روانشناسی

۱۰ مورد از ویژگی های افراد عصبی

خصوصیات شخص مبتلا به اختلال های عصبی چیست؟

اگر بدانید معنی عصبی بودن چیست حتما با عوارض بیش از حدش برای سلامتی هم آشنایی دارید و این یکی از رسالت های علم مشاوره روانشناسی است که اجازه ندهد ویژگی های افراد عصبی سلامت جسم و روح‌ شان را به خطر بیندازد. در تعریف سلامت روان همواره روی این حقیقت تاکید شده که کیفیت زندگی تا چه حد بستگی به روح و روان انسان دارد. برای همین است که همیشه ارزشش را دارد که اقدام به مشاوره روانکاوی کنید.

تعجب برانگیز است اگر ببینید همین عصبی شدن های کوچک تا چه حد می تواند کیفیت حال و آینده شما را تحت تاثیر خود قرار دهد و برای اشخاص بیماری های جسمی بی شمار به وجود بیاورد. به همین خاطر ویکی روان تاکید می کند این مقاله را با نگاه دیگری برای کمک به خودتان و دیگران مطالعه کنید.

مزایای شناسایی ویژگی های افراد عصبی

شناسایی ویژگی های یک فرد عصبی باعث می شود که در جلسات مشاوره روان درمانی عوارض استرس و فشار عصبی روی این افراد کم بشود. (اگر نمی دانید عوارض استرس و فشار عصبی چیست مقاله آن را در ویکی روان حتما بخوانید.) عصبی بودن می تواند مشکلات زیادی برای سلامت افراد به وجود بیاورد و ما در علم روانشناسی با چنین پدیده هایی روبرو هستیم:

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

ویژگی های یک فرد عصبی

خیلی از ما انسان ها حالت های مختلف افراد عصبی را قائدتا از نزدیک دیده ایم و خیلی اوقات هم خود ما دچار همین اختلالات عصبی شده ایم. عصبی شدن یک فرد میتواند ناشی از حالات و شرایط روحی و روانی متعددی باشد که اول باید ریشه یابی شوند و در نهایت در جهت درمان قدم جدی برداشت. خصوصا که گاهی دیده می شود که روش های کنترل خشم و عصبانیت هم کارساز نیستند.

عصبی شدن از رفتار های بسیار خطرناک میباشد که میتواند در زندگی انوع افراد تاثیر منفی گذاشته و حتی در بین همسر ها منجر به جدایی و طلاق آنها شود. لذا در اینجا به این بحث مهم پرداخته و راهکار های مناسبی برای حل این بحران روانی را در کنار ویژگی های یک فرد عصبی ارائه داده ایم.

۱- انعطاف پذیری فرد عصبانی

مطابق ویژگی های یک فرد عصبی برای وی انعطاف‌ پذیری چالش برانگیز است. آنها برنامه‌ریز هستند چون می خواهند از شگفتی‌ های ناخواسته پرهیز کنند. هرچند به نفع‌ شان است که یاد بگیرند کمی بیشتر با جریان هماهنگ شوند اما آمادگی قبلی‌ شان همیشه هم چیز بدی نیست. برای برنامه‌ ریزی دور همی جشن تولد همکارتان به چه کس دیگری می‌ توانید اعتماد کنید؟

چنانچه دوست دارید در زمینه سلامت روان اطلاعات خود را افزایش دهید توصیه می کنیم مقالات زیر را هم بخوانید:

۲- می شود دوستان دو آتشه باشند

یکی از ویژگی های یک فرد عصبی این است که می خواهد مطمئن شود مراقب همه چیز هست و دوست دارد از این‌ که دیگران چه‌ نظری در موردش دارند بیش از حد آگاه باشد. چنین شخصی یادش نمی‌ رود روز تولد تان را تبریک بگوید و یا وقتی ارتقا شغلی گرفتید برای‌ تان کارت تبریک بفرستد. این سطح از رفتار هوشیارانه چیزی است که محققان به آن « اختلال عصبی سالم » می‌ گویند. البته جلسات مشاوره خودشناسی این افراد نشان داده این کنترل گری منجر به فشار بیش از حد روی آن ها می شود و خیلی وقت ها آن ها خودشان هم دوست ندارند در این شرایط قرار بگیرند.

۳- عصبانیت می‌ تواند به نفع سلامتی‌ شان باشد

آنهایی که دقت و مو شکافی را با عصبی بودن به خوبی ترکیب می‌ کنند ممکن است بهره‌ های خوبی از تندرستی ببرند. دانشمندان نشان می‌ دهند این افراد سالم عصبی کمتر به بیماری‌ های مزمن دچار شده، وزن متعادل‌ تری دارند و التهابات کمتری در آنها رخ می‌ دهد. در عوض ممکن است خیلی ناگهانی دچار انواع سکته یا ایست قلبی شوند! در این زمینه می توانید مقاله تاثیر غم و غصه بر قلب چیست را بخوانید.

اختلال عصبی

۴- از ویژگی های یک فرد عصبی این است که گرایش به اضطراب دارند

پوشیده نیست که اضطراب لزوما یک احساس مثبت نیست، اما افراد عصبی سالم می‌ توانند از استرس به نفع خود استفاده کنند. البته در این زمینه لازم است پاسخ این سوال که تعریف اضطراب چیست؟ را بدانید. آن هایی که دقت و هشیاری بالایی دارند شاید اضطراب داشته باشند اما وقتی به مشکلات و مسائل زندگی‌ شان فکر می‌ کنند این اضطراب بی‌ حرکت و ناتوان‌ شان نمی‌ کند. آنها اضطراب‌ شان را تحت کنترل و تنظیم گرفته و همین انگیزه‌ ای می‌ شود تا بفهمند اضطراب‌ شان به چه چیزی مربوط است. متاسفانه وقتی بحران از سر گذشت آن ها ناگهان احساس نیاز به استراحت فراوان پیدا می کنند! پس لازم است بدانید علائم اضطراب چیست؟

۵- روابط رمانتیک به آرامش‌ شان کمک می‌ کند

آیا تا کنون شخص مضطربی را دیده‌ اید که با دیدن شخص خاصی به‌ وضوح آرام شود؟ شاید سحرانگیز به‌ نظر برسد، اما تصادفی نیست. تحقیقاتی که نتایجش در مجله ای امریکایی درباره ویژگی های یک فرد عصبی منتشر شده نشان داده رابطه عاشقانه و رمانتیک می‌ تواند روی فرد عصبی تاثیری متعادل‌ کننده و بادوام داشته باشد. راه های مدیریت رابطه عاطفی در روانشناسی کمک می کند هم اگر شخصی عصبی هستید روابط تان را مدیریت کنید هم اگر با فردی عصبی در رابطه هستید بتوانید برای رابطه تان کاری کنید.

۶- هر تصمیمی سرنوشت‌ ساز می‌ شود

روانشناسی قدرت تصمیم گیری مردان و زنان نشان می دهد که فرقی نمی‌ کند انتخاب یک شغل جدید باشد یا انتخاب غذا برای سفارش شام، هر انتخابی برای افراد عصبی مهم است و هر تصمیمی پیامدهایی دارد.

۷- عادات عصبی‌ شان می‌ تواند منجر به هوش بالاتر شود

این را به‌ عنوان یک جنبه مثبت در دل یک ویژگی منفی حساب کنید. استرس در حد اعتدال، می‌ تواند عملکرد را بهتر کند. یک تحقیق کوچک از  مرکزی درمانی در نیویورک خبر می‌ دهد که نگرانی و اضطراب می‌ تواند موجب کسب امتیازات بهتری در تست‌ های آی کیو شود(نسبت به آنهایی که علائم اضطراب درآنها شدت کمتری داشته). و اگر یک چیز وجود داشته باشد که افراد عصبی در آن استثنا باشند، اضطراب است. البته تعداد راه هایی که به شما می گویند چگونه باهوش تر شوید کم نیستند و لازم نیست در این راستا حتما عصبی شوید!

اختلال های عصبی

۸- همه چیز را بیش از حد تحلیل می‌ کنند

یک پیام متنی منفعل – تهاجمی یا یک تعریف و تحسین دو پهلو برای یک فرد عصبی، نقطه ضعف است. او برای فکر کردن به این‌ که چه چیزی اشتباه است وقت صرف می‌ کند و حتی وقت بیشتری هم برای پیدا کردن راه‌ حل می‌ گذارد. این زیاد از حد فکر کردن از ویژگی های یک فرد عصبی و مبتلا به اختلال های عصبی است که در محاوره به آن اورتینک کردن (Over thinking)هم می گویند!

۹- معمولا به بدترین نتیجه ممکن می‌ رسند

افراد عصبی بیشتر مایل هستند نیمه خالی لیوان را ببینند. براساس مقاله‌ ای که در مجله ای فرانسوی منتشر شده، این اشخاص گرایش دارند تا نسبت به ترس و تهدید، ناکامی یا شکست با احساسات منفی واکنش نشان دهند. تحقیقات نشان داده هرچند این ویژگی، کاملا ایده‌آل نیست اما کمی بدبینی می‌ تواند درست باشد. همه چیز در تعادل! پس اگر در بدبینی متعادل نیستید حتما به دنبال راه های درمان شک و بدبینی باشید.

در این راستا اگر می خواهید اقدام به درمان عصبی بودن خود کنید یا برای فرد مهم زندگی تان که عصبی است کاری کنید می توانید از این مشاوران کمک بگیرید:

۱۰- بی‌ نهایت خودآگاه هستند

افراد عصبی نسبت به افکار، کلام و اعمال خودشان بیش از اندازه حساس هستند. این اندازه از هشیاری می‌ تواند هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه‌ ای بی دردسر باشد اگر تعادل داشته باشد. درست مانند هر ویژگی شخصیتی دیگری، ضعف‌ ها و قوت‌ هایی وجود دارد. تفاوت اینجاست که یک فرد عصبی با نقاط ضعف و قوتش بسیار آشناست چون خیلی در موردشان فکر می‌ کند و این لزوما یک صفت بد نیست. پس اگر عصبی هستید حداقلش این است که به شناخت کاملی از خودتان برسید و راه های خودشناسی را طی کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

تعدیل ویژگی های مثبت و منفی افراد عصبی با مشاوره در ویکی روان

همانطور که خواندید ویژگی های یک فرد عصبی لزوما منفی نیستند. این اشخاص می توانند ویژگی های مثبت هم داشته باشند به شرط اینکه صفات منفی شان را به تعادل برسانند. تمرین تعادل با اصول روانشناسی مثبت نگر کمک می کند فرد عصبی در یک مسیر درست قرار بگیرد. اگر هم میزان عصبی بودن شخص به حدی است که دیگر نمی توان فکر تعادلش را کرد پس باید به فکر درمان قطعی بود که با روانکاوی شروع می شود و در صورت نیاز شخص به دارو مشاوره روانپزشکی می تواند برای شخص گره گشا باشد.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا