بیماری

اعتیاد به قمار چیست؟ (راه درمان قماربازی)

اعتیاد به قمار یا همان قماربازی بیمارگونه (Gambling addiction) هم مانند دیگر انواع بیماری اعتیاد خطرناک خاص خود را دارد. اگر ندانید اعتیاد به قمار یعنی چه و چه علائمی دارد، احتمال اینکه درگیر آن شوید بسیار زیاد است و برای ترک آن باید از مشاور ترک اعتیاد کمک بگیرید. در این مطلب ویکی روان به روانشناسی اعتیاد به قمار و راه های ترک آن می پردازیم.

منظور از قمار چیست؟

اعتیاد به قمار چیست؟

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

قمار به شرط ‌بندی که میان دو یا چند نفر در یک بازی صورت می‌ گیرد گفته می ‌شود.

قمار می ‌تواند به صورت گروهی در مراکزی به نام کازینو (قمارخانه) یا توسط دو یا چند فرد به صورت خصوصی انجام گیرد. معمولا قمار کردن جنبه مالی دارد و فرد در آن یا مالی را از دست می دهد یا با غلبه بر دیگران سودی کسب می کند.

قمار به اشکال بسیار زیاد و در موضوعات مختلفی برگزار می شود به همین خاطر افراد زیادی می توانند به شکلی با آن درگیر شوند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

منظور از اعتیاد به قمار چیست؟

قماربازی بیمارگونه یا همان اعتیاد به قماربازی عبارت است از دوره‌ های قماربازی تکراری که منجر به در هم گسیختگی اجتماعی- اقتصادی، مفروض شدن و فعالیت ‌های غیرقانونی می‌ گردد.

در واقع اعتیاد به قمار همراه است با وابستگی و اعتیاد که جوانب مختلف زندگی فرد را مثل هر نوع دیگر قماربازی تحت تاثیر قرار می‌ دهد

از منظر طب روانی و رفتاری، عادت به قمار مانند اعتیاد به رابطه جنسی یک مشکل روانی محسوب می‌ شود که ناشی از مشکل در کنترل انگیزش و تکانه‌ ها‌ی فرد قمارباز است.

علائم اعتیاد به قمار چیست؟

علائم اعتیاد به قمار بسیار واضح و قابل تشخیص است، قماربازهای حرفه ‌ای معمولاً نمی ‌توانند در مقابل برخی از رفتارهایشان، حتی اگر خطرناک هم باشد، مقاومت کنند.

آنها حتی اگر شرایط زندگی مالی شان خراب باشد باز هم نمی توانند از شرکت یا دنبال کردن قمار دست بکشند و مانند فردی که معتاد به الکل یا معتاد به هروئین است بی تاب قماربازی هستند.

اینها مهم ترین علائم اعتیاد به قمار هستند اما فرد معتاد از آنها به عنوان سرگرمی و تفریح یاد می کند در صورتی که اینطور نیست، او اعتیاد خود را تکذیب می کند.

در واقع بیماران مبتلا به قماربازی اشتغال ذهنی شدید به قمار دارند و احساس  نیاز برای افزودن میزان فزاینده پول برای کسب هیجان مطلوب از طریق قمار می ‌کنند.

این افراد تلاش‌ های ناموفق مکرر برای کنترل، کاهش یا ترک قمار را انجام می‌ دهند، اما دچار بی ‌قراری و تحریک‌ پذیری به هنگام تلاش برای کاهش یا ترک قمار هستند.

برای این افراد، قماربازی به عنوان وسیله ‌ای برای فرار از مسائل یا رهایی از خلق ملالت‌ بار (احساس درماندگی، گناه، انواع گوناگون اضطراب، بیماری افسردگی) می‌باشد.

مهم ترین نشانه های اعتیاد به قماربازی عبارتند از:

  • بی تابی در صورت دوری از قمار
  • ارائه راهکارهای متنوع برای پیروزی در مسابقات
  • تاثیرپذیری از روند قمار بازی خود
  • عدم تمایل به صحبت در مورد قمار و اصلاح رفتار خود
  • انجام بای های قمار آنلاین در صورت عدم دسترسی به قماربازی حضوری

خطرات قماری بازی و اعتیاد به قمار چیست؟

قماربازی

قمار بازی هم مانند هر نوع اعتیادی خطرات زیادی دارد که هم فرد معتاد و هم اطرافیان را درگیر خود می کند.

اصولا این افراد پس از باخت، روز بعد برای برد برمی ‌گردند!

آنها برای پنهان نمودن میزان درگیری با قمار، به اعضاء خانواده، مشاور روانشناس و دیگران دروغ می ‌گوید و خاضر به شرکت در جلسات مشاوره ترک اعتیاد آنلاین یا حضوری هم نیستند!

معتادان قمار برای تهیه پول قمار دست به اقدامات غیرقانونی مثل جعل، فریبکاری، دزدی و اختلاس دست می ‌زند و به دلیل قماربازی، رابطه یا شغل قابل ملاحظه یا یک فرصت آموزشی یا شغلی را از دست می ‌دهند.

این افراد به منظور تهیه پول، برای رهایی از مخمصه‌ های ناشی از قمار به دیگران متوسل می ‌گردند. از اعتیاد به قمار در برخی از مواقع به عنوان بیماری پنهان یاد می ‌شود.

قماربازی برخلاف اعتیاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی هیچ نشانه جسمانی و ظاهری خاصی ندارد

با آنکه اعتیاد به قمار نشانه و عوارض جسمانی ندارد اما عوارض

  • روانی
  • اجتماعی
  • مالی
  • عاطفی و بیمارگونه

بسیار ویرانگری دارد.

روانشناسی اعتیاد به قمار

با توجه به اینکه اعتیاد به قمار عوارض ظاهری و آشکار ندارد در نتیجه کسانی که به این بیماری رفتاری مبتلا هستند در مقایسه با افراد معتاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، راحت ‌تر می ‌توانند خود را فریب دهند و معتاد بودن خود به قمار را انکار کنند یا آن را یک مشکل کوچک به حساب بیاورند.

به هر حال، فردی که به قمار معتاد است همه تلاش خود را به کار می ‌گیرد تا شرط‌ بندی و قمار کردن خود را از دیگران پنهان کند.

فرد معتاد به قمار پس از بر باد دادن پول‌ های خود یا چند بازی باختن در قمار به شدت پشیمان می‌ شود و احساس گناه و شرمسار به او دست می ‌دهد

حتی قماربازانی که به شدت معتاد بودن خود به این اعتیاد رفتاری را انکار می‌ کنند باز هم در مواقعی به این نتیجه می ‌رسند کاری که انجام می ‌دهند بسیار احمقانه است.

کسانی که با مشکل اعتیاد به قماربازی دست به گریبان هستند اغلب از عزیزان خود دوری می‌ کنند و به اصطلاح از خانه جیم می ‌شوند تا مجبور به توضیح دادن نباشند!

آنها به اعضای خانواده خود درباره اینکه کجا بوده‌ اند و چکار می‌ کرده اند دروغ می‌ گویند تا شدت اعتیاد رفتاری و مشکلی را که از آن رنج می ‌برند، پنهان کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان

راه درمان اعتیاد به قمار چیست؟

راههای ترک اعتیاد به قمار

در درمان این افراد روان ‌درمانی بینش ‌گرا توام با حمایت گروهی بسیار مفید است.

بهترین راه این است که یک متخصص روانشناس و روان درمانگر در کنار این افراد باشد تا دلیل اعتیاد آنها را ریشه یابی کرده و روش هایی برای درمان اعتیاد به قمار ارائه کند.

برخلاف دیگر انواع اعتیاد، در قماربازی نیاز به بستری کردن بیمار نیست، استفاده از دارو درمانی هم در بیشتر موارد توصیه نمی شود بلکه گفتار درمانی (مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری) می تواند در چند جلسه تغییرات مثبت بسیاری به همراه داشته باشد.

شما دوست گرامی در صورت نیاز می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان به شکل صوتی و تصویری برای ترک اعتیاد به قماربازی استفاده کنید.

مشاوره روانشناسی اینترنتی

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا