مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

آزادی در خانواده چیست؟ (۵ نوع آزادی در خانواده)

آزادی در خانواده چیزی است که معمولا نادیده گرفته می شود اما همانطور که در جلسه های مشاوره خانواده درمانی گفته می شود اهمیت بسیار زیادی در رشد و بالندگی اعضا خواهد داشت؟ اما منظور از آزادی در خانواده چیست و آزادی فرزندان در خانواده و آزادی زن در خانواده به چه مواردی گفته می شود؟ در ادامه این مطلب ویکی روان به تمام این موضوعات می پردازیم.

منظور از آزادی در خانواده چیست؟

نقش والدین در خانواده

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

آزادی در خانواده یعنی به حقوق تمام اعضا در بستر خانواده احترام گذاشته شود.

بر اساس تکنیک های مدیریت کردن خانواده هر عضوی در خانواده دارای حقوقی است که اگر به آنها توجه نشود می تواند به اشکال مختلف مانند سرکشی ها، اختلافات خانوادگی یا حتی مشکلات روانی خود را بروز دهد.

پس معنی آزادی در خانواده از دید روانشناسی احترام گذاشتن به تمام حقوق قطعی و واقعی افراد است که باعث نزدیک تر شدن اعضا به یکدیگر و رشد جمعی خانواده خواهد شد.

برای اطلاع بهتر پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف خانواده واقعی چیست را حتما در سایت ویکی روان مطالعه نمائید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

انواع آزادی در خانواده کدام است؟

مشاوره روانشناسی خانواده اینترنتی

اگر ما بتوانیم برخی اصول ساده، اساسی و متاسفانه نه چندان عادی را در روابط با افراد نزدیک خود پرورش دهیم، واقعا به حفظ صلح و هماهنگی کمک کرده ‌ایم.

هر چه معلمان و یا اعضای خانواده بیشتر به هماهنگی با مهارت ‌های حل مناقشه سالم بپردازند، اعضای خانواده یا دانش آموزان از شادی و امنیت بیشتری برخوردار می ‌شوند

اگر روی رشد هوش هیجانی فرزندتان متمرکز هستید، این دستور العمل ‌های مربوط به آزادی در خانواده می توانند قطب ‌نمای قدرتمندی برای ارتباط سالم فراهم کنند:

  1. آزادی برای دیدن و شنیدن (درک) آنچه در اینجا وجود دارد و حالا، به جای آنچه که بوده، یا باید باشد
  2. آزادی اندیشیدن به جای آنچه باید به آن فکر کند
  3. آزادی احساس آنچه فرد احساس می کند، به جای آنچه که باید احساس کند
  4. آزادی خواستن (آرزو) و انتخاب آنچه می‌ خواهد، به جای آنچه باید بخواهد
  5. و آزادی تصور خود شکوفایی، به جای نقش سخت بازی کردن و یا همیشه در حال نقش بازی کردن بودن

این آزادی ها به معنای پذیرش کامل و یکپارچگی کامل خود است همان چیزی که در خانواده درمانی روی آن تاکید زیادی می شود. قدرت فردی عظیمی از این آزادی ها ناشی می شود. تمام انرژی فرد آزاد است تا تا بتواند با تأمین نیازهای خود با دنیا کنار بیاید. این یک آزادی کامل را فراهم می کند که به عملکرد کامل می‌انجامد.

این پنج آزادی باعث ایجاد ارتباطات صحیح می شود، برخلاف هر نوع سیستم کمال گرایی که آنچه هر شخص باید فکر کند، باید احساس کند، باید بخواهد را ارزیابی می کند.

خانواده های سالم دارای اختلاف و اختلاف نظر هستند، اما هر کس اجازه دارد آنچه را احساس می کند را احساس کرده و فکر کند و به فکر مراقبت از یکدیگر باشند، با نیازهای یکدیگر آشنا بوده و به دنبال پیدا کردن راه ‌حل‌ ها هستند، به جای اینکه تشخیص دهند چه کسی مقصر است و چه کسی بیشتر از دیگران احساس درستی دارد.

مشاوره خانواده در ویکی روان

اهمیت آزادی فرزندان در خانواده چیست؟

هنگامی که این آزادی‌ ها پرورش می‌ یابد، کودکان به راحتی حقیقت آنچه احساس می‌ کنند و می ‌خواهند را بدون نیاز به ویرایش از طریق یک فیلتر آنچه قابل ‌قبول یا قابل ‌قبول نیست، به والدین خود خواهند گفت.

به این ترتیب کودکان سالم می توانند در هر شرایطی به حمایت والدین خود دسترسی یابند که این باعث کاهش احساس ناتوانی، شرم، غلبه، کینه و عصیان می شود.

با وجود آزادی در خانواده کودکان یاد می ‌گیرند که احساسات واقعی خود را از طریق مدل ‌سازی والدین خود، به خصوص با استفاده از “من” بیان کنند

به عنوان مثال، “من مضطرب و ناامید هستم، این کار برای من مناسب نیست” بیان احساساتی است که به اعضای خانواده در درک اطلاعات مرتبط با نگرش شما کمک می ‌کند و باعث ایجاد بینشی در مورد وضعیت داخلی یک فرد می ‌شود و دعوت به همکاری می ‌کند.

یا “شما بی ملاحظه، خودخواه، بی دغدغه هستید، آیا نمی بینید که واقعا مرا تحت فشار قرار داده اید؟” قضاوت های ارزیابی کننده‌ ای هستند که از دفاع، درگیری و رقابت دعوت می کنند.

بسیار خوب است که رفتار کودک شما تاثیر ناراحت‌ کننده ‌ای بر روی شما داشته باشد، خوب است که شنیدن برخی عبارات برایشان سخت است، خوب است که آنها واکنش عاطفی نشان می دهند، اشکالی ندارد که آنها افکار و احساسات خود را بیان می کنند.

اغلب تعارضات در اغلب خانواده ‌ها به این دلیل ایجاد می‌ شوند که بیشتر به ابراز انتقاد، حمله یا شکایت به جای شنیدن و بیان افکار و احساسات شاد می ‌پردازند و اجازه و تأیید احساس یا نیاز واقعی داده نمی‌ شود.

حتما در ویکی روان بخوانید: منظور از تعاملات خانوادگی چیست؟

نحوه اجرای آزادی در خانواده چطور باشد؟

مشاوره روانشناسی خانواده اینترنتی

در مورد اهمیت وجود آزادی در خانواده صحبت کردیم اما چطور باید آزادی فرزندان در خانواده را اجرایی کرد؟

خوب به موارد زیر دقت کنید:

  • اگر کودک شما ناراحتی خود را به این دلیل ابراز کرد که شما به اندازه کافی سریع پاسخ ندادید یا اینکه از نحوه پاسخگویی شما استقبال نکردند یا پاسخی ندادند
  • اگر غذا را دوست ندارند
  • یا به دلیل اینکه  ۵ دقیقه با تأخیر او را آماده کرده ‌اید یا از این که امروز باران می بارد ناراضی هستند
  • یا این واقعیت که شما از آنها خواسته اید بارانی بپوشند زیرا باران می بارد
  • یا آنها ناامید شده اند زیرا خواهر یا برادرشان خوراکی مورد علاقه او را به پایان رسانده اند
  • یا از اینکه دفتر مشق خود را در مدرسه گذاشته اند و نمی توانند تکالیف خود را انجام دهند بیش از حد ناراحت هستند

اجازه دهید اول احساس خود را به جای واکنش تدافعی نشان داده و آنها را تصدیق کنیم. وقتی با حالتی تدافعی واکنش نشان می ‌دهیم، آن‌ ها را در کش ‌مکش، سردرگمی، شاید احساس گناه، یا بی‌ میلی در مورد احساساتی که بیان کرده ‌اند، رها می‌ کنیم.

وقتی افکار و احساسات کودکمان با احترام شنیده می شوند، این امکان برای آنها فراهم می ‌شود تا با احترام افکار و احساسات ما را بشنوند و سپس کار مشترک برای یافتن راه حل، مرحله طبیعی بعدی است.

این دقیقا احترام گذاشتن به آزادی فرزندان در خانواده است که باید توسط والدین رعایت شود. از خوب بتوانید به موارد بالا دقت نمائید در نهایت وجود آزادی در خانواده را اجرایی کرده اید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان درباره اهمیت آزادی در خانواده

بارها در ویکی روان درباره راه های رسیدن به خانواده موفق صحبت کردیم، یادتان باشد داشتن آزادی در بستر خانواده برای تمام اعضا مهم است و باعث رشد و شکوفایی آنها می شود.

اگر به هر دلیل در خانواده مشکلاتی بین اعضا دارید یا احساس می کنید حضور یک مشاور می تواند شما را به مسیر بهتری برساند، می توانید در بخش مشاوره آنلاین روانشناسی سایت ویکی روان با مشاور مورد نظرتان از سراسر دنیا جلسه مشاوره خانواده آنلاین به شکل صوتی و تصویری برگزار نمائید.

کافیست روی دکمه زیر کلیک نمائید:

مشاور خانواده آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا