روانشناسی

فرق رفتار درمانی شناختی و درمان شناختی تحلیلی چیست؟

بررسی شباهت ها و تفاوت های cbt و cat

شناخت فرق رفتار درمانی شناختی و درمان شناختی تحلیلی کمک می کند مشاور مناسب تری انتخاب کنیم، چون با وجود شباهت های زیاد این دو روش درمانی تفاوت های زیادی با هم دارند. اگر قصد حضور در جلسه مشاوره روانشناسی آنلاین و تلفنی را دارید این مطلب ویکی روان را مطالعه کنید.

فرق رفتار درمانی شناختی و درمان شناختی تحلیلی چیست؟

با مطالب مرتبط با روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

رفتار درمانی شناختی (CBT) و درمان شناختی تحلیلی (CAT) دو شکل از درمان گفتاری هستند که در درمان بسیاری از بیماری های روانی استفاده می شوند.

به خاطر نام مشابه آن ها، شباهت های زیادی بین این دو نوع درمان وجود دارد. با این حال، تفاوت هایی هم وجود دارد که برای هر کسی که قصد گفتار درمانی را دارد، مهم است.

مشاوره روان درمانی مزایای مختلفی دارد. انواع مختلفی از درمان وجود دارد که رفتار درمانی شناختی و درمان شناختی تحلیلی از معروف ترین آن ها هستند. درمان افراد متفاوت است که مشاورین از روش هایی مانند طرحواره درمانی هم استفاده می کنند..

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 225,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

تفاوت CAT و CBT چیست؟

CAT یا همان درمان شناختی تحلیلی و CBT مخفف رفتار درمانی شناختی است. شباهت هایی بین این درمان ها وجود دارد، هر دو درمان های کوتاه مدت با محدودیت تعداد جلسات هستند. هر دو بر طیف محدودی از اهداف تمرکز می کنند و ممکن است از روش های مشابهی برای کمک به شما برای پیگیری مشکلاتتان استفاده کنند. برای مثال نوشتن مشکل خاصی که می خواهید با آن مقابله کنید یا چگونگی ایجاد تغییرات. هر دو رویکرد مشارکتی هستند یعنی همکاری فعالانه با روان درمانگر در مورد مشکلات شما.

افرادیه که به روانشناس با تخصص رفتار درمانی شناختی ارجاع داده می‌شوند ممکن است با اختلالاتی مانند:

و غیره تشخیص داده شده باشند. رفتار درمانی شناختی (CBT) روش های مشخص و اثبات شده ای برای کار با چنین مراجعه کنندگانی دارد و از تکنیک های مناسب استفاده می‌شود. افرادی که می خواهند با روان درمانگر خود در زمینه تغییر فعالانه مشکلاتشان همکاری کنند، معمولا در این روش خوب عمل می کنند. البته این روش شباهت های زیادی با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دارد، اما انتخاب تماما به مشاور و وضعیت مراجع بستگی دارد.

از سوی دیگر در بیان فرق رفتار درمانی شناختی و درمان شناختی تحلیلی روانشناسان می گویند، درمان شناختی تحلیلی با ایجاد یک رابطه کاری بین مراجعه کننده و متخصص بالینی، روی مسائل مرتبط و مشترک شناسایی شده بیشتر به صورت بین فردی کار می شود و آنها با هم روی این موارد بیشتر کار می کنند:

  • شرح مسائل موثر بر مشتری
  • با هدف درک منشأ آنها در روابط و تجربیات قبلی
  • مهم تر از آن، استفاده از رابطه بین مراجعه کننده و درمانگر برای تامل در چگونگی یادگیری روش های حضور در داخل و خارج اتاق درمان است: هدف در اینجا تمرین شناخت (آگاهی) و تغییر، هم در داخل و هم در خارج اتاق است.
  • حالا که فرد احساس می کند توصیف و درک خوبی از تغییرات دارد بیشتر روی این موارد تمرکز خواهد شد.

CAT یک مداخله درمانی ایمن و موثر بالینی به منظور ایجاد سلامت روان را برای افرادی که می خواهند روی مسائل اساسی کار کنند، ارائه می دهد. گاهی اوقات، افرادی که علائمی مانند اضطراب یا علائم افسردگی دارند، سابقه سو استفاده، تروما یا غفلت در زمینه علائم خود دارند. یک درمان متمرکز بر رابطه مانند CAT می تواند مفید باشد، زیرا به چگونگی مشکلات در زندگی عادی دسترسی دارد و منعکس می کند و شامل رابطه بین درمانگر و مراجعه کننده است: هدف در اینجا درک محترمانه و تدریجی مشکلات و نامگذاری آن ها به یکدیگر، تا حد ممکن ایمن است.

پیشنهاد می کنیم مقاله روانشناسی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

شباهت های رفتار درمانی شناختی و درمان شناختی تحلیلی چیست؟

فرق رفتار درمانی شناختی و درمان شناختی تحلیلی چیست؟

همانطور که در ویکی روان گفته شد CBT و CAT هر دو معمولا برای استفاده کوتاه مدت طراحی می شوند، معمولا بیش از ۶ تا ۱۵ جلسه طول می کشند. البته تعداد جلسات مشاوره روانشناسی بنابر وضعیت مراجع متفاوت است. با این حال در ابتدای درمان تنها چند هدف تعیین می شود که تمرکز بر این اهداف واقع گرایانه و دست یافتنی است.

تکنیک های مشابه زیادی وجود دارند که در هر دو نوع درمان استفاده می شوند و شامل یادداشت برداری در دفتر خاطرات است؛ تکنیکی است که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد. این امر مانند روایت درمانی به درمانگر اجازه می دهد تا درک بهتری از بیمار خود به دست آورد. هر دو نوع درمان به دنبال ارتباط بین شناخت و رفتار هستند. این شامل در نظر گرفتن افکار و احساسات در معادله و توجه به چرخه ای است که بین این حوزه های مختلف رخ می دهد.

تفاوت های رفتار درمانی شناختی و درمان شناختی تحلیلی در جلسات 

CBT یک شکل بسیار ساختار یافته و اصولی از درمان است. در واقع، این روش به طور معمول به عنوان خط اول درمان برای برخی از بیماری های روانی مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین، CBT به راحتی قابل دسترسی است. همان طور که گفته شد، این روش درمانی معمولا اولین نوع درمانی است که در شبکه بهداشت و درمان ارائه می دهد. مشاوران روانشناس که در بخش خصوصی فعالیت می کنند در CBT آموزش دیده اند، محبوبیت آن نیز به همین دلیل است.

در این میان CAT چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد چون متخصص کمتری دارد، اما بسیار کاربردی است. به عنوان مثال، CBT دارای محدودیتی است که شامل گذشته نمی شود. در این میان CAT معمولا به گذشته اهمیت می دهد.

با این حال بسیاری از افراد از رویکرد رفتار درمانی شناختی در درمان امروزی لذت می برند و متوجه می شوند که این نوع درمان می تواند منجر به تغییراتی شود که به سرعت اجرا می شود. CAT یک قدم به عقب برمی دارد و ممکن است به ریشه برخی مسائل توجه کند، بنابراین نگاهی کوتاه به گذشته می اندازد.

اگر فردی با شرایط تروما دست و پنجه نرم می کند یا مشکلاتی از گذشته دارد که می خواهد به آن ها رسیدگی کند، مسلما نه CBT و نه CAT مناسب نیستند. در عوض، یک نوع درمان شامل تکنیک های روانکاوی مناسب خواهد بود.

خود CBT بیشتر روی افکار یا احساسات منفی خاص و ارتباط بین این دو و رفتارها متمرکز است. با این حال، CAT چشم انداز وسیع تری را ارائه می دهد و می تواند برای کسانی که احساس می کنند CBT بسیار محدود است، مفید باشد. پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف روانکاوی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای رفتار درمانی شناختی:

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

نتیجه گیری ویکی روان از فرق CAT و CBT

حالا که می دانیم فرق رفتار درمانی شناختی و درمان شناختی تحلیلی شامل چه چیزهایی است باید بدانید می توان از هر دو روش ها سود برد که هر دو از انواع درمان هایی هستند که به سلامت روان بسیاری از افراد کمک کرده اند. بعضی از افراد متوجه می شوند که یکی بهتر از دیگری کار می کند و معمولا به خود فرد بستگی دارد.

هر کسی که به دنبال بهبود سلامت روان خود است، قطعا باید روان درمانی را در نظر بگیرد. برای اطلاعات بیشتر، به بخش اصلی مشاوره روانشناسی در ویکی روان مراجعه کنید یعنی جایی که اطلاعات و توصیه های زیادی در دسترس است و می توانید با کمک پشتیبان آنلاین و تلفنی سایت بهترین مشاور را انتخاب کنید:

لیست موضوعات مشاوره روان درمانی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا