روانشناسی کودک و نوزاد

۱۶ راه علاقه مند کردن کودک به درس خواندن

علاقمند کردن کودک به درس خواندن در نهایت باعث رشد تحصیلی آنها و ایجاد زمینه های قوی برای پیشرفتشان در آینده خواهد شد. بهترین روش برای درس خواندن کودکان به شرایط بچه ها ربط دارد، به همین خاطر در جلسات مشاوره آنلاین کودک و نوجوان، مشاورین ویکی روان تمرکز زیادی بر آموزش راه های تشویق کودکان به درس خواندن به والدین دارند که در ادامه به مهم ترین آنها از دید روانشناسی کودک می پردازیم.

راه های علاقه مند کردن کودک به درس خواندن چیست؟

با بخش مقالات سایت ویکی روان همراه باشید.

شما به عنوان پدر و مادر کودک یا مربی او باید تسلط زیادی بر مواردی که در ادامه گفته می شود داشته باشید. این مطلب را بارها بخوانید تا راه های ترغیب کودک به درس خواندن و علاقه مند کردن او به این روند را به خوبی در ذهن داشته و در موقعیت های خاص از آنها استفاده کنید.

یادتان باشد شرایط فرزند شما می تواند بسیار شخصی و خاص باشد، پس اگر موارد زیر در مورد او کاربرد نداشت حتما از مشاور کودک آنلاین یا حضوری کمک بگیرید.

۱- به آنها پاداش دهید

تحقیر در دوران کودکی

قبلا در ویکی روان درباره تاثیر تشویق کردن بر کودکان به طور مفصل صحبت کردیم، از پاداش دادن غافل نشوید.

معمولا پاداشی مانند میان وعده ها یا خوراکی ها به کودکان انگیزه می دهد تا هر کاری را انجام دهند. در صورت انجام به موقع مشق شب، به آنها قول یک تکه آب نبات یا شکلات یا دسر اضافی ‌دهید

البته این رویکرد برای دراز مدت مناسب نیست زیرا که آنها بزرگ خواهند شد و این کار انگیزه یادگیری را کاهش خواهد داد.

در این صورت پاداش دادن به آنها می تواند شامل بردن آنها به مهمانی تولد بچه دیگری، پارک آبی، رفتن به بستنی فروشی مورد علاقه یا نیم ساعت وقت اضافه برای تماشای کارتون باشد. این پاداش ها باعث می شوند آنها منتظر زمان مطالعه باشند.

۲- موانع یادگیری را شناسایی کرده و برای غلبه بر موانع تلاش کنید

بسیار سخت است چیزی را دوست داشته باشید و برای آن کشمکش هم داشته باشید (و نباید این را با چالش اشتباه گرفت).

مراقب علائم و نشانه هایی باشید که می تواند بر توانایی یادگیری فرزند شما در مدرسه تأثیر بگذارد و به عنوان نتیجه ای اجتناب ناپذیر، لذت یادگیری را از او می گیرد

ممکن است این علایم به دلیل مشکلات اجتماعی، مسائل عاطفی مانند اضطراب یا اختلالات یادگیری باشد. اگرچه معلمان به دنبال این مسائل هستند، اما بچه ها به راحتی می توانند این مشکلات را پنهان کنند.

۳- درس خواندن را جالب و سرگرم‌ کننده کنید

یکی از مشکلاتی که در راه علاقه مند کردن کودک به درس خواندن وجود دارد این است که آنها از درس خواندن بدشان می آید و آن را حوصله سر بر می دانند. البته این به تنهایی از ویژگی های بچه های سالم است.

هرگز فرزندان خود را سرزنش نکنید که به درستی یاد نگرفته اند. آنها زمان مطالعه را با عصبانیت شما مربوط می دانند و تمام تلاش خود را می کنند تا از آن فرار کنند. زمان مطالعه آنها را سرگرم کننده و جذاب کنید

اگر لازم شد از لوازم جانبی یا آهنگ ها استفاده کنید و اگر چیزی نمی فهمند همیشه خونسردی خود را حفظ کنید.

۴- ریاضیات را در فروشگاه مواد غذایی آموزش دهید

آیا می دانستید که خرید در فروشگاه های مواد غذایی می تواند فرصت یادگیری خوبی را فراهم کند؟

قبل از خرید، یک لیست مواد غذایی تهیه کرده و از کودک خود بخواهید هزینه هر مورد را تخمین بزند و اگر درست عمل کنند جایزه ای از شما در همان فروشگاه خواهند گرفت 🙂

هنگام خروج، به کودک اجازه دهید قیمت تخمینی و واقعی کالاها را مقایسه کند. همچنین فروشگاه مکان خوبی برای تمرین وزن کردن سبزیجات و میوه ها است.

همین تکنیک ساده روشی فوق العاده برای تشویق کودکان به درس خواندن و انجام ریاضیات است.

۵- کارهای روزمره را به فرصت های یادگیری تبدیل کنید

به کودک خود این فرصت را بدهید تا با یادگیری اعداد، حروف، صداها، رنگها و شکل ها دنیای اطراف خود را مشاهده کند.

به عنوان مثال، از کودک خود بخواهید هنگام شستن دست خود تا ۱۰ بشمارد، تعداد برش های پیتزا را بشمارد یا حروف مشخصی روی بسته‌ بندی های غلات را نشان دهد. در حالی که کودکتان دندان های خود را مسواک می زند، از او بخواهید اشیا مربع شکل یا قرمز رنگ در سرویس بهداشتی را نشان دهد

تکرار این اقدامات ساده هر روز باعث آموزش‌ مهارت‌ های زندگی به کودکان و حافظه کودک می شود.

۶- کارهای خانه را آموزشی کنید

مرتب کردن لباس ها برای بچه ها کسل کننده است اما اگر از کودک خود بخواهید لباس‌ ها را بر اساس رنگ، نوع و اندازه مرتب کند و سپس بشمارد می توانید آن را جذاب و آموزشی کنید. این یکی از راه های آموزش نظم و انضباط به بچه ها است که به مرور برای آنها جذاب می شود.

در حین رانندگی به جای اینکه گوشی به دست بچه ها دهید، از آنها بخواهید ماشین‌ هایی با رنگ خاص، انواع درختان یا علائم جاده ای با اشکال خاص را نشان دهد.

۷- لمس و توصیف یک تکنیک سریع و موثر 

مشکلات رفتاری کودکان

در حین پیاده‌ روی کودک خود را تشویق کنید که اشیا و بافت‌ های مختلف مثل برگ، پر، گل، سنگ و غیره را نشان دهد. به کودک خود اجازه دهید آنها را بررسی کند و شکل، رنگ و صدایی که ایجاد می کنند و احساسی که هنگام لمس آن دارند را توصیف کند.

این تمرین تمام حواس را درگیر می کند و مهارت های گفتاری کودک شما را بهبود می بخشد.

۸- روی علائق فرزندتان تمرکز کنید

زمانی که یادگیری درباره موضوعات مورد علاقه کودکان باشد، یادگیری سرگرم‌ کننده می‌ شود و کودکان در یادگیری مشارکت می‌ کنند.

اگر واقعا می خواهید به کودک خود کمک کنید تا یک یادگیرنده خوب شود، او را به جستجوی موضوعات جذاب ترغیب کنید. حتی در قانون گذاری برای بچه ها در خانه هم می توانید از این تکنیک ها استفاده کنید.

۹- به کودک خود کمک کنید تا منظم باشد

کمک به فرزندتان در مرتب کردن کتاب ها و تکالیف کمک زیادی به وی می کند تا برای یادگیری انگیزه داشته باشد. بی نظمی در بین کودکان مدرسه‌ ای معمول است، اما ممکن است موجب کلافگی شود.

کودکان بیشتر از یادگیری، زمان خود را صرف ناامیدی و نگرانی می کنند به همین خاطر مهم است راه های بالا بردن میزان تمرکز کودکان را در کنار مشاور امتحان کنید

در کمک به فرزندتان برای مرتب کردن وسایل و تکالیف مدرسه صبور اما ثابت قدم باشید. به این صورت او احساس کنترل کرده و انگیزه بیشتری برای یادگیری دارد.

۱۰- بهترین روش برای درس خواندن کودکان : روی روند کار تمرکز کنید، نه نتیجه

دانش آموزان برای گرفتن نمرات خوب تحت فشار هستند، اما این فشار مانع توانایی عملکرد خوب آنها می شود. ممکن است باعث اضطراب در مدرسه یا منجر به اجتناب از رفتن به کلاس، انجام تکالیف درسی و مطالعه شود و به این صورت از یادگیری لذتی نمی برد.

به بچه های خود یادآوری کنید که توانایی دوران جوانی برای یادگیری یک امتیاز است و دانشی که کسب می کنند همیشه برای آنها مفید خواهد بود.

۱۱- از بچه ها تعریف و تمجید کنید

همیشه برای هر پاسخ صحیحی، از کودک خود تعریف کنید، حتی اگر اشتباه باشد، باید به خاطر تلاش های انجام شده، از او تعریف کنید. این روش به بچه ها انگیزه می دهد و آنها را متوجه می کند که یافتن راه حل برای مشکلات زندگی، منجر به دریافت پاداش می شود.

این کار اگر به صورت مداوم انجام شود، در بلند مدت میزان استرس در کودکان را کاهش می دهد، همچنین در روند کار، اعتماد به نفس و عزت نفس پیدا می کنند.

۱۲- برای تشویق کودکان به درس خواندن باید فشارها را کم کنید

باور کنید یا نکنید، بچه ها به اندازه کافی به خود فشار وارد می کنند. آنها (عمدتا) به شدت خواهان تأیید والدین خود هستند.

پس بی مورد آنها را تحت فشارهای عصبی قرار ندهید و اجازه دهید در آرامش باشند. به هیچ وجه علاقه مند کردن کودک به درس خواندن با تنبیه و فشارهای روانی همخوانی ندارد!

۱۳- بهترین روش برای درس خواندن کودکان : تنبیه کردن ممنوع است

یادتان باشد، تنبیه کردن یا دادن سختی به خاطر نتایج ضعیفشان باعث ترس از روند یادگیری خواهد شد

بنابراین به جای تنبیه برای نمرات بد یا عملکرد ضعیف چه از لحاظ احساسی و چه از نظر تحصیلی از او حمایت کنید، بگذارید بدون ترس از قضاوت شما در مورد ناامیدی های خود صحبت کنند.

۱۴- آنها را به پرسیدن سوال تشویق کنید

از دید روانشناسی، بهترین روش برای درس خواندن کودکان این است که دست بچه ها را برای ایجاد خلاقیت باز بزارید. این کار باعث افزایش هوش هیجانی بچه ها هم می شود!

هرگز اجازه ندهید کودک از پرسیدن سوال شرمنده شود زیرا هیچ سوالی سوال احمقانه ای نیست. آنها در مرحله ای از زندگی هستند که همه چیز برایشان جدید و طاقت فرساست، بنابراین شما باید با پاسخ دادن به سوالات کنجکاوی آنها را برآورده کنید.

۱۵- مطالعه کردن را تبدیل به عادت کنید!

درمان عدم تمرکز کودکان

برای اینکه آنها به خواندن و یادگیری علاقمند شوند، باید مطالعه هر روز را برایشان تبدیل به عادت کنید. این مطالعه می تواند داستان هایی از کتاب های داستان خود و یا فصل هایی از کتاب های درسی باشد.

آنها تخیل قوی دارند و بنابراین همیشه دوست دارند شما برایشان کتاب بخوانید و برایشان جذاب است و به این صورت مطالب را یاد می‌ گیرند.

یکی از موضوعاتی که همیشه در جلسات مشاوره آنلاین کودک و نوجوان به آن اشاره می شود این است که، بچه ها از والدین خود الگو برداری می کنند. یکی از راه های قطعی برای علاقه مند کردن کودک به درس خواندن و کتاب خوانی این است که خودتان در محیط خانه کتاب بخوانید

اگر مدام پای تلویزیون نشسته اید یا دارید اخبار گوش می دهید توقع نداشته باشید فرزندتان اشتیاقی به درس و کتاب خوانی نشان دهد!

۱۶- برای تشویق کودکان به درس خواندن باید بر نقاط قوت تمرکز کنید

اگر کودک شما از نظر تحصیلی دارای مشکلاتی است، تمرکز بر نقاط قوت او ممکن است دشوار باشد. با وجود این، تمرکز بر نقاط قوت کودک برای رشد و پیشرفت از نظر عاطفی و تحصیلی حیاتی است.

تمرکز بر نقاط قوت فرزندتان نوع دیگری از تقویت مثبت است که وی را برای ادامه یادگیری تحریک می کند. برعکس، تمرکز بر روی نقاط ضعف فرزند شما چیزی جز ایجاد دلسردی، پریشانی و عدم تمایل به یادگیری ندارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

تشویق کودکان به درس خواندن کار ساده ای نیست. آنها بازی کردن را به درس خواندن ترجیح می دهند (شاید خودتان هم اینطور بودید 🙂 ) در هر حال منطقی ترین کار برای ترغیب کردن کودک به درس خواندن این است که این روند را برای آنها لذت بخش کنید و در ابتدای کار با آنها همراه باشید.

اگر اوضاع از دستتان در رفته و هیچ کاری در جهت تشویق بچه ها به درس خواندن جواب نمی دهد، پس بهتر است از یک متخصص کودک و نوجوان برای ایجاد این احساس در فرزند خود استفاده کنید:

مشاوره روانشناسی کودک آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا