مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

۱۲ مورد از علائم استرس در خواب

علائم استرس در خواب در هر فرد متفاوت است اما با این حال نشانه های مشترک بین آنها دیده می شود. در جلسات مشاوره درمان استرس و اضطراب در سایت ویکی روان، مشاورین در مورد عوارض با استرس خوابیدن هشدار می دهند چون افراد تاثیر پذیری زیادی از آن دارند! در ادامه به بررسی نشانه های استرس و اضطراب در خواب از دید روانشناسی در سایت مشاوره غیرحضوری ویکی ران می پردازیم.

مهم ترین علائم استرس در خواب چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

خب، مهم ترین هدف ما از بررسی علائم استرس و نگرانی در خواب این است که متوجه شوید خواب با کیفیت دارید یا نه، و اگر پاسخ منفی است به دنبال راهکاری برای درمان آن باشید. در هر صورت استرس در خواب یکی از رایج ترین انواع استرس است که افراد زیادی درگیر آن هستند اما متاسفانه هیچ اقدامی برای درمان نمی کنند!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

استرس چه تاثیری بر خواب دارد؟

علائم استرس بیش از حد

همانطور که در مقاله تعریف استرس در روانشناسی گفتم، ممکن است استرس اثرات عمیق روی خواب داشته باشد. قابل ‌ذکر است که استرس می‌ تواند علائم بیخوابی را تشدید کرده و توانایی فرد برای خوابیدن یا حفظ خواب در طول شب را مختل کند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهند تاثیر استرس بر کیفیت خواب بسیار زیاد است و احتمال طولانی‌ تر شدن مراحل سبک‌ تر خواب افزایش می‌ یابد. در نهایت، استرس تأثیر شدیدی بر عملکرد قلب و عروق هم در هنگام بیداری و هم در زمان خواب دارد.

افرادی که سطوح بالایی از استرس را تجربه می کنند، در هنگام بیداری و خواب، ضربان قلب بالاتری دارند و در طول خواب، تغییرات ضربان قلب کمتری دارند.

یافته های نظرسنجی نشان می دهد که استرس ممکن است مانع خواب با کیفیت شود. معمولا بزرگسالان به طور متوسط ۶ تا ۷ ساعت در شب می خوابند که کمتر از حداقل توصیه شده ۷ تا ۹ ساعت است. علاوه بر این، کیفیت خواب آنها مناسب یا ضعیف است که استرس باعث شده آنها در کمتر بخوابند.

چرا باید نشانه های استرس در حین خواب را بررسی کنیم؟

استرس بسیاری از افراد با کاهش طول و کیفیت خواب، افزایش می یابد. اگر به اندازه کافی نخوابند، احساس می کنند که استرس بیشتری دارند.

بزرگسالان با سطوح استرس بالاتر (هشت، نه یا ۱۰ در مقیاس ۱۰ درجه ای) وضعیت بدتری دارند، اگر به اندازه کافی نخوابند، حتی بیشتر احساس استرس می کنند. پنج درصد از بزرگسالان با سطوح استرس گزارش شده کمتر (یک، دو یا سه در مقیاس ۱۰ درجه ای) نیز همین نظر را دارند.

تنها ۲۰ درصد از بزرگسالان کیفیت خواب آنها بسیار خوب یا عالی است. نداشتن خواب کافی می تواند باعث:

  • بدخلقی
  • انرژی کم
  • مشکل در تمرکز
  • و ناتوانی عمومی در عملکرد معمول

شود. کمبود خواب ممکن است در برخی شرایط عواقب شدیدی داشته باشد، مانند زمانی که فردی در حال رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین است.

بعید است که خواب ضعیف گاه به گاه باعث آسیب شود، اما محرومیت از خواب مداوم می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را افزایش دهد که در این صورت بهترین اقدام مشورت گرفتن از مشاور متخصص در درمان استرس است.

ارتباط بین استرس و خواب

قبل از اینکه به علائم استرس در خواب بپردازیم باید موضوعی دیگر را بررسی کنیم.

قبلا در سایت ویکی روان درباره ارتباط بین بدخوابی و استرس صحبت کردیم که باز اشاره ای به آن خواهیم داشت. استرس تاثیر منفی زیادی دارد، اما واکنشی است که در انسان و حیوانات تکامل یافته تا به آنها اجازه دهد با موقعیت های مهم یا خطرناک کنار بیایند.

استرس در انسان، می‌ تواند باعث ترشح هورمون‌ هایی مانند هورمون آدرنالین (Adrenaline) و کورتیزول توسط سیستم عصبی خودمختار (ANS) شود. این هورمون‌ ها ضربان قلب را بالا می‌ برند تا خون را به طور مؤثرتری به اندام‌ های حیاتی و ماهیچه‌ ها بچرخانند و بدن را آماده می‌ کنند تا در صورت لزوم اقدام فوری انجام دهد.

این واکنش به عنوان پاسخ جنگ یا گریز شناخته می شود و برای بقای انسان در مراحل اولیه تکامل حیاتی بود. امروزه، مسائلی که تهدیدی برای بقا نیستند نیز می توانند واکنش جنگ یا گریز را تحریک کنند. به عنوان مثال، مشکلات در محل کار یا مشکلات روابط.

نشانه های استرس در خواب چیست؟

۱۲ مورد از علائم استرس در خواب

اما برگردیم به موضوع اصلی، استرس در خواب چه علائمی دارد؟ از دید علم روانشناسی علائم استرس در خواب شامل موارد زیر هستند که تشابه زیادی با علائم استرس بالا دارند و در نهایت می توانند تبدیل به استرس اول صبح شوند:

  1. تشویق و خواب های نامفهوم
  2. فشار دادن زبان به سقف دهان
  3. احساس نگرانی و ناراحتی سریع بعد از بیدار شدن
  4. صحبت کردن در خواب
  5. احساس خستگی بعد از بیدار شدن
  6. احساس تشویش بی دلیل
  7. بی اشتهایی بعد از بیدار شدن
  8. نشخوار فکری بعد از بیدار شدن از علائم استرس در خواب است
  9. تکان دادن پا در خواب
  10. خشکی دهان
  11. پریدن پلک و لب ها
  12. تکرر ادرار هم می تواند از علائم استرس در خواب باشد
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر شما هم این نشانه های استرس در حین خواب را در خود مشاهده می کنید، بهترین کار کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس بمنظور درمان این اختلالات است. درمان نشدن این عارضه می تواند منجر به بی خوابی مزمن و تحلیل رفتن انرژی فرد در طی روز شود.

درمان استرس باید به شیوه ای اصولی و تحت نظر متخصص انجام شود تا بهترین نتیجه به دست بیاید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره روانشناسی غلبه بر استرس و اضطراب برگزار نمائید. کافیست با کلیک روی دکمه زیر مشاور مورد نظرتان را انتخاب نمائید:

روانشناس درمان استرس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا