روانشناسی کودک و نوزادتربیت فرزند

قانون گذاری برای کودکان در خانه از نظر روانشناسی

قانون گذاری برای کودکان در خانه به نوعی تربیت آنها برای پایبندی به اصولی است که آن را قانون می نامند، فرق ندارد این قانون چیست، بلکه همانطور که در جلسات مشاوره روانشناسی تربیت کودک و نوجوان بارها توسط مشاور روانشناس اشاره می شود، قانون گذاری در خانه برای بچه ها نوعی آموزش و تربیت هوشمندانه است که توسط والدین مسئولیت پذیر انجام می شود. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان بیشتر به بررسی آموزش قوانین خانه به بچه ها از نظر علم روانشناسی کودکان می پردازیم.

استفاده از قانون گذاری برای کودکان در خانه

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

قوانین خانواده اظهارات مثبتی در مورد نحوه مراقبت و رفتار با اعضای خانواده است. این قوانین کمک می کند تا:

  • کودکان و نوجوانان بیاموزند چه رفتاری در خانواده مورد پسند نیست
  • بزرگسالان در رفتار خود نسبت به کودکان و نوجوانان ثابت قدم باشند

قوانین به همه افراد خانواده شما کمک می‌ کند تا بهتر با هم کنار بیایند و زندگی خانوادگی را مثبت و آرام تر می کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

چرا قوانین خانواده مهم هستند؟

تحقیر در دوران کودکی

روش های قانون گذاری برای کودکان کمک می‌ کند تا آنها بفهمند چه رفتاری درست است و اشکالی ندارد، یادتان باشد کودکان باید از قوانین پیروی کنند.

رعایت قوانین در خانه به کودکان کمک می‌ کند تا در مکان‌ های دیگر نیز قوانین را دنبال کنند با این حال تخطی از قوانین برای کودکان امری طبیعی است

پیگیری مداوم و آگاهی از عواقب نقض قوانین، به کودک شما کمک می کند درک روشنی از اهمیت قوانین داشته باشد. به یاد داشته باشید، بچه های کوچک گاهی اوقات قوانین را زیر پا می گذارند زیرا آنها به راحتی آن را فراموش می کنند.

گاهی کودک می خواهد محدودیت ها را آزمایش کند، مهم نیست چه دلیلی برای شکستن قانون دارند، واکنش‌های ما باید یکسان باشد.

قوانین خوب خانواده چه ویژگی هایی دارند؟

قوانین خوب خانوادگی برای بچه ها،  رفتار کودکان را به روشی مثبت هدایت می کند. به چند نمونه زیر خوب توجه کنید:

  • دقیقا بگویید انتظار چه رفتاری را دارید، به عنوان مثال “ما وقتی چیزی را درخواست می کنیم می‌گوییم لطفا “
  • درک آنها برای کودکان آسان است، به عنوان مثال “در خانه آرام صحبت کن”
  • به کودکان بگویید که چه کارهایی انجام دهند، نه آنچه نباید انجام دهند؛ به عنوان مثال “لباسهای خود را جمع کن” به جای “شلخته نباش”.
  • قوانین هر خانواده متفاوت خواهد بود. قوانین خانوادگی شما تحت تأثیر اعتقادات و ارزشهای شما، وضعیت شما و بلوغ و نیازهای فرزند شما خواهند بود.

در مورد چه موضوعاتی باید قوانین خانگی برای کودکان وضع کرد؟

مهمترین موضوعات را برای وضع قوانین انتخاب کنید که ممکن است در این رابطه باشند:

  • رفتار فیزیکی نسبت به یکدیگر، به عنوان مثال “با یکدیگر مهربان باشید”
  • ایمنی، به عنوان مثال “کمربند خود را در ماشین ببندید”
  • رفتار، به عنوان مثال “ما قبل از اینکه صحبت کنیم منتظر می مانیم تا دیگران صحبت خود را تمام کنند “
  • برنامه‌های روزمره، به عنوان مثال “ما هر شب نوبتی میز را می‌چینیم”
  • احترام به یکدیگر، به عنوان مثال “قبل از رفتن به اتاق یکدیگر در بزنید”

این نوع قوانین راه را برای بچه ها روشن و باز می کند، سعی نکنید ناگهان تعداد زیادی قانون برای بچه ها ایجاد کنید. قوانین باید آسان، قابل فهم و اجرا شدنی باشند.

چه کسی باید قوانین خانگی برای بچه ها را وضع کند؟

هنگام وضع قوانین خانوادگی، مهم است تا آنجا که ممکن است همه اعضای خانواده را درگیر کنید. برای کودکان سه ساله می‌توان قوانینی وضع کرد. کودکان بزرگتر می توانند در تصمیم گیری درباره قوانین مشارکت داشته باشند.

وقتی کودکان و نوجوانان را درگیر ساخت قوانین می کنید، آنها قوانین و دلیل نیاز خانواده را درک کرده و قوانین را می‌پذیرند. این بدان معنی است که احتمالا آنها قوانین را عادلانه می دانند و به آنها پایبند هستند

برای کودکان بزرگتر و نوجوانان، مشارکت در ایجاد قوانین به آنها این فرصت را می دهد که مسئولیت رفتارهای خود را به عهده بگیرند.

چه زمانی باید قوانین را بررسی یا تغییر دهید؟

خوب است هر از چندی از قوانین خانواده تغییر داده و نحوه کار آنها را بررسی کنید، یکنواختی در شیوه آموزش قوانین خانه به بچه ها، آنها را از آموزش دلزده می کند.

این یک روش خوب برای یادآوری مهمترین قوانین به همه می‌ باشد. با بزرگتر شدن فرزندان و تغییر وضعیت خانواده قوانین نیز باید تغییر کند.

به عنوان مثال، ممکن است زمان خواب کودک در سنین مدرسه را افزایش داده یا ساعت ممنوعیت رفت و آمد نوجوان را تغیر دهید. یا اگر ساعات کاری یکی از والدین تغییر کند، ممکن است قوانین جدید یا متفاوتی برای کمک به کارهای خانه تنظیم کنید.

در کل در شیوه قانون گذاری برای کودکان در خانه باید منعطف باشید و شرایط خانوادگی و وضعیت فعلی بچه ها را به خوبی بررسی کنید.

پیروی از قوانین: از کودکان در سنین و توانایی های مختلف چه انتظاراتی باید داشت؟

اما مهم ترین اصل در وضع قانون برای کودکان در خانه، سن و سال و وضعیت فعلی آنها است. این یعنی بچه هایی که سن کمتری دارند مسلما از قوانین متفاوتی نسبت به بچه های بزرگ تر پیروی خواهند کرد و چون شرایط سنی و درک آنها از قوانین خانه متفاوت است.

۱- قرارداد رفتاری کودکان پیش دبستانی

بیشتر کودکان ۳-۴ ساله با صحبت قوانین ساده را درک می کنند. اما در این سن، کودکان احتمالا قوانینی را فراموش کرده یا نادیده می گیرند و برای رعایت قوانین به پشتیبانی و یادآوری نیاز دارند. به عنوان مثال “به یاد داشته باش، ما نشستیم تا غذا بخوریم.”

۲- بچه ها در سنین مدرسه

مشاور کودک آنلاین در سایت ویکی روان

همه کودکان متفاوت هستند، اما ممکن است بتوانید به کودکان ۸-۱۰ ساله، برای پیروی از قوانین و بدون کمک شما در بیشتر شرایط اعتماد کنید. به عنوان مثال، کودکان در این سن احتمالا قوانینی درباره مسواک زدن قبل از خواب یا انتظار بزرگسالان قبل از عبور از جاده را به خاطر می سپارند.

۳- آموزش قوانین خانه به نوجوانان

قوانین برای نوجوانان به همان اندازه کودکان کوچکتر مهم می باشند. در این برحه از زمان که همه چیز در حال تغییر است، تعیین قوانین روشن در زندگی باعث می شود نوجوانان احساس امنیت بیشتری کنند. برای ایجاد یا تغییر قوانین برای نوجوانان هرگز دیر نیست.

۴- کودکانی که نیازهای خاصی دارند

در خانواده هایی که کودکانی نیازهای خاصی دارند، قوانین برایشان به معنی برابری است. به عنوان مثال، اگر قانون خانوادگی شما این است که همه به مهربانی با یکدیگر صحبت کنید، فرزند شما با نیازهای خاص باید مانند دیگر فرزندان که معمولا در حال رشد هستند این قوانین را دنبال کند.

مهم ترین مزایای آموزش قوانین خانه به بچه ها چیست؟

همانطور که در جلسات مشاوره تربیت کودک گفته می شود، روش های قانون گذاری برای کودکان آنها را در مسیر آموزش قرار می دهد و آنها را برای ورود به جامعه، مهد و مدرسه آماده می کند.

بی قانونی در خانه به معنی تربیت فرزندانی است که در هیچ چهار چوب ذهنی نمی گنجند و زندگی برای آنها قاعده خاصی ندارد، به همین خاطر اگر آینده فرزندانتان برای شما مهم است حتما از تکنیک های قانون گذاری برای کودکان در خانه استفاده کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان در مورد آموزش قوانین خانه به کودکان چیست؟

گاهی وقت ها ما مسیر را اشتباه طی می کنیم، یعنی با وجود خواست و اراده والدین، برنامه های اشتباه به بچه ها آموزش داده می شود و باورهای ذهنی نادرستی در ذهن آنها نقش می بندد.

به عنوان والد، حتما با یک مشاور کودک آنلاین یا حتی حضوری، برای آشنایی با شیوه های تربیتی فرزندتان در تماس باشید تا روش های علمی و عملی را روی فرزندتان پیاده کنید.

شما دوست گرامی می توانید به صورت غیرحضوری، در سایت ویکی روان با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان برگزار کرده و مشکلات و سوالات احتمالی خود را با یک متخصص در میان بزارید:

مشاهده لیست مشاورین کودک در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا