روابط زناشوییمطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

اصول زندگی مشترک چیست؟ (14 باید و نباید)

زندگی مشترک چگونه باید باشد؟

اصول زندگی مشترک چیست و چرا اینقدر مهم است؟ همیشه بایدها و نبایدهای زندگی مشترک اصلی ترین موضوعی است که در جلسات مشاوره زوج درمانی تلفنی و آنلاین مورد بحث قرار می گیرد. چون اگر زوجین بدانند اصول زندگی مشترک چگونه باید باشد خودشان می توانند از بسیاری مشکلات پیشگیری کنند. البته به صورت پیش فرض در جلسات مشاوره پیش از ازدواج اصول اولیه زندگی مشترک مورد بررسی قرار می گیرد، اما بعضا افراد آنها را جدی نمی گیرند یا فراموش می کنند! با این حال در این مطلب سایت مشاوره روانشناسی تلفنی ویکی روان، به بررسی دقیق اصول زندگی زناشویی موفق می پردازیم.

اصول زندگی مشترک چیست؟

با مطالب علمی و روانپزشکی در سایت ویکی روان همراه باشید.

یک ازدواج خوب و موفق، ازدواجی است که در آن هر یک از زوجین مخفیانه گمان می کند که ازدواج خوبی داشته است. این نوع ازدواج فقط اتفاق نمی‌ افتد و شانس هم نیست.

عاشق شدن و احساس خوشبختی (بیشتر اوقات) نیاز به سطحی از انرژی و تعهد دارد که به ندرت در خشنودی لحظه ای دیده می شود

حتی یک زن و شوهر ممکن است ارتباط و سازگاری خوبی داشته باشند، اما رابطه آنها نیاز به خدمات و توجه مداوم دارد تا سالم و شاد بماند. به همین خاطر یادآوری اصول اساس زندگی مشترک بسیار مهم تر از چیزی است که الان در ذهن دارند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

چرا شناخت اصول زندگی مشترک بسیار مهم است؟

همانطور که قبلا در ویکی روان در مقاله تعریف روابط زناشویی چیست گفتیم، نوع و شیوه ارتباط زن و مرد بعد از ازدواج روی کیفیت نهایی زندگی مشترک و زندگی فردی آنها تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل زوج درمانگر ها تاکید دارند تا از ابتدای ازدواج زوجین باید بدانند زندگی مشترک چگونه باید باشد و اصول پایداری زندگی مشترک چه چیزهایی است!

اگر بدانید راه رسیدن به آرامش در زندگی مشترک چقدر می تواند آسان باشد، ادامه این مطلب ویکی روان را با دقت بیشتری مطالعه می کنید تا در شناخت اصول زندگی مشترک استاد شوید.

اصول زندگی مشترک چیست؟

در ادامه به مهم ترین عواملی می پردازیم که بایدهای زندگی مشترک موفق را تشکیل می دهند.

1- عشق، از مهم ترین اصول اخلاقی در زندگی مشترک است

عشق یک احساس و تعهد برای ارضای نیازهای همسرتان است. در واقع، وقتی کسی را دوست دارید، از برآوردن نیازهای او لذت می برید.

تعریف عشق در روانشناسی ویژگی های زیادی دارد. صبور، مهربان، بخشنده است، اشتباهات را نادیده می گیرد و امتیازی را حفظ نمی کند. برای برتری رقابت نمی کند. نمی گیرد. عشق می بخشد.

در یک ازدواج سالم، زن و شوهر متعهد به رفع نیازهای عاطفی، روحی، روانی و صمیمی یکدیگر هستند

اگر شما یا همسرتان دیگر به برآوردن نیازهای یکدیگر اهمیت نمی دهید یا اگر به نیازهای خود بیشتر از نیازهای همسرتان اهمیت می دهید، ازدواج شما سالم نیست. از میان دلایل زیادی که زوج ها برای طلاق ارائه می دهند، یکی از رایج ترین آنها این است که آنها از هم جدا شده اند و از عشق دور شده اند.

بد نیست نگاهی به مقاله راه های داشتن عشق پایدار در ویکی روان بیندازید.

2- وفاداری جنسی از بایدهای زندگی زناشویی است

وفاداری جنسی در ازدواج فقط بدن ما را شامل نشده و همچنین شامل چشم، ذهن، قلب و روح ما نیز می شود. وقتی ذهن خود را به خیال پردازی های جنسی در مورد شخص دیگری اختصاص می دهیم، وفاداری جنسی را فدای همسر خود می کنیم. وقتی لحظات صمیمیت عاطفی را به دیگری تقدیم می کنیم، وفاداری جنسی را از بین می‌ بریم.

یکی از رایج ترین موضوعات جلسات مشاوره درمان خیانت زناشویی، به افرادی مربوط می شود که اصول اولیه زندگی مشترک را نمی دانند و دانسته و ندانسته وفاداری جنسی خود را زیر سوال می برند!

3- ارتباطات مفید از اصول زندگی مشترک می باشد

«خوشبختی همیشه یک افسانه نیست. این یک انتخاب است.» – فاند ویور (Fawn Weaver)

و این انتخاب با برقراری ارتباط آغاز می شود. افراد ممکن است بسیار شهودی و همدل باشند، اما ذهن خوان نیستند.

ارتباط مستلزم شجاعت است. استقبال و دعوت از ارتباط با شریک زندگی خود برای یک ازدواج سالم ضروری است. در یک ازدواج سالم، زن و شوهر امیدها، خواسته‌ها، رویاها، ترس‌ ها، نگرانی‌ ها و نیازهای خود را نه به شیوه‌ ای منفی، بلکه به شیوه‌ ای مثبت و امیدوار کننده بیان می‌ کنند.

4- فروتنی داشتن از اصول اخلاقی در زندگی مشترک است

همه ما نقاط ضعفی داریم و روابط همیشه این عیوب را سریعتر از هر چیز دیگری روی زمین آشکار می کند. یکی از پایه های اساسی یک ازدواج سالم این است که بپذیرید کامل نیستید، اشتباه می کنید و نیاز به بخشش دارید. داشتن نگرش برتری نسبت به شریک زندگی باعث رنجش می شود و از پیشرفت رابطه شما جلوگیری می کند.

تمرین فروتنی بهترین توصیه به افرادی است که مدام سوال می کنند زندگی مشترک چگونه باید باشد؟ دوست عزیز، اصول زندگی مشترک می گوید گاهی باید فراموش کنی و بگذری تا زندگی بهتری داشته باشی.

5- احترام متقابل از اصول موفقیت در زندگی مشترک است

امتیاز و برتری در یک ازدواج سالم وجود ندارد.

در یک رابطه سالم، زن و شوهر به یکدیگر احترام می گذارند؛ آن ها با هم برابرند. آن ها برای نظرات و دیدگاه های یکدیگر ارزش قائل هستند حتی زمانی که با هم اختلاف نظر دارند. احترام متقابل اصلی مهم برای داشتن زندگی زناشویی طولانی مدت و با کیفیت می باشد.

6- داشتن اشتراک‌ ها کار را ساده تر می کند!

داشتن تفاهم و اشتراک علائق مشابه باعث ایجاد یک ازدواج سالم می شود. مهمترین مواردی که یک زوج با هم تفاهم دارند ارزش ها، استانداردها و باورها هستند، زیرا این ها بلوک های سازنده سازگاری هستند. به همین خاطر در جلسات مشاوره پیش از ازدواج حضوری یا غیرحضوری، مشاورین به دنبال پیدا کردن مشتراک بین زوجین می باشند.

7- صبر و بخشش از اصول زندگی مشترک هستند

از آنجا که هیچ کس کامل نیست، صبر و گذشت همیشه در یک رابطه زناشویی مورد نیاز است. هر یک از زوجین موفق یاد می گیرند که صبر و بخشش بی پایان به شریک زندگی خود نشان دهند. آنها متواضعانه عیب های خود را می پذیرند و از شریک زندگی خود انتظار کمال ندارند. آنها اشتباهات گذشته را در تلاش برای گروگان گرفتن شریک زندگی خود مطرح نمی کنند.

8- توانایی حل تعارض از اصول زندگی زناشویی موفق است

در هر رابطه ای اختلاف نظر وجود دارد. اما هر زوجی نمی داند که چگونه مشکلات را به شیوه ای سالم بیان کرده یا آنها را به گونه ای حل کند که در نهایت رابطه را تقویت کند. بنابراین آنها گاهی برای سالها از مسائل اجتناب می کنند.

زوج های سالم سر خود را در برف فرو نمی برند. آستین ها را بالا می زنند و به شیوه ای مثبت و سازنده از طریق تعارض کار می کنند

حتی در صورت لزوم برای حل مشکلاتشان به مشاوره ازدواج مراجعه می کنند.

9- داشتن از خود گذشتگی از بایدهای زندگی مشترک است

مشاوره آنلاین قبل از ازدواج در ویکی روان

اگرچه این مساله هرگز در هیچ تحقیقی نشان داده نخواهد شد، اما بیش از هر دلیل دیگری به خاطر خودخواهی از بین می رود. این دقیقا همان چیزی است که با تعریف ازدواج مغایرت دارد. نظرسنجی ها آن را به مسائل مالی، عدم تعهد، خیانت یا ناسازگاری نسبت می دهند، اما علت اصلی اکثر این دلایل خودخواهی است.

یک فرد خودخواه تنها به خودش متعهد است، صبر کمی نمی کند و هرگز یاد نمی گیرد که چگونه یک همسر موفق باشد. امید، رویاها و زندگی خود را به شریک زندگی خود بدهید و با هم زندگی کنید. این از اصول زندگی مشترک است.

10- با هم رشد کنید

ازدواج باید امن ترین مکان برای آزاد بودن زن و شوهر و رشد پتانسیل کامل آن ها باشد.

مردم در طول سال ها به امید بهتر شدن، تغییر می کنند. یک زوج می توانند با هم رشد کنند یا از هم جدا شوند. یادگیری انعطاف پذیری و پذیرش همسر در حین تکامل برای داشتن یک ازدواج سالم حیاتی است

خیلی چیزها بدتر از این است که احساس کنید همسرتان آن ها را نمی پذیرد.

11- اعتماد کردن از اصول زندگی مشترک بعد ازدواج است

اعتماد بنیانی است که ازدواج های سالم و سعادتمند بر پایه آن شکل می گیرند و دوام می آورند، چون یکی از اصول پایداری زندگی مشترک است. سوظن ها و مفروضات زمانی ازدواج را مسموم می کنند که اعتماد وجود نداشته باشد.

اعتماد یکی از اصول اساسی ازدواج سالم و شاد است. شما می توانید هر چیز دیگری داشته باشید، اما ازدواج شما بدون اعتماد شکست خواهد خورد.

12- دوست و عاشق هم باشید

برای اینکه با اهمیت عشق که یکی از اصول زندگی مشترک آشنا شوید در اینجا چند سوال برای شما وجود دارد:

  • آیا همسرتان را دوست دارید؟
  • آیا از دوستی با او لذت می برید؟
  • آیا همسرتان بهترین دوست شماست؟
  • آیا او اولین فکر شما در صبح و آخرین فکر شما در شب هست؟
  • آیا از لمس صمیمانه آن ها و تحت تاثیر قرار گرفتنش لذت می برید؟
  • آیا فکر کردن به او شما را خوشحال می کند؟

یادتان باشد زندگی مشترک بدون دوست داشتن معنایی ندارد. اصول زندگی زناشویی موفق را عشقی که بین زن و مرد است تشکیل می دهد، پس با راه های گفتن دوستت دارم به همسر را تمرین کنید تا به مرور تسلط پیدا کنید.

«عشق در آتش دوستی سوختن است.» – بروس لی.

13- همکاری کردن از اصول زندگی مشترک است

بار اداره خانواده نباید تنها بر دوش یک نفر باشد، در هر ازدواج دو نفر وجود دارد. هر دو باید مسئولیت های کسب درآمد، تربیت فرزندان و کارهای خانه و مسئولیت ها را به اشتراک بگذارند. هیچ کدام از زوجین نباید انتظار داشته باشد و منتظر شود. همسر شما شریک زندگی شماست، نه کمک اجیر شده.

یعنی پاسخ به سوال زندگی مشترک چگونه باید باشد این است که مشارکت در تمام امور باید صورت بگیرد تا بایدهای زندگی مشترک محقق شود.

14- با خودتان و دیگران واقعی و شفاف باشید

ازدواج سالم، ازدواجی است که در آن همسران می توانند با خودشان صادق باشند. اگر مجبورید وانمود کنید کسی هستید که آرامش خود را حفظ کرده و ازدواجی شاد دارید، ازدواج شما سالم نیست و شما واقعا خوشحال نیستید.

اگر نمی توانید با همسرتان خود واقعی باشید، پس با چه کسی می توانید؟

یک ازدواج سالم مکانی امن است که در آن هر دو همسر می توانند راحت باشند و احساس آزادی کنند چون می دانند که پذیرفته شده اند و به آن تعلق دارند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان درباره اصول زندگی مشترک چیست؟

اصول پایداری زندگی مشترک تضمین کننده زندگی فعلی ما است. زندگی زناشویی اتفاقی است که برای زنده نگه داشتن آن باید تلاش کنیم و سبک زندگی خاصی را پیش بگیریم. حالا که می دانید اصول اولیه زندگی مشترک چیست باید آنها را آنقدر تمرین کنید تا ملکه ذهنتان شود و از همسر گرامیتان بخواهید او هم علم خود درباره اصول زندگی زناشویی موفق افزایش دهد.

اگر به هر دلیل نیاز داشتید با یک مشاور روانشناس درباره بهبود کیفیت زندگی زناشویی خود صحبت کنید، می توانید با مراجعه به بخش مشاوره ازدواج تلفنی و آنلاین سایت ویکی روان، با بهترین مشاورین کشور از سراسر ایران و جهان جلسه مشاوره برگزار نمائید. برای مشاهده لیست مشاورین زود درمانگر روی دکمه زیر کلیک کنید:

بهترین مشاور ازدواج

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا