مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روانروانشناسی کودک و نوزاد

تعریف افسردگی در کودکان چیست؟ (تشخیص کودک افسرده)

افسردگی در کودکان هم مانند افسردگی بزرگسالان بسیار رایج است و تحت شرایطی بچه ها را هدف می گیرد! همیشه یکی از موضوعات مهم در جلسه های مشاوره روانشناسی کودکان به شناخت و درمان انواع افسردگی کودکان مربوط می شود و متخصص روانشناس تلاش می کند والدین را با تعریف افسردگی در کودکان آشنا کرده و به آنها کمک کند تا این بیماری را در فرزندشان درمان کنند. به هر حال در این مقاله افسردگی کودکان در سایت روانشناسی ویکی روان به بررسی دقیق افسردگی کودکان پرداخته می شود.

همانطور که گفته شد، کودکان هم مانند بزرگسالان به بیماری افسردگی مبتلا می شوند. افسردگی در کودکان در همه جوامع رایج و همه گیر شده که توجه بیشتری را طلب می کند. چون کودک افسرده اگر درمان نشود در آینده درمان این اختلال سخت تر شده و زمینه ساز دیگر بیماری های روانی را فراهم می کند.

تعریف افسردگی کودکان چیست؟

با بخش مقالات در ویکی روان همراه باشید.

از نظر روانشناسی بالینی، هر مقدار افسردگی می تواند به قدر کافی برای اختلال در عملکرد فرد، موثر باشد.

این مسئله می تواند در هر سنی رخ دهد، اما در آمریکا بیش از ۱۶ درصد کودکان تحت تاثیر بیماری افسردگی در کودکان قرار دارند، به نظر می رسد که این بیماری در کودکان و نوجوانان سراسر دنیا در حال افزایش است

سایر آمارهایی که در مورد افسردگی وجود دارد شامل ابتلا به این بیماری می باشند که حدودا ۲ درصد در اوایل نوجوانی و حدودا ۵ الی ۸ درصد هم در نوجوانی و هم در کودکان کوچک تر ارزیابی شده است.

این مسئله باعث اختلال در سلامتی (شیوع بیماری) و حتی مرگ (مرگ و میر) فرد نیز می شود.

هر ساله حدودا ۳۰۰۰ نوجوان و جوان تنها در آمریکایی بر اثر خود کشی جان خود را از دست می دهند که یکی از دلایل آن اختلال افسردگی در کودکان است که درمان نشده و به حال خود رها شده است!

 این آمار، خودکشی را به سومین عامل مرگ و میر افراد ۱۰ الی ۲۴ ساله تبدیل کرده است. در ادامه قصد بررسی موضوع تعریف افسردگی کودکان از دید روانشناسی را داریم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان

انواع افسردگی در کودکان چیست؟

افسردگی کودک چیست؟
عکس کودک افسرده

کودکان معمولا به گونه ها مختلف افسردگی کودکی از متعادل تا شدید مبتلا می شوند که با اختلالات افسردگی مزمن، افسردگی متعادل تا خفیف dysthymia همراه می باشد.

همچنین ممکن است افسردگی بر اثر برخی از دیگر بیماری های گوناگون رخ دهد. بیماری هایی مانند:

  • اختلال دو قطبی
  • جنون (مثلا علائم وهم و خیال)
  • شرایط پزشکی مانند کم کاری تیروئید
  • عوارض جانبی برخی انواع دارو ها مانند داروهای سرما خوردگی
  • سوء استفاده از برخی دارو ها (مانند cocaine withdrawal)

انواع افسردگی در کودکان با توجه به نشانه های آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد. یعنی مشاور کودک بر اساس نشانه های افسردگی در کودکان به انواع آن پی می برد و راه کارهایی برای درمان آن ارائه می نماید.

راه تشخیص افسردگی کودکان چیست؟ (تشخیص کودک افسرده)

مشاور کودک آنلاین یا حضوری چگونه افسردکی کودکان را تشخیص می دهند؟

اگر علائم افسردگی کودکان بیشتر از ۲ هفته در کودک باقی بماند، باید با پزشک مشورت کنید

در ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که این علائم، علت فیزیکی خاصی ندارند، همچنین باید مطمئن شوید که درمان درستی را برای کودک تان در نظر گرفته می شود.

معمولا برای درمان مشکلات روانی کودکان، توصیه می شوند که به یک متخصص روانشناس کودک و نوجوان که تجربه کافی دارد مراجعه کنید.

یک متخصص خوب ابتدا هم با کودک و هم با خودتان یک مصاحبه انجام می دهد تا شرایط را ارزیابی کند. سپس حتی گاهی آزمایشات فیزیکی نیز انجام می دهد تا بتواند یک درمان بهتر برای کودک تان ارائه دهد.

داشتن اطلاعاتی از خانواده، دوستان، معلمان و هم کلاسی ها نیز به پزشک کمک می کند تا بتواند رفتارها و علائم افسردگی کودک را بهتر تشخیص دهد و از همه تغییر رفتارهای او مطلع شود

همچنین تست های مخصوصی نیز برای تشخیص افسردگی در کودکان وجود دارند که هم روانی و هم پزشکی هستند. این تست ها شامل پرسشنامه (هم برای خود کودک و هم خانواده اش) و مصاحبه برای تشخیص افسردگی مزمن می باشند.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر، مقاله علائم افسردگی کودکان را در ویکی روان مطالعه کنید.

علت بروز افسردگی کودکان چیست؟

عوامل تحریک کننده افسردگی

والدین زیادی در بخش مشاوره ویکی روان سوال می پرسند که “چرا کودکان افسرده می شوند” یا “دلایلی افسردگی کودکان از نظر علمی مشخص است”

اینکه چرا بچه ها افسرده میشوند به عوامل زیادی مربوط می شود، کودکانی که به اختلالات رفتاری، اختلالات بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)، تشویش بالینی و یا مشکلات یادگیری و شناختی و دیگر مشکلات اجتماعی مبتلا هستند، نیز بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی بچه ها و پیشرفت این بیماری می باشند.

اما تجربیات به دست آمده از جلسات مشاوره روانشناسی کودکان نشان میدهد، افسردگی کودکی می تواند در نتیجه استرس و فشار زندگی زیاد رخ دهد. عواملی زیر می توانند علت افسردگی در کودکان باشند:

  • ضربه روحی و تحت سوء استفاده زبانی
  • فیزیکی و جنسی قرار گرفتن
  • مرگ یکی از عزیزان
  • مشکلات مربوط به محل تحصیل
  • زور گویی و خودخواهی زیاد والدین یکی از علت های افسرده شدن بچه ها به مرور است
  • قرار گرفتن تحت تاثیر و فشار شریک احساسی خود

همچنین جوانانی که در حال تلاش برای انطباق با فرهنگ کشورشان هستند نیز بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند!

بعلاوه بررسی های مختلفی نیز در این زمینه انجام شده است که کودکانی که دچار چاقی مفرط هستند، در معرض افزایش خطر افسردگی کودکان و نوجوانان قرار دارند یا خیر.

از جمله دیگر دلایل بروز افسردگی کودکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به فقر و مشکلات اقتصادی
  • قرار گرفتن در معرض خشونت
  • تنهایی اجتماعی
  • مشاجره پدر و مادرها یکی از مهم ترین دلایلی افسرده شدن بچه ها است
  • طلاق و دیگر مشکلات خانوادگی

همچنین کودکانی که دچار محدودیت های فیزیکی، ضعف عملکرد محیط تحصیل و یا از دست دادن یک رابطه احساسی هستند نیز بیشتر در معرض بیماری افسردگی قرار دارند.

یادتان باشد بهترین راه برای درمان قطعی افسردگی در کودکان و نوجوانان استفاده از خدمات مشاوره کودک و نوجوان آنلاین یا حضوری است که می بایست توسط متخصص روانشناس انجام شود.

افسردگی یک بیماری خاموش است که می تواند آینده فرزندانمان را به شدت تهدید نماید:

مشاوره برای درمان افسردگی بچه ها

چه چیزهایی افسردگی بچه ها را افزایش می دهد؟

تقریبا ۴۰ درصد از کودکان در آمریکا از افسردگی کودکان رنج می برند اما میزان این افسردگی متفاوت است.

در کودکان زیر ۱۰ سال معمولا خودکشی در بین پسران بیشتر رایج می باشد اما در سنین ۱۶ سالگی افسردگی در بین دختران بیشتر دیده شده است.

بررسی ها نشان می دهند در هر برهه از زمان، ۱۰ الی ۱۵ درصد از کودکان و نوجوانان دارای علائم و نشانه های افسردگی هستند.

کودکانی که سابقه خانوادگی افسردگی – بخصوص در پدر و مادرشان دارند (در سنین جوانی)، بیشتر در معرض افسردگی جوانی قرار دارند

هنگامی که یک کودک تجربه افسردگی داشته باشد، احتمال مبتلا شدن به دیگر انواع افسردگی ها در ۵ سال آینده نیز افزایش پیدا می کند.

اختلال دو قطبی نیز از جمله علائم افسردگی محسوب می شود. اختلال دو قطبی در نوجوانان بیشتر از کودکان رایج می باشد. بسیاری از متخصصان در مورد اختلال دو قطبی در نوجوانان هنوز شک دارند.

اختلال دوقطبی نیز ممکن است با اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD یا ADD)، اختلال وسواس فکری (OCD) یا اختلال در رفتار (CD) همراه باشد.

آیا نشانه های افسردگی در همه بچه ها دیده می شود؟

بررسی علائم افسردگی در کودکان
عکس کودک افسرده

نه، قطعا همه بچه های افسرده این علائم را دارند.

در حقیقت کودکان علائم مختلف افسردگی را در زمان های مختلف و با وضعیت های مختلف دارا می باشند

بر اساس تعریف افسردگی در روانشناسی برخی کودکان ممکن است با داشتن این علائم، در زندگی و عملکرد اجتماعی شان دچار مشکل و قصور شوند.

اما کودکی که به افسردگی دچار می شود، یک تغییر بزرگ و قابل توجه را در روابط اجتماعی، بی علاقگی در رفتن به مدرسه، عملکرد تحصیلی ضعیف و تغییر در ظاهرش تجربه می کند.

چنین کودکانی – بخصوص در سنین ۱۲ سالگی، گاهی شروع به استفاده از مواد مخدر یا الکل و یا استعمال سیگار نیز می کنند.

با این که این مسئله در کودکان زیر ۱۲ سال رایج نمی باشد، برخی از کودکان اقدام به خودکشی می کنند. بخصوص زمانی که ناراحت و یا عصبانی هستند.

بررسی ها نشان داده اند که دختران بیشتر در معرض خودکشی قرار دارند و پسران وقتی اقدام به خودکشی می کنند، واقعا جان خود را از دست می دهند

کودکانی که سابقه ی خشم خانوادگی، مصرف الکل و یا سوء استفاده ی فیزیکی و جنسی دارند، بیشتر در معرض خودکشی قرار دارند، بنابراین این کودکان بیشتر در معرض افسردگی در کودکان قرار می گیرند.

بهترین راه درمان افسردگی کودکان چیست؟

روش درمان افسردگی در کودکان با توجه به علائم مشابه بزرگسالان می باشد. این روش های درمانی شامل مشاوره روانشناسی مخصوص بچه ها و درمان دارویی تحت نظر متخصص روانپزشک می باشد.

حتما بخوانید

اگر شرایط کودک شما حاد و سخت باشد و یا مشاور روانشناس با استفاده از مشاوره به تنهایی بهبودی را مشاهده نکند، احتمالا همراه با مشاوره، داروهای ضد افسردگی نیز تجویز می کند.

یکی از بهترین بررسی هایی که تاکنون انجام شده است نشان داده که ترکیب مشاوره و دارو برای درمان افسردگی کودکان بسیار اثربخش است اما اصلا برای همه نیاز نیست، پس عجله نکنید و درمان را از طریق گفتار درمانی (مشاوره روانشناسی) آغاز کنید

FDA (سازمان دارو و غذای آمریکا) هشدار می دهد که داروهای ضدافسردگی می توانند خطر رفتار های خودکشی در کودکان و نوجوانان که افسردگی و دیگر اختلالات روانی دارند را افزایش دهند.

اگر هنوز هم در مورد این مسائل سوال و یا نگرانی خاصی دارید با مشاور متخصص کودکان مشورت کنید.

درمان خانگی افسردگی کودکان چیست؟

درمان خانگی افسردگی کودکان به مجموعه کارهایی گفته می شود که والدین تحت نظر مشاور روانشناس برای بهبود وضعیت کودک افسرده خود انجام می دهند.

آنها می بایست توصیه های متخصص عمل کرده و در یک روند درمانی، برای درمان افسردگی در بچه ها اقدام کنند

لازم به ذکر است درمان خانگی افسردگی کودکان می تواند شامل دارو درمانی (تحت نظر متخصص) هم باشد اما در بیشتر موارد این روند بدون دارو انجام می شود!

آیا افسردگی کودکان بدون دارو و درمان، بهبود پیدا می کند؟

افسردگی در کودکان پس از مدتی می تواند درمان شود. حال کودکان افسرده هم می تواند به مرور بهتر شود، اما اگر برای درمان آن برنامه داشته باشید.

در حقیقت بهبود خود به خودی افسردگی در کودکان ممکن است با ناپدید شدن علائم افسردگی در کودکان همراه باشد اما هنگامی که یک کودک به افسردگی دچار می شود، امکان عود این اختلال در او افزایش پیدا می کند.

عواقب و عوارض درمان نکردن افسردگی در کودکان می تواند بسیار شدید و حتی مرگبار باشد.

با کمک گرفتن از مشاوره کودک میتوان گامی بلند در راستای بهبود شرایط کودکمان و درمان افسردگی کودک برداریم.

آیا برای افسردگی بچه ها دارو موثر است؟

منظور از افسردگی در سنین مختلف چیست

بله تعداد زیادی از بررسی هایی که بر روی این موضوع انجام شده اند، نشان داده اند که دارو های افسردگی برای بهبود کودک افسرده موثر هستند.

یکی از بررسی هایی که توسط موسسه ملی بهداشت روان تامین شده است، رویکردهای مختلفی را برای درمان نوجوانانی که دارای افسردگی متوسط تا شدید بودند بررسی کرده و دریافته است که ۷۱ درصد از بچه هایی که از ترکیب دارو های ضد افسردگی Prozac و روان درمانی استفاده کرده اند، علائم شان کم تر شده است.

همچنین بیش از ۶۰ درصد از کودکانی که داروی Prozac را به تنهایی استفاده کردند، بهبود پیدا کرده بودند.

اما همانطور که بارها در ویکی روان گفتیم، استفاده از دارو برای غلبه بر افسردگی، تنها در موارد شدید و حاد انجام می شود، در غیر اینصورت روند درمان توسط مشاور روانشناس و با گفتار درمانی پیگیری می شود.

افسردگی طولانی مدت در کودکان چه عواقبی دارد؟

بررسی ها در جلسات مشاوره درمان افسردگی نشان داده اند که دوره های ابتدایی افسردگی با توجه به علائم افسردگی در کودکان معمولا در سنین نوجوانی شروع می شوند اما افسردگی در بزرگسالان در سنین بالاتر شروع می شود.

افسردگی همچنین ممکن است همزمان با دیگر بیماری های فیزیکی در انسان ایجاد شود

از آنجایی که بررسی ها نشان داده اند که افسردگی ممکن است در نتیجه دیگر بیماری های ذهنی ایجاد شود، تشخیص و درمان زود هنگام آن می تواند بسیار حیاتی و مهم باشد.

اگر این بیماری در کودکان درمان نشود، در آینده تبدیل به افسردگی نوجوانان می شود که شدت بسیار بیشتری دارد و خطرات آن هم بیشتر است!

راههای جلوگیری از افسردگی در کودکان و بچه ها چیست؟

کودکانی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند، بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند به همین خاطر راههای جلوگیری از افسردگی کودکان بسته به شرایط آنها متفاوت است!

کودکانی که پدر و مادرشان سابقه افسردگی داشته اند، نسبت به دیگر کودکان زودتر در معرض افسردگی در قرار می گیرند

همچنین کودکانی که دارای خانواده پر سر و صدا و آشفته ای هستند نیز در معرض افسردگی قرار دارند. حتی ممکن است به سمت مواد مخدر و یا مصرف الکل نیز کشیده شوند.

اما مهم ترین کار برای پیشگیری از افسردگی در کودکان نظارت بر رفتار آنها و آشنایی با نشانه های این بیماری در بچه ها است. اما در هر صورت مواردی مانند:

  • بهبود شرایط محیطی
  • سازگاری پدر و مادر و ایجاد عشق و علاقه در محیط خانواده
  • دوری بچه ها از مشکلات معیشتی
  • وارد نکردن بچه ها به دنیای بزرگسالان
  • ایجاد تنوع در زندگی
  • ایجاد احساس مثبت پایدار در بچه ها و حس رضایت مندی
  • ارتباط با مشاور متخصص کودکان به طور مستمر
  • ایجاد فضای کودکانه برای فرزندتان
  • ارتباط با همسالان و بازی با آنها
  • تغذیه مناسب و منظم

از بهترین روش های جلوگیری از افسردگی در کودکان است که همه والدین و مربیان باید از آن مطلب باشند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

نتیجه گیری

در این مقاله درباره ی افسردگی کودکان صحبت کردیم و روش های تشخیص آن را بیان کردیم.

اگر علائم افسردگی در کودکان که در بالا اشاره کردیم را به کرات در فرزند خود مشاهده می کنید نیاز است تا با متخصص روانشناس حضوری یا غیرحضوری صحبت کنید. تصمیمات امروز شما تاثیر بسیار بسیار زیادی بر آینده روحی روانی فرزندتان دارد، پس زمان را هدر ندهید.

در بخش مشاوره روانشناسی امکان برقراری ارتباط با مشاورین روانشناس در این زمینه را برایتان فراهم کردیم. می توانید به راحتی با آنها گفتگو کنید.

بسیاری از افراد با بدنیا آمدن فرزندشان نگرانی هایی بابت کودک خود دارند، و میخواهند او را به خوبی پرورش دهند. ما در سایت ویکی روان برای شما امکان خدمات مشاوره کودک و نوجوان، به شیوه تلفنی و آنلاین قرار داده ایم تا با به آسانی نیاز خود را رفع کنید.

مشاوره تصویری روانشناسی برای کودکان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا