اعتماد به نفس

نشانه های عدم اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟

چرا نوجوانان اعتماد به نفس ندارند؟

نشانه های عدم اعتماد به نفس در نوجوانان در جنبه های مختلف خود را نشان می دهد، اما همیشه برای والدین سوال است چرا نوجوانان اعتماد به نفس ندارند و نمی توانند به نهایت توانایی های خود برسند؟ در جلسات مشاوره برای افزایش اعتماد به نفس در ویکی روان هم به بررسی علائم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان پرداخته می شود تا والدین بتوانند وضعیت فرزند خود را مورد بررسی قرار دهند.

نشانه های عدم اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟

با مطالب روانشناسی روز در ویکی روان همراه باشید.

وقتی نوجوانان اعتماد به نفس پایینی دارند، به روش های مختلف آن را نشان می دهند.

گاهی اوقات نشانه های اعتماد به نفس پایین، اطمینان نکردن یا گفتگوی درونی است. وقتی نوجوانان احساسات منفی و افکار منفی بیشتری دارند، متوجه تغییراتی در زبان بدنش می شوید. این از اولین نشانه های عدم اعتماد به نفس در نوجوانان که علم روانشناسی تاکید زیادی بر آن دارد و والدین در جلسات مشاوره روانشناسی تلفنی با آن آشنا می شوند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

چطور به کمبود اعتماد به نفس نوجوانان پی ببریم؟

قبلا در ویکی روان درباره علائم کمبود اعتماد به نفس صحبت کرده ایم. خوب به موارد زیر دقت کنید:

  • آیا بیشتر اوقات، کارهای نوجوان شما به تعویق می افتد؟
  • آیا برای تمرکز در مدرسه یا انجام تکالیف مشکل دارد؟
  • با وجود این مشکلات نمی خواهند از کسی کمک بخواهند؟ (این نشانه ها ممکن است نشان دهنده ترس از شکست باشد.)
  • آیا تمایلی به امتحان کردن چیزهای جدید ندارند؟ آیا به نظر می رسد که از موقعیت های اجتماعی کناره‌ گیری می کنند.

نوجوانان با اعتماد به نفس پایین ممکن است متوجه پیامدهای منفی نباشند. نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره روانشناسی اعتماد بنفس نشان می دهد، نوجوانی که مشکل اعتماد به نفس دارد، تعریف و تمجیدها را نمی پذیرد. از دید منفی دنیا را می نگرد و به اشتباه باور دارد که اینگونه نیست.

۵ دلیل عدم اعتماد به نفس نوجوانان

اعتماد به نفس پایین برای بسیاری از نوجوانان یک واقعیت است. تحقیقات ۵ دلیل اصلی برای عزت نفس ضعیف نوجوانان را نشان داده اند:

  1. رسانه های اجتماعی و استفاده از تلفن
  2. فشار همسالان و موقعیت های اجتماعی
  3. تصویر بدنی
  4. افسردگی و اضطراب
  5. و تاثیر والدین

با بررسی دقیق این موارد متوجه می شوید چرا نوجوانان اعتماد به نفس ندارند و نشانه های عدم اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟ در ادامه به بررسی یک به یک این موارد می پردازیم.

1- استفاده از رسانه های اجتماعی و تلفن یکی از دلایل افسرده شدن نوجوانان است

برای والدین نوجوانان، جای تعجب نیست که رسانه های اجتماعی تاثیرات عمیقی بر عزت نفس آنان دارند. این کودکان در دنیایی بزرگ می شوند که تقریبا همه چیز ایده آل است، بنابراین تعجبی ندارد که آن ها درک تحریف شده ای از واقعیت داشته باشند. اما مشکل شبکه های اجتماعی به مقایسه لفظی محدود نمی شود.

2- عدم تربیت والدین منجر به نشانه های عدم اعتماد به نفس در نوجوانان می شود

مشکلات اعتماد به نفس پایین حتی کودکان پنج ساله را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. والدین یا سرپرستانی که دائم کودک را تحقیر کرده و از او انتقاد می کنند، کودک را بدون احساس ارزشمندی یا هویت بزرگ می کنند. این امر آنها را در برابر گروه ها یا باندهای موجود آسیب پذیر می کند تا جایی که بدون حمایت گروه احساس بی فایدگی و حقارت می‌ کنند.

3- فشار همسالان و موقعیت های اجتماعی

نوجوانان زمان زیادی را صرف جستجوی مکانی می‌ کنند که به آن تعلق دارند.

پذیرفته شدن توسط همسالان و اینکه چگونه به نظر می رسند برایشان مهم است. نوجوانان می خواهند دیگران دوستشان داشته باشند و معمولا به این دلیل در برابر فشار همسالان زود تسلیم می شوند

وقتی نوجوانان در موقعیت های اجتماعی قرار می گیرند که خوب نیستند، ممکن است کارهایی انجام دهند که منجر به کاهش اعتماد به نفس می شود. این اعتماد به نفس پایین باعث می شود که از موقعیت های اجتماعی بیشتر اجتناب کنند یا نشانه های اجتماعی را اشتباه متوجه شوند. به این ترتیب شکستن این چرخه دشوار می شود.

در واقع از نشانه های عدم اعتماد به نفس در نوجوانان این است که آنها تن به کارهایی می دهند که می دانند کار صحیحی نیست! این مصداق اصلی کم بودن اعتماد به نفس نوجوانان است و متاسفانه بسیار دیده می شود.

4- توقعات زیاد والدین و معلم ها

مشاوره-افزایش-اعتماد-به-نفس-در-ویکی-روان

زمانی که نوجوانان احساس می کنند تحت فشار بوده و نمی توانند انتظارات غیرواقعی بزرگسالان را برآورده کنند، نشانه های خودکم بینی مانند رفتارهای خود تخریبی، انتقاد از خود و رفتارهای خود آسیبی را بروز دهند.

5- تصویر بدن (تصویر ذهنی هر شخص از اندام خود body image)

تصویر بدن و اعتماد به نفس مدام با هم در ارتباط هستند، به خصوص در نوجوانان. اغلب نوجوانان برخی از روزها با بدن خود مشکل دارند، اما این موضوع تاثیر بیشتری بر دختران نوجوان نسبت به پسران نوجوان دارد.
چاقی یکی از نگرانی های اصلی دختران نوجوان است، در حالی که پسران نوجوان لاغر اعتماد به نفس کمتری دارند و نشانه های کمبود عزت نفس در آنها دیده می شود.

6- افسردگی و اضطراب

بارها در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان درباره تعریف افسردگی نوجوانان توضیح دادیم. ما می دانیم که سلامت روان یک مساله مهم در تمام گروه های سنی است، اما این یک نگرانی رو به رشد برای نوجوانان، به خصوص از ابتدای شروع پاندمیک است.

نوجوانانی که مبتلا به افسردگی و اضطراب هستند، بیشتر در معرض خطر اعتماد به نفس پایین هستند. و البته افرادی که عزت نفس پایینی دارند، به احتمال بیشتری افسرده یا مضطرب می شوند.

7- تاثیر والدین دیگر دلیل اعتماد بنفس کم نوجوانان است

گاهی نشانه های عدم اعتماد به نفس در نوجوانان از تاثیر والدین نشات می گیرد.

اگر شما فرزند نوجوانانی دارید، شاید احساس کنید که بر او هیچ تاثیری ندارید. اما این طور نیست. مطالعات زیادی نشان می دهند که والدین نقش زیادی در رشد اعتماد به نفس نوجوانان دارند.

نوجوانانی که با والدین خود رابطه نزدیکی ندارند در معرض خطر عزت نفس پایین قرار دارند. این موضوع برای نوجوانانی که درگیری های شدیدی با والدین خود دارند نیز صادق است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

نشانه های عدم اعتماد به نفس در نوجوانان بسیار زیاد است و با توجه به این موارد باید برای رفه آن اقدام شود.

معمولا نوجوانان خود نیازی برای رفع این شرایط نمی بینند، به همین خاطر اطرافیان و والدین باید به کمک آنها آمده و برای رفع علائم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان تلاش کنند. یادتان باشد بهترین راهکار کمک گرفتن از بهترین دکتر اعتماد به نفس است تا شرایط را بررسی کرده و به شما بگوید چرا نوجوانان اعتماد به نفس ندارند و چطور باید آن را رفع کرد؟

شما دوست عزیز می توانید در سایت ویکی روان با بهترین مشاورین کشور جلسه مشاوره روانشناسی غیرحضوری برداشته و برای رفع نشانه های عدم اعتماد به نفس در نوجوانان اقدام نمائید:

مشاوره اعتماد به نفس تلفنی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا