است که اغلب افراد متعددی از جمله پزشکان، دوستان و اعضای خانواده را برای کمک به درمان می طلبد. چون زندگی کردن با آدم معتاد تکنیک هایی دارد که باید از آنها مطلع باشید.

اعتیاد چگونه می تواند یک خانواده را تحت تاثیر قرار دهد؟

اعتیاد همه اعضای خانواده را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می دهد و پدیده ای به نام خانواده معتاد به بار بیاورد. فقط برخی از این اثرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اضطراب و استرس یکی از تاثیرات اعتیاد بر خانواده است
  • افسردگی
  • احساس گناه
  • خشم و خجالت زیاد در زندگی با آدم معتاد دیده می شود
  • مشکلات مالی از بدترین مشکلات اعتیاد در خانواده است
  • ناهماهنگی در قوانین، برنامه ها و روال (افرادی که قصد ازدواج با فرد معتاد را دارند به این مورد توجه کنند)
  • خطر فیزیکی و امنیتی (در صورتی که فرد معتاد به دنبال مواد مخدر باشد، خطر بیشتر است)

نکاتی برای زندگی با عزیزانی که اعتیاد دارند

اگر قصد زندگی با آدم معتاد را دارید، مهم است که به یاد داشته باشید که شما باعث اعتیاد نشده اید. شما همچنین به تنهایی نمی توانید آن را درمان کنید، اما باید از تاثیر خانواده بر ترک اعتیاد آگاه باشید. زندگی کردن با آدم معتاد یعنی بدانید آنها بیمار هستند نه مجرم و مانند هر بیماری می تواند درمان شود، البته با شرایطی خاص!

کاری که می توانید انجام دهید این است که همین الان برای اطمینان از ایمنی و محافظت از رفاه خود اقداماتی انجام دهید. اگر با یکی از عزیزانتان زندگی می کنید که اعتیاد دارد، نکات زیر درباره زندگی کردن با آدم معتاد را در نظر بگیرید:

1- مراقب خود و خانواده‌ تان باشید

این امر به ویژه در صورتی مهم است که اعضای خانواده شما آسیب پذیرتر هستند، مانند کودکان، بستگان مسن و حیوانات خانگی. مطمئن شوید که قوانین و مرزهای خانه تعیین شده است. اگر ایمنی به یک مشکل تبدیل شود، ممکن است لازم باشد از عزیزان مبتلا به اعتیاد بخواهید که به طور موقت خانه را ترک کند.

2- در صورت تشدید مسائل، طرحی برای واکنش داشته باشید

درمان آنلاین اعتیاد

رابطه با افراد معتاد بیشتر به تکنیک های مالی مربوط می شود، چون معتاد بودن هزینه دارد!

این در زندگی با آدم معتاد می تواند شامل حمایت از دوستان، خانواده، درمانگران، یا در موارد شدید، پلیس باشد. افرادی که به خودی خود اعتیاد دارند خطرناک نیستند. اما اگر فردی به طور حاد با یک ماده مسموم شود، ممکن است خطرناک شود.

3- در زندگی با فرد معتاد دسترسی به پول را محدود کنید

فرد مورد علاقه شما ممکن است هر کاری که می تواند انجام دهد تا پولی برای خرید موادی که به آن معتاد است را به دست آورد. شاید بهتر باشد حساب های بانکی شخصی و کارت های اعتباری فرد معتاد را مسدود کنید. حتی به عنوان یک اقدام احتیاطی، یک حساب بانکی جدید برای خود باز کنید.

مشکلات مالی با اعتیاد در هم آمیخته می شوند و باید در رابطه با فرد معتاد حواستان به این موارد باشد.

4- برای خانواده خود حد و مرز تعیین کنید

قوانین و توقعات خاصی را وضع کرده و حتی می توانید یک لیست تهیه کنید. اگر عزیزتان هر یک از این مرزها را شکست، پیامدهای واضحی را وضع کنید.

5- ازدواج با فرد معتاد بدون تشویق به درمان ممکن نیست!

با فرد مورد علاقه خود در مورد یک برنامه درمانی صحبت کنید، به خصوص اگر درمان های فردی برای رسیدگی به بیماری کافی نبوده باشد. این ممکن است به صورت توانبخشی، روان درمانی و مشاوره تغذیه باشد. یادتان باشد در زندگی با آدم معتاد هر چه زودتر باید برای ترک اعتیاد اقدام کنید. چون سخت است زندگی را با اعتیاد پیش برد.

6- مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

ازدواج با فرد معتاد همیشه سخت بوده و خواهد بود، چون معمولا خود را در اولویت بعدی قرار می دهیم!

این دوران سختی برای شما و خانواده تان است، استرس می تواند نادیده گرفتن نیازهای سلامتی خود شما را آسان کند. در صورت امکان، سعی کنید مدتی از روز را برای خود اختصاص دهید. ورزش کنید، درست غذا بخورید و زمانی را برای استراحت اختصاص دهید تا سلامت باشید.

در زندگی با آدم معتاد نباید تمام زمان و انرژی خود را معطوف او کنید، چون گاهی نتیجه عکس می دهد.

7- به یک گروه پشتیبانی بپیوندید و از متخصص کمک بگیرید

شما مطمئنا تنها نیستید. بر اساس آماری در سال 2016، بیش از 20 میلیون نفر 12 ساله یا بیشتر در ایالات متحده به اختلال مصرف مواد مخدر مبتلا بودند. گروه های حمایتی به طور گسترده به صورت آنلاین و حضوری در دسترس هستند که نیازهای افرادی مثل شما را برطرف می کنند.

بهترین کار در زندگی با آدم معتاد این است که از روانشناس ترک اعتیاد کمک بگیرید. یادتان باشد اعتیاد یک بیماری روانی است، پس نباید آن را به حال خود رها کنید.

نکاتی برای زندگی با فردی که در حال بهبودی از اعتیاد است

هنگامی که فرد مورد علاقه شما دوره توانبخشی را ترک کرد یا دارو را برای مدت قابل توجهی متوقف کرد، به عنوان فردی در حال بهبودی در نظر گرفته می شود. این بدان معنی است که آنها هنوز در برابر عود بیماری آسیب پذیر هستند، بنابراین مهم است که به ارائه حمایت و اعتمادسازی ادامه دهید تا در صورت احساس تمایل دوباره به مصرف مواد، عزیزتان بتواند به سراغ شما بیاید.

اعتماد دوباره ممکن است زمان بر باشد، به خصوص اگر دروغ گفته باشد، رفتارهای مضر از خود نشان داده یا از شما دزدی کرده باشد. ممکن است لازم باشد با یک مشاور روانشناس اعتیاد صحبت کنید تا به هر دوی شما کمک کند تا اعتماد مورد نیاز برای پیشرفت رابطه خود را ایجاد کنید.

از زندگی با آدم معتاد نترسید و از فرد مورد علاقه خود مستقیما بپرسید که در مرحله بهبودی چگونه است؟ پرسیدن از آنها در مورد هر انگیزه احتمالی می تواند به آنها کمک کند تا به جای تسلیم شدن به انگیزه های خود، احساسات خود را بیان کند.

این یکی از اصول رابطه با فرد معتاد است که باید بداند شما نسبت به وضعیت او آگاهی کامل دارید. چیزی را به حال خود رها نکنید! در رابطه با افراد معتاد باید به آنها این حس را منتقل که می دانید قضیه از چه قرار است و چیزی برای پنهان کاری وجود ندارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 225,000 هزار تومان

کلام آخر از ویکی روان درباره زندگی کردن با آدم معتاد

زندگی با فرد معتاد برای همه افراد درگیر ممکن است سخت باشد. جدای از کمک به عزیزانتان در درمان اعتیاد، مهم است که مراقب خود و خانواده تان باشید. با کمی برنامه ریزی و تعیین مرز، می توان این کار را انجام داد.

باز هم تاکید می کنیم که کمک گرفتن از مشاور ترک اعتیاد می تواند به خوبی شرایط در زندگی با آدم معتاد را بهبود ببخشد. پس به عنوان یک سرمایه گذاری به آن نگاه کنید. به خصوص افرادی که قصد ازدواج با فرد معتاد را دارند باید به احتیاط تر رفتار کنند:

مشاوره آنلاین ترک اعتیاد

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا