اعتیاد

۴ روش درمان اعتیاد رفتاری از نظر روانشناسی

درمان اعتیاد رفتاری برای افرادی مناسب است که دیگر نمی توانند وجود انواع اعتیاد رفتاری در خود را تحمل کنند و با انگیزه ای قوی دنبال روشی برای غلبه بر اعتیاد رفتاری هستند. در جلسات مشاوره آنلاین ترک اعتیاد توضیحات زیادی برای ترک کردن اعتیادهای رفتاری توسط متخصص ترک اعتیاد داده می شود اما در این مطلب ویکی روان به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

بهترین راه درمان اعتیاد رفتاری چیست؟

با انواع مقاله های روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

بررسی روند درمان اعتیاد رفتاری

علائم ظاهری اعتیاد به ماری جوانا

درمان اعتیاد رفتاری فرایندی چند مرحله ای است. در موارد بسیار شدید با بستری شدن، افرادی که از اعتیاد رفتاری رنج می برند، از محیط خارج شده و در یک محیط امن قرار می گیرند.

در این صورت، آنها می توانند بر احساسات خود تمرکز کنند بدون اینکه رفتار اعتیاد آور داشته باشند و در مورد اعتیاد و بهبودی اطلاعات بیشتری کسب کنند. اما موارد خفیف تر با تلاش فرد معتاد و کمک گرفتن از مشاور ترک اعتیاد خوب می توانند به راحتی درمان شوند.

مراکز ترک اعتیاد رفتاری برای آموزش به افراد و همچنین کمک به آنها در شناسایی و رفع هرگونه مشکل اساسی که ممکن است در اعتیاد رفتاری نقش داشته باشد، طراحی شده اند. درک تعریف اعتیاد اغلب به درمان انفرادی در غالب جلسات مشاوره روانشناسی و نیز درمان گروهی نیاز دارد.

هنگامی که فرد در مورد انواع متفاوت اعتیاد بیشتر بیاموزد، در مورد چگونگی کنار آمدن با آن و داشتن یک زندگی سالم، شاد و مولد راحت‌ تر است. (این همان کاری است که در بخش مقالات اعتیاد ویکی روان قصد انجام آن را داریم)

استفاده از جلسات گروهی برای درمان اعتیاد رفتاری

در یک برنامه درمانی اعتیاد، افراد مبتلا به اعتیاد رفتاری می توانند مهارت های مقابله ای موثر را یاد بگیرند، استراتژی‌ های کنترل تکانه را تمرین کنند و یاد بگیرند که چگونه احساسات خود را مدیریت کنند.

در طول جلسات گروه درمانی، شرکت کنندگان در مورد برخورد با علائم مرتبط با اعتیاد رفتاری و تکنیک های مختلفی که از نظر آنها موثر بوده صحبت می کنند. درمان گروهی در تمامی مراحل بازیابی از افراد حمایت می‌کند.

از آنجایی که اعتیاد رفتاری معمولا با دیگر مشکلات روانی همراه هست، یافتن یک مرکز آنلاین ترک اعتیاد (یا حتی حضوری) که بتواند اعتیاد رفتاری را درمان کند بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر مشکل اصلی اضطراب باشد، درمان اضطراب به فرد کمک می کند تا به طور موثری از اعتیاد رفتاری بهبود یابد.

به کمک دارو نیز می توان علائم اعتیاد رفتاری خاص را درمان کرد. با این حال، روش های درمانی و قوانین برنامه ها متفاوت هستند و برنامه های درمانی باید برای هر فرد متناسب باشد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

یافتن یک مرکز درمانی که با کمک دارو درمان انجام می دهد، در مواردی اهمیت دارد که فرد علاوه بر اعتیاد رفتاری، اختلال روانی دیگری هم داشته باشد. درمان جامع می تواند علائم هر دو مسئله را کاهش دهد. اما همانطور که بارها در ویکی روان اشاره کردیم بیشتر اعتیادهای رفتاری به صورت فردی و با کمک متخصص ترک اعتیاد درمان می شوند.

طول دوره درمان اعتیاد رفتاری چقدر است؟

هر کس به روش های مختلف واکنش متفاوتی به این سبک اعتیاد نشان می دهد.

مثلا کسی که درگیر بیماری اعتیاد به خرید کردن است نوع و طول دوره درمانی متفاوتی با فرد معتاد به غذا خوردن دارد!

اما به طور کلی یادگیری نحوه کنار آمدن با اعتیاد رفتاری زمان‌ بر هست، خصوصاً اگر این اعتیاد برای مدت طولانی درمان نشده باشد یا سایر اختلالات همزمان نیز وجود داشته باشد. ممکن است یک نفر با خواندن راه های درمان اعتیاد رفتاری و کمک از روانشناس ترک اعتیاد احساس بهبودی کند و فرد دیگری به زمان بیشتری نیاز داشته باشد

برنامه های کوتاه مدت درمان اعتیادهای رفتاری معمولا ۲۸ تا ۳۰ روز طول می کشد. برنامه های طولانی تر برای بازتوانی از ۶۰ روز تا یک سال است.

با این حال، مدت زمانی که فرد در دوره ترک اعتیاد می گذراند، اغلب به پیشرفت وی در دوران معالجه، بیماری ها یا اختلال روانی و شدت اعتیاد بستگی دارد. هنگام غلبه بر اعتیاد رفتاری، بسیار مهم است که یک فرد درمان را ادامه دهد تا زمانی که احساس آمادگی برای مدیریت اعتیاد در محیطی با محدودیت کمتر را داشته باشد.

میزان پیشرفت بهبودی به صورت انفرادی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و به تعیین زمانی که یک نفر آماده ترک محیط ساختار یافته درمان است، کمک خواهد کرد.

در طول فرآیند درمان، مشاورین روانشناس به طور کلی با هر بیمار کار خواهند کرد تا یک برنامه مراقبتی اختصاصی را توسعه دهند که شامل پشتیبانی لازم برای کمک به هر فرد در بهبودی است.

مراقبت های بعدی می تواند شامل مشاوره آنلاین، درمان خصوصی، جلسات خودیاری یا مسکن بهبودی بوده و متناسب با نیازهای خاص هر فرد است تا بهترین نتیجه حاصل شود.

چه نوع درمان برای شما مناسب است؟

مشاوره درمان اعتیاد به گل

وقتی فردی تصمیم می گیرد از خدمات مشاوره آنلاین یا حضوری روانشناسی استفاده کنند، انتخاب یک متخصص روانشناس خوب و باتجربه ممکن است دشوار باشد. افراد باید در محیط جلسه مشاوره احساس راحتی کرده و بهترین نتیجه درمان ممکن را دریافت کنند و باید با مشاور خود و روند جلسه ترک اعتیاد احساس راحتی کنند تا میل به ادامه داشته باشند.

این اصل یادتان باشد، افرادی که در زمینه اعتیاد رفتاری به کمک احتیاج دارند نیز باید از روش های درمانی استفاده شده توسط مشاور ترک اعتیاد آنلاین یا حضوری خود احساس راحتی کنند.

هر شکلی از درمان حرفه‌ ای برای اختلالات رفتاری، مزایایی برای شما خواهد داشت. با این حال، برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت، مهم است که قبل از انتخاب بهترین تسهیلات درمانی برای نیازهای فردی خود، انتخاب‌ های خود را ارزیابی کنید.

۱- درمان اعتیاد رفتاری با کمک مشاور روانشناس

این درمان معمولا توسط یک مشاور روانشناس مجاز ارائه می شود.

جلسات معمولا در مرکز مشاوره روانشناسی یا به صورت مشاوره اینترنتی صوتی و تصویری برگزار می شوند و می تواند شامل جلسات فردی، گروهی یا خانوادگی یا حتی ترکیبی از این جلسات باشد

یافتن مشاوری که در زمینه اعتیاد تخصص داشته باشد و اطمینان از توانایی درمان اعتیاد رفتاری بسیار مهم است. معمولا، جلسات درمانی حدود یک ساعت طول می کشد و هفته ای یک یا دو بار ارائه می شود، اگرچه برخی از برنامه های سرپایی فشرده ممکن است ۳-۵ روز در هفته ادامه داشته باشند.

درمان آنلاین اعتیاد در ویکی روان

۲- دارو درمانی

دارو به طور معمول برای درمان اعتیاد تجویز نمی شود، اما در مواردی که شدت اعتیاد بالا باشد برخی افراد علاقمند به استفاده از آن‌ هستند.

تجویز دارو فقط توسط یک پزشک مجاز و دارای مجوز و صلاحیت مناسب امکان پذیر است. معمولا، ارزیابی های دارویی و قرار ملاقات های بعدی و قرار ملاقات ها کوتاه تر از جلسات درمانی (۱۵-۲۰ دقیقه) در محیط مطب اتفاق می افتد.

دارو برای درمان اعتیاد رفتاری مانند اختلال اعتیاد به خالکوبی کردن ممکن است گزینه مناسبی برای شما نباشد، اما هنگامی که با درمان ترکیب شود می تواند قسمت مهمی از درمان باشد، به ویژه برای افرادی که اختلالات روانی دیگری ندارند.

۳- درمان اقامتی و بستری شدن برای درمان اعتیاد رفتاری

درمان اقامتی و بستری در مراکز درمانی شبانه‌ روزی و کمپ های ترک اعتیاد انجام می شود که توسط مشاوران اعتیاد، تجویز کنندگان دارو و البته متخصصین ترک اعتیاد اداره می‌ شوند.

افرادی که نیاز به درمان فشرده تری دارند یا احساس می کنند برای پاسخگویی در برابر تغییر رفتار خود نیاز به یک محیط ساختاری دارند، ممکن است اقامت در یکی از این مراکز برایشان مفید باشد

طول دوره درمان با توجه به شخص و ساختار برنامه متفاوت است، اما ممکن است بین یک هفته تا یک ماه ادامه یابد. در درمان های بستری ترکیبی از گروه درمانی، درمان فردی و فعالیت های درمانی ساختار یافته ارائه می شود.

۴- استفاده از گروه‌ های پشتیبانی برای درمان شناختی رفتاری اعتیاد

در بسیاری از کشورها، اغلب بدون هیچ هزینه‌ ای، گروه‌ های حمایتی برای غلبه بر انواع اعتیاد وجود دارد، شاید در ایران هم باشند اما باید از خدمات خوب استفاده کنید تا هیچ وقت شاهد بازگشت علائم اعتیاد نباشید که کار را سخت می کند.

گروه های پشتیبانی معمولا به صورت گردهمایی‌ های غیر رسمی افرادی هستند که با یک مشکل مشترک مبارزه می‌ کنند و محلی خوب برای حمایت از افرادی است که تجربیات مشابهی دارند

این گروه ها معمولا داوطلبانه هستند و توسط افرادی که خود تجربه ترک اعتیاد رفتاری را داشته اند هدایت می شوند، به این معنی که ممکن است افراد حرفه ای آموزش دیده هدایت آنها را بر عهده نداشته باشند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که می بینید گزینه های زیادی برای درمان اعتیاد رفتاری وجود دارد و شما بر اساس شرایط می توانید از هر کدام استفاده کنید.

اما پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از گزینه هایی مثل دارو درمانی یا بستری شدن، حتما با یک مشاور روانشناس مجاز مشورت کرده تا درجه اعتیاد شما بررسی شود. همانطور که می دانید اعتیادهای رفتاری هم مانند دیگر انواع اعتیاد حاصل اختلالات روانی و مشکلات اینچنینی هستند که اغلب با گفتار درمانی قابل حل هستند.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره اینترنتی ترک اعتیاد سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه صوتی و تصویری برگزار نمائید. برای دیدن لیست مشاورین روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره انلاین برای ترک اعتیاد

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا