روانشناسی

مهم ترین تفاوت روانشناس و مشاور چیست؟

اینکه تفاوت روانشناس و مشاور چیست یکی از بزرگ ترین سوالات مراجعین در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین و وبلاگ سایت ویکی روان می باشد. بیشتر مردم نمی دانند فرق مشاور با روانشناس چیست و برای رفع مشکلات خود به کدام باید مراجعه کنند؟ در این مطلب قصد داریم تمام و کمال به بررسی این تفاوت ها بپردازیم.

تفاوت روانشناس با مشاور چیست؟

با مطالب روانشناسی سایت ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان

مشاور کیست؟

همانطور که قبلا در ویکی روان درباره تفاوت های روانشناس و متخصص روانپزشک توضیح دادیم، شناخت تفاوت روانشناس و مشاور هم به شما کمک می کند با دیدی بازتر از خدمات روانشناسی و انواع روان درمانی استفاده کنید.

مشاورین در محیط‌ های آکادمیک و دانشگاهی با افراد همکاری می‌ کنند تا مهارت‌ ها و دانش لازم برای موفقیت در ارائه خدمات مشاوره و شغل شان را کسب کنند.

وظایف و مسئولیت‌ ها مشاور چیست؟

تعریف مشاوره روانشناسی چیست؟

اگرچه وظایف خاص یک مشاور با توجه به حوزه ای انتخابی فرد ممکن است متفاوت باشد، در زیر برخی از مسئولیت هایی که در بین انواع مشاوران مشترک هستند ذکر شده است.

  • کار با افراد، زوج ها، خانواده ها یا گروه ها به منظور حل مشکلات روانی و تنش های پیش آمده
  • کمک به مراجعه کنندگان در توسعه رفتارها و مهارت‌ هایی که به آنها کمک خواهد کرد تا با اعتیاد، معلولیت یا مشکلات ارتباطی کنار بیایند
  • همکاری با سایر متخصصان بهداشتی برای توسعه برنامه درمانی ضروری
  • نظارت بر پیشرفت مراجعه کنندگان و ارجاع آنها به منابع دیگر

تخصص‌ های شغلی و حقوق دریافتی

کسانی که در زمینه مشاوره کار می کنند ممکن است در یک زمینه خاص تمرکز داشته باشند. این تخصص اغلب در طول تحصیل آغاز می شود و در روند آموزش توسعه پیدا می کند.

مقطع کارشناسی‌ ارشد مشاوره بر حوزه‌ های خاصی مانند بهداشت روان بالینی یا مشاوره مدرسه تمرکز دارد. در ادامه برخی از مسیرهای شغلی که ممکن است برای دانشجویان مشاوره در دسترس باشند، ذکر شده‌ است:

۱- مشاور اعتیاد

این مشاوران با افرادی کار می کنند که با سو مصرف مواد یا اختلالات رفتاری مانند اعتیاد به الکل، مصرف مواد مخدر یا قمار دست و پنجه نرم می کنند.

در برخی موارد، مشاوران اعتیاد میزبان جلسات مشاوره گروهی هستند و سایر مشاوران اعتیاد با افراد خاصی کار می کنند که به دستور دادگاه تحت درمان قرار گرفته اند، این دیگر تفاوت روانشناس و مشاور چیست می باشد.

۲- مشاور بهداشت روانی

مشاوران بهداشت روان به مراجه‌ کنندگان خود کمک می کنند تا از شرایط مختلف مانند استرس، اضطراب، افسردگی، یا افکار آسیب به خود یا خودکشی رهایی یابند.

۳- مشاور مدرسه و شغلی

مشاوران مدرسه و شغلی به دانش آموزان و بزرگسالان شاغل کمک می کنند تا مهارت های لازم برای موفقیت تحصیلی و شغلی را کسب کنند.

در محیط مدرسه، این مشاوران که به آنها مشاور کودک و نوجوان هم گفته می شود برای تعیین توانایی ها و علایق دانش آموزان، کمک به آنها در جهت یابی زندگی و کمک به آنها در برنامه ریزی تحصیلات متوسطه و مشاغل بالقوه، با دانش آموزان کار می کنند.

۴- مشاور توانبخشی

مشاوره روانشناسی جنسی در ویکی روان

مشاوران در این زمینه به افراد مبتلا به ناتوانی‌ های جسمانی، ذهنی، رشدی و عاطفی کمک می کنند تا نحوه مدیریت تاثیر شرایط بر توانایی کار یا زندگی مستقل را یاد بگیرند. آنها با گروه‌ های جوانان، خانه‌ های مراقبت از سالمندان و مراکز باز پروری اجتماعی کار می‌کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

روانشناس کیست؟

قبلا در ویکی روان درباره اینکه روانشناس کیست و چه کارهایی انجام می دهد توضیح داده ایم اما برای شناخت بهتر تفاوت روانشناس و مشاور لازم است به آن اشاره کنیم.

روان شناسان مانند مشاوران، رفتار انسانی را بررسی کرده و با افراد کار می‌ کنند تا عملکرد خود را بهبود بخشند. با این حال، برنامه آموزشی آنها تفاوت‌ هایی دارد

اغلب، برنامه‌ های آنها تاکید بیشتری بر ارزیابی، تحقیق و مدل پزشکی دارند. برنامه‌ های آنها اغلب دراز مدت است و روان شناسان دارای مجوز، حداقل مدرک دکتری دارند و این اصلی ترین تفاوت روانشناس و مشاور است.

وظایف و مسئولیت روانشناس چیست؟

اصلی ترین تفاوت روانشناس و مشاور در وظایف و مسئولیت های خاص هر یک نهفته است. اگرچه برخی از مشاوران نیز این وظایف را انجام می دهند، اما معمولا وظایف روانشناسان شامل موارد زیر می‌ شود:

  • مشاهده، مصاحبه و نظرسنجی از افراد و انجام مطالعات علمی
  • شناسایی طیف وسیعی از اختلالات و مسائل از جمله اختلالات روانشناختی، عاطفی و رفتاری یا مسائل سازمانی
  • جستجوی الگوهایی که هم به روانشناس و هم به بیمار کمک کند تا رفتار خاصی را بهتر درک یا پیش بینی کند
  • انجام و اشتراک تحقیقات و گزارش ها

موفقیت شغلی و استعدادهای بالقوه روانشناس

کسانی که مدرک کارشناسی ارشد کسب کرده اند، یا دکتری روانشناسی دارند ممکن است به محض ورود به بازار کار در هر زمینه ای تخصص داشته باشد. در زیر برخی از انواع رایج روانشناسان برای درک بهتر تفاوت روانشناس و مشاور ذکر شده است:

۱- روانشناس بالینی

همانطور که از نام رشته روانشناسی بالینی پیداست، این روانشناسان برای ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات رفتاری، عاطفی یا روانی در یک محیط بالینی کار می کنند. آنها به بیماران کمک می کنند تا با مسائل شخصی یا بیماری مزمن کنار بیایند و ممکن است از طیف وسیعی از استراتژی ها و تکنیک های مختلف برای کمک به مشتریان خود استفاده کنند.

۲- روانشناس رشد

روانشناس-چیست؟

روانشناسان رشد بر مطالعه چگونگی رشد انسان در طول زندگی تمرکز دارد. این رشد شامل رشد جسمی، عاطفی، شناختی، فکری و ادراکی و همچنین تغییرات شخصیت است.

روانشناسان رشد در دانشگاه، مراکز بهداشتی و درمانی و مدارس فعالیت می کنند.

۳- روانشناس صنعتی سازمانی

روانشناسان در این زمینه مسائل مربوط به زندگی کاری، از جمله بهره‌ وری، روحیه، سبک های مدیریت و اخلاق کار را بررسی می کنند. آنها برای بهبود کیفیت زندگی کاری و حل مشکلات در محل کار با رهبران و مدیران همکاری می کنند.

۴- روانشناس توانبخشی

مشابه مشاور توانبخشی، روانشناسان توانبخشی با افراد دارای معلولیت جسمی یا رشدی همکاری می کنند تا به این افراد در مدیریت شرایط خود کمک کنند.

اینها مهم ترین تفاوت روانشناس و مشاور است که شما به عنوان یک مراجع باید از آن اطلاع داشته باشید.

با توجه به توضیحات بالا در مورد تفاوت رشته روانشناسی و مشاوره می توانید در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان با مشاور دلخواهتان جلسه مشاوره اینترنتی به شکل صوتی و تصویری از سراسر دنیا برگزار نمائید:

مشاوره روانشناسی غیر حضوری در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا