خانم ها بخوانندمقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

11 علت حس تنهایی در زنان متاهل (عوارض و درمان)

علت حس تنهایی در زنان متاهل

سلامت روانی زنان متاهل یکی از عوامل تضمین کننده حس خوشبختی برای موفقیت در ازدواج است که با مشاوره روانشناسی درست و به جا می‌توان از آن اطمینان حاصل کرد. حال خوب خانم ها می‌تواند به علت حس تنهایی در زنان متاهل به خطر بیفتد خصوصا اگر به دلیل افسردگی باشد. در جلسات مشاوره افسردگی ویکی روان خانم های زیادی مشاهده می شوند که با حس تنهایی در زنان متاهل دست به گریبان هستند، اما با کمک متخصص روانشناس این مشکل را حل کرده اند. با ویکی روان همراه باشید تا ببینیم دلیل وجود احساس تنهایی در زنان متاهل چیست و برای این موضوع می‌توان چه کرد؟

دلایل حس تنهایی در زنان متاهل چیست؟

زنان متاهل به دلایل مختلف مثل افسردگی‏‏‏ بعد از ازدواج، سو‌استفاده احساسی، فقدان صمیمیت فیزیکی یا زمانیکه مشکلات کاری باعث می‌شود زمان کمتری را کنار همسرشان سپری کنند احساس تنهایی کنند. طبق گفته‌های پپِر شوارتز (استاد دانشگاه واشنگتن) میل برآورده‌ نشده برای ارتباط احساسی هم باعث می‌شود بسیاری از زنان متاهل احساس تنهایی کنند.

دکتر شوارتز می‌گوید: “دوستان دختر با علاقه، توجه و محبت گوش می‌دهند، مهم نیست که مردی چقدر خوب باشد، مقایسه رابطه‌ با همسرشان با دوستی که با خانم‌ها دارند باعث می‌شود احساس تنهایی کنند.”

در این زمینه توصیه می‌کنیم مقاله علت افسردگی زنان متاهل چیست را هم بخوانید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان

چرا زنان متاهل احساس تنهایی می کنند؟

علم روانشناسی دلایل زیادی برای وجود احساس غم و احساس تنهایی در زنان متاهل پیدا کرده است که مهم ترین آنها عبارتند از:

  1. پایین بودن کیفیت ازدواج
  2. رابطه نامناسب و بدون صمیمیت با شوهر
  3. انواع اختلافات با خانواده همسر
  4. وجود انواع اختلالات روانی از گذشته دیگر دلیل حس تنهایی در زنان متاهل است.
  5. عدم آشنایی با اصول زندگی مشترک که از مهم ترین دلایل تنها شدن زنان متاهل است.
  6. زیاد بودن وظایف در خانواده برای خانم ها
  7. عدم ارتباط جنسی با کیفیت با همسر
  8. کمک نگرفتن از مشاور روانشناس به خصوص مشاوره خودشناسی
  9. پایین بودن تعداد روابط اجتماعی و دوستی های عمیق
  10. تغییر ناگهانی سبک زندگی بعد از ازدواج که موجب بروز علائم افسردگی زنان می شود.
  11. نادیده گرفتن ابتلا به انواع افسردگی زنان توسط شخص و اطرافیان او.

تصورات نادرست از دیگر دلایل حس تنهایی در زنان متاهل

اگر احساس تنهایی می‌ کنید، ازدواج کردن چاره کار شما نیست. درواقع این تصور غلط که ازدواج می‌تواند تنهایی را درمان کند باعث می‌شود که برخی خانم‌ها وارد روابطی شوند که حتی باعث بدتر شدن احساس تنهایی‌شان شود. در کتاب “The Mirages of Marriage”، ویلیام جی لادرر و دان دی جکسون خاطر نشان می‌ کنند که “شدیدترین و آزار دهنده‌ ترین تنهایی، تنهایی است که با فردی دیگر آغاز می‌شود.”

همانطور که در مقاله شرایط ازدواج عاشقانه در ویکی روان گفتیم، وقتی ازدواج نتواند تنهایی فرد را پر کند، خشم، تلخی و پس‌ زدن احساسی اتفاق می‌افتد که می‌تواند موجب بیشتر شدن حس تنهایی شود.

عوارض احساس تنهایی زنان متاهل

احساس تنهایی در زنان متاهل می تواند از بسیاری جهات سلامت روانی و جسمی افراد را به خطر بیندازد. اوضاع آنجایی خطرناک می شود که این حس شخص را به سمت رفتارهای نادرست سوق بدهد. در ادامه با عوارض احساس تنهایی زنان متاهل آشنا می‌شوید. فراموش نکنید مشاوره آنلاین افسردگی راهکاری مناسب برای زمانی است که شرایط مشاوره حضوری را ندارید. پس تا قبل از اینکه دیر بشود و رفتارهای پرخطری از شخص سر بزند اقدام کنید.

1- زنان متاهل تنها استرس بیشتری دارند

براساس گفته‌های پروفسور کاچیوپو، تنهایی می‌ تواند از نظر جسمی نیز بر قلب فرد تاثیر بگذارد. او می‌ گوید مغز افراد تنها مقدار بسیار زیادی کورتیزول که یکی از هورمون های استرس است تولید می‌ کند که بر سیستم قلبی – عروقی اثر گذاشته و می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

2- تنهایی زنان متاهل می تواند منجر به افسردگی، اعتیاد و خیانت شود

متاهل

حس تنهایی در زنان متاهل می‌ تواند موجب بیماری افسردگی و رفتارهای خود تخریب مثل بیماری اعتیاد یا مشکلاتی مانند روابط موازی و خیانت شود. که در مقاله تعریف خیانت در روانشناسی توضیحات کامل درباره آن داده شده است و در جلسات مشاوره خیانت موارد زیادی به دلیل وجود احساس تنهایی در زنان متاهل دیده شده است!

براساس گفته‌های دکتر جویس هامیلتون‌ بری زنان متاهلی که احساس تنهایی می‌کنند، بیشتر به خیانت کشیده می‌شوند! او می‌گوید، “زنان معمولاً زمانی دست به خیانت می‌زنند که ازدواج خواسته‌های آنها را برطرف نکرده و دچار مشکل باشد.”

صحبت کردن در مورد انواع خیانت برای هیچ کس آسان نیست. بنابراین اگر خودتان را اسیر این مشکل می بینید و فکر می کنید نمی توانید در موردش با کسی صحبت کنید مشاوره درمان خیانت در ویکی روان یک گزینه گره‌گشا برای شماست چون حس تنهایی در زنان متاهل قابل درمان است.

وقتی زنی احساس تنهایی و دلتنگی می کند چه کند؟

دکتر شوارتز خاطر نشان می‌کند که حرف زدن با دوستان درمورد مشکلات و مسائل زندگی زناشویی می‌تواند کمک‌ کننده باشد. اگر به دنبال پیدا کردن دوست خوب هستید حتما مقاله چگونه دوست خوب پیدا کنیم را سایت ویکی روان مطالعه کنید.

در مقاله توقعات زنان از مردان گفته شد خانم ها باید برای خود و رابطه احترام قائل باشند اما توقعات بیش‌ از حد از همسر خود نداشته باشند و خودشان هم توجه کافی به شوهر خود داشته باشند. خیلی اوقات برای به‌ دست آوردن توجهی که از طرف مقابل انتظار داریم، باید خودمان همان میزان به او توجه نشان دهیم.

او می‌گوید “از طرف دیگر، اگر به‌اندازه کافی توجه می‌کنید اما توجهی درمقابل دریافت نمی‌کنید، آنوقت مشکل وجود دارد.”

حضور در چلسات مشاوره ازدواج در ویکی روان یک گزینه خوب برای افرادی است که هنوز در تنظیم احساسات و انتظارات خود مشکل دارند و نتوانسته‌اند در این زمینه تعادل برقرار کنند.

1- حس تنهایی در متاهلی با دوست یابی قابل کنترل است

دکتر شوارتز به زنان متاهلی که احساس تنهایی می‌ کنند پیشنهاد می‌ کند با تعریف رابطه دوستی آشنایی بیشتری داشته باشند و زمان بیشتری را کنار دوستان دختر خود بگذرانند تا زندگی اجتماعی خارج از زندگی زناشویی خود ایجاد کنند. البته فراموش نکنید این نوع روابط اجتماعی نباید اثرات منفی روی زندگی زناشویی بگذارد.

یک زن متاهل باید تصور دقیقی از اینکه چه اطلاعاتی از زندگی اش را با سایرین به اشتراک نگذارد داشته باشد و برای این زندگی اجتماعی با دوستان به سراغ سرگرمی های مفید، استعدادهایش و… برود. اگر بتوانید انگیزه اجتماعی در خود ایجاد کنید، بدون شک با احساس تنها بودن در خانم های متاهل مواجه نمی شوید چرا که یکی از دلایل اصلی تنها بودن زنان متاهل انزوای اجتماعی در سبک زندگی آنها است.

در این زمینه خواندن مقاله انواع دوستی در روانشناسی می تواند برای شما مفید باشد.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای رهایی از افسردگی زنان متاهل

2- در مورد حس تنهایی با همسرتان صحبت کنید

 زنان باید در مورد علت احساس تنهایی شان با توجه به اصول صحبت کردن با همسرشان گفتگو کنند و سعی کنند باهم برای ساختن رابطه‌ای قوی تلاش کنند. همانطور که شما در رابطه بی‌تجربه هستید همسرتان هم همین حس را دارد و باید به او هم برای آموختن فرصت داد. چه بهتر که این تجربه را در کنار هم و به صورت علمی با مشاوران ازدواج با تجربه پشت سر بگذارید و به آن به چشم یک فرصت نگاه کنید. مشاوره و درمان، چه به تنهایی یا درکنار همسر هم می‌تواند برای ریشه‌ یابی این مشکل مفید باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان

درمان حس تنهایی در زنان متاهل در ویکی روان

همانطور که تا به اینجای مقاله هم متوجه شدید حس تنهایی در زنان متاهل چیزی نیست که درمان ناپذیر باشد. حس تنهایی می تواند کنترل و برطرف شود. اگر این حس منجر به مشکلات دیگری شده تمامی این مشکلات قابل حل هستند و شخص می تواند زندگی زناشویی شادی را تجربه کند به شرط آنکه پس از حل مشکلات (مثلا افسردگی، خیانت و…) ریشه تمامی این موارد را که همان حس تنهایی است هم برطرف کند. در این مسیر استفاده از مشاوره آنلاین روانشناسی در ویکی روان کمک می کند با احساس تنهایی زنان متناهل کنار بیایید و می توانید با خیال راحت از هر کجا که هستید برای درمان مشکلات روانی خود اقدام کنید.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا