روانشناسی

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد چیست؟ (act چیست)

رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد چه مزایایی دارد؟

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا Acceptance and Commitment Therapy (ACT) یکی از روش های روان درمانی رایج است که در جلسات مشاوره روانشناسی توسط مشاورین و متخصصین مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه توضیح می دهیم رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد چیست و چرا اهمیت زیادی در روانشناسی دارد؟

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد چیست؟ (ACT چیست؟)

با مطالب مرتبط روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

رویکرد پذیرش و تعهد (ACT) مردم را تشویق می کند تا افکار و احساسات خود را به جای مبارزه یا احساس گناه نسبت به آن ها بپذیرند و شباهت هایی با مواجهه درمانی دارد.

شاید در ابتدا گیج کننده به نظر برسد، اما رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد همراه با درمان مبتنی بر ذهن آگاهی درمان موثر بالینی ارائه می دهد. به هر حال، فرار از هر مشکلی تنها فاصله از راه حل را افزایش می دهد. اما در روان درمانی ساده ترین راه برای فرار از مشکل، حل آن است.

بیماری هایی مانند اضطراب، انواع افسردگی، OCD یا وسواس فکری عملی، اعتیاد و سو مصرف مواد همگی می توانند از درمان مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بهره مند شوند. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد انعطاف پذیری روانی را توسعه می دهد و نوعی رفتار درمانی است که مهارت های ذهن آگاهی را با عمل پذیرش خود ترکیب می کند. زمانی که می خواهید بیشتر افکار و احساسات خود را بپذیرید، تعهد نقش کلیدی ایفا می کند.

در مورد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، شما متعهد می شوید که به جای اجتناب از انواع استرس، با مشکل روبرو شوید. تصور کنید به اقداماتی متعهد هستید که به شما کمک می کنند تجربه خود را تسهیل کنید و هر چالشی را بپذیرید. همانطور که در ادامه این مقاله خواهید دید، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای انواع اختلالات روانی موثر است و همچنین به عنوان یک دیدگاه تایید کننده زندگی و الهام بخش از خودمختاری نیز موثر است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

چه می شد اگر می توانستید آنچه را که احساس می کنید بپذیرید و به خودتان اجازه دهید، حتی اگر منفی بود؟

این تمرین های علمی و جامع نه تنها به شما کمک می کند تا حس آرامش درونی را در طول زندگی روزمره خود پرورش دهید، بلکه به شما ابزارهایی برای افزایش ذهن آگاهی مشتریان، دانشجویان یا کارمندانتان نیز می دهد.

استیون سی هیز و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

استیون سی. هیز (Steven C. Hayes)، استاد روانشناسی در دانشگاه نوادا، رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد را در سال ۱۹۸۶ توسعه داد (هریس، ۲۰۱۱). کار او با این سوال شروع شد که چگونه زبان و تفکر بر تجربیات درونی ما تاثیر می گذارند و اساس ACT را بنا نهادند.

هیز با این نظر مخالف بود که باید از رنج و درد اجتناب کرد و در صورت امکان با آن کنار آمد. او رنج را به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر و ضروری از انسان بودن و همچنین منبعی برای تحقق می دانست که از آنچه ما را می ترساند فرار نکنیم.

استیون هیز براساس تجربیات خود از درد، گزینه ای قانع کننده ای برای پذیرش و خود دلسوزی ایجاد می کند. سخنرانی TED او در مورد انعطاف پذیری روان شناختی، پایه و اساس کاوش روان شناختی او از ACT را توضیح می دهد.

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد چگونه عمل می کند؟

رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد

ACT تراپی با تمرکز بر پذیرش تجربیات زندگی در زمان حال، بدون ارزیابی یا تلاش برای تغییر آن ها کار می کند. این مهارتی است که از طریق شناخت تعریف ذهن و مهارت در تمرین های ذهن آگاهی ایجاد می شود و شما را به ایجاد رابطه ای جدید و دلسوزانه تر با تجربیات دشوار تشویق می کند. انجام این کار می تواند شما را از تفکر منفی وسواسی رها کند تا بتوانید آرامش ذهن داشته باشید.

پذیرش

با پذیرش احساسات و عواطفی که ممکن است حس کنید از کنترل شما خارج شده اند، شروع کنید و آگاهانه این تجربه را بپذیرید. در واقع این از مراحل خود درمانی است که می توانید به ظرافت خاصی انجام دهید.

جهت دهی ذهنی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

به رویکرد مثبتی متعهد شوید که در عین مقاومت در برابر وسوسه سرزنش کردن گذشته، شما را به جلو هل دهد.

ساختار یک جلسه تمرینی با استفاده از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

هنگامی که به یک جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می روید، می توانید انتظار داشته باشید که مراحل زیر را طی کنید.

1- ایجاد ارتباط

در طول چند جلسه اول، با یک درمانگر می نشینید و در مورد برخی از چالش ها یا کشمکش هایی که با آن ها مواجه هستید، صحبت می کنید. شما در مورد سلامت روان خود صحبت خواهید کرد و در مورد چیزهایی که در گذشته امتحان کرده اید یا ممکن است جواب نداده باشند صحبت خواهید کرد.

2- آگاهی عمیق تر

همانند تکنیک هایی که در طرحواره درمانی مورد استفاده قرار می گیرد، مشاور روانشناس به شما کمک می کند تا حوزه هایی را که ممکن است در مورد آن ها افکار منفی داشته باشید یا در بحث با دیگران تردید داشته باشید، شناسایی کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا خاطرات دردناک را مرور کنید و در عین حال با چیزهایی که نمی توانید تغییر دهید، صلح کنید.

3- ارزش های اصلی

در طول جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، شما همچنین تشویق خواهید شد تا ارزش های اصلی خود را کشف کنید و آنچه برای شما مهم است را شناسایی کنید. چگونه می خواهید خودتان را شناسایی کنید؟ می خواهید زندگی تان چگونه باشد؟

4- انجام اقدامات لازم

بعد از اینکه الگوهای فکری تکراری خود و آنچه می خواهید اولویت بندی کنید را شناسایی کردید، درمانگر به شما کمک می کند تا شروع به تغییر کنید. تاکید این مرحله این است آنچه را که نمی توانید تغییر دهید بپذیرید در حالی که بر تغییر موارد تحت کنترل خود تمرکز می کنید.

5- تعهد (مهم ترین بخش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد)

act چیست

هنگامی که ACT را تجربه کردید، درمانگر به شما کمک خواهد کرد تا راه هایی برای گنجاندن رویکرد مبتنی بر پذیر و تعهد در زندگی روزمره خود پیدا کنید. هدف این است که یک برنامه ریزی خوب داشته باشید تا بتوانید آنچه یاد گرفته اید را در طولانی مدت ادامه دهید.

پذیرش جایگزینی برای غریزه ما و اجتناب از فکر کردن به تجربیات منفی است. این یک انتخاب فعال برای اجازه دادن به تجربیات ناخوشایند است، بدون تلاش برای انکار یا تغییر آنها.

پذیرش هدف ACT نیست، بلکه روشی برای تشویق عمل است که منجر به نتایج مثبت خواهد شد.

درک شناختی به تکنیک هایی اشاره دارد که برای تغییر نحوه واکنش فرد به افکار و احساسات خود در نظر گرفته شده اند. پذیرش و تعهد درمانی قصد ندارد مواجه ما در معرض تجربیات منفی را محدود کند، بلکه قصد دارد با آن ها مواجه شویم و با کاهش تثبیت این تجربیات از طرف دیگر بیرون بیاید.

حضور داشتن را می توان به عنوان تمرین آگاه بودن از لحظه حال، بدون قضاوت در مورد تجربه درک کرد. به عبارت دیگر، شامل تجربه آنچه در حال رخ دادن است بدون تلاش برای پیش بینی یا تغییر تجربه. پیشنهاد می کنیم مقاله رفتار درمان شناختی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید چون شباهت هایی با این شیوه درمانی دارد.

ذهن آگاهی و ACT درمانی

ذهن آگاهی نقش مهمی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد درمانی دارد.

ذهن آگاهی راهی به شما می دهد تا با توجه لحظه به لحظه به احساسات، احساسات فیزیکی و محیط بیرون، خود را در زمان حال محک بزنید. تمرین های ذهن آگاهی و تکنیک های ذهن آگاهی می توانند با توسعه پذیرش غیراجتماعی افکار و احساسات شما به حمایت از تمرین ACT درمانی شما کمک کنند.

به جای تلاش برای تغییر چیزها، تغییر گذشته، یا تصور آینده، در لحظه باقی می مانید. زیبایی ذهن آگاهی این است که می توان آن را در هر زمان و هر جایی تمرین کرد.

شما می توانید در محل کار، خانه یا حتی معاشرت با دوستان و خانواده باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که توجه خود را به لحظه حال برگردانید، خودتان را با نفس هایتان هماهنگ کنید و به صداها، بوها و فعالیت هایی که در اطراف شما اتفاق می افتد توجه کنید. در حالی که این ممکن است یک تغییر کوچک به نظر برسد، مزایای ذهن آگاهی باورنکردنی است. بسیاری از افراد دریافته اند که تمرین ذهن آگاهی برای آن ها آرامش، هدف و احساس شادی مجدد به ارمغان آورده است.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای روان درمانی:

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای چه مواردی موثر است؟

ACT درمانی می تواند به انواع بیماری های روانی کمک کند و در موضوعات مشاوره روانشناسی متنوعی مورد استفاده قرار بگیرد، از جمله:

آیا ACT درمانی موثر است؟

مطالعات اولیه که اثربخشی ACT را آزمایش می‌کنند، امیدوار کننده هستند، از جمله کارآزمایی‌های تصادفی‌ سازی شده این درمان به عنوان مکملی برای درمان روانی اجتماعی استاندارد یا به‌عنوان یک درمان مستقل در مقایسه با سایر درمان‌ها.

تحقیقات بیشتری برای مقایسه رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد با روش های پشتیبانی شده تجربی مختلف، مانند تسهیل ۱۲ مرحله ای و پیش گیری از عود سنتی مورد نیاز است. همچنین برای بررسی دقیق اینکه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد چیست، چرا مفید است یا چگونه کار می کند، مانند مطالعاتی که مکانیسم های تغییر رفتار آن را بررسی می کنند، به مطالعاتی نیاز است.

در حال حاضر، شواهد برای ACT در درمان اختلال مصرف مواد دلگرم کننده و در عین حال محدود است.

نقش ACT در روان شناسی و ذهن آگاهی

همانطور که در مقاله ایماگو درمانی چیست گفتیم نقش هر رویکرد درمانی را وضعیت بیمار مشخص می کند. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد براساس نظریه چارچوب رابطه ای ساخته شده است، نظریه ای که براساس توانایی انسان برای ارتباط، اساس زبان و شناخت است.

ارتباط شامل توجه به ابعادی است که در امتداد آنها رابطه وجود دارد. به عنوان مثال، ما ممکن است یک سیب را با یک پرتقال مرتبط کنیم، اما توانایی ما در ارتباط به ما اجازه می دهد تا بفهمیم که اگرچه شکل (گرد) و عملکرد (برای خوردن) مشابهی دارند، اما رنگ ها و بافت های متفاوتی دارند.

انسان ها برخلاف بسیاری از حیوانات دیگر، توانایی عجیبی در ارتباط برقرار کردن حتی رویدادهای خنثی و همچنین کلمات و ایده های به ظاهر نامربوط دارند. اگرچه ارتباط برقرار کردن یک توانایی سودمند است، افکار منفی و قضاوت در مورد خودمان را نیز تسهیل می کند.

اگر بتوانیم کلمه «شیرینی» را به تجربه خوردن یک شیرینی ربط دهیم، آنگاه می توانیم کلمه «بی ارزش» را نیز به احساس بی ارزش بودن ربط دهیم.

توانایی ما در تشکیل شبکه های ارتباطی (به عنوان مثال، من کلمات نارنجی، سیب و گلابی را به مفهوم میوه ربط می دهم) می تواند یک توانایی مخرب در زمانی باشد که اضطراب و افسردگی بر ما تاثیر می گذارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای استفاده از ACT درمانی

همانطور که مشاهده کردید رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در رفع اختلالات روانی بسیاری موثر است. اگر بتوانید از رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد تحت نظر مشاور روانشناس خبره استفاده کنید حتما نتایج درخشان خواهید گرفت.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان در جلسات مشاوره مبتنی بر پذبرش و تعهد ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان مشاوره آنلاین، تلفنی و متنی برگزار کنید. کافیست برای مشاهده لیست مشاورین از لینک زیر استفاده کنید:

لیست مشاوران ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا