روابط

انواع دوستی در روانشناسی (12 نوع دوستی)

انواع رابطه دوستی زیاد هستند و هر کدام ویزگی های خاصی دارند که باید با آنها آشنا شوید. چرا؟ چون عدم آشنایی با انواع دوستی باعث می شود دچار سوتفاهم شویم و راه صحیح را گم کنیم. به همین دلیل در جلسات مشاوره روانشناسی روابط، توضیحات کاملی در مورد انواع روابط دوستی و قوانین آن داده می شود تا افراد راهنمایی شوند. در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان، به بررسی دقیق انواع دوستی ها می پردازیم.

بررسی انواع رابطه دوستی از دید روانشناسی 

با بلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

همانطور که قبلا در مقاله تعریف دوستی چیست گفتیم، دوستی ها می توانند تأثیر قابل توجهی بر آرامش و سلامت کلی شما داشته باشند.

دوستان علاوه بر اینکه کنار شما هستند و اوقات خوب را با شما جشن می‌ گیرند و در اوقات بد هم کمکتان هستند. آنها شما را تنها نمی گذارند و اعتماد به نفس، احساس تعلق و داشتن هدف را در شما افزایش می دهند

حتی مطالعات نشان داده‌ اند که داشتن یک زندگی با روابط اجتماعی خوب می تواند طول عمر شما را افزایش دهد (در مقایسه با افرادی که دوستان کمتری دارند).

علاوه بر این، ثابت شده که ارتباط اجتماعی قوی به کاهش خطر افسردگی و فشار خون بالا کمک می کند. پس، دوستان خوب برای سلامتی شما مفید هستند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

فایده انواع دوستی چیست؟

شما به دلیل شرایط، مانند هم‌ اتاقی بودن در محل کار یا میزهای مشترک در مدرسه، یا به این دلیل که علاقه یا سرگرمی مشابهی دارید، با افراد دوست هستید.

همچنین می توانید افراد دارای مزیت خاص که سودی برای شما دارند را در دسته بندی دوستان قرار دهید. بسیاری از انواع روابط دوستی‌ به احتمال زیاد با این نوع دوستی شروع می‌ شوند، سپس پرورش می‌ یابند و به پیوندهای عمیق‌ تر و معنادارتری تبدیل می‌ شوند.

بررسی انواع روابط دوستی در روانشناسی

شاید فکر کنید دوستی یکی دو مدل بیشتر ندارد، اما اینطور نیست!

بلکه در ادامه مشاهده می کنید که تعداد زیادی دوستی داریم که هر کدام ویژگی های خاصی به همراه دارند.

1- دوستی برای لذت بردن و شاد بودن

آیا از همراهی با دوستانتان لذت می برید؟ معمولا به دلیل علاقه‌ ها، ارزش‌ ها، فعالیت‌ های مشابه و اینکه در چه مرحله‌ ای از زندگی هستید، با کسی دوست می‌ شوید. در دسته بندی دوستان این رفقا جای ویژه ای دارند و هر موقع که از روزمرگی خسته می شوید می توانید آنها را ملاقات کنید.

در آن زمان آنها برای شما بسیار مهم هستند و این نوع دوستی را می‌ توان «دوستان یک فصل» نیز نامید. زیرا به عنوان مثال، وقتی از دبیرستان فارغ‌ التحصیل می‌ شوید یا فرزندتان به دبیرستان دیگری می‌ رود، محو می‌ شوند.

2- دوستان خوب

ارسطو این نوع دوستی یا دوستی فضیلتی را عالی ترین شکل دوستی بین دو نفر می داند. در واقع یکی از بهترین دسته بندی دوستان است که می توانید انتخاب کنید.

همیشه برای آنچه واقعا هستیم، این دوستان ما را دوست داشته و ارزش های اخلاقی مشابهی با ما دارند. بر اساس این احترام و تحسین متقابل، ایجاد این دوستی ها قوی تر و طولانی تر هستند.

دانستن این موضوع که دوستان شما در چه دسته ای قرار می گیرند به شما کمک می کند ارزیابی کنید آیا همه افراد زندگی برای شما خوب هستند یا نه! با این حال، من فکر می کنم ارسطو 3 دسته بندی بسیار گسترده را معرفی کرده، بنابراین انواع دوستی را کمی بیشتر توضیح می‌دهیم.

4- فرد وفادار

این فرد شما را دوست دارد بدون توجه به اینکه چه عیبی دارید و برایش مهم نیست که چه اشتباهاتی مرتکب شده‌ اید. همه به یک دوست نیاز دارند که آنها را قضاوت نکند و در همه پستی ها و بلندی ها کنارش باشد.

شاید این یکی از صادقانه ترین انواع دوست باشد که هر کسی آرزوی داشتنش را دارد. به هر حال شما هم باید برای او رفیق وفاداری باشید.

5- دوستان سرگرم کننده

این نوع رفیق، شخصی است که وقتی به خنده یا ماجراجویی نیاز دارید با او تماس می گیرید. این افراد یادآوری می‌ کنند که زندگی سرگرم کننده است و باید زندگی کرد.

وقت گذراندن با این نوع رفقا حال خوبی در شما ایجاد می کند و زندگی را از حالت یک بعد رها می کند.

6- دوست عاقل کاربردی ترین نوع دوستی را دارد

این شخص الهام بخش شماست. هرگز از صحبت کردن با آنها سیر نخواهید شد، زیرا به شما ایده می‌ دهند و این باور را ایجاد می کنند که می توانید به چیزهای بزرگ برسید. هر مکالمه یا تجربه ای با آنها مهم است و شما همیشه قلبی پر از امیدهای جدید دارید.

قدر این نوع دوستی را بدانید و برای حفظ آن تلاش کنید، چون رفاقت با افراد عاقل تاثیر مثبتی بر شما خواهد داشت.

7- دوست شنونده یکی از بهترین ها در دسته بندی دوستان

دوست شنونده یا شاید مادر دوم!

آن دسته از افرادی که در زمان نیاز به گپ یا نصیحت، همیشه حضور دارند فرد مورد علاقه شما هستند. این نوع رفقا همیشه به شما و حرفتان گوش می دهند، قدر آنها را بدانید.

8- افراد غیرقابل اعتماد

انواع دوستی

این دوستی است که باید شش بار با او برنامه ریزی کنید تا بالاخره اتفاقی بیفتد. البته این بدان معنا نیست که آنها به شما اهمیت نمی دهند. اجازه دهید آن‌ها رهبری برنامه‌ ریزی را به عهده بگیرند.

برای خیلی از ما ارتباط با این نوع دوستان بسیار سخت است، اما معمولا جاذبه ای پنهان برای ادامه رابطه در خود دارند.

9- دوست صمیمی

همه به یک یا دو دوست صمیمی نیاز دارند. این شخص برای همیشه در اطراف شما خواهد بود.

شما مدتی در زندگی یکدیگر بوده اید و همه لحظات را با هم گذرانده‌ اید، از دلشکستگی یا اندوه گرفته تا دعواهای کوچک در مورد اینکه نوبت انتخاب فیلم چه کسی است. این دوست واقعی است و شکی نیست که شما همیشه حفظش خواهید کرد. به این رابطه توجه کرده و برایش تلاش کنید.

10- دوست دوران بچگی

قدیمی ترین نوع دوستی، مربوط به دوستی دوران بچگی می شود. وقتی شخصی را از دوران بچگی با خود دارید، یعنی:

  • او را خوب می شناسید
  • خاطرات زیادی با هم دارید
  • او شما را خوب می شناسد
  • روابط عمیق دارید

در واقع بین انواع دوستی، این شکل از رفاقت معنای خاصی برای همه ما دارد.

11- رفاقت فامیلی

همیشه نباید دوستان ما از بین افراد غریبه باشند!

گاهی از بین افراد مافیل و هم خون با افرادی روابط بسیار صمیمی پیدا می کنیم که به آن رفاقت فامیلی گفته می شود. این سبک رفاقت و دوستی هم جذابیت های زیادی دارد و می تواند به روابط بسیار صمیمی بین دو فرد تبدیل شود.

12- دوست گیرنده

متاسفانه در اصطلاحات دوستی، دوستی گیرنده یکی از بدترین انواع رفاقت ها است که یکی از افراد (یا هر دوی آنها) دیگری را برای منفعت خود می خواهند.

دقیقا مانند رابطه شوگرددی با شوگر بیبی که هر دو برای منفعت و خواسته ای در کنار هم هستند.

شاید همه ما از این شکل دوستی و رابطه خوشمان نیاید اما می تواند سبک برد برد در یک رابطه دو طرفه باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

دوست عزیز، اگر به هر دلیل مشکلی در رابطه فعلی خود دارید یا نمی دانید برای دوست شدن با دیگران چه شیوه ارتباطی را باید انتخاب کنید، بهترین کار این است که موضوع را با مشاور روانشناس روابط در میان بزارید تا به صورت ریشه ای مسئله شما بررسی شود.

در صورت تمایل می توانید با مراجعه به بخش مشاوره روانشناسی اینترنتی سایت ویکی روان، به بهترین مشاورین به صورت صوتی، تصویری و تایپی جلسه مشاوره برگزار کنید.

مشاوره روانشناسی از سراسر دنیا

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

یک دیدگاه

  1. به نظر من بهترین مدل دوستی همون آخریش(دوست گیرنده)
    چون اینا برای منفعت خودشون هم شده دیگه ولت نمیکنن
    حالا بستگی هم داره که مثلا ازت چی میخوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا