روانشناسی کودک و نوزاد

آموزش‌ مهارت‌ های زندگی به کودکان (18 نکته)

آموزش‌ مهارت ‌های زندگی به کودکان می تواند آینده فردی و اجتماعی آنها را تضمین کند. روانشناسان کودک و نوجوان تاکید زیادی بر آموزش مهارت های زندگی به کودکان با بازی یا روش های دیگر دارند و والدین و اطرافیان را تشویق می کنند تا بهترین آنها را در طی سالیان ابتدایی زندگی و در روند تربیت کردن فرزندان به بچه ها یاد بدهند. در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به بررسی مهم ترین مهارت های زندگی برای کودکان می پردازیم.

پیش از شروع پیشنهاد می کنیم مطلب خصوصیات یک کودک سالم چیست را در ویکی روان بخوانید. چون این تعریف دید والدین نسبت به وظایفی که در قبال فرزندان خود دارند را بازتر می کند و اهمیت آموزش مهارت های زندگی به کودکان برای آنها دو چندان خواهد شد!

راه آموزش‌ مهارت‌ های زندگی به کودکان چیست؟

با بخش مقاله های روانشناسی سایت ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

اهمیت آموزش مهارت های زندگی به کودکان چیست؟

همانطور که بارها اشاره کردیم، بزرگ ترین سرمایه گذاری والدین برای فرزندانشان، اجرای صحیح اصول تربیت فرزند است که باید با دقت و ممارست انجام شود.

بدون هیچ شکی، آموزش مهارت های زندگی به کودکان از طریق بازی یا تعامل با والدین کمک می کند آنها در آینده تبدیل به انسان های تواناتری شده و بتوانند از نهایت پتانسیل های خود استفاده کنند.

به همین دلیل در جلسات مشاوره آنلاین تربیت فرزند، مشاورین تمام تلاش خود را به خرج می دهند تا والدین را از اهیمیت این موضوع آگاه سازند. با این حال در ادامه این مقاله آموزش مهارت های زندگی به کودکان به بررسی مهم ترین نکات از دید روانشناسی کودکان می پردازیم.

۱- اصول دفاع از خود را به بچه ها آموزش دهید

این امر بدیهی است که در دنیای امروز، ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است و توسعه دفاع شخصی نه تنها باعث می ‌شود کودک احساس استقلال بیشتری کند، بلکه اعتماد به نفسش هم بیشتر می‌ شود.

دفاع شخصی یک امر ضروری است، چه برای پسر و چه برای دخترها

امروزه بیشتر مدارس در آموزش دفاع شخصی به کودکان سرمایه ‌گذاری می‌ کنند. اما اگر مدرسه فرزند شما چنین امکاناتی ندارد، دریغ نکنید و آنها را به کلاس ‌های بیرون بفرستید.

پیشنهاد می کنیم مطلب روش های تقویت اعتماد به نفس بچه ها را حتما در ویکی روان بخوانید. در این مقاله روش های آموزش مهارت های زندگی به کودکان توضیح داده شده اند.

۲- کمک ‌های اولیه و اهمیت سلامتی

مهارت های زندگی برای کودکان

نمی توان انتظار داشت که هر زمان فرزندتان آسیب دید، نیش زده شد یا آسیب دید، همیشه در اطراف او باشید!

به این ترتیب چطور می ‌توان آنها را به گونه ‌ای قدرتمند کرد تا در مواقع ضروری از خود محافظت کنند و در بزرگسالی نیز چنین باشند! این در اصل چیزی است که مدرسه کودک باید پوشش دهد اما با آموزش اولین کمک‌ های اولیه در منزل خود می ‌توان کودکان را تشویق به این کار کنیم.

در ویکی روان بخوانید: ویژگی های کودک لجباز چیست؟

۳- به آنها یاد دهید کار خود را انجام دهند

باید با این واقعیت روبرو شویم وقتی بچه ‌های ما بزرگ می ‌شوند، به احتمال زیاد برای ادامه تحصیل یا حرفه خود از خانه خارج می ‌شوند.

بر اساس یافته های رشته روانشناسی کودکان اگر امروز مسئولیت‌ پذیری و مهارت‌ های زندگی روزمره به آنها یاد داده نشود، در آینده برای آنها مشکلاتی به وجود خواهد آمد

بیشتر والدین همه کارهای فرزندانشان را انجام می ‌دهند تا کودک درگیر هیچ کاری نشود و نباید اینگونه باشد. یادتان باشد در این مسیر از تشویق کردن بچه ها دریغ نکنید. این اصلی است که در جلسات مشاوره کودک و نوجوان تاکید زیادی روی آن می شود.

۴- نحوه مدیریت زمان از مهم ترین مهارت های زندگی برای کودکان است

مهارتهای زندگی برای بچه ها

احتمالا از خود می‌ پرسید که چگونه باید این کار را انجام دهید. با سپردن مسئولیت ‌ها و انجام آنها توسط کودک، می‌ توان این توانایی آنها را تقویت کرد.

این کار را با تهیه یک ساعت زنگ دار برای آنها انجام دهید تا بتوانند خودشان به موقع از خواب بیدار شود و به مدرسه بروند به جای اینکه شما بیدارشان کنید.

۵- مهارت ‌های تصمیم گیری از مهم  ترین آموزش‌ مهارت‌ های زندگی به کودکان است

تحصیلات، شغل، شرکای زندگی و بسیاری از تصمیمات مهم وجود دارد که باید در زندگی خود بگیریم. چطور می‌ توان این نوع از آموزش‌ مهارت‌ های زندگی به کودکان را در سنین پایین به کودک القا کرد؟

چگونگی و نحوه تصمیم ‌گیری عاقلانه را به روش ‌های ساده به آنها آموزش دهید. ابتدا از آنها بخواهید که بین ۲ فعالیت یا بازی یکی را انتخاب کنند. ۲ نوع لباس مختلف ۲ ماده غذایی مختلف و غیره.

قدرت تصمیم گیری یکی از موضوعات همیشگی در طی جلسات مشاوره روانشناسی کودک است که مشاور روانشناس به بچه ها آموزش می دهد.

۶- مدیریت پول و نحوه خرج کردن آن 

این یکی از مهمترین آموزش‌ های مهارت‌های زندگی به کودکان است. هر هفته یا هر دو هفته یک مقدار پول توجیبی به فرزندان خود بدهید که برای هزینه‌ های خود استفاده کنند.

اگر آنها می خواهند چیزی گران بخرند، از آنها بخواهید برای خرید آن پول توجیبی خود را پس انداز کنند.

در واقع شیوه مدیریت پول چیزی است که از همان بچگی باید به بچه ها آموزش دهید. یادتان باشد باید باورهای قوی در ذهن بچه ها بسازیم تا با پول دوست باشند.

۷- آنها را در پخت غذای ساده شرکت دهید

آیا شما هم موافق هستید که کودکان هم می ‌توانند آشپزی کنند! می‌ توانید با کارهای ساده شروع کنید!

به کودک خود بیاموزید که چگونه ساندویچ کره بادام زمینی و مربا درست کند، به او نحوه کره مالیدن روی یک تکه نان و تهیه سالاد را آموزش دهید. از آنها بخواهید تا سبزیجات را تمیز کرده، لیموها را له کرده و سبزیجات خرد شده را برای تهیه سالاد کنار هم قرار دهند.

همیشه هنگام خرید مواد غذایی کودک را همراه خود داشته باشید. هنگامی که کودک شما از مکان‌ های مختلف اقلام مطلع شد، به او یک سبد بدهید و بخواهید چند چیز را برایتان پیدا کند

همچنین می ‌توانید فرزندتان را مسئول خرید چند چیز کنید مانند انواع میان ‌وعده‌ ها و آب ‌میوه‌ ها. پس از اتمام کار، به آنها بیاموزید که چگونه هزینه آن را پرداخت کنند!

این تکنیک های به ظاهر ساده باعث بهبود میزان هوش هیچانی بچه ها هم خواهد شد و در دیگر بسترها خود را نشان می دهد.

۸- اهمیت حفظ محیط زیست را به بچه ها آموزش دهید

تقویت هوش هیجانی کودک

این از کاربردی ترین آموزش‌ مهارت ‌های زندگی به کودکان و حتی نوجوانان است، چون محیط زیست سرمایه ملی هز جامعه می باشد که حفظ آن را باید به بچه ها آموزش دهیم.

القای اهمیت محیط زیست در سنین پایین به کودک شما می ‌آموزد که نسبت به کره زمین محبت بیشتری داشته باشد. به کودک خود بیاموزید که چرا با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی کودکان، حفظ محیط زیست ضروری است.

آنها را وادار کنید تا هر کاری که انجام می‌ دهند نشان دهنده این باشد که دوستدار محیط زیست هستند

همچنین می ‌توانید آنها را وادار به انجام فعالیت ‌های زیست محیطی مانند باغبانی و جمع ‌آوری زباله برای ریختن در سطل زباله کنید.  اگر حیاط دارید بخشی از حیاط را به آنها بدهید تا هرچه دوست دارند در آن بکارند.

۹- انجام کارها به طور مستقل را به آنها یاد دهید

بگذارید فرزندانتان کارهای خودشان را انجام دهند. بگذارید کیف مدرسه خودشان را ببندند، تختخواب را خودشان مرتب کند و حتی ناهار مدرسه را خودشان بسته بندی کنند!

می ‌توانید این کارها را برایشان کمی هیجان ‌انگیز کنید

ملافه و کوسن های جدید با موضوع کارتون یا فیلمی را که دوست دارند برایشان بخرید. برای صبحانه

  • یک ساندویچ
  • یا یک تکه کیک با میوه های خرد شده
  • مربا
  • شربت
  • و غیره

تهیه کنید تا بتوانند بشقاب خود را طبق سلیقه خود بچینند.

۱۰- نحوه تعامل با مردم از آموزش مهارت های زندگی به کودکان با بازی است

همه ما در مورد خطر غریبه به کودکان آموزش داده ‌ایم اما هر بزرگسالی که با او مواجه می‌ شوند غریبه نیست و این موضوع در مورد همه صدق نمی ‌کند.

در عوض، به فرزندان خود یاد دهید دقیقا همان کاری را انجام دهند که بزرگسالان انجام می دهند. به آنها بیاموزید که بین غریبه های خوب و غریبه های بد تفاوت قائل شوند

نحوه تعامل با غریبه های خوب را به آنها بیاموزید اما اگر این کار را درست انجام ندادند به هیچ وجه اقدام به سرزنش و تحقیر کردن بچه ها نکنید.

۱۱- نظافت کردن از مهارت های مورد نیاز کودکان است

مشارکت در کارهای خانه در بچه ها

مشارکت دادن بچه ها به فعالیت های نظافتی واقعاً سخت است! اما تلاش شما ارزش آن را خواهد داشت!

فقط از آنها بخواهید که اتاقشان را تمیز نگه دارند، تخت ‌خوابشان را مرتب کنند و مطمئن شوند همه چیز در جای مناسب خودشان قرار دارند.

سپس می ‌توانید از آنها بخواهید ظرف هایشان را بعد از غذا خوردن تمیز کنند. یادتان باشد برای آموزش‌ مهارت‌ های زندگی به کودکان باید وقت بزارید و حوصله به خرج دهید.

۱۲- آداب و اصول اولیه و نحوه سفارش در رستوران ها

از آنها بخواهید که سفارش خود را بدهند و در مورد آنچه می ‌خواهند بخورند به تنهایی تصمیم بگیرند. همچنین نحوه غذا خوردن با قاشق و چنگال، چگونگی قرار دادن قاشق و چنگال بر روی بشقاب بعد از تمام شدن غذا و همچنین انعام دادن به پیشخدمت ‌ها را به آنها بیاموزید.

۱۳- نحوه استفاده از نقشه ها یکی از مهارت های زندگی برای کودکان است

این مورد می تواند هم در مورد نقشه های چاپ شده بر کاغذ و هم استفاده از برنامه های مسیریاب مانند ویز (waze) باشد.

کار خود را با آموزش مسیرهای اطراف خانه خود شروع کنید و از آنها بخواهید دفعه دیگر شما را به خانه یا مدرسه راهنمایی کنند.

۱۴- بچه ها باید بتوانند لباس های خود را بشویند

آنها را در کارهای خانه مانند لباس شستن دخیل کنید. می توانید کارهایی مانند:

  • نحوه روشن کردن ماشین لباسشویی
  • نحوه جدا کردن لباس ها
  • مقدار مواد شوینده
  • نحوه روشن کردن خشک کن
  • و غیره

را به آنها بیاموزید. شاید این کار باعث عصبانی شدن یا سرپیچی آنها از حرف های شما شود، خونسرد باشید و آموزش را ادامه دهید حتی خودتان هم با آنها همراهی کنید تا عصبانیت و دلخوری آنها کاهش یابد.

پیشنهاد می کنیم مطلب راه های کم کردن خشم کودکان را حتما در ویکی روان مطالعه نمائید.

۱۵- آداب و اصول سفر کردن را آموزش دهید

آموزش‌ مهارت ‌های زندگی به کودکان تنها محدود به کارهای خانه نمی شود!

کودک شما باید اصول سفر کردن را بداند، چه با جمع چه تنهایی. از یادگیری دوچرخه‌ سواری گرفته تا یادگیری نحوه استفاده از وسایل نقلیه عمومی، مطمئن شوید که کودک شما می داند چگونه این کارها را با توجه به مسیرها انجام دهد.

این تکنیک ها به خصوص در مسافرت های گروهی از طرف مدرسه و با مهد به درد آنها می خورد.

۱۶- نگاه کردن به موقعیت از دیدگاه دیگران

آموزش روش زندگی به بچه ها
آموزش روش زندگی کردن به بچه ها

هنگامی که کودک شما به دلیل مشکلاتی که با دوست خود داشته به شما مراجعه می کند، آنها را تشویق کنید تا از منظر دیگران به وضعیت پیش آمده نگاه کنند.

حتی در هر فرصتی واکنش های احساسی افراد را توضیح دهید. توضیح دهید که چرا شخصی غمگین یا عصبانی است. این کار در بلند مدت باعث کم شدن استرس و نگرانی بچه ها خواهد شد و آنها کنترل بیشتری بر احساسات خود خواهند داشت.

۱۷- انعطاف پذیری و سازگاری

مهارت مهم دیگر این است که به کودک خود یاد دهید که صبور باشد. نحوه انجام این کار به این صورت است  که همیشه راه‌ حل‌ ها را در اختیار آنها قرار ندهید.

فرزندتان را به تنهایی قادر به حل مسئله کنید تا در صورت بروز چالش ها آمادگی داشته باشد. آنها باید انعطاف پذیری را یاد بگیرند تا با تغییرات مختلف و محیط‌های مختلف سازگار شوند

آموزش‌ مهارت‌ های زندگی به کودکان بسیار بسیار مهم است به این ترتیب کودکان ما برای آنچه می ‌خواهند در زندگی انجام دهند و در اصل به نوع فردی که می‌ خواهند تبدیل شوند، ایده مختصری دارند.

18- شیوه صحبت کردن را به بچه ها آموزش دهید

کسی که بتواند خوب صحبت کند و از جذابیت کلامی خوبی برخوردار باشد، به فردی موفق تبدیل خواهد شد.

هوش کلامی یکی از بایدهایی است که می بایست به فرزندان خود آموزش دهید. آنها باید بتوانند در جمع دوستان، آشنایان و حتی افراد غریبه به خوبی صحبت کرده و نقطه نظرات خود را بیان کنند.

پس یادتان باشد برای آموزش شیوه صحبت کردن به بچه ها اول خودمان باید صحیح صحبت کنیم تا الگویی برای آنها باشیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که بارها در ویکی روان گفتیم، آموزش‌ مهارت‌ های زندگی به کودکان نیاز به صبوری و دقت بالایی دارد که می بایست توسط والدین و اطرافیان بچه ها رعایت شود.

مهارت های زندگی برای کودکان بسیار حیاتی است و می تواند موفقیت اجتماعی آنها در آینده را تضمین کند و حتی در طی این مسیر آموزش های کاربردی زیادی برای خود والدین هم داشته باشد.

شما می توانید در صورت نیاز در بخش مشاوره کودک و نوجوان سایت ویکی روان، با بهترین های این رشته از سراسر دنیا به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره روانشناسی آنلاین برگزار نمائید.

کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره روانشناسی کودک

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا