مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

استرس و خانواده (تاثیر استرس بر خانواده چیست؟)

ارتباط استرس و خانواده آنقدر جدی و تاثیرگذار است که به یکی از دغدغه های روانشناسی تبدیل شده است. استرس می تواند آرامش را از خانواده بگیرد و تمام اعضا را در مسیر اشتباه و پر تنش قرار دهد. تاثیر استرس بر خانواده آنقدر زیاد است که یکی از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره روانشناسی درمان استرس و اضطراب در سایت ویکی روان به بحث های خانواده و مدیریت استرس مربوط می شود. به هرحال در ادامه این مطلب، به بررسی تاثیر استرس در خانواده از دید روانشناسی خانواده می پردازیم.

ارتباط استرس و خانواده چیست؟

با وبلاگ روانپزشکی و روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

در حالی که کشور همچنان با سطح بالایی از استرس روبرو است، خانواده‌ ها مستعد فشارهای مالی و کاری زیادی هستند. تربیت خانواده حتی در شرایط اجتماعی و اقتصادی سالم می تواند مثبت و منفی باشد، بنابراین لحظات پرتنش اوضاع را بسیار چالش برانگیز می‌ کند.

یک نظرسنجی آنلاین توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) که توسط هریس اینتراکتیو در آگوست ۲۰۱۰ در سطح جهانی انجام شد، نشان داد که

۷۳ درصد والدین مسئولیت‌ های خانواده را به عنوان منبع استرس می‌ دانند

این بررسی همچنین نشان داد بیش از دو سوم والدین فکر می‌ کنند که میزان استرس آنها تاثیری بر میزان استرس فرزندشان ندارد! با این حال، در این نظرسنجی فقط ۱۴٪ از نوجوانان هنگام استرس والدین اذیت نشدند.

علاوه بر این، ارتباط بین استرس بالا و سلامتی نگران کننده است، به طوری که ۳۴ درصد والدین چاق در مقایسه با ۲۳ درصد والدین با وزن طبیعی، سطح استرس بالایی را تجربه می‌ کنند و به طبع استرس در خانواده آنها بیشتر دیده می شود.

مهم است که نحوه استرس والدین و رفتارهای ناسالم مربوطه را در خانواده بررسی کنید. به عنوان مثال، بررسی APA ( انجمن روانپزشکان آمریکا) نشان داد والدینی که چاق هستند، بیشتر از کسانی که وزن طبیعی دارند، دارای فرزندانی چاق هستند!

بعلاوه، والدین کودکان دارای اضافه وزن، بیشتر از کودکان دارای وزن طبیعی اغلب نگران بوده و استرس دارند، تمام این موارد تاثیر استرس بر خانواده را نشان می دهند.

کودکان رفتارهای والدین خود از جمله رفتارهای مربوط به کنترل استرس را الگو می‌ کنند. والدینی که از راه‌ های ناسالم با استرس مقابله می‌ کنند (نوشیدن الکل و استعمال دخانیات برای کم کردن استرس)، این رفتارها را به فرزندان خود منتقل می کنند

از طرفی هم، والدینی که از راه‌ های سالم و جدید برای کم کردن استرس بهره می برند، نه تنها می‌ توانند سازگاری و خوشبختی بهتری ایجاد کنند، بلکه باعث شکل‌ گیری عادات و مهارت‌ های بسیار مهم در کودکان می‌ شوند، پس جای هیچ تعجبی نیست که همه چیز برای داشتن خانواده بدون استرس از والدین شروع می شود، اتفاقا این موارد در خانواده های ترکیبی (ناتنی) بیشتر دیده می شود.

والدین می‌ دانند که تغییر رفتار کودک، چالش برانگیز می‌ باشد. با برداشتن گام‌ های کوچک و قابل کنترل برای داشتن یک سبک زندگی سالم، تمام انواع خانواده‌ ها می‌ توانند در جهت تحقق اهداف خود تلاش کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان

تاثیر استرس بر خانواده چقدر است؟

جدیدترین روش های درمان استرس و نگرانی

هر خانواده‌ ای به استرس واکنش متفاوتی نشان می‌ دهد، اما برخی از رایج‌ ترین اثرات آن عبارتند از:

  • مشاجره، دعوا و سایر مهارت های ضعف ارتباطی
  • خستگی، مشکلات سلامتی و خستگی عمومی به دلیل مشغله زیاد
  • سردرگمی (به ویژه در کودکان) در مورد روابط با سایر اعضای خانواده
  • وابستگی بیشتر به غذا، الکل و سایر مواد

بهترین راه حل استرس در خانواده چیست؟

حتما می دانید که برای داشتن خانواده ای شاد حتما باید تنش ها را از اعضا و محیطی که در آن زندگی می کنند دور کنید. انجمن روانپزشکان آمریکا این نکات را پیشنهاد می‌ دهند تا خانواده و شما در یک مسیر سالم گام بردارید:

۱- سبک زندگی خود را ارزیابی کنید

حالا که ارتباط استرس و خانواده را متجه شدیم، به عنوان یک والد باید بدانید که، الگوسازی رفتارهای سالم برای کودکان مهم است. اگر کل خانواده از زندگی سالم و روشهای خوب مدیریت استرس بهره ببرند، کودکان احتمالا سبک زندگی سالمی دارند و کمتر استرس را با رفتارهای ناسالم مرتبط می‌ کنند.

بنابراین، از خود بپرسید:

  • چگونه می‌توانم به استرس واکنش نشان دهم؟
  • آیا وقتی احساس استرس می‌کنم، پرخوری می‌ کنم یا رفتارهای ناسالم دیگری مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل انجام می‌ دهم؟
  • از چه راه‌ هایی می‌ توانم مهارت‌ های مقابله‌ ای با استرس را بهبود بخشم؟

۲- صحبت در مورد خانواده بدون استرس را شروع می کند

داشتن آرامش در محیط خانواده مستلزم این است که افراد اهمیت آرامش داشتن را بدانند.

اگر متوجه شدید که فرزندتان نگران هست یا استرس دارد، از او بپرسید که در ذهنش چه می گذرد. خانواده با مکالمات منظم می‌ تواند عوامل ایجاد کننده استرس در کودکان را بهتر درک کنند و آنها را برطرف کنند

سطح پایین ارتباط والدین با تصمیم‌ گیری نادرست در میان کودکان و نوجوانان ارتباط دارد. صحبت با فرزندان و ارتقا ارتباطات و حل مشکلات به اندازه خوب غذا خوردن و ورزش و خواب کافی مهم است.

۳- یک محیط سالم ایجاد کنید

خانه، فضای کار و حتی محیط اجتماعی می‌ تواند بر رفتارهای شما تأثیر بگذارند، تغییر محیط به کاهش استرس کمک زیادی می‌ کند.

به عنوان مثال، تمیز کردن محیط نامرتب کمک‌کننده است. به اطراف خانه و حتی اتومبیل خود نگاه کنید و از خود بپرسید آیا این فضا احساس آرامش دارد؟ تمیز کردن فضای خانه برای خانواده امری است که شما و فرزندانتان می‌ توانید کنترلش کنید و به کودکان می‌ آموزد که هنگام استرس روی چه چیزهایی تمرکز کنند.

حتی این موارد ساده روی استرس نوزادان هم تاثیر دارند چون آن درک خوبی از تنش های اطراف خود دارند.

۴- روی خودتان تمرکز کنید

ارتباط تنگاتنگی بین سلامتی، چاقی و انتخاب‌ های ناسالم وجود دارد. هنگامی که شما و خانواده‌ تان دچار استرس هستید، تصمیم آگاهانه‌ ای بگیرید تا از خود مراقبت کنید.

برای حل کردن موضوع استرس درخانواده باید مواد مغذی کافی، فعالیت بدنی و خواب کافی داشته باشید، این در مورد همه اعضا صدق می کند

وقتی احساس خستگی شدید کردید، به راحتی در چرخه‌ هایی مانند خوردن فست فود، فعالیت‌ های بی‌ تحرک الکترونیکی مانند بازی‌ های ویدیویی یا تماشای تلویزیون یا خواب قرار نگیرید.

تحقیقات در مورد استرس نشان داده‌‌ اند کودکانی که کمبود خواب دارند بیشتر دچار مشکلات رفتاری می‌ شوند. والدین تأثیر فوق العاده‌ ای در انتخاب غذای فرزندان خود دارند، می‌ توانید پس از یک شام سالم و پس از آن فعالیتی با خانواده مانند پیاده روی، دوچرخه‌ سواری، بازی کردن و داشتن خواب خوب شب، تأثیرات منفی استرس را مدیریت کرده یا کاهش دهید.

۵- هر بار یک عادت را تغییر دهید

استرس و خانواده (تاثیر استرس بر خانواده چیست؟)

ممکن است آرزو داشته باشید که خانواده شما همزمان چندین تغییر مهم انجام دهد مانند خوردن غذاهای سالم، تحرک بدنی بیشتر، خواب بهتر در شب یا گذراندن وقت بیشتر با هم.

تغییر رفتارها معمولا زمان بر است، پس صبر داشته باشید

با شروع تغییر یک رفتار، شما و خانواده‌ تان احتمالا موفقیت را تجربه می‌ کنید و خانواده شما برای مقابله با چالش‌ های دیگر و ادامه تغییرات سالم اضافی ترغیب می‌ شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، تاثیر استرس بر خانواده بسیار زیاد است و می تواند بر سلامت روان اعضای آن در سنین مختلف تاثیر مخرب زیادی داشته باشد.

اگر در محیط خانه خود استرس های پنهان و تنش های غیرقابل حل مشاهده می کنید، بهترین راه کمک کردن از مشاور و متخصص روانشناش یرای ریشه یابی و درمان آنها است.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان، در بخش مشاوره روانشناسی خارج از کشور ویکی روان (برای دوستان داخل و خارج ایران) به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره برگزار کرده و به درمان استرس در خانواده خود بپردازید:

مشاوره آنلاین خانواده در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا