مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

دلیل بی احترامی والدین چیست؟ (۱۴ راه درمان)

بی احترامی به والدین یکی از بدترین اتفاقاتی است که در هر خانواده می تواند رخ دهد. دلایل بی احترامی کردن والدین بسیار زیاد هستند و مشاورین روانشناس در جلسات مشاوره آنلاین خانواده سعی می کنند دلایل آن را پیدا کرده و ریشه یابی کنند! عواقب بی احترامی کردن به والدین آنقدر زیاد است که می تواند باعث از بین رفتن احترام در محیط خانواده شده و اعضا را به مسیر نادرستی هدایت کند. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان ریشه بی احترامی به والدین از دید روانشناسی مورد بررسی قرار می گیرد.

دلایل بی احترامی به والدین در خانواده چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

بسیاری از والدین در سنین مختلف، در بخش مشاوره غیرحضوری ویکی روان این موضوع را مطرح می کنند که، برای درمان بی احترامی کردن به والدین چه کارهایی باید انجام دهیم، یا دلیل اصلی بی احترامی به پدر و مادر چه چیزهایی است؟

بی احترامی کردن به پدر و مادر در هر نوع خانواده ای اگر ادامه دار باشد می تواند منجر به تنفر از والدین شود که عواقب بسیار وخیمی به همراه دارد!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان

دلایل بی احترامی به والدین چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که ریشه بی احترامی فرزندان به والدین چیست و چرا این رفتارها در خانواده بروز می کنند؟

علم روانشناسی دلایل زیادی برای بی احترامی که فرزندان به والدین در نظر گرفته است که هر کدام می تواند برای خانواده ای مصداق پیدا کند. به هر حال ریشه بی احترامی به والدین در زیر آورده شده اند:

  • بی احترامی والدین به بچه ها می تواند یکی از دلایل بی احترامی به والدین باشد
  • سخت گیری زیاد و قوانین طاقت فرسا
  • محیط خانوادگی نامناسب و عدم وجود خطوط قرمز مشخص
  • تربیت نامناسب فرزندان در دوران کودکی
  • رفتار نامناسب والدین در محیط خانواده با هم
  • خندیدن و لذت بردن از بی احترامی بچه ها به والدین در خانه

اینها مهم ترین دلایل بی احترامی و ناسزا گویی فرزندان به والدین هستند که هر کدام راهکاری جهت درمان دارند.

نتایج بی احترامی به والدین چیست؟

قبل از اینکه به راه های درمان بپردازیم، بهتر است در مورد عواقب بی احترامی به والدین کی صحبت کنیم. اثرات بی احترامی کردن به والدین در هر خانواده چیست؟

  • بی قانون شدن خانه و خانواده
  • از بین رفتن احترام پدر و مادر
  • از بین رفتن اصول اخلاقی
  • آینده تاریک و غیرقابل پیش بینی بچه ها
  • عدم الگوپذیری مناسب از والدین توسط فرزندان
  • سرایت کردن بی احترامی و هتک حرمت والدین توسط دیگران
  • ادامه دار بودن بی احترامی کردن به پدر و مادر در نسل های آتی

در ادامه راهکارهایی برای فرزندان در نظر گرفته شده تا در این مواقع از خود نشان دهند. البته بهترین کار این است که با مشاور روانشناس خانواده صحبت کنید تا موضوع به طور اختصاصی مورد بررسی قرار گیرد.

۱- کنترل تان را از دست ندهید

ویژگی های خانواده شاد

اغلب اوقات ما بی ادبانه رفتار می کنیم زیرا احساسات بر ما پیشی می‌ گیرند. اگر از دست والدین خود مدام عصبانی و عصبانی‌ تر می شوید، یافتن راهی برای آرام شدن، جمع آوری افکار و از دست ندادن کنترل بسیار مهم است مانند:

  • قبل از ادامه صبر کنید و از ۱۰ به عقب بشمارید
  • بعد از مواجهه با ناسزا گویی والدین، چند نفس آهسته و عمیق بکشید
  • بدن خود را آرام کنید
  • برای چند دقیقه از اتاق خارج شوید و استراحت کنید
  • آب بنوشید
  • بحث را در زمان دیگری ادامه دهید

۲- محتاطانه صحبت کنید

آنچه می گویید و نحوه بیان آن می‌ تواند نقش مهمی در نحوه ادراک آدم‌ ها ایفا کند. اگر می دانید باید در مورد چیزی صحبت کنید که موضوع حساسی است، سعی کنید آنچه می گویید را بنویسید و تصور کنید که چه پاسخ هایی می تواند داشته باشد.

شما حتی می توانید نحوه گفتگو را زمان مواجه با بی احترامی به والدین تمرین کنید تا در صورت گفته شدن چیزی که ممکن است شما را آزار دهد، بهتر خود را آماده کنید.

  • اشکالی ندارد که برای فکر کردن مکث کنید یا حتی به والدین خود بگویید به یک لحظه فکر کردن نیاز دارید.
  • سعی نکنید با والدین خود گستاخانه رفتار کنید، زیرا این کار فقط باعث ایجاد یک فضای خصمانه می شود که می تواند به مشاجره تبدیل شود.
  • به عنوان یک بزرگسال بالغ به بحث بپردازید تا با شما چنین رفتار شود.

از جملاتی که با «تو» شروع می‌ شود، مانند «تو همیشه» و «تو هرگز» که می‌ تواند مانند اتهام به نظر برسد و افراد را حالت تدافعی به‌ وجود آورد، خودداری کنید.

در عوض، از جملاتی مانند «من احساس می‌ کنم» برای بیان احساس خود استفاده کنید، مانند «احساس می‌ کنم به من اعتماد ندارید چون اجازه نمی‌ دهید بعد از ساعت ۱۰ بیرون بمانم».

۳- مراقب زبان بدن خود باشید

زبان بدن (body language) به تمام ارتباطات غیرکلامی اطلاق می شود که ما با بدن خود و نه با دهان خود برقرار می کنیم. بدن شما می تواند پرخاشگری، عصبانیت و بی احترامی را نشان دهد، حتی زمانی که با صدا و کلمات بیانشان نکنید.

زبان بدن حدود ۵۰ درصد از پیامی که برای افراد دیگر ارسال می کنید را تشکیل می دهد، بسیار مهم است بدانید برای ارسال پیام های بی ادبانه یا تهاجمی چه کاری را نباید انجام دهید!

  • چشم غره نروید
  • حرکات اضافه با دست انجام ندهید
  • گوش های خود را نبندید و به تمسخر کلمات آنها را تکرار نکنید
  • برای درمان بی احترامی به والدین اصلا به آنها خیره نشوید
  • مشت های خود را گره نکنید، به فضای شخصی آنها حمله نکنید، یا رفتار تهاجمی نداشته باشید
  • دست به سینه نایستید زیرا نشان دهنده اینست که حالت تدافعی دارید یا به او گوش نمی دهید
  • سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید

۴- به حرف پدر و مادرتان گوش کنید

یکی از اصول داشتن خانواده سالم این است که فرزندان علاوه بر احترام، به والدین خود گوش دهند.

حتی اگر فکر می‌ کنید از قبل می‌ دانید که آنها چه می‌ گویند یا با آنچه گفته می‌ شود موافق نیستید، واقعا صبر کنید و به آنچه والدینتان به شما می‌ گویند گوش دهید.

نادیده گرفتن آنها یا تلاش برای صحبت در مورد آنها فقط وضعیت را بدتر می کند. دانستن این که چگونه به فرد دیگر گوش فرا دهید، به همان اندازه که صحبت می‌کند در فرآیند ارتباط اهمیت بیشتری دارد.

۵- بدانید چه زمانی باید موضوع را کنار بگذارید

اگر والدینتان نشان دادند که موضوعی دیگر مورد بحث نیست، آن را رها کنید. ادامه دادن فشار، فقط آنها را عصبانی می کند و احتمالا به نفع شما نخواهد بود. فقط فکر کنید اگر از کسی بخواهید دست از کار بکشد اما همچنان شما را اذیت کند چه احساسی خواهید داشت.

۶- ناگهان دور نشوید

حل مشکلات خانوادگی با کمک مشاور خانواده

در حالی که نیاز و درخواست وقفه در مکالمه و به دست آوردن مقداری آرامش اشکالی ندارد، هرگز نباید قبل از گفتن، آنجا را ترک کنید.

درخواست اجازه بسیار مهم است، زیرا اگر بدون هیچ هشداری از آنجا خارج شوید، ممکن است والدینتان فکر کنند که با پشت کردن به آنها و نادیده گرفتن صحبت های آنها سعی در بی احترامی بیشتر دارید.

۷- تهاجمی عمل نکنید

بدترین کار در مقابل بی احترامی و ناسزا گفتن والدین این است که تهاجمی عمل کنید. اصلا نتیجه نمی گیرید.

همه می‌ دانند که ضربه زدن یا لگد زدن به افراد دیگر حرکت خوبی نیست، اما این امر به سایر اعمال تهاجمی مانند به هم کوبیدن درها یا پرتاب کردن یا شکستن اشیا نیز منجر می‌ شود

نه تنها ممکن است کسی صدمه ببیند، بلکه به احتمال زیاد دچار مشکل جدی خواهید شد. اگر متوجه شدید مرتب چنان عصبانی می‌ شوید که کاملا کنترل خود را از دست می‌ دهید و می‌ خواهید ضربه بزنید، لگد بزنید یا چیزی بشکنید، لازم است با والدین خود در مورد مزایای مشاوره روانشناسی آنلاین و حضوری صحبت کنید.

۸- بابت رفتار نادرست عذرخواهی کنید

شاید سخت ترین کار در مقابل بی احترامی به پدر و مادر این باشید که از آنها عذرخواهی کنید! چه کسی این کار را دوست دارد؟ اما در هر صورنت نیاز است.

علاوه بر این که نباید در احساسات بد غرق شوید، مهم است با والدین خود رفتار گستاخانه ای نداشته باشید. حتی اگر با آنها مخالف باشید، والدینتان همچنان به شما اهمیت می دهند. وقتی به آنها بی ادبی می کنید، علاوه بر بی احترامی، ممکن است به احساسات آنها آسیب برسانید.

عذرخواهی معمولا با ابراز پشیمانی از یک عمل خاص شروع می شود، مثلا «متاسفم که چشم غره رفتم». اگر بتوانید به عنوان یک انسان بالغ از این تکنیک استفاده کنید، موفقیت زیادی در جلب اعتماد دیگران به دست خواهید آورد.

سپس تصدیق کنید که چرا این عمل یا احساسات چیز بدی بود، مانند “می‌ دانم که وقتی این کار را انجام دادم، شما را عصبانی کرد و این اشتباه من بود.” در نهایت، باید قصد شما برای تغییر را بیان کند. “من روی تغییر رفتارهایم کار می کنم. قول می دهم سعی کنم دیگر این کار را نکنم.”

۹- به خود بیاموزید که متفاوت رفتار کنید

رفتارهای بی ادبانه را بشناسید. به تعامل و ارتباطات در خانواده و با پدر و مادرتان فکر کنید. آیا از گوش دادن، نگاه کردن، فریاد زدن، نام بردنشان یا نفرین کردنشان امتناع کردید؟ همه این اقدامات بی ادبانه تلقی می شوند، اما به احتمال زیاد موارد دیگری نیز وجود دارد.

۱۰- با والدین خود همدردی کنید

حتی لحظه ای شک نکنید که بهترین کار در مواجه با بی احترامی به پدر و مادر، همدردی با آنهاست!

توانایی درک احساسات دیگران، از جمله دیدگاه‌ های مستقیم مخالف، مهارت مهمی است که نیازمند تلاش است. از خود بپرسید:

  1. اگر من مادر/پدرم بودم و طرف مقابل بودم، آیا عصبانی می‌ شدم؟
  2. آیا احساس ناراحتی می‌ کردم؟
  3. اگر کسی با من اینطور رفتار می‌کرد چه می‌ کردم؟

۱۱- تصمیم خود را به صورت مکتوب بنویسید

اینکه بتوانید تصمیم خود را نوشته شده ببینید، آن را ملموس تر و واقعی تر می کند. همچنین می توانید اظهارنامه مکتوب را در جایی قرار دهید که آن را ببینید، مانند روی آینه، لپ تاپ یا در جیب خود، تا به عنوان یادآوری برای شما باشد.

۱۲- بفهمید که چرا اینطور عمل می کنید

مشاور خانواده آنلاین و اینترنتی

هر کسی کاری را به دلیلی انجام می دهد، چه بداند و چه نداند. شما می توانید این دلیل را به عنوان انگیزه خود در نظر بگیرید. از خود بپرسید “از این شیوه رفتار چه نتیجه ای گرفتم؟”

دلیل شما می تواند هر چیزی باشد، از احساس کنترل در رابطه، رهایی از ناامیدی، تلافی به خاطر جریحه دار شدن احساسات خود یا حتی شاید شما امیدوار باشید که در مقابل دوستان یا خواهران و برادران خونسرد به نظر برسید.

۱۳- راه های دیگری برای ارضای خود بیابید

خیلی واضح بگوییم: دنبال کل کل کردن با والدین خود نباشید. اگر می خواهید خشمتان را مدیریت کنید راه های زیادی وجود دارد. مثلا می توانید از تکنیک های کنترل خشم که در ویکی روان درباره آنها توضیح دادیم استفاده کنید.

۱۴- به رفتار خوب والدین پاداش دهید

این مهم است که به پدر و مادرتان برای رفتار مناسب پاداش دهید. این به آنها اعتبار می دهد که زمانی که کاری را به خوبی انجام می‌ دهند دیده می شوند و از آنها قدردانی می شود. همچنین انگیزه بیشتری برای ادامه کار در آینده نیز وجود دارد.

اما چطور آنها را تشویق کنیم؟ بهترین کار تشکر کردن است. مثلا بگویید، “مامان وقتی تو جمع ازم تعریف کردی خیلی لذت بردم” این کارها باعث می شود آنها هم دنبال تشویق بیشتر شما باشند و کم کم خبری از بی احترامی به والدین در خانواده شما نباشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که ابتدای مطلب گفتیم، بی احترامی کردن به والدین اصلا اتفاق خوشایندی نیست و هیچ پدر و مادری دوست ندارد از فرزندش بی احترامی و ناسزا بشوند. قبلا در مورد دلایل فحش دادن در روانشناسی صحبت کردیم اما شاید این دلایل در مورد فزندتان شما صدق نکند!

پیشنهاد می کنیم در صورت ادامه دار بودن بی احترامی فرزندان به والدین، حتما موضوع را با مشاور روانشناس امور خانواده در میان بزارید تا موضوع به صورت ریشه ای درمان شود.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره اینترنتی ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان صوتی و تصویری صحبت نمائید:

مشاوره خانواده داخل و خارج ایران

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا