مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

20 راه زندگی با نامادری از دید روانشناسی

راه و رسم زندگی با زندگی با مادر ناتنی

زندگی با نامادری گاهی می تواند برای بعضی از افراد آنقدر سخت باشد که آن را یک جهنم واقعی تصور کنند! اما همیشه زندگی با مادر ناتنی آنقدرها هم که می گویند بد نیست و می توانید به راحتی اوضاع را مدیریت کنید. یکی از موضوعات بسیار مهم در جلسات مشاوره خانواده تلفنی و آنلاین همین مسئله ارتباط با نامادری است که بسیار ساده توسط مشاورین روانشناس حل می شود. به هر حال اگر شما هم دغدغه شبوه برقراری برخورد با نامادری را دارید، این مطلب سایت ویکی روان برای شماست.

راه و رسم زندگی با نامادری چیست؟

با مطالب روانشناسی روز در ویکی روان همراه باشید.

دوست عزیز، مهم ترین چیز برای یادگیری شیوه زندگی با مادر ناتنی این است که ذهنیت های قبلی خود را دور بریزید و واقعیت زندگی خود را بسازید. یادتان باشد نباید اجازه دهید دیگران برای شما تصمیم بگیرند و چون آنها تجربیان اشتباهی داشته اند پس شما هم با نامادری خود همان رفتار را داشته باشید.

خوب به نکات کلیدی زندگی با نامادری که در ادامه آورده شده دقت کرده و آنها را به مرور زمان اجرایی کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان

نامادری کیست؟

قبلا در مقاله تعریف خانواده ترکیبی (ناتنی) در ویکی روان توضیحاتی در مورد اینکه نامادری کیست دادیم، اما در ادامه توضیحات بیشتر مورد نیاز است.

زنی که پدر شما پس از پایان ازدواج یا رابطه با مادرتان با او ازدواج می کند نامادری است.

نامادری ها یا مادرهای ناتنی با چالش های زیادی روبرو هستند که یکی از مهمترین آنها نام وحشتناک آنهاست. اگرچه عبارت «خانواده ناتنی» رایج است (حدود 10٪ از خانواده های بریتانیا بر اساس سرشماری بریتانیا در سال 2011 ) دشوار است که دقیقا بگوییم خانواده ناتنی چیست.

آیا این خانواده ها شامل انواع خانواده هایی می شوند که در آن ها فرزندان پدر به طور کامل ساکن نیستند، زیرا عمدتا با مادر بیولوژیکی خود زندگی می کنند یا خانواده هایی که فرزندان پدر بزرگتر هستند؟ اگر پدر و همسرش ازدواج نکرده باشند، آیا آن ها را فامیل می دانیم؟

این گروه ها به ندرت به عنوان خانواده های ناپدری شناخته شده یا مورد تحقیق قرار می گیرند و هنگامی که آن ها، مانند اکثر تحقیقات خانواده های ناپدری هستند، تمرکز اغلب بر روی کودکان یا ناپدری ها است.

اما برای زندگی با مادر ناتنی چکار کنیم؟

با تمام این تعاریف هنوز سوال اصلی این است که برای ارتباط سازنده و زندگی مسالمت آمیز با نامادری به عنوان یکی از اعضای خانواده ما چه کار باید انجام دهیم؟ در ادامه توضیحات کامل بیان شده است:

1- با مشاور یا درمانگر صحبت کنید

اصولی ترین راه برای داشتن بهترین زندگی با نامادری این است که از فرد متخصص کمک بگیرید.

بسیاری از افراد تصور می کنند که صحبت کردن با متخصصان در مورد مشکلات مفید است. مشاورین خانواده انواع مختلفی از موقعیت های پدر و مادر را قبلا دیده اند. آن ها احتمالا پیشنهادهای عملی در مورد چگونگی کنار آمدن با آنها خواهند داشت.

یک مشاور یا درمانگر که به طور خاص روی کودکان و نوجوانان تمرکز می کند می تواند منبع خوبی برای شما باشد. کمک گرفتن از مشاور روانشناس خانواده ایمن ترین راه برای حل مشکلات ارتباطی با نامادری است.

متخصصان افرادی هستند که شخصا درگیر موقعیت شما نیستند و سال ها تخصص در کمک به مردم برای عبور از دوران سخت دارند. آنها خارج از روابطی هستند که خانواده شما را به هم پیوند می دهند و اغلب می توانند به شما کمک کنند تا موقعیت خود را به شیوه ای جدید درک کنید.

2- به دوستان و خانواده خود اعتماد کنید

مزایای صحبت کردن با دوستان و اعضای خانواده در مورد شیوه زندگی کردن با نامادری این است که شما به هر حال وقت می گذراید و با آن ها صحبت می کنید، مجبور نیستید زمان خاصی را برنامه ریزی کنید یا از مسیر خود خارج شوید. دوستان و خانواده شما یک سرمایه گذاری شخصی در شادی شما خواهند داشت.

از آنجا که دوستان و خانواده شما در مورد وضعیت نامادری‌ تان بی طرف نیستند، توصیه های آنها ممکن است چندان مفید نباشد.

3- با پدرتان صحبت کنید

این یکی از بهترین راهکارهایی است که میتوانید برای زندگی با نامادری انجام دهید: پدرتان را وارد بازی کنید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه می توانید با نامادری خود ارتباط برقرار کنید، از پدرتان بپرسید که آیا می توانید بنشینید و با او در این باره صحبت کنید.

بهتر است ناکامی های خود را به وضوح و بدون عصبانی شدن توضیح دهید. به احتمال زیاد، پدرتان ایده های خوبی دارد. ممکن است لازم باشد با مشاور یا دوست خود در مورد بهترین راه ها برای نزدیک شدن به او صحبت کنید. به خاطر شناخت خوبی که پدرتان از ایشان دارد، احتمالا می تواند بهترین راهکارها برای ارتباط با نامادری جدید را ارائه دهد.

4- به خودتان یادآوری کنید که ارزشمند هستید

هر چیزی که می گویید و انجام می دهید ارزش دارد. وقتی متوجه می شوید که عضو مهمی از خانواده تان هستید، به احتمال زیاد متوجه می شوید که نظرات شما مهم است.

اگر احساس می کنید که مورد توجه قرار نگرفته اید یا کم ارزش شده اید، صحبت کنید و اجازه دهید پدر و مادر و نامادری‌ تان بدانند. طبیعی است که احساس امنیت و آرامش داشته باشید. این احساس زمانی به شما دست می دهد که احساس می کنید دیده می شوید و برایتان ارزش قائل می شوید.

بیشتر افراد دوست دارند احساس کنند که احساسات و افکارشان برای افراد خانواده مهم است. اگر این احساس برای شما درست نیست، کسی را پیدا کنید که به او اعتماد دارید تا با او صحبت کنید.

5- از نگرش خود آگاه باشید

آیا شما با دشمنی با نامادری تان اوضاع را در خانواده بدتر می کنید؟ طبیعی است که وقتی در تلاش برای پذیرش پویایی خانواده جدید خود هستید، حالت تدافعی به خود بگیرید. اگر شما اظهار نظرهای بی ادبانه کرده، یا بی احترامی می کنید، ممکن است مشکل را بدتر کنید. وقتی غمگین، ناامید یا عصبانی هستید، به راحتی می توانید در این نوع رفتارها گرفتار شوید. پس یادتان باشد برای زندگی با نامادری و هر فرد دیگری نباید کنترل خود را از دست بدهید.

دعوا کردن و عصبانی شدن باعث می شود تمرکز بر روی تکالیف یا کارهای سرگرم کننده مانند فعالیت با دوستان و اعضای خانواده دشوارتر شود.

همیشه لازم نیست با نامادری‌ تان موافق باشید، اما سعی کنید نظرتان را محترمانه بیان کنید. بد نیست نگاهی به مقاله ویژگی های خانواده سالم از دید اسلام در ویکی روان بیندازید.

6- برای زندگی با مادر ناتنی سعی کنید شرایط را بپذیرید

انتقال استرس پدر و مادر به بچه ها

اگرچه دشواری بی تفاوت بودن، یک واکنش طبیعی است، اما ادامه دادن به روش گذشته تنها باعث درد بیشتر و طولانی شدن دوره سازگاری می شود! به جای اینکه به آنچه پشت سر می گذارید فکر کنید، روی پذیرش این موقعیتی که در حال حاضر در آن هستید و ایجاد آینده ای مثبت تمرکز کنید.

7- سعی کنید روزانه یادداشت بنویسید

یادداشت روزانه به شما کمک می کند تا در مورد چیزهایی که در طول روز اتفاق می افتد فکر کنید. با این کار تمرکز خود را در دست می گیرید.

این یک ابزار خودآموز عالی است، زیرا اغلب چیزهای جدیدی در مورد خودتان به شما نشان می دهد. اگر با نامادری خود مشکل دارید، اختصاص دادن حداقل 20 دقیقه در روز برای نوشتن به شما کمک می کند تا احساسات خود را مدیریت کنید.

8- درگیر ورزش شوید

مطالعات بالینی نشان می‌ دهد افرادی که حداقل یک ساعت در روز ورزش می‌ کنند، بیشتر احساس مثبت دارند و به استرس‌ های زندگی پاسخ خوبی می‌ دهند. ورزش با شدت متوسط یکی از بالاترین اشکال توصیه شده برای مقابله است.

برای زندگی با نامادری باید برای خودتان برنامه داشته باشید تا تمام زندگیتان مشکلاتی که با نامادری دارید نباشد! برای خود برنامه ریزی کنید تا زندگی با نامادری تنها یکی از کارهای روزانه شما باشد.

9- نگرش مثبت را پرورش دهید

استفاده از راه های مثبت اندیشی باعث می شود از لحظات خود بیشتر لذت ببرید.

وقتی متوجه احساس خود شدید، سعی کنید این را با یک جمله مثبت متعادل کنید. سعی کنید هر روز یک تعریف و تمجید از نامادری خود بکنید، هر چقدر هم که کوچک باشد. حتی اگر احساس نگرانی یا ناراحتی می کنید، سعی کنید چیز خوبی پیدا کرده تا توجه خود را روی آن متمرکز کنید.

10- با بچه های دیگر که والدین ناتنی دارند صحبت کنید

داشتن نامادری غیرعادی نیست. احتمالاً حتی یک یا دو دوست با پدر و مادر ناتنی دارید. دریافت نصیحت از فردی هم سن و سال شما که در موقعیتی مشابه قرار دارد می تواند بسیار ارزشمند باشد. احساس اینکه شما تنها کسی نیستید که خود را با پدر و مادر ناتنی خود وفق می دهید، باعث می شود احساس نگرانی کمتری در مورد موقعیت داشته باشید.

11- مستقیما با نامادری خود صحبت کنید

شروع گفتگو در مورد آنچه شما را آزار می دهد به شما کمک می کند تا یکدیگر را بهتر بشناسید. گاهی اوقات حل یک مشکل باعث می شود افراد احساس نزدیکی به یکدیگر کنند. این می تواند به کاهش تنش و حل مشکلات بین شما کمک کند. با نگرانی های خود به روشی صادقانه و بدون قضاوت به او نزدیک شوید.

نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره آنلاین خانواده نشان می دهد یکی از انواع مشکلات در خانواده عدم ارتباط صحیح بین اعضا می باشد.

12- بیاموزید که اگر نگرانی هایتان نادیده گرفته شد چگونه با آن کنار بیایید

متأسفانه همه والدین به نظرات فرزندانشان گوش نمی دهند و به آن احترام نمی گذارند. این به عنوان یک سبک تربیت فرزند مستبد شناخته می شود. اگر پدر و نامادری شما وقتی می گویید مشکل دارید گوش نمی دهند، ممکن است لازم باشد اقدامات دیگری را برای برخورد با نامادری خود انجام دهید.

13- نبردهای خود را با دقت انتخاب کنید

سعی کنید تا حد امکان موافق و مفید باشید. با این حال، زمانی که واقعا نیاز دارید که نظر خود را قویا منتقل کنید، این کار را با صداقت و قاطعیت انجام دهید. نظرات شما مهم هستند. یکی از مشکلات در ارتباط با نامادری همین است که افراد نظرات خود را غیرشفاف و غیر مستقیم بیان می کنند.

14- برای داشتن بهترین زندگی با نامادری بهتره از نو شروع کنید

برای حل و فصل مشکلات با نامادری خود هرگز دیر نیست. به او اجازه دهید بداند که دوست دارید از نو شروع کنید. در صورت لزوم، از او عذرخواهی کنید و آن را مد نظر قرار دهید. این ممکن است شروع یک رابطه کاملا جدید باشد. ایجاد صلح بین اعضا مهم ترین چیزی است که در مقاله تعریف خانواده در روانشناسی در ویکی روان توضیح دادیم.

15- کمک کنید

گاهی اوقات اعمال بلندتر از کلمات صحبت می کنند. از نامادری خود بپرسید که آیا می توانید در کارهای خانه یا خرید مواد غذایی به او کمک کنید؟ ارائه کمک شما راهی عالی برای اطلاع دادن به اوست که می‌ خواهید کارها را به نتیجه برسانید. در کل کمک کردن باعث ایجاد ارتباط مسالمت امیز بین افراد می شود، این مورد برای زندگی با مادر ناتنی هم صادق است.

16- با نامادری خود وقت بگذرانید

تفریح مشترک داشته باشید، با هم به سینما یا پیاده بروید زیرا که به گفتگو و ایجاد پیوند نزدیک بین شما کمک می کند. اگر از شما خواست که در فعالیتی به او ملحق شوید، بگویید بله. اغلب، بیرون رفتن از خانه و ورود به یک محیط جدید راهی برای از بین بردن تنش و ارائه دیدگاه جدید است.

مهم ترین اصل در زندگی با نامادری این است که او را دشمن خود ندانید!

17- نسبت به پیشرفت صبور باشید

چرا مشاوره خانواده خوب است؟

خانواده جدیدی در حال ایجاد است و زمان می برد تا همه به آن عادت کنند. خانواده های ناتنی پویایی خاص خود را دارند و با یک خانواده بیولوژیکی متفاوت هستند. ترکیب موفقیت آمیز خانواده یک شبه اتفاق نمی افتد.

زمان می برد و گاهی اوقات آنطور که شما امیدوارید اتفاق نمی افتد. همه در حال تعدیل هستند و به تکامل خود ادامه خواهند داد. ارتباط شفاف، باز و صادقانه با نامادری برای موفقیت حیاتی است.

18- این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است هرگز او را دوست نداشته باشید

گاهی اوقات افراد آنقدر با یکدیگر متفاوت هستند که ایجاد یک رابطه را دشوار می کند. وقتی شخصیت ها با هم در تضاد هستند، یافتن زمینه های مشترک برای شناخت یکدیگر تقریبا غیرممکن می شود. با این حال او یکی از اعضای خانواده شما است و نمی توانید او را حذف کنید.

او انتخاب پدر شماست و می توانید با اینکه دوستش ندارید با او ارتباط داشته باشید. در این موارد شرکت در جلسات مشاوره خانواده صوتی و تصویری بهترین راهکار برای برقراری ارتباط با نامادری است.

19- برای زندگی با مادر ناتنی باید آرامشتان را حفظ کنید

اگر نامادری شما سخت‌ گیر، بی‌ ادب، یا رئیس است و پس از تلاش‌ های مکرر برای حفظ آرامش به رفتار مشابه ادامه می‌ دهد، بهتر است او را نادیده بگیرید. روی خودتان و آنچه می توانید در درون خود تغییر دهید تمرکز کنید تا بهتر با او سازگار شوید.

20- سعی نکنید به زور چیزی را تغییر دهید

به یاد داشته باشید که نمی توانید رفتار کسی را تغییر دهید. در واقع، تلاش برای وادار کردن کسی به تغییر رفتار اغلب می تواند اوضاع را بدتر کند. گاهی اوقات، شما فقط باید بپذیرید که نگرش منفی آنها تقصیر شما نیست. ممکن است سعی کنید به نامادری خود کمی فضا بدهید و روی چیز دیگری تمرکز تمرکز کنید.

در صورت نیاز، زمانی را به ورزش یا انجام فعالیت هایی اختصاص دهید که شما را از خانه خارج می کند. به خانه دوستان خود بروید و ارتباطتان را با نامادری خود به حداقل برسانید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای زندگی با نامادری چیست؟

زندگی کردن با نامادری می تواند چالش برانگیز باشد. به همین خاطر باید با تکنیک هایی که شما را در این مسیر موفق می کند آشنا باشید تا بتوانید زندگی بهتری در کنار هم داشته باشید.

یادتان باشد او عضوی جدید از خانواده ای است که قبلا وجود داشته پس اتفاقات و روابط را شما مدیریت کنید و نقش قربانی را به هیچ وجه بازی نکنید.

پیشنهاد می کنیم در صورتی که در زندگی با نامادری  مشکل دارید حتما موضوع را با یک مشاور روانشناس خانواده خوب در میان بزارید تا به صورت ریشه ای موضوع بررسی و راهکارهایی عملی برای داشتن زندگی عالی با نامادری جدید به شما ارائه شود.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره خانواده آنلاین و غیرحضوری ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان در مورد مشکلات زندگی با نامادری صحبت کرده و راهکار دریافت نمائید:

لیست مشاورین خانواده

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

‫4 دیدگاه ها

  1. من تمام راههای ممکنواز روانشناس مشاور روانکاور روانپزشک رو رفتم به هیچ چیزی نرسیدم اینا همه اش تلکه پوله .تو فیلم قیصر میعود کیمیایی میگه این روزگار نامرده خان دایی نزنی میزننت این روزگاره دایی جون آره دایی جون حالا این حکایت ماست ما از قانون که هیچ وقت بجایی نرسید کارمون و نخواهد رسید روانشناسم که بهشون اعتمادی نیست

    1
    1
    1. دقیقا نیما ..
      ی مشت مطالب شر ور نوشتن اینجا و خیال خوبی ها و مثبت بودن میکنن . کسی از عمق فاجعه زندگی با نامادری وقتی چهلم مامانت تموم نشده بابات یکی دیگ رو میاره خبر نداره . ک حالا واسه من خط و خطوط نشون میده . باید ریشه رو بزنی تا آروم شب .

      1
      1
  2. آخرش قیصر با دست خودش انتقام داداشش و خواهرشو گرفت اگه میخواست قانون این کار و بکنه چی میشد حتما قیصر باید میرفت روانشناس داش قیصر یه قلوب آب بخور خونسردیتو حفظ به چیزای مثبت فکر ننه ات مرد که مرد اعظمم نامزدت فرمونم که خدابیامرزدش به چیزای خوب فکر کن حالا خواخرتو کریم آب منگل هر کاری کرد خدا بیامرزدش

  3. من تمام این راه هارو رفتم
    و تهش رسیدم به بنبست
    الان نه تنها که باهام خوب نیست
    داره به نوعی سعی میکنه منو داخل همه اتفاقات مقصر جلوه بده
    ولی فقط اگر از من نظر میخواد در مقابل حرف نامادریتون فقط یک جواب بهش بدید
    (بله) من خودم حد اقل با این حرف تونستم 30تا 40درصد مشکلاتم رو کم کنم
    مشکلاتی که خیلی بده در مورد نامادری:
    1)همیشه میگن حق با خودشونه تو هر چیزی و هر کاری
    2)همبشه میخوان تو رو مقصر کنن حتی اگر قتل هم انجام نداده باشی بندازن گردن تو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا