مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

افسردگی مردان مجرد چیست و چه علائمی دارد؟

افسردگی مردان مجرد به دلایل زیادی اتفاق می افتد که شاید از نظر شما عجیب باشد، اما افسردگی در مردان مجرد یک اتفاق بسیار جدی و از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره روانشناسی درمان افسردگی در ویکی روان است. به همین خاطر در این مطلب، به بررسی دقیق علائم افسردگی در مردان مجرد و راه های درمان آن می پردازیم.

افسردگی مردان مجرد چیست؟

با وبلاگ مطالب علمی ویکی روان همراه باشید.

قبلا در ویکی روان به طور مفصل درباره افسردگی در مردان صحبت کردیم، اما موضوع افسردگی آقایان مجرد موضوعی کاملا جدا است که باید به آن پرداخته شود، اما یادتان باشد منظور از آقایان مجرد در این مطلب مردهای مطلقه نیست (قبلا به مشکلات عمده مردهای مطلقه پرداختیم)، بلکه آقایانی که هنوز ازدواج نکرده و راه مجردی را پیش گرفته اند مورد بررسی قرار می گیرند.

افسردگی مردهای مجرد یعنی بروز انواع بیماری افسردگی به دلایل سبک زندگی و نوع نگرش مردهای مجرد به زندگی و دنیای اطراف.

البته این بدان معنی نیست که هر مردی که تنها باشد باید افسرده باشد، کما اینکه افسردگی آقایان متاهل هم دلایل زیادی دارد و تعداد آنها هم کم نیست.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان

دلیل بروز افسردگی در مردان مجرد چیست؟

افسردگی بی کاری چیست

تقریبا از هر پنج مرد یک نفر (۱۸ درصد) دوست صمیمی ندارد. بعلاوه، از هر سه نفر (۳۲ درصد) یک نفر اظهار دارد که دوست صمیمی ندارند. برای زنان، این ارقام به ترتیب ۱۲ و ۲۴ درصد کمتر بود که نشان می دهد به طور متوسط، مردان در مقایسه با زنان زندگی مجردی بیشتری دارند.

طبق این نظرسنجی عمومی، به نظر می رسد مردان تنهاتر از زنان هستند، در واقع آنها کمتر احساس تنهایی می کنند. این نظرسنجی نشان داد که ۴۴ درصد مردان “تنها گاهی اوقات یا اغلب اوقات” تنها بودن را پذیرفته اند، اما این آمار در مورد زنان بیشتر بود.

گاهی مجرد بودن یک انتخاب است، اما در بیشتر موارد تبدیل به جبر می شود، جبری که فرد را به سمت تنهایی و زجر کشیدن سوق می دهد و نتیجه آن تجربه افسردگی است، چیزی که هیچ کس خواهان آن نیست.

عوامل زیادی مانند:

  • بی انگیزگی
  • تنهایی همیشگی
  • نبود همدم
  • روزمرگی و تکراری شدن تمام لحظات

از دلایل افسرده شدن مردان مجرد است. البته بیشتر این موارد برای مدتی طولانی می توانند بیماری افسردگی را به وجود بیاورند به بازهای زمانی کوتاه مدت تر!

علائم افسردگی در مردان مجرد چیست؟

هر فرد به نوعی علائم اختلال افسردگی را از خود نشان می دهد، به همین خاطر شناخت دقیق علائم افسردگی در آقایان مجرد نیاز به کمک مشاور روانشناس غلبه بر افسردگی دارد، اما نشانه های عمومی افسردگی در مردان مجرد عبارتند از:

  • تمایل شدید به تنها بودن
  • عدم تمایل به برقراری ارتباطات جدید با آقایان و خانم ها
  • ایجاد روزمرگی بدون تغییر
  • ناسازگاری های ذهنی و نشخوارهای فکری مداوم جهت تخریب خود
  • عدم تمرکز روی خوراک و بهداشت فردی
  • اضافه وزن یا کاهش وزن شدید به دلیل سو تغذیه
  • خشم درونی
  • پناه بردن به شبکه های اجتماعی و اینترنت

بیش از ۳ مورد از موارد بالا، برای حداقل سه ماه باید در آنها دیده شود تا بتوان به او مرد مجرد افسرده گفت. در غیر اینصورت آنها تغییرات خلقی بوده و با کمی تغییر حل خواهند شد.

بهترین راه درمان افسردگی در مردان مجرد چیست؟

درمان افسردگی در روانشناسی

علم روانشناسی روش های زیادی برای درمان افسردگی در مردان مجرد و تنها پیشنهاد می کند که بدون شک تاثیرات ثبت زیادی خواهد داشت، که در ادامه بیشتر آنها را توضیح می دهیم.

۱- از اهرم رنج و لذت استفاده کنید

این تکنیک در مردان افسرده مجرد بسیار کاربرد دارد چون یک روش خود درمانی است که توسط خودشان انجام می شود، اما رمز آن در نظم است.

صفحه کاغذی را به دو قسمت تقسیم کنید:

  1. بخش رنج ها
  2. بخش لذت ها

بالای صفحه بنویسید: اگر در ۵ سال آینده، افسردگی من درمان نشود و به این وضعیت ادامه دهم چه مشکلاتی برای من به وجود می آید؟

در بخش رنج ها مواردی را بنویسید که می تواند به شما آسیب برساند و در بخش لذت ها مواردی را بنویسید که در صورت غلبه بر افسردگی به آنها می رسید.

این تمرین را برای حداقل ۲۱ روز انجام دهید و هر روز نکات جدیدی را به دو بخش اضافه کنید تا در نهایت خودتان متوجه شوید که درمان نکردن بیماری افسردگی و تنها ماندن چه آسیب های روانی و البته جسمانی به همراه خواهد داشت.

۲- از متخصص کمک بگیرد

همانطور که قبلا هم در ویکی روان گفتیم، یکی از ویژگی های بارز افسردگی در مردان مجرد میل به تنهایی و ارتباط برقرار نکردن با دیگران است.

اگر این مورد درباره شما هم صدق می کند، به جای صحبت با آشنایان و اعضای خانواده، بهتر است با مشاور روانشناس برای درمان افسردگی صحبت کنید

متخصص روانشناس به عنوان فردی تحصیل کرده و باتجربه، بدون هیچ قضاوتی شرایط شما را بررسی کرده و پیشنهادات علمی و کاربردی برای غلبه بر این بیماری ارائه می کند.

۳- با افراد جدید آشنا شوید

آشنایی با افراد جدید به معنی وارد شدن به رابطه عاشقانه جدید نیست.

دوستان جدید پیدا کنید و با آنها وقت بگذرانید، بیشتر معاشرت کنید حتی اگر تمایلی به این کار ندارید. سعی کنید افرادی را پیدا کنید که تفریحات و دیدگاه های مشترکی با شما دارند.

این کار باعث می شود از دنیایی که برای خودتان ساختید خارج شده و تجربیات جدید داشته باشید، این تجربیات در نهایت کمکتان می کنند بهتر افسردگی در مردان مجرد را درمان کنید.

۴- فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید

تنها بودن به خودی خود اشکالی ندارد، اما اینکه هیچ برنامه ای نداشته باشید و آسیب های زیادی به همراه دارد.

در مقاله روش های علمی درمان افسردگی هم گفتیم که فعالیت بدنی باعث ترشح هورمون های زیادی در بدن می شود که همگی دشمن افسردگی هستند.

برنامه روزانه برای ورزش کردن داشته باشید و هر طور شده فعالیت بدنی را شروع کنید. منتظر مقدمات و کارهای عجیب و غریب نباشید، در خانه، حیاط یا پارک محلتان هم می توانید بدون وزنه ورزش کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

نتیجه گیری در مورد افسردگی مردان مجرد

افسردگی مردان تنها و مجرد در کمین بسیاری از آقایان است، اگر به هر دلیل به این مشکل مبتلا شده اید می توانید در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان از جلسات مشاوره غلبه بر افسردگی استفاده کرده و از سراسر دنیا مشاوره صوتی و تصویری برگزار نمائید.

لیست مشاورین درمان افسردگی را ببینید

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا