طلاق

زندگی بعد از طلاق برای مرد چگونه است؟ (بایدها و نبایدها)

زندگی بعد از طلاق برای مرد می تواند بسیار متفاوت از زن باشد، در جلسات مشاوره طلاق غیرحضوری در ویکی روان سوالات زیادی مانند اینکه زندگی پس از طلاق برای مردان چطور می شود یا مشکلات مردها بعد طلاق چیست از مشاورها پرسیده می شود که نشان از نگرانی آقایان از موضوع طلاق و جدایی دارد. در این مطلب ویکی روان به بررسی کامل این موضوع از دید روانشناسی طلاق می پردازیم.

زندگی بعد از طلاق برای مرد چگونه است؟

نارضایتی جنسی

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

به طور کلی با توجه به معنی طلاق گرفتن، ممکن است برای برخی، طلاق آزادی باشد و آغاز جدید و بهتری را به برخی نوید می‌ دهد یا برای برخی هم یک ضربه ویرانگر و غیر قابل جبران است.

چرا این تجربه بسیار متفاوت است؟ به نظر می ‌رسد مردان با طلاق دست و پنجه نرم می‌ کنند.

بله مردان با طلاق در نزاع هستند. آنها ماشین نیستند، چیزهایی بدون احساس که از بین رفتن رابطه طولانی مدت را با خیالی آسوده و با نگاهی بی ‌اعتنا تماشا کنند.

البته برخی مطالعات در مورد شیوه زندگی بعد از جدایی زن و مرد نشان می ‌دهند مردان پس از طلاق با ارزش ‌تر می شوند، اما همچنین ثابت شده است که بیشتر مردان از خودکشی پس از طلاق رنج می ‌برند و مستعد مصرف الکل، افزایش وزن و مشکلات روانی مانند انواع مختلف بیماری افسردگی یا بروز احساس اضطراب شدید هستند.

به راستی چرا در مواجه با طلاق بعضی از مردان پیشرفت می ‌کنند، در حالی که دیگران در چاله ناامیدی و رفتارهای مخرب فرو می‌ روند؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

مردان، طلاق، احساسات و خودخواهی

قبلا در ویکی روان درباره اثرات طلاق بر زندگی مردم مفصل صحبت کردیم، اما در این مطلب بیشتر روی آقایان تمرکز داریم.

پس از طلاق (هر نوع طلاق حتی طلاق توافقی)، مردان بحرانی را پشت سر می ‌گذارند که خود و جامعه بیش از حد آن را ساده می ‌پندارند. غمگین و پشیمان بودن مراحلی گذرا هستند. هر کس (زن یا مرد) که چیز مهمی را از دست بدهد احساسی را تجربه می‌ کند که معمولا آن را احساس غم و غصه می‌ نامیم.

از دست دادن همسر/خانواده از نظر ضربه به روان ما مانند مرگ یکی از اعضای خانواده، از دست دادن شغل یا حتی از دست دادن یک مورد عاطفی مشابه است

این فرآیند غلبه بر فقدان عظیم، تاثیر عمیقی بر نحوه نگرش خود و جایگاه ما در جهان دارد. مردی که طلاق گرفته نه تنها باید با این فقدان کنار بیاید، بلکه باید بداند این فقدان چگونه بر نفس او تأثیر می‌ گذارد.

باید این نفس و منیت جدا توضیح داده شود. در حالی که این اصطلاح معمولا برای توصیف شخصی که بیش از حد به خود فکر می ‌کند به کار می ‌رود و معنای اصلی کلمه، بازتاب احساس درونی ما نسبت به سایر افراد و جامعه می ‌باشد.

این چگونگی نگاه ما به نقش و جایگاه خود در جامعه بر اساس یک عمر تعاملات با جامعه ای است که در آن زندگی می کنیم.

منیت یک امر ضروری برای عملکرد ما در جامعه است، اما همچنین به دلیل گره خوردن منیت خود با خانواده، عشق و ازدواج برخی از مشکلات شدید باعث از دست دادن و اندوه می‌ شود که در زندگی بعد از طلاق برای مرد بسیار دیده می شود.

غالبا مردانی که طلاق می گیرند باید این حقیقت را بپذیرند که تمام احساس ارزشمندی وی با ازدواجش گره خورده است

سپس ازدواج با مفهوم

  • تعهد
  • عشق
  • پدر بودن
  • و مسئولیت سرپرستی خانواده

نفس او را تقویت کرده است.

مردی که طلاق گرفته بدون اینکه جایگاه و ارزش خود را بداند خود را سرگردان می بیند زیرا احساساتش را از شریک زندگی خود بدست آورده و درک درستی از خود واقعی خود ایجاد نکرده است.

احساس درد و رنج و از دست دادن غم و اندوه بر خلاف موقعیت منیت و نفس شماست. این همان چیزی است که باعث احساس عصبانیت، افسردگی، اضطراب و ناامیدی می شود.

مشکلات مردها بعد طلاق چیست؟

مشکلات مردها بعد طلاق به همین عوامل مربوط می شود بسیاری از آنها نمی توانند با احساس فقدانی که در زندگی آنها بروز می کند مواجه شوند و همین دلیلی می شود تا در سراشیبی از دست دادن ها قرار بگیرند.

البته تعدادی از آنها با کمک گرفتن از دیگرانی مثل عزیزان و دوستان قابل اعتماد یا مشاور روانشناس بعد از طلاق می توانند به مسیر عادی برگردند اما در هر صورت زندگی بعد از طلاق برای مرد ها به این دلیل دشوار می شود که آنها خود را قوی تر از چیزی که هستند تصور می کنند!

اما رایج ترین مشکلاتی که در زندگی بعد از طلاق برای مرد پیش میاید چیست؟

  1. کاهش میزان اعتماد به نفس و عزت نفس
  2. احساس تنهایی و اجتماع گریزی
  3. عدم توانایی بمنظور ارتباط موثر با جنس مخالف از مشکلات مردها بعد طلاق است
  4. کاهش درآمد
  5. کاهش انگیزه در بیشتر جنبه های زندگی (دلیل کاهش انگیزه چیست؟)
  6. اختلال در تامین نیاز جنسی به طور منظم
  7. از دست دادن وجه اجتماعی
  8. ترس از القابی مانند مطلقه بودن
  9. ترس از عدم جذابیت سابق زندگی بعد از طلاق برای مرد را دشوار می کند
  10. عدم توانایی در مدیریت تمام جنبه های زندگی مانند گذشته

عزت نفس و بهبود مشکلات مردها بعد طلاق

شرکت-در-جلسه-مشاوره-پس-از-طلاق

با مطالعه این اطلاعات، ما می ‌توانیم آشفتگی احساسی یک مرد را پس از طلاق درک کنیم، همچنین می ‌توانیم ببینیم که چرا برخی از الگوهای رفتاری ظاهر می ‌شوند و معنای واقعی آنها چیست؟

مدتهاست که زنان از رفتار برخی از مردان مطلقه شگفت زده شده ‌اند، زیرا خود را در موقعیت ‌های بسیار بدی قرار می‌ دهند که در نهایت خود مخرب است

برخی از مردان به کار روی می ‌آورند و خود را با شدت به آن درگیر می ‌کنند که در مواردی منجر به بروز بیماری اعتیاد به کار هم می شود، برخی از مردان الکل یا دخانیات را به عنوان یک مرهم انتخاب می‌ کنند، برخی دیگر داروهای قوی ‌تر را انتخاب می ‌کنند و برخی دیگر قبل از آمادگی، وارد رابطه دیگری می ‌شوند.

همه این موارد و موارد دیگر به یک چیز واحد منتهی می ‌شوند: منشی (نفس) که صدمه دیده است و نیاز شدید به افزایش اعتماد به نفس نسبت به احساس ارزشمند بودن یا احساس لذت به روش ‌های دیگر دارد.

این یک دام وحشتناک برای افراد ناآگاه است زیرا هر فعالیتی که عزت نفس شما را به طور موقت بالا ببرد، هنگام مواجه با مشکل سقوط کرده و یک منیت شکسته خواهید داشت.

خوابیدن با یک زن جدید ممکن است برای یک شب احساس خوبی برایتان ایجاد کند و حس کنید که خواستنی هستید، اما بدیهی است که ناپایدار است! بعضی آقایان همچنان تلاش می ‌کنند با این روش ها عزت نفس خود را سریع بالا ببرند مانند یک دارو که بارها و بارها مصرفش افزایش می ‌یابد.

مردان برای بهبودی بعد از طلاق باید تلاش کنند تا با انجام فعالیت ‌های کوتاه مدت عزت نفس، احساس بهتری داشته باشند و بر ایجاد احترام به خود تمرکز کنند

بهبودی مشکلات مردها بعد طلاق عبارت است از حرکت از مراحل غم و اندوه و بیرون آمدن از آن با نگاهی جدید، زندگی جدید و نه جنگیدن برای زندگی قدیمی خود، همانطور که نفس شما می ‌خواهد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

برای بهبود زندگی پس از طلاق برای مردان چکار باید انجام داد؟

همانطور که در بالا اشاره شد مهم ترین راه بهبود اعتماد به نفس و در مرحله بالاتر تقویت عزت نفس افراد است.

آنها باید موقعیت فعلی خود را قبول و راهکارهای عملی برای ادامه داشته باشند تا زندگی بعد از طلاق برای مرد نه تنها آسیب رسان نباشد بلکه از آن لذت ببرد

بهترین راه طی ردن این مسیر با کمک یک متخصص و مشاور عالی است تا کمک کند بر مشکلات مردها بعد طلاق غلبه کنید، مشاور طلاق به خوبی می تواند وضعیت شما را بررسی و راهکارها قابل انجام ارائه دهد تا تغییر را احساس کنید، در غیر اینصورت تمام تغییرات کوتاه مدت و گذرا می باشند.

یادتان باشد اگر بهتر نشوید، هر روز بدتر خواهید شد، هیچ استثنایی هم وجود ندارد.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا