روابطموفقیت

چگونگی تاثیر گذاشتن بر دیگران در روابط

مطمئن باشید تاثیر گذاشتن بر دیگران میتواند شاه کلید روابط شما باشد. ارتباط های زیادی به دلیل عدم توانایی ما در تاثیر گذاری بر دیگران هدر میروند و ما نمیتوانیم به خواسته های خود برسیم. با آگاهی از روش های تاثیر گذاشتن بر دیگران میتوانید به این اطمینان برسید که ارتباط های شما مدیریت میشوند و برای همه آنها برنامه خواهید داشت.

با ویکی روان همراه باشید.

آشنایی با راه های تاثیر گذاشتن بر دیگران

اگر میخواهید توسط دیگران دوست داشته شوید میبایست برخی رفتارها و احساسات در شما تغییر یابد. تمیز و مرتب بودن ،جذاب بودن ،قاطع بودن ،مودب بودن و بسیاری ویژگی های دیگر باعث تاثیرگذاشتن شما بر اطرافیان خواهد شد رفتار دوستانه و صمیمانه شما باعث دوست داشتنی تر شدن شما می شوند.

این بدان معناست که ما کارهایی را که باید انجام بدهیم نمی دهیم و قصد تغییر دادن راه و روش خود را نیز نداریم خیلی راحت می‌گوییم چرا نمی‌توانند من را همین‌طور که هستم بپذیرند و دوست داشته باشند؟

واقعیت این است که برای آن‌که دوستمان بدارند باید دوست داشتنی باشیم.

دوست داشتنی شدن کار زیاد سختی نیست برای شروع بهتر است وقتی با دیگران روبه رو می شوید لبخند بزنید و با روی باز با آنها صحبت کنید رفتاری دوستانه و صمیمی داشته باشید از مشکلات آنها با خبر شوید و سعی کنید درکشان نمایید و به احساساتشان توجه کنید.

وقتی با دیگران رو به رو می شوید بلافاصله سلام کنید. منتظر نمانید آنها سلام کنند آنها را به اسم کوچک صدا بزنید نشان دهید که از دیدنشان خوشحال هستید.

حتما طوری رفتار کنید که انگار از زندگی حسابی لذت می برید همیشه به خوبی‌ها فکر کنید حتی اگر زیاد هم مایل نیستید خود را مثبت نشان دهید هرگز شکایت نکنید و غر نزنید.

برای تاثیر گذاشتن بر دیگران باید جذاب باشید

جذابیت چیزی سوای زیبای است. شخصی می‌تواند زیبا باشد ولی هرگز جذاب نباشد و همچنین می‌تواند جذاب باشد ولی زیبا نباشد. طرز سلوک آدمی انتخاب لباس‌ها، حالت‌های روانی و ….در این امر بسیار موثر است.

اگر می‌خواهید فردی موفق و نافذ در قلب‌ها باشید و از موفقیت لذت ببرید نخست باید با خودتان ارتباط صحیح برقرار کنید. زیرا معنی و مفهوم رویداد های زندگی را خودتان تایین می کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

همیشه تمیز و مرتب باشید

وقتی تمیز و مرتب باشید این هماهنگی شما را جذاب می کند. آن چه مهم است تمیز و مرتب بودن در عین سادگی است. افرادی که به آراستگی خود توجه ندارند از جذابیت و نفوذ خود بر دیگران می کاهند. بیشتر افراد برای آن‌که جذاب باشند و تاثیر گذاشتن بر دیگران را اجرا کنند شلوغ می‌کنند و مدام حرف می زنند و این بزرگترین اشتباه برای جذاب بودن است. دوستی حرف زیبایی می زد و می‌گفت: نگفتن صلاح است، کم گفتن طلا است، پر گفتن بلا است.

تأثیر سکوت

سکوت تاثیر روانی فوق‌العاده‌ای دارد و شما را با شخصیت تر و عاقل تر و قابل اعتماد تر معرفی می‌کند که برای ایجاد صمیمیت و تداوم آن زمینه مساعدی است. ولی سکوت نباید ناشی از خجالت و عدم اعتماد به نفس باشد. در این صورت از جذابیت می کاهد. وقتی نرم و با لطافت و متانت صحبت کنید نخستین گام برای جذاب بودن و تاثیر گذاشتن بر دیگران را برداشته اید. داد و فریاد را نیندازید. آدم های عصبی و خشن برای صمیمیت, نامناسب هستند و هرگز جذاب نخواهد بود. همچنین یاد گیری تکنیک های چگونه صحبت کردن شما را در راه رسیدن به خواسته خودتون کمک میکند.

تاثیر گذاشتن بر دیگران

باید برای تاثیر گذاشتن بر دیگران مودب باشید

افراد بی ادب که ظاهری آراسته دارند هرگز مورد علاقه دیگران نخواهند بود. اگر صبح ناراحت و کسل از خواب بیدار شده اید به جای آرامی بروید و به آهستگی با خود تکرار کنید: من خوشحالم، من می‌خواهم شاد و جذاب باشم.

یا در هنگام برخاستن از خواب به راز و نیاز با پروردگارتان بپردازید و در ادامه بگویید: امروز سلامتی، موفقیت شادی زیبایی جذابیت و صمیمیت به من تعلق دارد و آن گاه در طلب این خواسته ها گام بردارید. همیشه تبسم کنید ولی شوخی زیادی از جذابیت می کاهد. در تبسم، سنگینی و متانت است و جذابیت ولی در خنده و شوخی بی مورد سبکی و کاهش جذابیت.

منظور تاثیر گذاشتن بر دیگران باید قاطع باشید

برای تاثیر گذاشتن بر دیگران باید قاطع باشید و هدف‌های‌تان را مشخص کنید افراد مصمم و پر تلاش، چون همیشه دارای برنامه‌ریزی منظمی هستند، دارای جذابیت زیادی می‌باشند. آن ها با اعتماد به نفس به اینجاد روابط صمیمانه خود ادامه می دهند. هدیه دادن فوران و انفجار صمیمیت است.

به ویژه اگر طرف مقابل انتظار این هدیه را نداشته باشد و هرگز اهمیتی ندارد که هدیه چه نوع یا جنسی باشد. مهم اهمیت دادن به طرف مقابل است. مواظب صحبت ها و افکارتان باشید زیرا ذهن نیمه هوشیارتان هر اعتقادی را که به زبان بیاورید، در خود حفظ می کند و آن را می پذیرد با صحبت‌های شیرین و دلچسب روحیه خود را تقویت و شاد کنید و از واژه های نمی‌توانم و نمی‌شود و … هرگز استفاده نکنید و به این فکر باشید که می‌خواهید روز خوبی را در کنار خانواده و دوستان با شادی بگذرانید.

حقیقت چگونگی تاثیر گذاشتن بر دیگران؟

تأثیرپذیری یا تاثیر گذاشتن بر دیگران و حدود و کیفیت آن، بستگی به توانایی‌ها و قابلیت های انسان در ابعاد مختلف دارد. مهم ترین اموری که در اثرگذاری دخالت دارند، ویژگی های معنوی و روحی از قبیل اراده استوار، اخلاق نیکو، حسن معاشرت و آگاهی‌ها و توان های علمی بالاست.

اثر پذیری مثبت نیز به میزان انعطاف پذیری و حقیقت طلبی شخص، ارتباط دارد. تأثیر پذیری‌های منفی، برخاسته از ضعف آگاهی و اراده است. بنابراین، هر اندازه در تقویت اراده خود و گسترش صفات نیک و خلق و خوی پسندیده و افزون سازی آگاهی ها و دانش های خویش، به ویژه در زمینه مسائل دینی، فرهنگی و اجتماعی، تلاش کنید، به تدریج توان تأثیرگذاری بیشتری خواهید داشت. با رعایت اصول و نکات زیر، می‌توانید میزان تأثیرگذاری خـــــود را افزایش دهید:

برخورد با نشاط

اولیــن روش موثر ارتباطی، به منظور جلب نظر دیگران و تاثیر گذاشتن بر دیگران، داشتن برخورد شاد و با نشاط است.

لحظه اول ملاقات، از اهمیت زیادی برخوردار است به نحوی که موفقیت یا شکست در ایجاد ارتباط موءثر، به آن بستگی دارد.

سلام و احوال پرسی کردن، تبسم بر لب داشتن، احترام به طرف مقابل و پذیرش وی، راه نفوذ در قلب اوست. در آداب اسلام نیز نسبت به اموری از قبیل سلام کردن، مصافحه، تبسم، احترام، ابراز محبت و علاقه قلبی به دیگران، سفارش زیادی شده است.

تاثیرگذاری

آغاز مثبت برای تاثیر گذاشتن بر دیگران

یک یا چند نکته مثبت و ارزشمند را در طرف مقابل شناسایی و برجسته سازید و با تحسین صادقانه به جهت وجود آن امور مثبت، ارتباط خود را با وی محکم سازید و هیچ گاه رابطه خود را با نکته‌ای منفی آغاز نکنید.

عدم سرزنش مستقیم راهی برای تاثیر گذاشتن بر دیگران

در صورتی که اشتباه و لغزشی در طرف مقابل مشاهده کردید، به طور مستقیم از او گلایه نکنید و وی را مورد انتقاد مستقیم و سرزنش قرار ندهید. وقتی تذکر اخلاقی با کنایه و اشاره گفته شود، زودتر اثر می بخشد تا این که با صراحت از گناه یا اشتباه انتقاد شود. چه بسا برخورد مستقیم و بی پرده با گناه و لغزش در مراحل اولیه، سبب گستاخی و جرأت بیشتر وی شود و زشتی کار در نظر او رنگ باخته، به توجیه آن بپردازد و یا به شکل دیگری مقاومت کند. بنابراین، باید مانند یک دوست دلسوز یا مشاوری دانا، با خطاکار برخورد کنید.

خودگشایی

قبل از انتقاد از دیگران، می توانید به برخی از اشتباهات، شکست ها و ناکامی های خود در زندگی و چگونگی اصلاح و بهبود آنها اشاره کنید. اعتراف به خطاهای خویش، باعث نزدیکی به شخص می شود و راه صمیمیت را هموار می کند. در این جا اطلاعاتی در زمینه های مختلف و برخی مشکلات و پیشینه خود ارائه کنید تا زمینه مراوده و ارتباط فراهم شود.

خودگشایی، اضطراب را کاهش می دهد. چون آنان اطمینان می یابند که در دچار شدن به ترس‌ها، تردیدها، مشکلات، سختی ها و ناکامی‌های خود تنها نیستند

در استفاده از این روش، نباید افراط کرد زیرا موجب می شود توجه شخص بیش از حد به شخص شما معطوف شود و از طرف دیگر، این مسئله نباید موجب افشای اسرار و رازهای پنهان آدمی شود.

شنونده خوب بودن بهترین راه تاثیر گذاشتن بر دیگران

بکوشید شنونده خوبی باشید و زمینه ای فراهم آورید که دیگران درباره خود، برای شما حرف بزنند. اگر کسی احساس کند شنونده خوبی برای سخنان خود یافته است، به راحتی می تواند افکار و احساسات خود را به او منتقل کند و به ایجاد ارتباط با او اقدام کند. در این مرحله، شنونده می‌تواند به تأثیرگذار خوبی تبدیل شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، شنونده بسیار خوبی بود. همین خلق نیکوی آن حضرت، یکی از مهم ترین عوامل محبوبیت او در بین مردم بود و موجب شد که آن حضرت بتواند تأثیرات عمیقی در جامعه به جای گذارد

ابراز احساسات

یکی دیگر از عوامل مؤثر در تاثیر گذاشتن بر دیگران، تشخیص دقیق احساسات طرف مقابل و برجسته کردن آنها است. با بازگردانی احساسات به گوینده، به او القا می کنیم که سخنانش را فهمیده، برای او ارزش و احترام قائلیم.

شنونده خوب، آن است که با ابراز احساسات مثبت، به عنوان عکس العمل، تأثیرگذاری خود را افزایش دهد. ابراز احساساتی نظیر حرکت سر، به نشانه تأیید گفتار طرف مقابل، باز کردن چشم ها و کشیدگی صورت به موقع شگفت زدگی، تحسین زبانی و استفاده از بعضی تکیه کلام ها چون آفرین، چه جالب، از عوامل مؤثر در این زمینه است.

به عبارت دیگر، به پیام های کلامی و غیرکلامی مخاطبان، پاسخ و واکنشی صادقانه، عینی، دل‌سوزانه داشته باشید و با آنان همدل باشید تا آنان دریابند شما به آن چه آنها می گویند، گوش می‌دهید و صحبت های آنان را دنبال می کنید.

ارج گذاری

به دیگران اعتبار بدهید. شخصیت‌شان را ارج بنهید و کاری کنید که احساس اهمیت و شخصیت کنند.

پذیرش مثبت بدون شرط

کاری کنید که طرف مقابل احساس کند او را به دلیل ارزش ذاتی‌اش پذیرفته اید و به او اهمیت می دهید و به عنوان یک انسان، مورد احترام صادقانه و خالصانه شما قرار گرفته است و بدون توجه به نکات ضعف و عیوبی که دارد، مورد پذیرش شماست.

این توجه و پذیرش مثبت، به طرف مقابل، احساس ارزشمندی می بخشد و تأثیرپذیری اش را نسبت به شما افزایش می دهد. بنابراین، باید طرف مقابل را بدون قید و شرط و صرفاً به خاطر ارزش ذاتی و ماهیت انسانی اش پذیرفت و به او احترام صادقانه گذاشت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

رفتار مطلوب

رفتارهای خوبی را که از دیگران نسبت به خود انتظار دارید، نسبت به او انجام دهید و به عبارت دیگر آن چه را برای خود می پسندید، برای وی نیز بپسندید و او را به سوی آن رهنمون شوید.

به یاد داشته باشید تاثیر گذاشتن بر دیگران راهی برای موفقیت در زندگی شخصی و اجتماعی شماست. با تمرین و ممارست در راهکارهای بالا بدون شک شما قادر به تاثیر گذاشتن بر دیگران خواهید بود و ظهور موفقیت را شاهد خواهید بود.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا