مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

افسردگی دخترانه چیست؟ درمان دختر افسرده و غمگین

بررسی افسردگی دختر نوجوان (علائم افسردگی در دختر)

افسردگی دخترانه اتفاقی است که در بازه سنی خاصی در دختر خانم ها رخ می دهد و متاسفانه می تواند آینده آنها را به کل تهدید کند. متاسفانه دختران افسرده پدیده ای نه چندان جدید در جامعه ما هستند که قرار است مادران فردای هم باشند! افسردگی دختر نوجوان از جنبه های مختلف قابل بررسی است، به همین دلیل در جلسات مشاوره روانشناسی افسردگی تاکید زیادی بر شناخت علائم افسردگی در دختر ها می شود تا خانواده ها برای درمان اقدام کنند. در این مطلب از سایت مشاوره آنلاین ویکی روان به بررسی دقیق افسردگی در دختر نوجوان خانواده می پردازیم.

افسردگی دخترانه چیست؟

با مطالب روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

یک مطالعه هشداردهنده که در ژورنال Translational Psychiatry منتشر شد، نشان داد بیش از یک سوم دختران نوجوان اولین دوره از علائم بیماری افسردگی را تجربه می کنند و این تقریبا سه برابر پسران است!

در بررسی نتایج ملی مصرف مواد مخدر و سلامت بین سال‌ های 2009 و 2014، 36.1 درصد از دختران در مقایسه با 13.6 درصد از پسرانی که اولین شروع افسردگی خود را داشتند، دچار افسردگی شده بودند.

تفاوت های جنسی افسردگی در میان بزرگسالان قبلا ثبت شده‌ اند، اما این تجزیه و تحلیل نشان داد که این تفاوت ها خیلی زودتر از آنچه قبلا تصور می شد ظاهر می شوند

در واقع، پاسخ دهندگان 12 ساله علایمی را گزارش می کردند که نشان می داد افسردگی دخترانه در سن 11 سالگی رخ داده است. این گزارش بیان می‌ کند عواملی که قبلا در دوران کودکی آشکار شده‌ اند به ایجاد تفاوت‌ هایی بین پسران و دختران کمک می‌ کنند.

اما آن عوامل چیست؟ و چرا دختران بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری افسردگی هستند؟ آن موضوعات همچنان در دست بررسی است. باید بررسی‌ های بیشتری انجام شود تا بفهمیم چرا دختران بیش از پسران افسردگی را تجربه می کنند، به ویژه مشاورین روانشناس، معلمان مدرسه و مشاوران باید افسردگی نوجوانان را بشناسند و جوانانی را که نشانه‌ های افسردگی را نشان می‌ دهند به مراکز مناسب ارجاع دهند.

منتظر نباشید که اوضاع بدون کمک بهتر شود. بهترین کار این است که به مشاهده علائم افسردگی جوانان، موضوع را با مشاور روانشناس برای درمان افسردگی درمیان بزارید تا موضوع دقیق بررسی و درمان شود.

این، البته، پاسخ فوری مناسب به این تحقیق است. با این حال، کاوش عمیق‌ تر، سرنخ‌ هایی را نشان می‌ دهد که چرا بسیاری از دختران به افسردگی مبتلا می‌ شوند.

با این حال افسردگی دخترهای نوجوان خطری جدی برای آینده جهان است. پس موضوع را جدی بگیرید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

خطرات افسردگی در دخترها چیست؟

قبلا در ویکی روان درباره اینکه افسردگی زنان چیست و چرا به وجود می آید کاملا توضیح دادیم. بدون شک یکی دلایل افسرده شدن خانم ها این است که افسردگی دخترهای نوجوان در زمان مناسب درمان نشده است.

به همین دلیل با افزایش سن شدت این بیماری بیشتر شده و به مراحل بعدی زندگی آنها سرایت می کند.

به همین دلیل تاکید زیادی بر درمان دختر افسرده و غمگین خانواده می شود تا علاوه بر حفظ سلامت ایشان، ایندگان و فرزندان آنها هم در امان باشند.

برای دخترها خطرات افسردگی بیشتر است

خطر گسترش افسردگی دخترانه در سنین بلوغ دختران رشد می‌ کند، اما این ریسک در سنین بلوغ برای دختران به شدت افزایش می‌ یابد!

محققان عوامل خطر در انواع مختلف از جمله:

را مورد مطالعه قرار می‌ دهند که می تواند منجر به بروز دختر افسرده شود. متاسفانه دختران عوامل ریسک بیشتری را شناسایی کرده‌ اند و همین موارد به ظاهر ساده منجر به بروز افسردگی در جوانان می شود.

به عنوان مثال، تغییرات بلوغ، سبک های تفکر منفی مانند نشخوار فکری و اعتماد به نفس پایین و برخی عوامل بین فردی بیشتر در دختران دیده می شود و این واقعیت که دختران فقط نسبت به پسران استرس بین فردی بیشتری را تجربه می کنند ممکن است در افزایش خطر افسردگی دختران نقش داشته باشد.

به همین دلیل افسردگی دخترانه (افسردگی در دخترها) بسیار بیشتر از پسرها است

دلیل افسردگی در دخترهای نوجوان چیست؟

افسردگی دختران نوجوان

دلایل زیادی برای بروز انواع افسردگی در زنان وجود دارد، اما همیشه موارد شاخصی هم وجود دارند.

نظریه نشخوار مشترک نیز ممکن است نقش داشته باشد.

به طور خلاصه، این ایده ساختار روانشناختی رایج نشخوار فکری (تمایل به بیش از حد فکر کردن به مشکلات یا باورهای مضر ) را در بر می گیرد و آن را با این تصور گسترش می دهد که دختران به احتمال زیاد با دوستان یا با خود نشخوار فکری می کنند!

در حالی که این امر به دختران کمک می کند تا دوستی های صمیمی تری داشته باشند، اما می تواند منجر به اضطراب و استرس بیشتر شود. Amanda Rose، که اکنون استاد روانشناسی در دانشگاه میسوری است و اولین کسی بود که این مفهوم را مطرح کرد، نشخوار فکری مشترک را “خیلی چیز خوبی” می نامد.

تفاوت‌ های دیگر در الگوهای اجتماعی و روابط دختران و پسران را بررسی کرد:

مشخص شد که دختران عموما اجتماعی تر هستند، در پیگیری اهداف بیشتر گروه محور هستند و بیشتر به دنبال حمایت از دیگران هستند. اما برخی از خطرات بالقوه را نیز آشکار کرد. در مقایسه با پسران:

  • دختران نسبت به پریشانی دیگران حساسیت بیشتری دارند.
  • آنها به وضعیت روابط و دوستی با همسالان خود اهمیت بیشتری می دهند.
  • آنها سیگنال های بیشتری از دوستی های موقت دریافت می کنند و همین می تواند منجر به افسردگی در دخترها شود.
  • دختران هم در گروه همسالان و هم در دوستی های نزدیکتر در معرض انواع عوامل استرس زا هستند.
  • در پاسخ به آن عوامل استرس زا بیشتر نشخوار می کنند و بیشتر هم در معرض عوارض غصه خوردن قرار می گیرند.
  • آنها کمتر از طنز برای مقابله با استرس استفاده می کنند که راه مناسبی برای درمان افسردگی دخترانه نیست!

علاوه بر این، چندین مورد از این تفاوت های جنسی با افزایش سن کودکان افزایش می یابد.

همچنین نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره برای درمان افسردگی نشان می دهد که فرآیندهای رابطه زناشویی ممکن است به توسعه روابط صمیمانه کمک کند و رفتار ضد اجتماعی را مهار کند، اما ممکن است آسیب پذیری در برابر مشکلات عاطفی را افزایش دهد.»

از سوی دیگر، روابط مردانه «ممکن است در توسعه روابط صمیمانه تداخل داشته باشد و به مشکلات رفتاری کمک کند، اما ممکن است توسعه روابط مبتنی بر گروه را تقویت کرده و منجر به ایجاد مشکلات عاطفی شود.

“سرایت” افسردگی در دخترها

سپس ایده افسردگی “سرایت” وجود دارد. تحقیقات روی بزرگسالان نشان داده است که دوستان افراد افسرده بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند!

شوارتز مته و رز این پدیده را در نوجوانان بررسی کردند و دریافتند که دوستان جوانان افسرده نیز به مرور زمان افسرده تر می شوند. برخی ویژگی‌ های نوجوانان و خود دوستی‌ ها می‌ توانند سرایت علائم افسردگی را افزایش دهند.

به همین دلیل تاکید زیادی بر درمان علائم افسردگی در دختر می شود.

نشخوار فکری مشترک یکی از این موارد است. این منطقی است، زیرا اگر دوستان دائما در مورد احساس بدشان و درباره مشکلاتشان صحبت می کنند، احتمالا در این دنیا کارهایی انجام نمی دهند که احساس بهتری در آنها ایجاد کند. مانند درگیر شدن در تجربیات خوشایند، تلاش برای فعالیت های جدید یا فعالیت بدنی.

همچنین به نظر می‌ رسد دخترانی که به‌ ویژه با نگرانی‌ های دوستان همدل هستند و دوستی‌ های نزدیک و حمایت‌ کننده‌ ای دارند، بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستند

رسانه های اجتماعی به احتمال زیاد همه این تفاوت های جنسی را تشدید می کنند. این روزها تحقیقات زیادی در مورد رسانه های اجتماعی انجام شده است، از جمله مقاله چشمگیر سال 2017، «مزایا و معایب ارتباطات دیجیتالی نوجوانان».

نتایج تحقیقات در مورد افسردگی در جوانان دختر نشان می‌ دهند که دخترانی که قبلا در معرض خطر افسردگی بودند، بیشتر احتمال دارد شکایات جسمی و روحی خود را بیان کنند و از همسالان خود کمک بخواهند

این امر آنها را در معرض قلدری و سوء استفاده قرار می دهد، اما بیشتر از آن، حتی زمانی که حمایت دریافت کردند، چنین حمایتی ممکن است در طول زمان به افزایش علائم کمک کند.

نگران کننده است، مانند افسردگی، خطر آسیب رساندن به خود و خودکشی در نوجوانی افزایش می یابد و نقش محوری دوستان در این سن ممکن است مهم باشد.

حدود 60 درصد از افراد آسیب‌ رسان به خود، گزارش می‌ دهند که ابتدا یکی از دوستان خود آسیب دیده است و حدود 40 درصد گزارش می‌ دهند که ایده خودآزاری را از همسالان خود دریافت کرده‌ اند!

نزدیک به 20 درصد از نوجوانان دوستی دارند که در سال گذشته اقدام به خودکشی کرده و 60 درصد افرادی را می شناسند که اقدام به خودکشی کرده‌ اند. این داده‌ ها، به‌ویژه با توجه به «خوشه‌ های خودکشی» مستند، نگران‌ کننده هستند، خودکشی یا اقدام به خودکشی که در زمان و مکان نزدیک‌ تر به هم اتفاق می‌ افتند و در افراد زیر ۲۵ سال شایع‌ تر هستند.

اثرات مسری ممکن است پدیده افسردگی دخترانه را توصیف کند، اگرچه، «متاسفانه، ما مطالب کمی از سرایت افسردگی در روابط دوستانه در مورد سرایت خودزنی و خودکشی در نوجوانی می دانیم.»

بسیاری از این نتیجه‌ گیری‌ ها در مورد تفاوت‌ های جنسیتی، به دلایل خوب، عمدتاً بر اساس مطالعات گروه همسالان است.

به نظر می‌ رسد که گروه همسالان در افسردگی دختران بیشتر از پسرها نقش داشته باشند.» تحقیقات دیگری در مورد اینکه چگونه جنسیت گرایی در جامعه به طور کلی و ویژگی های شخصیتی مانند عموما همکار بودن و مردم پسند بودن می تواند به افسردگی در زنان بیشتر از مردان کمک کند، وجود دارد، «اما در نوجوانی، همسالان عامل بزرگی هستند.»

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر به هر دلیل علائمی از افسردگی دختر نوجوان را در فرزند خود احساس می کنید، حتما موضوع را با مشاور روانشناس درمیان بزارید.

متخصص درمان افسردگی به خوبی می تواند اوضاع را بررسی و راهکارهای عملی برای درمان افسردگی ارائه دهد تا بتوانید به خوبی از افسردگی دخترانه رهایی پیدا کنید.

یادتان باشد نباید افسردگی را به حال خود رها کنید چون اوضاع خود به خود خوب نمی شود:

مشاور روانشناس افسردگی انلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا