مطالب اضطرابسالمندان

14 راه کاهش اضطراب سالمندان در روانشناسی

چطور استرس سالمندان را کم کنیم؟

سالمندان همواره با احساس کمبودهایی مانند از دست دادن همسر، دوستان و نزدیکان، عدم استقلال مالی و نارسایی های جسمانی روبه‌رو می‌شوند. یکی از بارزترین مشکلات در این سن اضطراب سالمندان میباشد که در مشاوره استرس و اضطراب هم به آن پرداخته می شود. چون اضطراب سالمندان زمینه ساز کاهش کیفیت زندگی آنها و به خطر افتادن سلامت جسم و روان آنها می شود. در ادامه این مقاله از سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به بررسی راه های کاهش اضطراب سالمندان مورد بررسی قرار میدهیم.

راه کاهش اضطراب سالمندان چیست؟

با بخش مقاله های روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

دکتر فرشاد نجفی پور، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه گفت: استرس، فشارهای روانی و اضطراب در زندگی امروزی که بسیار پیچیده و مملو از مشکلات و تنش سازهای مختلف است، می تواند باعث آثار منفی بر سلامتی مردم شود. این عوامل در سالمندان که قدرت تطابق و سازگاری آنها کاهش می یابد، می تواند باعث بروز مشکلات حادتری شود. استرس و اضطراب باعث تشدید بیماری ها در این سن می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

کاهش استقلال مادی در سالمندی یکی از عوامل اضطراب سالمندان است

وی می افزاید: «استرس و اضطراب در دوران سالمندی به علت اینکه این دوره از زندگی مملو از انواع احساس کمبودها و ناتوانی ها است، بیشتر و شایع تر است.

به عبارتی، سالمندان در نتیجه کاهش اعتماد به نفس یا از دست دادن آن، کاهش فعالیت و تحرک و همچنین از دست دادن دوستان و نزدیکان، کاهش استقلال مادی و جسمانی و بیماری های مزمن، در معرض انواع استرس و فشار خون، افزایش بی نظمی تنفسی، تپش قلب اختلال در تمرکز و انجام فعالیت های روزانه از علایم و نشانه های عوامل استرس زا هستند.

در نتیجه این عوامل و مجموع علل ذکر شده می توان نتیجه گرفت که استرس و اضطراب افراد سالمند را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می دهد و سلامتی آنها را به خطر می اندازد و از عوامل ایجاد افسردگی سالمندان است.

این روان شناس درباره راه های کاهش اضطراب سالمندان می گوید:

زندگی در آسایشگاه سالمندان نسبت به محیط منزل و در کنار خانواده، محیطی است که باعث تشدید اضطراب و استرس می شود، سرای سالمندان و مراکز نگهداری افراد مسن، با توجه به فرهنگ و نوع خانواده های ایرانی تاکنون محیط مطلوبی برای این عزیزان نبوده است، که این عوامل نیز باعث افزایش اضطراب و استرس این افراد می شود. اکثریت این افراد به علت وضعیت اقتصادی ضعیف خود این اماکن را برای اقامت انتخاب می کنند که این عامل نیز در کنار سایر عوامل به تشدید اضطراب و استرس افراد کمک خواهد کرد.

چطور اضطراب سالمندان را کم کنیم؟

در دوران سالمندی با انواع اضطراب روبرو می شویم. این اختلالات می توانند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهند. به همین دلیل یکی از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین و تلفنی ویکی روان آشنایی اطرفیان را راه های کاهش اضطراب سالمندان است.

در ادامه راه هایی را بیان می کنیم که روانشناسی توضیح می کند اطرافیان برای کم کردن استرس سالمندان از آن استفاده کنند.

1- ایجاد حس خوب در دوران سالمندی و راه های کاهش اضطراب سالمندان

درمان اضطراب سالمندان

اما چطور یک سالمند می تواند خود را در برابر استرس ها واکسینه کند و اطرافیان به چه میزان می توانند کمک کنند؟ چطور یک زندگی سالم برای سالمندان رقم بزنیم؟ می توان با سوالاتی ساده به وضعیت خلق و خوی خود پی ببرید. از خودتان بپرسید که آخرین باری که احساس شادی واقعی کردید چه زمانی بود؟

بله، ایجاد احساس خوب بهترین راه برای کم کردن اضطراب سالمندان است. البته در مقاله درمان اضطراب در ویکی روان توضیحات کاملی برای غلبخ بر تشویش ذهنی دادیم که می توانید استفاده کنید.

2- منشاء احساسات منفی را درک کنید

به طور کلی افراد سالمند مثل شیشه شکننده هستند، آنها با کوچکترین رفتارها نامناسبی می شکنند، غمگین و افسرده شده، رنجیده می شوند و و احساس  ناراحتی می کنند که نتیجه آن انزوای اجتماعی سالمندان است. پس یادمان باشد رفتارهای مان آنها را نشکند و باعث دلشکستگی آنها نشویم.

برای رفع هر مشکل یا مسئله ای نیاز به این دارید که در مرحله نخست منبع وجود آن را بشناسید. نشناختن مشکل و علل آن مانند وارد شدن به یک مسابقه بوکس در تاریکی است که نمی توانید رقیب خود را ببینید در این شرایط شما فقط می توانید به طور تصادفی ضرباتی را وارد کنید و احتمال پیروز شدن شما بسیار کم خواهد بود. بنابراین با مشاهده علائم اضطراب باید علت آن را بشناسید.

3- عادات روزمره خود را ۳۶۰ درجه عوض کنید

ما همگی برده عادات خود هستیم، اما این مسئله نباید دلیلی برای پذیرفتن زندگی به همین شکل باشد زیرا زندگی چیزهای زیادی برای ارائه به ما دارد. شاید همه ما از ماجراجویی و برانگیختگی لذت نبریم، زیرا بسیاری از افراد برای این کار ساخته نشده اند اما شما می توانید با چنین افرادی در تماس باشید و اجازه دهید روح شما غیرقابل پیش بینی بودن و آزادی را تجربه کند. برای دستیابی به راه های کاهش اضطراب سالمندان باید به تغییر عادات دست زد.

پیشنهاد می کنیم مقاله ترک عادت های بد در ویکی روان را حتما مطالعه کنید. این مقالات ایده های خوبی برای کاهش اضطراب سالمندان به شما می دهند.

4- دلایل اضطراب را کشف کنید

ابتدا باید بدانیم فرق استرس و اضطراب چیست تا با تشخیص درست آنها را مدیریت کنیم. یکی از کارهایی که به محض مشاهده علائم استرس باید انجام دهید تغییر روند زندگی و بازبینی افکار روزانه است.

در واقع برای کم کردن اضطراب سالمندان می بایست باورهای مخرب مانند نزدیک شدن مرگ، بی فایده و سر بار بودن را از ذهن آنها خارج کنید. روانشناسی می گوید برای درمان استرس باید به افکار غالب خود نظارت داشته و آنها را به مرور با تغییر باور اصلاح کنید.

5- وعده های جدید غذایی یکی دیگر از راه های کاهش اضطراب سالمندان

درباره خودتان بیاموزید و با استفاده از چیزهای جدید، زندگی را دوباره تجربه کنید. اینجا صحبت از کارهای محیرالعقول نیست بلکه درباره نکات ساده ای همچون تجربه وعده های غذایی جدید یا عجیب و غریب است و مسئله ای نیست که اگر این تجربه ها را نپسندید.

به ذهن و بدن خود گوش فرادهید و به خودتان اجازه هید تا به ستایش امور کوچک بپردازید، زیرا زندگی و زنده بودن همین است. استفاده از غذاهای ضد استرس در طی 24 ساعت شبانه روز کمک می کند درمان اضطراب سالمندان سریع تر رخ دهد. چرا که غذاهای استرس زا خیلی سریع بر روان این افراد تاثیر می گذارند.پ

اگر نیاز است از متخصص تغذیه برای استفاده از برنامه غذایی شخصی استفاده کنید.

6- شما مفید هستید، باور کنید

مطمئن ترین روش برای داشتن یک احساس خوب نسبت به خودتان و درمان دلشوره و دلهره این است که بدانید توانا هستید و افرادی هستند که به شما نیاز دارند.

از راه های کاهش اضطراب سالمندان کمک کردن به همنوعان است. این کمک کردن شاید به معنای بودن در کنار یکی از اعضای خانواده باشد یا شاید کمک داوطلبانه به یک موسسه خیریه یا مشابه آن. مهم نیست چه روشی را انتخاب می کنید، مهم این است که می توانید احساس خوب را به خودتان بازگردانید.

7- برای کاهش اضطراب سالمندان خلاقیت داشته باشید

درمان استرس سالمندان

نیاز نیست همیشه کارهای تکراری انجام دهید. گاهی بهترین راه رهایی از استرس سالمندان انجام کارهایی است که تا الان حتی به آنها فکر هم نکرده اید.

مثلا رفع استرس با طب چینی کمک می کند خیلی سریع به تجربه ای دلخواه دست پیدا کنند که دستیابی به سلامت روان را آسانتر می کند.

8- راهکارهایی برای رفتار اطرافیان با سالمند

حال که فرزندان بزرگ می شوند و بزرگ ها پیر و این قانون زندگی است و مدام تکرار می شود؛ ببینیم رفتار اطرافیان با سالمند باید چگونه باشد تا کمتر در معرض استرس و اضطراب سالمندان قرار بگیرد. منیژه مسگری، کارشناس ارشد مشاوره خانواده نکاتی را مطرح می کند که مانع ایجاد احساس غم و ناراحتی در دل سالمندان مانند پدر بزرگ ها، مادر بزرگ ها و به طور کلی بزرگ های فامیل می شود.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای درمان اضطراب سالمندان:

9- شوخی با گذشته سالمندان ممنوع

می توان نتیجه گرفت که استرس و اضطراب سالمندان را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می دهد و سلامتی جسم و روان آنها را به خطر می اندازد.

عموم سالمندان به موازات پیر شدن، با توجه به تغییرات روانی و جسمی که نتیجه گذر سال های رفته است، خلقیات خاصی پیدا می کنند که با احوال دوران میانسالی و جوانی شان متفاوت است.

طبیعت تکاملی آدمی همین است. ممکن است فردی که روزگاری بی باکانه عمل می کرده است، امروز در کنج عافیت و محافظه کاری نشسته باشد. گذشته سالمندان را تا خودشان روایت نکرده اند، به طنز و کنایه به رخشان نکشیم چرا که گاهی باعث ناراحتی شان می شود. از راه های راه های کاهش اضطراب سالمندان این است که با گذشته آنها شوخی و خنده نکنید.

در مقاله درمان افسردگی سالمندان گفتیم از حرف ها یا کارهایی که ناراحتی آنها را تشدید می کند دوری کنید. یکی از دلایل بروز استرس بی دلیل نگرانی نسبت به رفتار ناپسند دیگراتن نسبت به وضعیت و شخصیت ما است که در مورد سالمندان حتی بیشتر صدق می کند.

10- احساس ترحم تان را نشان ندهید

یک ضرب المثل معروف می گوید: «سالمندان آنچه را ما در آیینه می بینیم، در خشت خام می بینند.» از این رو معمولا، کمتر سخن می گویند و بیشتر سر به گریبان فرو می برند.

در این شرایط ما وقتی سکوت آن ها را می بینیم، دلمان می لرزد و ترحم می کنیم. حواس مان باشد پا به سن گذاشته ها، هوش اجتماعی و احتمالا هوش هیجانی بیشتری در مقایسه با ما دارند و تمایز میان احترام و ترحم را بیشتر می فهمند. حتما دقت کنید که در رفتارتان نشانه هایی از ترحم دیده نشود وگرنه مطمئن باشید که دل آن ها را شکسته اید.

11- با فک و فامیل هماهنگ باشید

هنگام بیماری والدین سالمند یا پدر بزرگ و مادر بزرگ با دیگر خواهران و برادران هماهنگ باشیم. یکی از نزدیکان ممکن است چنان دل بسوزاند که امور شخصی سالمند را که خود وی از عهده انجامش بر می آید، برعهده بگیرد. رسیدگی های بدون ضرورت گاهی نتایج معکوس به بار می آورد و اعتماد به نفس آن ها را کاهش می دهد.

سالمندان زیادی در مشاوره افسردگی ویکی روان شرکت می کنند و از کم بودن رابطه با فامیل و دوستان گلایه دارند. بی توجهی به این عزیزان نه تنها موجب کم شدن اضطراب سالمندان نمی شود، بلکه آن را تشدید می کند.

12- از راه های کاهش اضطراب سالمندان این است که بی توجهی نکنید

از شایع ترین شیوه های بد رفتاری با سالمندان که باعث ناراحتی و اضطراب سالمندان می شود، غفلت و بی توجهی به آن هاست. نتایج چنین رفتاری زمینه بروز اتفاقاتی مثل تغذیه نامناسب، افسردگی، وسواس، تنها ماندن سالمند در خانه و … را فراهم می آورد. بنابراین نباید شرایطی ایجاد شود که سالمند احساس کند مورد بی توجهی قرار گرفته است.

پیشنهاد می کنیم حتما مقاله راه های درمان افسردگی را در سایت ویکی روان مطالعه نمائید و از تکنیک های بیان شده در این مطلب برای کاهش اضطراب سالمندان استفاده کنید.

13- استقلال مالی شان را نگیرید

بهره برداری از منابع مالی و وسایل شخصی سالمند برای استفاده خود و نیز توجه نکردن اعضای خانواده به نیازهای مالی سالمند و رفع نیازهای روزانه، نمونه هایی از بدرفتاری مالی با سالمند هستند. به طور طبیعی بعضی در دوران پیری از لحاظ مالی در تنگنا قرار می گیرند و بد رفتاری مالی با آنها، غم و اندوه شان را زیاد می کند. چالشی با نام استرس مالی حال سالمندان را بدتر می کند.

به طور کلی افراد سالمند مثل شیشه شکننده هستند، آنها با کوچکترین رفتارها نامناسبی می شکنند، غمگین و افسرده شده، رنجیده می شوند و و احساس ناراحتی می کنند و اضطراب به وجود می آید. پس یادمان باشد رفتارهای مان آنها را نشکند و باعث دلشکستگی آنها نشویم. چون بروز بیماری های روان تنی از عوارض استرس و فشار عصبی در این دوران است.

14- برنامه ورزش داشته باشید

بی تحرکی و روزمرگی باعث می شود همه ما دچار بی حالی شویم. استفاده از ورزش برای استرس بهترین راه کم کردن اضطراب سالمندان است. پیاده روی روزانه در پارک و محیط خارج از خانه کمک می کند کمک می کند سالمندان از روزمرگی و بی حالی خارج شوند و انگیزه بالاتری کسب کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای کاهش اضطراب سالمندان

راه های زیادی برای کم کردن اضطراب و استرس در دوران سالمندی بیان شد، با این حال بعضی موارد باید به صورت اختصاصی مورد بررسی قرار گیرد. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم بمنظور درمان استرس سالمندان از مشاور روانشناس متخصص کمک بگیرید.

شما می توانید از سراسر ایران و جهان در ویکی روان مشاوره روانشناسی غیرحضوری خریداری کرده و با متخصص روانشناس جلسه مشاوره استرس برگزار کنید.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا