انگیزه

انگیزه اجتماعی چیست؟ (3 نوع انگیزه های اجتماعی)

بررسی انواع انگیزه های اجتماعی

انگیزه اجتماعی یکی از چیزهایی است که در هر جامعه نیاز است و در نبود آن نتیجه خاصی به دست نمی آید. در مقاله تعریف انگیزه چیست در ویکی روان توضیحات کاملی در باب اهمیت این احساس درونی دادیم و گفتیم در مشاوره روانشناسی از چه تکنیک هایی برای آشنایی با آن استفاده می شود. در این مقاله به بررسی اینکه معنی انگیزه اجتماعی چیست از دید روانشناسی می پردازیم.

تعریف انگیزه اجتماعی چیست؟

با مطالب روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

انگیزه اجتماعی یک انگیزه روانشناختی آموخته شده است که از طریق خانواده، جامعه و تربیت فرهنگی آن را کسب می کنیم. ما یاد می گیریم که انگیزه های اجتماعی را برای رسیدن به اهداف به کار گیریم. این اهداف اغلب بر اساس نیازها و خواسته های اجتماعی ما هستند که معمولا در الگوهای فکری یا رفتارهای ما ظاهر می شوند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان

مثالی از انگیزه های اجتماعی

به نظر می رسد که مردم با فرهنگ آسیای شرقی، پس از شکست، تلاش بیشتری برای بهبود انجام می دهند. هاینه (در سال 2001) این نظریه را با ادامه کار با دانشجویان ژاپنی و آمریکایی و وظایف مشابه نشان داد.

دانش‌ آموزان آمریکایی تنها در صورتی سخت کار می‌ کردند که بتوانند موفق شوند، اما دانش‌آموزان ژاپنی حتی پس از شکست سخت تلاش کردند. این مثالی از انگیزه اجتماعی در دو فرهنگ متفاوت است و به نوعی فرق اشتیاق و انگیزه را نشان می دهد

در اینجا مثال دیگری از نحوه ارتباط انگیزه اجتماعی (مخصوصا انگیزه پرخاشگری ضمنی) با اهداف اجتماعی وجود دارد و می تواند در افکار و اعمال یک فرد ظاهر شود. مثال:

زمانی که فردی احساس ناامیدی می کند، معمولا سعی دارد بفهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است، که می تواند این احساسات را بدتر کند، آنها را کاهش دهد یا آنها را حفظ کند. اگر عصبانی شوند، ممکن است رفتار پرخاشگرانه‌ ای داشته باشند تا از آبروی خود محافظت کنند، به دشمن خود آسیب برسانند یا از منبع خشم خود خلاص شوند.

انگیزه اجتماعی در روانشناسی

در روانشناسی، چندین نظریه مختلف وجود دارد که در مورد انگیزه اجتماعی صحبت می کنند. دو تا از مرتبط ترین نظریه ها، سلسله مراتب نیازهای مازلو و نظریه انگیزشی انگیزش هستند.

سلسله مراتب نیازها و انگیزه اجتماعی مازلو (Maslow’s Hierarchy of Needs)

احتمالا قبلا نام سلسله مراتب نیازهای مازلورا شنیده اید! این یک نظریه انسان گرایانه از انگیزش است که توسط آبراهام مازلو (1943) ایجاد شده و در مورد همه چیزهایی که انسان ها می خواهند در طول زندگی خود به دست آورند صحبت می کند. به آن نظریه سلسله مراتب می گویند زیرا هر انگیزه به ترتیب خاصی مانند پله های پله یا نردبان مرتب شده است.

5 سطح در سلسله مراتب نیازها عبارتند از:

  1. نیازهای فیزیولوژیکی
  2. نیازهای ایمنی
  3. نیازهای عشق و تعلق
  4. نیازهای احترام
  5. و خودشکوفایی

این تئوری بیان می کند که قبل از اینکه بتوانیم به سطوح بالا برویم، باید سطوح پایین را ملاقات کنیم. هنگامی که در یکی از سطوح به نیازها رسیدیم، به طور خودکار به جلو می رویم و سعی می کنیم به سطح بعدی نیازها برسیم تا زمانی که به اوج برسیم.

هنگامی که اساسی ترین نیازهای ما برآورده شد (غذا، آب، سرپناه، ایمنی، و غیره)، می توانیم برای دستیابی به عشق و تعلق، عزت و خودشکوفایی تلاش کنیم

برخی از چیزهایی که می تواند به عشق و تعلق کمک کند، روابط با دیگران بوده که بر اساس صمیمیت و اعتماد ساخته شده است. پس از رسیدن به این هدف، شروع به رفع نیازهای عزت‌‌ نفس خود می کنیم. عزت‌‌ نفس می تواند از طریق شغل و روابط ما ایجاد شود، و ممکن است سخت تر کار کنیم تا در محل کار به رسمیت شناخته شویم.

دستیابی به آخرین سطح، خودشکوفایی، دشوارتر است، زیرا دیگر نیازی به انجام کارها برای هماهنگی با دیگران ندارد. اهداف خودشکوفایی شادی و رشد شخصی است. خودشکوفایی کار زیادی می‌ طلبد و شامل یادگیری از تجربیات قبلی و پیمایش پویایی‌ های فرهنگی است که در زندگی ما رایج است.

نظریه انگیزه و انگیزه اجتماعی

نظریه انگیزه در انگیزش اجتماعی به نحوه تأثیرگذاری پاداش ها و پیامدها بر افراد مربوط می شود. وقتی به یک فرد وعده نتیجه مثبت داده می شود، انگیزه بیشتری برای تلاش یا تلاش بیشتر برای چیزی پیدا می کند. این می تواند در مورد بسیاری از چیزها صادق باشد و بر نحوه تلاش ما برای بهتر انجام دادن کار در محل کار، مدرسه و ورزش تأثیر بگذارد!

وقتی فردی از عواقب خاصی (مانند مجازات) می ترسد، معمولا سعی می کند از انجام هر کاری که منجر به آن عواقب می شود خودداری کند. این یک جنبه طبیعی انگیزه اجتماعی است. ما می‌خواهیم در گروه یا فرهنگ خاصی قرار بگیریم که حس تعلق ما را برآورده می‌کند و تأیید دیگران را می‌خواهیم.

انواع انگیزه اجتماعی چیست؟

ایجاد انگیزه اجتماعی

در بیشتر موارد، انگیزه اجتماعی با انگیزه پیشرفت مرتبط است، که ایجاد میل به موفقیت از طریق اقدامات خود حتی در هنگام انجام وظایف دشوار است. ما همچنین ممکن است تحت تأثیر انگیزه وابستگی قرار بگیریم، که میل یا اشتیاق برای قرار گرفتن در یک گروه خاص است. انواع دیگر انگیزه اجتماعی تحت عنوان انواع انگیزش درونی یا بیرونی قرار می گیرند.

1- انگیزه موفقیت

انگیزه پیشرفت، انگیزه اصلی اجتماعی است. در مورد رعایت استانداردهای دوستان، خانواده، شغل یا فرهنگ است. ما همچنین سعی می کنیم به استانداردهایی که برای خود تعیین می کنیم برسیم. اهداف دستیابی برای هر فرد متفاوت به نظر می رسد.

البته نباید این مورد را با اشتیاق به هدف رسیدن اشتباه گرفت. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم حتما مقاله تعریف اشتیاق چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

2- انگیزه وابستگی

انگیزه وابستگی شامل تعامل و ارتباط انسانی است. ما می خواهیم برای بقا، امنیت، تعلق، احترام و خودشکوفایی با دیگران ارتباط برقرار کنیم. وقتی ما انسان ها سعی می کنیم بدون تعامل با دیگران حرکت کنیم، به شدت مضطرب یا افسرده می شویم.

3- انگیزه های اجتماعی درونی و بیرونی

انگیزه های درونی خواسته ها یا انگیزه های درونی برای تکمیل یک کار یا تعقیب یک هدف هستند.

این نوع از انواع انگیزه ها از درون فرد می آید، بنابراین آنها خود هدایت می شوند. انگیزه های بیرونی خواسته ها یا انگیزه های مبتنی بر یک عامل بیرونی هستند. اگر اقدامی توسط عوامل بیرونی، مانند فشار، عواقب یا پرداخت، انگیزه‌ های بیرونی داشته باشد، انگیزه بیرونی دارد.

اهمیت انگیزه اجتماعی

انگیزه های اجتماعی بر تصمیم گیری ما تأثیر می گذارد. زمانی که دو یا چند انگیزه اجتماعی ما با یکدیگر در تضاد یا رقابت هستند و با تضادهای اجتماعی مواجه می شویم. شاید بخواهیم هم مفید و هم مستقل دیده شویم. شاید می‌ خواهیم نوع‌ دوست باشیم یا می‌ خواهیم کاری را فقط برای خودمان انجام دهیم.

تعارضات انگیزشی اجتماعی

تعارض ها می توانند باعث ناراحتی ما شوند و ما را ملزم به تصمیم گیری های سخت کنند. 4 نوع تعارض در انگیزش اجتماعی عبارتند از:

  1. تعارض رویکرد – رویکرد
  2. تعارض رویکرد – اجتناب
  3. تعارض رویکرد – اجتناب چندگانه
  4. و تعارض اجتناب – اجتناب

تعارض رویکرد-رویکرد زمانی اتفاق می‌افتد که به کسی دو انتخاب مثبت ارائه شود و باید بین این دو انتخاب کند. به عنوان مثال، اگر شخصی هنگام برنده شدن در قرعه کشی، باید ماشین رویایی یا جایزه نقدی را انتخاب کند، در تضاد رویکرد – رویکرد قرار گرفته است. فرد باید انتخابی انجام دهد و صرف نظر از اینکه چه چیزی را انتخاب می کند، همه چیز به نفع اوست.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره روانشناسی غیرحضوری در سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی و تصویری جلسه برگزار نمائید.

برای استفاده از مشاوره روانشناسی خارج از کشور حتما به بخش مشاوره آنلاین ویکی روان مراجعه نمائید.

لیست مشاورین ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا