روانپزشکیپزشکی

۹ راه درمان سردرد عصبی (کاهش سردرد تنشی)

درمان سردرد عصبی بنابر شرایط فرد و شدن بیماری به روش های مختلف انجام می شود. عده ای دنبال درمان سردرد عصبی در خانه هستند، در حالی که دیگران به دنبال درمان سردرد عصبی در طب سنتی می روند. در هر صورت در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان، پرسش های زیادی مبنی بر اینکه درمان سردرد عصبی چیست دریافت می کنیم که در ادامه به آنها پرداخته می شود.

سردرد تنشی یا عصبی چیست؟

با بخش مقاله های روانشناسی سایت ویکی روان همراه باشید.

همانطور که قبلا در ویکی روان درباره تعریف سردرد عصبی تنشی گفتیم، سردرد تنشی رایج ترین نوع سردرد در بین مردم است که می تواند باعث درد خفیف، متوسط یا شدید در پشت چشم و سر و گردن شود.

برخی از افراد می گویند سردرد تنشی مانند نوار محکمی در اطراف پیشانی احساس می شود

بیشتر افرادی که سردردهای تنشی را تجربه می کنند، سردردهای اپیزودیک دارند و معمولا یک یا دو بار در ماه اتفاق می افتند. با این حال، سردردهای تنشی می توانند مزمن باشند.

طبق اعلام Cleveland Clinic در کشور آمریکا، سردردهای مزمن حدود ۳ درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده و شامل دوره های سردرد است که بیش از ۱۵ روز در ماه طول می کشد. زنان دو برابر مردان دچار سردردهای تنشی می شوند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

علل سردردهای تنشی چیست؟

تفاوت میگرن و سردرد
تفاوت میگرن و سردرد

سردردهای تنشی به دلیل انقباضات عضلانی در مناطق سر و گردن است. این نوع انقباضات به دلایل مختلفی چون خوراکی ها، فعالیت ها و عوامل استرس آفرین ایجاد می شوند.

برخی از افراد پس از مدت طولانی خیره شدن به صفحه کامپیوتر یا رانندگی به مدت طولانی دچار سردردهای تنشی می شوند. سرما نیز ممکن است باعث سردرد تنشی شود.

چگونه می توان سردرد تنشی را درمان کرد؟

راه های زیادی برای درمان سردرد عصبی شدید وجود دارد که بنا بر شرایط خود باید آنها را امتحان کنید.

یکی از نکاتی که قبل از بررسی راه های غلبه بر سردرد عصبی تنشی باید مد نظر داشته باشید این است که این روش ها را برای مدت زمان حداقل ۲ ماه پیگیری کنید تا نتیجه بگیرید.

۱- داروها و مراقبت های در منزل برای درمان سردردهای عصبی

خیلی ساده می توانید با نوشیدن آب بیشتر شروع کنید. ممکن است کمبود آب بدن داشته و نیاز به افزایش مصرف آب داشته باشید.

همچنین باید در نظر بگیرید که چقدر می خوابید. کمبود خواب نیز منجر به سردردهای تنشی می شود و مطمئن شوید که هیچ وعده غذایی را حذف نکرده اید زیرا که موجب سردرد می شود

اگر هیچ یک از این استراتژی ها جواب نداد، می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کنید تا از سردرد تنشی خلاص شوید. البته فقط باید گاهی اوقات استفاده شوند.

طبق اعلام وب سایت Mayo Clinic، استفاده بیش از حد داروهای OTC ممکن است منجر به سردردهای زیادی شود. این نوع سردردها هنگامی بروز می کنند که شما به یک دارو چنان عادت کرده اید که با از بین رفتن  اثر دارو دچار درد می شوید.

گاهی داروهای OTC برای درمان سردردهای تنشی مکرر کافی نیستند. گاهی ممکن است مشاور روانپزشک شما برای برخی شرایط دارو تجویز کند، مانند:

  • درد مبهم سر
  • فشار در اطراف پیشانی
  • حساسیت به ناحیه پیشانی و پوست سر

درد معمولا خفیف یا متوسط است، اما ممکن است شدید هم باشد. در این حالت ممکن است سردرد تنشی خود را با میگرن اشتباه بگیرید؛ نوعی سردرد که باعث درد ضربان دار در یک یا دو طرف سر می شود.

با این حال، سردردهای تنشی همه علائم میگرن، مانند حالت تهوع و استفراغ را ندارند. در موارد نادر، سردرد تنشی می تواند منجر به حساسیت به نور و صدای بلند، شبیه به سردرد میگرن شود

اگر مسکن ها موثر نیستند، ممکن است برای درمان سردرد عصبی داروی شل کننده عضلات تجویز شود. این دارویی است که به توقف انقباضات عضلانی کمک می کند.

در موارد شدید، مشاور شما ممکن است آزمایشاتی را برای رد سایر مشکلات مانند تومور مغزی انجام دهد.

۲- استفاده از مکمل‌ ها برای درمان سردرد عصبی بدون دارو

آزمایشاتی که برای بررسی سایر شرایط استفاده می شود ممکن است شامل سی تی اسکن شود که با استفاده از اشعه ایکس از اندام های داخلی شما عکس می گیرد. پزشک شما همچنین ممکن است از MRI استفاده کند تا بافت های نرم شما را بررسی کند.

طبق اعلام منبع معتبر سلامت مکمل و یکپارچه، مکمل های زیر ممکن است به جلوگیری از سردردهای تنشی کمک کنند:

  • گیاه butterbur
  • کوآنزیم Q10
  • گیاه feverfew
  • منیزیم
  • ریبوفلاوین (ویتامین B-2)

موارد زیر نیز ممکن است سردرد تنشی را کاهش دهد:

  • به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه چند بار در روز یک پد گرم یا سرد را به سر خود بمالید
  • برای شل شدن عضلات متشنج، حمام یا دوش آب گرم بگیرید
  • وضعیت بدن خود را بهبود ببخشید
  • برای جلوگیری از خستگی چشم، با کامپیوتر کار نکنید

با این حال، با به کار گیری این روش ها ممکن است همه سردردهای تنشی دوباره عود کنند.

۳- چشم اندازی بر افرادی که سردرد تنشی دارند

درمان سردرد عصبی در خانه
درمان سردرد عصبی در خانه

پزشک شما ممکن است داروی ضد افسردگی مانند مهار کننده انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) را تجویز کند که برای درمان افسردگی در جوان ها هم از آن استفاده می شود. SSRI ها می توانند سطح سروتونین مغز شما را تثبیت کرده و به شما کمک کنند تا با استرس کنار بیایید.

۴- انواع قرص برای درمان سردرد عصبی

استفاده از قرص برای درمان سردرد عصبی چیز عجیبی نیست، اما حتما باید تحت نظر متخصص و با تجویز او انجام شود!

دکتر روانپزشک آنلاین یا حضوری ممکن است داروهایی را برای کاهش دفعات و شدت حملات تجویز کند، به خصوص اگر سردردهای مکرر یا مزمن دارید که با داروهای ضد درد و سایر روش های درمانی تسکین نمی یابید.

داروهای پیشگیری ممکن است شامل موارد زیر شوند:

۱-۴ داروهای ضد افسردگی سه مرحله‌ ای

داروهای ضد افسردگی مرحله‌ ای، از جمله آمی تریپتیلین و پروتریپتیلین رایج ترین داروهایی هستند که برای جلوگیری از سردردهای تنشی استفاده می شوند. عوارض جانبی این داروها ممکن است شامل یبوست، خواب آلودگی و خشکی دهان باشد.

۲-۴ سایر داروهای ضد افسردگی

برخی شواهد برای حمایت از استفاده داروهای ضد افسردگی ونلافاکسین (Effexor XR) و میرتازاپین (Remeron) وجود دارد.

۳-۴ ضدتشنج و شل کننده عضلات

سایر داروهایی که ممکن است از سردردهای تنشی جلوگیری کنند شامل داروهای ضد تشنج مانند توپیرامات (Topamax) هستند. البته در این مورد مطالعه بیشتری مورد نیاز است.

داروهای پیشگیرانه ممکن است چندین هفته یا بیشتر نیاز داشته باشند تا اثر کنند. بنابراین اگر اندکی پس از شروع مصرف دارو بهبودی مشاهده نکردید ناامید نشوید.

شیوه زندگی و درمان سردرد عصبی در خانه

درمان سردرد عصبی بدون دارو یکی از محبوب ترین روش های خلاصی از این بیماری عذاب آور است.

عده ای حتی دنبال امتحان کردن راه های درمان سردرد عصبی با ماساژ یا طب سنتی هستند، اما در هر صورت در ادامه راهکارهایی را ارائه می دهیم که بدون شک تاثیرگذار هستند.

ممکن است تمام آنچیزی که برای رفع سردرد تنشی لازم است استراحت، کیسه های یخ یا دوش آب گرم و طولانی باشد. استراتژی های مختلف به کاهش شدت و دفعات سردردهای تنشی مزمن بدون استفاده از دارو کمک می کنند.

برخی از موارد زیر را امتحان کنید:

۵- سطح استرس خود را مدیریت کنید

استرس باعث کاهش وزن میشه

راه دیگر برای کمک به کاهش استرس، برنامه ریزی قبلی و سازماندهی روزانه است. راه دیگر این است که زمان بیشتری را برای استراحت اختصاص دهید. اگر در یک موقعیت استرس زا گرفتار شده اید، فکر کنید که به عقب برگشته‌اید.

اگر استرس به بخشی جداناپذیر از زندگیتان تبدیل شده است، می توانید از جلسات مشاوره آنلاین درمان استرس و نگرانی در ویکی روان استفاده کرده و با مشاور مورد نظرتان صوتی و تصویری صحبت کنید.

۶- گرما یا سرما را امتحان کنید

استفاده از گرما یا یخ، هر کدام را که ترجیح می دهید، برای درد عضلات، ممکن است سردرد تنشی را کاهش دهد.

برای گرما، از یک پد گرم کننده، یک بطری آب گرم، کمپرس گرم یا حوله گرم استفاده کنید. حمام یا دوش آب گرم نیز ممکن است کمک‌ کننده باشد. برای احساس سرما یخ، کیسه یخ یا سبزیجات منجمد را در پارچه بپیچید تا از پوست شما محافظت کنند.

۷- بهبود وضعیت بدنی برای درمان سردرد عصبی بدون دارو ضروری است

وضعیت خوب بدن می تواند از کشیدگی عضلات جلوگیری کند. هنگام ایستادن، شانه ها را به سمت عقب و سر خود را در حالت صاف نگه دارید. شکم و باسن خود را بکشید.

هنگام نشستن ران هایتان را موازی زمین قرار دهید و سر شما به سمت جلو افتاده نباشد.

۸- رفتار درمانی شناختی (CBT)

CBT مکالمه درمانی است که به شما کمک می کند موقعیت هایی را که باعث استرس، اضطراب و تنش می شوند را تشخیص دهید. البته این روش باید تحت نظر متخصص روانشناس و با پشتکار شما انجام شود تا بتواند سردردهای عصبی را درمان کند.

۹- طب سوزنی

این یک روش درمانی جایگزین است که ممکن است استرس و تنش را با استفاده از سوزن های ظریف در مناطق خاص بدن کاهش داده و برای درمان سردردهای تنشی عصبی مفید باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

برای درمان سردردهای تنشی عصبی راه های زیادی وجود دارد اما باید راهی را انتخاب کنید که با وضعیت فعلی شما سازگار باشد. در صورت تمایل شما دوست گرامی می توانید در بخش مشاوره روانشناسی سایت ویکی روان، برای درمان سردرد عصبی در خانه اقدام کرده و با متخصص مورد نظرتان جلسه مشاوره برگزار نمائید.

درمان استرس و اضطراب با مشاوره روانشناسی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا