خیانت

تعریف خیانت ذهنی چیست؟ (پیامدها و اثرات)

خیانت ذهنی اولین نوع خیانت است یعنی قبل از اینکه هر نوع خیانت دیگر شروع شود فرد ابتدا در ذهن خود خیانت را انجام می دهد. خیانت فکری و خیانت خیالی دیگر نام های خیانت ذهنی هستند که یکی از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره آنلاین درمان خیانت در ویکی روان می باشند و در این مطلب به بررسی آنها می پردازیم.

منظور از خیانت ذهنی چیست؟

علت خیانت مردم چیست؟ ویکی روان

با وبلاگ ویکی روان همراه باشید.

خیانت ذهنی به نوعی از خیانت (Betrayal) گفته می شود که فرد با وجود رابطه فعلی با دیگری اما در ذهن و افکار خود به دنبال ارتباط با شخص یا اشخاص دیگر است و با تصورات به آن دامن می زند.

شاید هیچگاه خیانت خیالی به خیانت واقعی تبدیل نشود اما می تواند زمینه ساز یک خیانت واقعی یا بروز مشکلات جدی در کیفیت رابطه فعلی گردد.

به همین خاطر در روانشناسی خیانت ذهنی را مقدمه دیگر انواع خیانت و از دلایل خیانت کردن همسر می نامند، حتی خیانت به کشور، خیانت به دوستان، خانواده و دیگر موارد.

جالب است بدانید خیانت خیالی بیشتر عوارض خیانت کردن را در بردارد و می تواند همانقدر آسیب رسان باشد!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان

علائم خیانت ذهنی چیست؟

در خیانت ذهنی فرد مدام به رابطه و بودن با دیگرانی که همسرش نیستند فکر می کند و به نوعی دچار نشخوار فکری می شود.

در واقع دامن زدن به این افکار مهم ترین نشانه های خیانت ذهنی هستند، خواه آن فرد خواننده محبوبشان باشد یا بازیگری که هیچ گاه او را از نزدیک ندیده باشند!

مثالی از خیانت فکری

اگر دو معشوقه رابطه جنسی نداشته باشند، آیا می ‌توان آن را واقعا خیانت نامید؟ یک زن و شوهر فرضی را در نظر بگیرید.

آنها بسیار صمیم شدند و در یک پروژه داوطلبانه با هم کار کردند. مرد متاهل بود و خانم طلاق گرفته بود اما با مردی زندگی می‌ کرد.

آنها دریافتند که نقاط مشترک زیادی با هم دارند، عقاید مشابه در زندگی و همچنین سازگاری معنوی. آنها از گفتگو با یکدیگر لذت می‌ بردند و مشتاقانه منتظر فرصتی بودند تا کنار هم باشند. (خیانت ذهنی تبدیل به خیانت واقعی می شود)

آنها مرتب تلفنی با هم صحبت می‌ کردند و پس از کار بر روی پروژه با هم بودند. به زودی دریافتند که پیوندی بسیار صمیمی و نزدیک از نظر عاطفی ایجاد شده است. قطعا احساسی فراتر از یک دوستی ساده بود

پس چرا آنها رابطه جنسی نداشتند؟ خانم عنوان کرده بود که هیچ یک از آنها نمی ‌خواستند رابطه اولیه خود را به هم بزنند یا آن را ترک کنند. بنابراین، تصمیم گرفتند که آن عشق پاک (عشق افلاطونی) را حفظ کنند.

این سطح صمیمیت و شدت آن را به یک امر ذهنی تبدیل کرده بود و نه جسمی. این چیزی فراتر از یک دوستی است. من دریافتم که افراد در این نوع روابط چیزی را در یکدیگر پیدا می‌ کنند که در رابطه “واقعی” آنها وجود ندارد و با این مسئله سر و کار ندارند.

جدا از چالش پاکدامن ماندن در مرز رابطه جنسی، اینگونه “معشوقان” باید امیدوار باشند که شرکای اصلی آنها همچنان به باور داشتن حقیقت ادامه می ‌دهند. این خطر وجود دارد که آنچه آنها در روابط اولیه خود پیدا نمی ‌کنند، بیشتر مختل می ‌شود.

چرا افراد خیانت ذهنی را پنهان می کنند؟

این مهم ترین دلیل و استدلال برای این است که آیا این روابط اصلا خیانت هستند یا نه؟

فرض کنید در مورد بالا اگر هر یک از طرفین موضوع را به همسرشان توضیح می دادند، اگر می گفتند که با یک جنس مخالف در ارتباط هستند و از نظر ذهن بسیار به هم نزدیک هستند آنگاه واکنش همسر آنها چه بود؟

همسرشان دوست داشت کسی در افکار همسرش جای او را بگیرد؟

پیشنهاد می کنیم مطلب تعریف خیانت واقعی چیست را در سایت روانشناسی ویکی روان مطالعه کنید تا بهتر با مفهوم اصلی این موضوع آشنا شوید.

به هر حال همانطور که گفته شد خیانت ذهنی می تواند منجر به دیگر انواع خیانت زن و شوهر شود و در حقیقت نوعی خیانت است که مقدمه دیگر انواع آن نیز محسوب می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان

راه درمان خیانت خیالی چیست؟

مانند بسیاری از مشکلات، خیانت ذهنی هم راه درمان قطعی دارد اما پیش از هر چیز باید ریشه یابی شود.

اصلی ترین راه درمان کردن این نوع خیانت بالا بردن کیفیت زندگی مشترک است، در ویکی روان بارها تکنیک هایی برای این منظور را بیان کردیم که می توانید استفاده کنید.

وجود مشکلات شخصی هم در بروز خیانت فکری (خیانت خیالی) بی تاثیر نیستند که باید توسط مشاور روانشناس بررسی و درمان قطعی شود.

اگر دچار این نوع خیانت هستید و یا با آن مواجه شدید، می توانید در بخش مشاوره روانشناسی درمان خیانت در سایت ویکی روان با بهترین مشاورها در تماس باشید و جلسه آنها به شکل صوتی و تصویری از سراسر دنیا در سایت برگزار نمائید.

لیست مشاورها رو نشونم بده

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا