روانشناسی

درمان شناختی تحلیلی چیست؟ (انواع+کاربرد)

را از درمان شناختی تحلیلی استفاده کنیم؟

درمان شناختی تحلیلی (Cognitive analytic therapy یا CAT) یکی از روش های درمانی است که در جلسات مشاوره روان درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از روش های محبوب مشاوران روانشناس ویکی روان است. قصد داریم در این مطلب بمنظور افزایش اطلاع مردم در مورد درمان شناختی تحلیلی توضیحات کامل بدهیم که در ادامه آورده می شود.

درمان شناختی تحلیلی چیست؟

با مطالب مرتبط با روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

درمان شناختی تحلیلی (CAT) نوعی درمان است که ایده های روان شناسی تحلیلی را با ایده های درمان شناختی ترکیب می کند. هدف از این درمان با نگاه کردن به رویدادها و تجربیات گذشته، درک این موضوع است که چرا یک فرد احساس می کند، فکر می کند و این چنین رفتار می کند، قبل از اینکه به او در حل مساله و توسعه روش های جدید مقابله کمک کند.

همانطور که در مقاله مشاوره روانشناسی چیست توضیح دادیم، هر برنامه درمانی در جلسات متناسب با نیازهای افراد و با در نظر گرفتن وضعیت فعلی آن ها و مشکلاتی که با آن ها سر و کار دارند، طراحی می شود. درمان شناختی تحلیلی که یک درمان محدود به زمان محسوب می شود، بسته به ماهیت مشکل مورد بررسی می تواند بین ۴ تا ۲۴ هفته طول بکشد. به طور کلی، میانگین ۱۶ هفته به عنوان هنجار در نظر گرفته می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

تعریف درمان شناختی تحلیلی به زبان ساده

به طور خلاصه درمان شناختی تحلیلی عبارت است از:

  • ایجاد یک رابطه قابل اعتماد با درمانگرتان که به شما اجازه می دهد برای کشف مشکلاتی که با آن مواجه هستید، با یکدیگر همکاری کنید.
  • شناسایی مشکلات فعلی و چگونگی تاثیر آن ها بر زندگی و رفاه شما.
  • نگاهی به علل اساسی این مشکلات از نظر زندگی و روابط قبلی شما.
  • درک اینکه چگونه یاد گرفتید با ارتباط برقرار کردن با دیگران و خودتان به شیوه های خاص، از احساسات گاهی شدید و غیرقابل کنترل جان سالم به در ببرید.
  • دریافتن اینکه چگونه می توانید پس از پایان درمان به حرکت رو به جلو ادامه دهید.

آشنایی با جزئیات درمان شناختی تحلیلی

انواع درمان شناختی رفتاری چیست

همانطور که گفتیم، درمان شناختی تحلیلی یک برنامه درمانی است که متناسب با نیازهای فرد و اهداف قابل مدیریت او برای تغییر است. در واقع یک درمان محدود به زمان است؛ بین ۴ تا ۲۴ هفته، اما معمولا ۱۶ هفته طول می کشد. این شیوه درمانی در بسیاری از جلسات مشاوره و روان درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. یک رابطه همدلانه بین مراجعه کننده و درمانگر در مرزهای درمانی وجود دارد، که هدف آن کمک به مراجعه کننده برای درک موقعیت خود و یافتن راه هایی برای ایجاد تغییرات برای بهتر شدن است.

همان طور که از نامش پیداست، درمان شناختی تحلیلی دو عنصر اصلی دارد:

  1. جنبه تحلیلی
  2. جنبه شناختی

بخش تحلیلی درمان شامل بررسی رویدادها و تجربیات قبلی است که می تواند با مسائل فعلی که با آن ها مواجه هستید، ارتباط برقرار کند. هدف درمانگر این است که به شما کمک کند بفهمید چرا وقایع گذشته اکنون می توانند بر شما تاثیر بگذارند و چرا ممکن است اتفاقات گذشته اشتباه بوده باشند.

بعد از اینکه درمانگرتان با استفاده از درمان شناختی تحلیلی به شما در درک پیامدهای چنین تجربیاتی کمک می کند، آن ها به بررسی راه های مقابله با این مشکل خواهند پرداخت. سپس یک روان درمانگر با بررسی اثربخشی (یا در غیر این صورت) مکانیسم های مقابله فعلی شما، از تکنیک های درمان شناختی برای کمک به شما در توسعه ابزارهای جدیدی استفاده خواهد کرد که به شما اجازه می دهد به گونه ای با آن ها کنار بیایید که برای سلامتی شما سالم و مفید باشد.

پایه های درمان شناختی تحلیلی بر یک رابطه همدلانه بین مراجعه کننده و درمانگر استوار است. هدف از این کار کمک به کسانی است که به دنبال کمک هستند تا موقعیت خود را درک کرده و راه های ایجاد تغییرات برای بهتر شدن را کشف کنند. ایجاد یک رابطه قابل اعتماد مهم است، زیرا به شما کمک می کند در مورد احساسی که در طول جلسات خود دارید، پذیراتر باشید. پیشنهاد می کنیم حتما مقاله مشاور روانشناس کیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

تفاوت درمان شناختی تحلیلی (CAT) و رفتار درمان شناختی (CBT) چیست؟

هم درمان شناختی تحلیلی (CAT) و هم رفتار درمان شناختی (CBT) درمان های کوتاه مدت هستند و بر کمک به شما در توسعه ابزارهایی تمرکز می کنند تا بتوانید بهتر با مشکلات روانی آینده مقابله کنید. تفاوت آن ها تا حد زیادی در تمرکزشان است. رفتار درمان شناختی به طور خاص به ارتباط بین اعمال، افکار و احساسات در اینجا و حال توجه دارد، درمان شناختی تحلیلی به گذشته می پردازد. این امر به درمانگر اجازه می دهد تا به مشتری کمک کند تا بر روی مشکلات و چالش های خود، چگونگی شروع آن ها، و به خصوص چگونگی نسبت مندی آن ها تمرکز کند.

درمقاله کی به مشاور روانشناس نیاز داریم بیشتر در این مورد توضیح داده ایم.

درمان شناختی تحلیلی چگونه کار می کند؟

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

همانطور که گفته شد، درمان شناختی تحلیلی یک نوع درمان بسیار فعال محسوب می شود که در آن شما به عنوان یک فرد در نهایت کنترل بیشتری بر روان تان دارید. با دعوت از شما برای مشاهده زندگی خود از نقطه نظر عینی و شرکت در شناسایی آنچه که باید تغییر کند، تکنیک درمان شناختی تحلیلی به شما این امکان را می دهد که در تمام مراحل فرآیند حرفی برای گفتن داشته باشید.

درمان شناختی تحلیلی با شناسایی رفتارها و باورهای آموخته شده از گذشته شما و بررسی اینکه آیا آن ها در مشکلات فعلی نقش دارند یا خیر، کار می کند.

هدف از درمان شناختی تحلیلی (ACT) این است که به شما نشان دهد چگونه می توانید چنین باورهایی را تغییر دهید و به شما کمک کند روی راه های انتخاب بهتر در آینده تمرکز کنید.

این فرآیند همچنین به شما اجازه می دهد تا با درمانگر هم کاری کنید تا روش های مقابله ای را که برای شما در زندگی مناسب خواهد بود، ابداع کنید. بنابراین، این تلاش مشترک از شما می خواهد که با مشاور روانشناس خود در مورد اینکه چه چیزی جواب می دهد و چه چیزی جواب نمی دهد صادق باشید، تا با هم بتوانید استراتژی را طراحی کنید که برای شما کارساز باشد.

جلسات درمان شناختی تحلیلی برگزار می شوند؟

رویکرد درمانی در مشاوره

جلسات درمانی شما متناسب با شما و نیازهای فردی تان خواهد بود، با این حال، مدلی از تمرین وجود دارد که اغلب درمانگران درمان شناختی تحلیلی از آن پیروی می کنند. همانطور که در مقاله چه کسانی به مشاوره نیاز دارند در ویکی روان گفتیم، در طول چند جلسه اول، شما این فرصت را خواهید داشت که به طور آشکار و محرمانه با درمانگر خود در مورد گذشته‌ شخصی و تجربیات زندگی خود صحبت کنید. شما بررسی خواهید کرد که چه زمانی همه چیز اشتباه پیش رفت و همچنین چه زمانی همه چیز درست پیش رفت.

پس از این مرحله اولیه، درمانگر ممکن است از شما بخواهد که برخی پرسشنامه ها را برای ایجاد تغییرات خلقی یا علائم تکمیل کنید. هدف این مقالات کشف این موضوع است که چه نوع تفکر یا رفتاری در این مشکل نقش دارد. هنگامی که شما و درمانگرتان درکی از مشکلات خود و آنچه که شما را به درمان رسانده به دست آوردید، درمانگر شما ممکن است آنچه را که به عنوان «نامه اصلاحی» شناخته می شود، بنویسد تا این افکار را روی کاغذ بیاورد.

سپس، روانشناس شما با شما همکاری خواهد کرد تا الگوهای مشکل را روی کاغذ ترسیم کند تا به توسعه توانایی شما برای درک اینکه چرا ممکن است الگوهای خاصی از تفکر را تکرار کنید، کمک کند. این درمان به صورت فعال ادامه خواهد یافت و به شما کمک می کند راه های تغییر چنین الگوهای منفی را پیدا کنید. درمانگر شما باید با شما بسیار روراست باشد، فرآیندهای فکری خود را به شما بگوید و همچنین شما را تشویق کند که افکارتان را با او در میان بگذارید.

در پایان برنامه، درمانگر شما به آنچه آموخته اید و از طریق درمان به دست آورده اید و اینکه چگونه می توانید پس از پایان جلسات درمان پیشرفت کنید، نگاه خواهد کرد. سپس مشاور شما ممکن است دو یا سه ماه پس از پایان جلسات شما را به یک قرار ملاقات بعدی دعوت کند تا ببیند شما چگونه عمل می کنید.

درمان شناختی تحلیل چه کمکی می تواند بکند؟

به نظر می رسد درمان شناختی تحلیلی به جای اصطلاحات یا برچسب های روانپزشکی سنتی، بر روی مسائلی که شما را به درمان و دلایل اساسی رسانده اند، تمرکز می کند.

هدف از این کار درمان هر فرد به عنوان یک فرد است، نه درمان بیماری.

رویکرد درمان شناختی تحلیلی چه کاربردی دارد؟

مسائلی که اغلب در درمان شناختی تحلیل مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از:

اگر فکر می کنید درمان شناختی تحلیلی ممکن است برای شما کارساز باشد، صحبت کردن با یک مشاور که درمان شناختی تحلیلی را پیشنهاد می دهد باید گام بعدی شما باشد. به این ترتیب می توانید هر سوال دیگری که ممکن است داشته باشید بپرسید و درک واضح تری از اینکه چگونه درمان می تواند به شما کمک کند به دست آورید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای استفاده از درمان شناختی تحلیلی

این رویکرد درمانی یکی از بهترین روش های درمانی است که کمک می کند افراد روزهای بهترین تجربه کنند. البته تعداد افراد متخصص در درمان شناختی تحلیلی زیاد نیست، اما می توانید در ویکی روان مشاوران خبره در این مورد را به راحتی پیدا کنید.

شما دوست عزیز می توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی غیرحضوری به صورت آنلاین، تلفنی و متنی از سراسر ایران و جهان خریداری کرده و با مشاور مورد نظرتان در ارتباط باشید. کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره روانشناسی آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا