مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

3 ویژگی خانواده سالم از نظر اسلام چیست؟

خانواده سالم اسلامیان چه خصوصیاتی دارد؟

خانواده سالم از نظر اسلام ویژگی های عجیب و غریبی ندارد و حتی خیلی به مسائل مذهبی مربوط نمی شود. قبلا هم در ویکی روان درباره ویژگی های خانواده سالم از دید روانشناسی صحبت کردیم، با این حال باید بدانیم خانواده سالم اسلامیان چه خصوصیاتی دارد و چطور باید آن را تعریف کرد. البته در جلسات مشاوره خانواده تلفنی و آنلاین هم توضیحات جامعه در این مورد داده می شود. با این حال در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق خصوصیات خانواده سالم در اسلام می پردازیم.

ویژگی خانواده سالم از نظر اسلام چیست؟

با مقالات روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

به عقیده جامعه شناسان مدرن، مفهوم نهاد خانواده یک واحد اصلی در جامعه است و کارکردهای چندگانه آن، آن را به یک نهاد بسیار مورد نیاز در ساختار جامعه تبدیل می کند. کارکردهای اصلی خانواده شامل بازتولید اعضای جدید و اجتماعی شدن آن ها و همچنین ارائه مراقبت های عاطفی و فیزیکی برای سالمندان و جوانان است. این به طور تقریبی برابر با تعریف خانواده در روانشناسی می باشد.

این دیدگاه از منظر اسلام تفاوت چندانی با نهاد خانواده امروزی ندارد. در آیه ۱ سوره نساء به تبیین معنای نهاد خانواده از منظر الهی اشاره شده است. خداوند در قرآن می فرماید:

«ای بشر! حواست به روزی دهنده خود باشد، که شما را از یک موجود زنده آفرید و از آن جفتت را آفرید و از آن دو، انبوهی از مردان و زنان را پراکنده کرد. و از خدایی که به نام او (حقوق خود) را از یکدیگر مطالبه می کنید و از این پیوندهای خویشاوندی آگاه باشید. همانا خداوند همواره مراقب شماست!»

در این آیه، خداوند تصویری زیبا و روشن از خانواده سالم از نظر اسلام بر اساس دیدگاه خالق ارائه می دهد، جایی که خداوند زن و مرد را از یک منبع خلقت آفریده است. از طریق پیوند مقدس ازدواج بین این دو، فرزندان به عنوان نشانه عشق و محبت بین زن و شوهر متولد می شوند، نه تنها به عنوان جانشین دودمان خانوادگی، بلکه به عنوان تداوم برای بقای انسان.

با این تفاوت که نظام نهادی در خانواده مسلمان نیز اقتضا می کند که اعضای این خانواده تقوا داشته باشند و پیوند خویشاوندی را همیشه بین خود حفظ کنند. به راستی که سیله الرحیم جز با ایجاد خانواده ای موزون در رکاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ممکن نیست و تحت هدایت قرآن.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

مثال هایی از تعریف خانواده سالم در اسلام

سیره پیامبر اکرم (ص) نمونه شگفت انگیزی است از اینکه چگونه می توان خانواده خوشبختی را تشکیل داد، زیرا او همسر، پدر و پدربزرگ بوده است. در قرآن می فرماید:

«در واقع شما رسول خدا بهترین الگو را دارید که باید از آن پیروی کنید.» (سوره احزاب)

از سوی دیگر، قرآن ما را از طریق داستان های الهام بخش زیادی راهنمایی و تشویق به عبرت آموزی می کند، چون اجرایی کردن خصوصیات خانواده سالم از نظر اسلام کار دشواری نیست. خداوند در آیه زیر آن را به خوبی بیان می کند:

«مطمئنا در داستان‌ های آنها درسی برای اهل فهم وجود داشت. قرآن هرگز یک روایت نیست، بلکه تاییدی بر آنچه پیش از آن بود و توضیحی دقیق از همه چیز و راهنمایی و رحمت برای مردمی است که ایمان دارند.»د (سوره یوسف)

شروط داشتن خانواده سالم از نظر اسلام چیست؟

در این مقاله، چند نکته در مورد چگونگی ایجاد روابط خانوادگی سالم با توجه به دیدگاه اسلامی را به اشتراک خواهیم گذاشت.

1- ابراز عشق در میان اعضای خانواده

یکی از راه های اساسی برای ایجاد خانواده شاد و هماهنگ این است که محبت خود را به افرادی که دوستشان داریم مانند فرزندان و همسرانمان ابراز کنیم. ابراز عشق در خانواده مسیر تمام مشکلات و دلخوری ها را به سمت خوبی ها و زیبایی ها هایت خواهد کرد.

به عنوان مثال، می توانیم زن یا شوهر محبوب خود را با نام هایی که دوست دارند صدا بزنیم. پیامبر اسلام (ص) همسر محبوب خود را «عایشه» «حمیرا» یا «گل سرخ کوچولو» خطاب می کرد و به رنگ و زیبایی او اشاره می کرد.

به همین ترتیب، هنگامی که در انواع خانواده ها با فرزندان خود ارتباط برقرار می کنیم، هنگام صحبت با آنها کلمات زیبا را انتخاب کنیم، به ویژه هنگامی که آنها را نصیحت می کنیم یا به آنها می آموزیم که به دستورات خداوند عمل کنند. این از زیباترین بارزه های خانواده سالم از نظر اسلام و دستورات پیامبر آن است. لقمان حکیم در سوره لقمان آیه 13 پسرش را با کلماتی که شنیدن آنها خوشایند است توصیه می کند:

و (ای محمد)، هنگامی که لقمان به پسرش در حالی که به او تعلیم می داد، گفت: “ای پسر (عزیز) من، براى خدا شريك قرار مده، همانا شرک قرار دادن برای خدا ظلمى بزرگ است». (سوره لقمان، 31:13)

ارادت لقمان به پسرش در اینجا از طریق کلمات «بُنیّه» (فرزند عزیزم) منعکس شده است. خداوند نشان می دهد که تربیت انسان به ویژه کودک باید بر اساس محبت و آرامش باشد.

2- برخورد با خانواده با احسان

حل مشکلات خانوادگی با کمک مشاور خانواده

یادتان باشد یکی از خصوصیات خانواده سالم در اسلام این است که بدون شک وجود احترام در خانواده حرف اول و آخر را می زند.

مهربانی با مردم از خانواده اصلی شروع می شود، یعنی از پدر و مادر و خواهر و برادر ما! به دنبال آن سایر افراد نیازمند جامعه از قبیل یتیمان، فقرا و نیازمندان، همسایگان، بیوه ها و غیره که در قرآن آمده است:

«خدا را بپرستید و چیزی را شریک او قرار ندهید و به پدر و مادر نیکی کنید و به خویشاوندان و یتیمان و نیازمندان و همسایه نزدیک و همسایه دورتر و همنشین کنار شما و مسافر شما. در حقيقت، خداوند اهل فخرفروشي و خودپسندي را دوست ندارد». (سوره نساء) این مهم ترین اصل در ارتباطات در خانواده است که باید در ذهن داشته باشید.

رفتار پدر و مادر با احسان به این معناست که با آن ها مهربان باشیم و تا زمانی که مخالف دین نباشد، از “بیشتر” دستور آن ها پیروی کنیم و همیشه آن ها را شاد کنیم و باعث ناراحتی و دلسردی آن ها نشویم. این یکی از خصوصیات خانواده سالم از نظر اسلام است.

بر این اساس، علمای مسلمان نیز ذکر کرده اند که در نیکی به همسایگان، یتیمان، فقرا و بیوه ها، بیش ترین اولویت با والدین ما است که در سختی به سر می برند و پس از آن خواهران و برادران ما قرار دارند. نیکی کردن به یتیمان را باید اول از فرزندانمان شروع کنیم. اگر فرزند ما همسر خود را از دست داده، باید مراقب فرزندان آنها باشیم که یتیم محسوب می شوند.

اگر ما بیش از حد درگیر دیگران باشیم به حدی که خانواده خودمان مورد غفلت قرار گیرد، چگونه خانواده ما می تواند سالم و هماهنگ باشد؟ اول در میان اعضای خانواده خود کارهای خوب انجام داده و سپس در میان دیگران انجام دهید.

3- پایندی به نظام خانواده از ویژگی های خانواده سالم از نظر اسلام است

دوست عزیز، خانواده سالم در اسلام تفاوتی با تعریف اصولی خانواده از نظر منطقی ندارد. تمام شرایط برای داشتن خانواده سالم مسلمان همان چیزی است که بیشتر خانواده های شاد و سرزنده از آن برخوردار هستند.

هر خانواده برای خود دستورات، آداب، قوانین و فرهنگ خاصی دارد که به آن تعریف نظام خانواده می گویند. اگر این نظام اصولی و با دقت تنظیم شده باشد، بهترین نتیجه را خواهد داشت و بدون شک از مشکلات درون خانوادگی کم خواهد کرد.

اگر چیزی در خانواده مسلمان آنطور که می خواهید نیست، می توانید به همفکری تغییرش دهید تا زمینه ساز رشد و نمو دیگر اعضای خانواده باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که می بینید، خانواده سالم از نظر اسلام دارای ویژگی های بسیار منطقی و زیبایی است و شباهت بسیار به آن چیزی دارد که در روانشناسی درباره فرهنگ خانوادگی می بینیم.

اگر به هر دلیل شرایط در خانواده شما آنطور که می خواهید نیست، می توانید موضوع را با مشاور خانواده خوب درمیان بزارید تا به صورت اصولی بررسی شده و راهکارهای عملی پیشنهاد شود. شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین خانواده در ویکی روان شرکت کرده و با بهترین مشاورین کشور صوتی، تصویری و نوشتاری جلسه مشاوره برگزار نمائید.

برای مشاهده لیست روانشناسان روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره تلفنی خانواده

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا